Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouwen Roco Strukton Rail 7500117

Gestart door creal maandag 29 december 2025, 15:22:13

Ombouwen Roco Strukton Rail 7500117
Kleine update,

Ik heb contact gehad met Roco en ze hebben mij het artikelnummer gegeven (140825)

Hallo allemaal,

Ik denk dat ik een fout heb begaan. Om kosten te besparen dacht ik de nieuwe roco Strukton Rail te kopen in DC analoog om deze om te bouwen naar AC met lokpilot.
Nu kom ik er achter dat ik een onderdeel mis die ik niet vind op de onderdelen blad. Het gaat om een metaal stukje die de AC Bogie aan het frame bevestigd. Iemand een idee welk onderdeel nummer dit is?

Onderdeel dat ik mis:
photo1.jpeg

Bij mijn RFO AC waar hij wel aanwezig is
photo2.jpeg

Alvast bedankt,
Cyril
Re: Ombouwen Roco Strukton Rail 7500117
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Zit dat niet in het frame gegoten?
Nee, er zijn twee schroefjes waarmee je het kan losmaken. Er bestaan ook geen twee soorten frames (AC of DC)
Volgens mij is dat niet verkrijgbaar, denk het het makkelijkste is om het zelf van messing na te maken. Andere optie is om een ac met sound te kopen en de dc dan met sound weer te verkopen.

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Het enige probleem dat ik zie voor je ombouw is dat er dan wat weinig gewicht zit boven je sleper. Voor de rest moet alles gewoon werken.
Jan
Je mist de bevestiging voor het sleper draaistel!
Dat blokje is niet los verkrijgbaar.

graag een glaasje wijn

hoe was de DC bogie dan bevestigd ?
DC heeft twee aangedreven bogies, waardoor de ophanging anders is. Door de sleper kan je die niet gebruiken

graag een glaasje wijn

zie op de pdf dit 38 Drehgestell 2 tlg AC Bogie 2 parts AC 147928 en is dat bovenstukje niet de bevestiging ?
Nee, Dat zijn twee plastic onderdelen. De wielen worden daar tussen geklemd. Met vanboven een pinnetje. Dat pinnetje hoort normaal in dat metalen onderdeel te komen.

graag een glaasje wijn

vind het raar dat het onderdeel niet op de spare parts staat

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ersatzliste 7500117. 7510117, 7520117

Ik heb de Ersatzlist ook maar even gedownload om mee te kijken met wat er bedoeld wordt. Meest logisch zou zijn dat de bevestiging de Anschlussnippel (111116).  Waarvan de tekening ontbreekt, omdat het nummer bij het verkeerde onderdeel is geplaatst. Maar dat is dus niet wat Cereal en Hmmglazer bedoelen? Hmmglazer heeft het over een blokje.

graag een glaasje wijn

yep.Zou een mail sturen naar Roco met de vraag.Heb dat ook gedaan toen ik de NMBS reeks 20 ombouwde en snel antwoord met de benodigde onderdelen.Maar dit geeft niet veel hoop:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113874.0

Citaat van: bellejt op donderdag 08 januari 2026, 13:28:18Zou een mail sturen naar Roco
Dan nog, het is goed om de zaak te benoemden, opdat men bij Roco direct begrijpt waarom het gaat.

Want nu ik je link heb gelezen, moet het haast wel gaan om de AC-versie van de Getriebesatz(147913),
dat is het enige onderdeel wat echt ontbreekt. Maar het staat er niet bij naam (alleen een vage omschrijving), niet hier en niet bij de buren.

Dat onderdeel is niet los verkrijgbaar zover ik het weet, heb ook hier alle AC onderdelen naar dat blok zit er niet bij!
Roco heeft een waardeloos ontwerp, waarbij je een kompleet draaistel in leverd!

Om deze reden doen in mijn Roco modellen van de hand.
En ga ik voor de Marklin modellen die voor de zelfde prijs 2 aangedreven draaistellen hebben en beweegbare pantograven!

Even voor mijn verwarring:
Gaat het nu om dat metalen blokje bovenin of om het contactplaatje waar de sleper op moet.
Dat blokje bovenin heeft geen invloed op je ombouw naar AC, behalve dat het gewicht is.
Dat plaatje waar de sleper op moet is een ander verhaal.
Wil je die hebben moet je een volledig draaistel kopen bij Roco.
Of creatief worden met styreen.

Groet,
Jan
Het gaat om het blokje boven in waar een gat in zit. Dit zit er niet in bij DC. Dus het is niet enkel voor het gewicht. Ik heb een mail gestuurd naar Roco, we zullen zien wat zij zeggen

Dat blokje doet electrisch niks.Mechanisch ook niet als je draaistel gewoon funktioneel is
Zolang je de draadjes van de wielslepertjes hebt en ruimte voor de 3rail sleper kun je hem gewoon ombouwen.
Jan
Mechanische doet het zeker wat, het houd de bogie vast aan het frame. Je ziet toch op de foto dat hij erin geklikt zit?
Nee jan, dat blok boven in is het bevestigingpunt voor de AC draaistellen!
Heb je deze lok?
Beiden zijn van mij, een DC en een AC versie. Waarvan AC het ijzeren blokje heeft waar de bogie met in pinnetje in zit en de andere ( DC ) niet sinds dat hier de bogie aangedreven is. Op een aangedreven bogie kan geen sleper bevestigd worden en is anders bevestigd dan de plastic AC bogie.
Als je interesse hebt wil ik mijn AC onderdelen wel ruilen tegen jou DC delen.
Mogelijks kan dat een optie zijn, ik hoor even wat Roco te zeggen heeft en hou je op de hoogte!

Citaat van: creal op donderdag 08 januari 2026, 18:39:22Op een aangedreven bogie kan geen sleper bevestigd worden en is anders bevestigd dan de plastic AC bogie.

Toch is dat een boeiend verhaal! Het was in 2011-2012 of zoiets dat Spoorman (Ben), Binkie (Peter), en Belletj in een paar draadjes aangaven dat je beter en goedkoper een DC dan een AC Roco kon kopen, en dat de ombouw dan wat vijlen of dremelen vergt, maar zeker zou slagen met inachtneming van een paar aanbevelingen. Toen werden Roco DC-locs met 2 aangedreven bogies omgebouwd naar AC, door onder 1 van de 2 draaistellen een sleper te plaatsen. Er werd dus geen AC-draaistel geplaatst; het DC draaistel werd aangepast.

Wat is er veranderd aan Roco locs dat sindsdien die vlieger niet meer opgaat?

CiteerBij 3-rail offert Roco één aandrijfas op voor plaatsing van de sleper hetgeen uiteindelijk ten koste gaat van trekkracht.
Tevens heb je vrije decoderkeuze omdat 2-railers zonder decoder worden geleverd

Volgens de methode van forumlid Peter (Binkie) wordt het draaistelraam door aanpassing voorzien van de sleper. Dit door eenvoudig twee stukjes kunststof met een scherp hobbymes weg te snijden. Sleper wordt er ingeklemd, lijmen is zelfs niet nodig.
De laatste nieuwste versie die Roco heeft uitgebracht nu 2-3 jaar oud max, hebben metalen bogies. Snijden met een hobby mesje werkt niet meer. Het is ook een hele redesign dus natuurlijk voor een echte knutselaar iets voor uit te zoeken. Ik waag me er liefst niet aan zeker als het model 300-400 euro kost
Dat is heel simpel Jan, in 2022 is er een compleet nieuw ontworpen model op de markt gebracht de 78161!
Er is geen enkel onderdeel meer uitwisselbaar op de koppeling na!
Bij Marklin is dat ook het geval van af de 39720
Kleine update,

Ik heb contact gehad met Roco en ze hebben mij het artikelnummer gegeven (140825)

Bedankt voor jullie hulp.