Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lopi 5 wil met lang nummer niet op DCC

Gestart door Magna maandag 25 november 2024, 15:54:48

IB 2 met koploper

Hallo

Normaal kom ik er altijd wel uit met vriend Google, dit forum of zelf uitvogelen maar deze keer wil het maar niet lukken.
Het is ook niet een echt probleem maar het volgende loop ik tegenaan.

Ik heb een Intellibox 2 en gebruik Lopi5 decoders om oude modellen om te bouwen. Omdat ik tegen de grenzen loop van de 80 adressen wil ik langere adresnummers gebruiken.

In dit geval heb ik een 3057, BR 151, het nummer 151 gegeven in CV 1 en dan rijdt ie keurig maar hoewel ik DCC kies met programmeren reageert de lok alleen op Motolola protocol. Daardoor ook maar 14 rijstappen en ik wil graag naar 28 wat wel gaat met een laag nummer,51, omdat dan wel DCC wordt geaccepteerd.

Het zal ongetwijfeld iets simpels zijn wat ik over het hoofd zie maar wie kan mij op weg helpen.

gr Gerard

Re: Lopi 5 wil met lang nummer niet op DCC

graag een glaasje wijn

gewoon de locprogrammer software installeren en adres invoeren en dan kiezen tools veranderde CV's en je ziet welke CV's je moet aanpassen voor het gekozen adres

https://www.friesemodelbaanclub.nl/modelbouw/digitaal/webtool-lange-lokadressen.html

Heb het ff voor je gedaan voor adres 151 en enkel reageren op DCC :

CV18  = 151
CV29  =  60
CV47  =   1

IB 2 met koploper

Belletje
Ik had eerlijk gezegd mijn hoop al een beetje op jou gevestigd door de vele goede adviezen van jou in andere forumvragen waar ik ook dankbaar gebruik van heb gemaakt bij andere probleempjes.  :)
Ik ben nu op het werk maar ga het vanavond gelijk proberen.
Alvast bedankt

gr Gerard

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Magna op maandag 25 november 2024, 15:54:48Omdat ik tegen de grenzen loop van de 80 adressen
Dat is alleen op Motorola, op DCC kun je tot 99 korte adressen gebruiken.

IB 2 met koploper

Henk

Klopt maar bij hogere nummers reageert de decoder alleen nog maar op motorola en als ik de IB op DCC laat "praten" houdt de trein zich van de domme.
Maar ik ben vanavond laat thuis en dan ga ik voorgaande truc proberen.
Bedankt voor je reactie.

gr Gerard
Hum... Je kan gewoon met de IB2 direct lange DCC-adressen programmeren (via ,,CV-Klartext"-optie). Dan doet de IB2 zelf de CV17/CV18 instellen en ook CV29. Dan hoef je alleen maar het juiste nummer in te programmeren. De vraag is hoe programmeer je de decoders?

IB 2 met koploper

Ronald

Ik heb alleen de IB 2 ter beschikking en daarmee programmeer ik de decoder via een stukje programmeerspoor. Dit is voor mij voldoende omdat ik nooit voor mij onoplosbare problemen tegen kwam. Maar nu dus wel maar nog een paar uurtjes geduld en ik weet of het gaat lukken met de gekregen tips. Het programmeren naar hoog nummer paste inderdaad ook CV 17 en 18 aan en ik had ook de IB nog via CV 47 op 1 gezet maar helaas.
Bedankt voor je reactie.

gr Gerard

IB 2 met koploper

Inmiddels thuis van het werk en vol vertrouwen naar zolder gesneld en........grrr helaas.
CV 1 151
CV 17 192
CV 18  151
CV 29 60
CV 47 1

Resultaat is dat de lok helemaal niets doet, zowel motorola als DCC, terug nummeren naar 51 en alles doet het weer op DCC.
Om te voorkomen dat ik nog aan de drank raak maar even de deur zachtjes achter me dicht getrokken en hopen dat er nog ideeën wat ik fout doe. En anders leg ik mij er maar bij neer dat hij als 51 i.p.v. 151 verder door het leven gaat.

gr Gerard

IB 2 met koploper

Aanvulling

Hij doet het!!!!!
Uiteindelijk op Youtube een Engelse meneer gevonden die het stap voor stap voor deed en het bleek eigenlijk heel simpel te zijn. Ik bleek het zelf te moeilijk te maken.  ;)
Het enige eigenaardige is dat als ik nu CV 1 inlees er 51 staat maar de lok alleen reageert op 151 en netjes op DCC en dat is wat ik wilde dus prima zo.
Nu maar snel slapen. bedankt voor de tips.

Als het goed is zou er een link naar het filmpje zijn zodat iedereen die het wil er gebruik van kan maken.

gr Gerard
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Dat komt omdat je met cv29 aan geeft of jouw look naar cb17+18 moet luisteren of naar cv1. Als ie luistert naar 17+18 zal ie 1 negeren.
Citaat van: Magna op dinsdag 26 november 2024, 00:43:55Uiteindelijk op Youtube een Engelse meneer gevonden die het stap voor stap voor deed en het bleek eigenlijk heel simpel te zijn.

Maar heb je dan geen handleiding tot je beschikking? Je weet dat je die kan downloaden van de website van Uhlenbrock? Daar staat het ook duidelijk in vermeld wat te doen.
Zit de optie "lange adressen" nog wel in de IB2? Of kun je tegenwoordig een willekeurig adres ingeven en regelt de IB2 het zelf.
Ik heb zelf nog een IB650 waar je lange adressen via een menuutje kan ingeven. De IB vult dan zelf de benodigde CV's in.

Bart
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 25 november 2024, 17:32:27op DCC kun je tot 99 korte adressen gebruiken.

Ja en neen.
Officieel gaan de korte adressen tot 127, maar bijv. Lenz centrales gaan maar tot 99.
Het adresbereik 99-127 gebruik je liever niet.

Bart

IB 2 met koploper

@ Ronald

Uiteraard had ik de handleiding doorgelezen maar ik werd op het verkeerde been gebracht omdat via CV verklaring programmeren bij stap 4  de IB vast lijkt te staan dus ik ging er vanuit dat het fout ging en probeerde het toen per CV. En als je daar niet zo in thuis bent ga je van kwaad naar erger maar inmiddels een hoop bijgeleerd.  :D Net nog een paar andere locomotieven gedaan en dat was in een paar tellen gelukt. De IB past alles netjes aan en ik hoef er niks meer aan te doen.

@ Bart

Zoals je hierboven kan lezen regelt de IB de lange adressen allemaal zelf. Je krijgt alleen bij stap 4 van het programmeren iets wat op een foutmelding lijkt maar dat moet je negeren, alles is dan netjes aangepast.

Maar iedereen die heeft gereageerd bedankt. Het heeft mij weer een boel kennis opgeleverd van de werking van de CV's en hoe de IB daarmee omgaat. Nu maar weer wat verder knutselen aan de scenery.

gr Gerard