Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hoe maak je Trix Mitropa wagon 23798 open?

Gestart door AlbertJan maandag 25 september 2023, 17:25:21

Speciale Gast

Beste mensen.
Ik heb een nog splinternieuwe Trix (international) Mitropa wagon 23798 met binnen verlichting.
Deze maar eens uitgepakt en op de rails gezet maar helaas, gelijk kortsluiting.
1 wielstel op de rails geen kortsluiting (maar ook geen licht) en met beide wielstellen op de rails, kortsluiting.
Geprobeerd om deze open te maken maar je raad het al, niet open te krijgen! 8o

Heeft iemand enig idee hoe je dit type wagon open maakt? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe maak je Trix Mitropa wagon 23798 open?
Speciale Gast

En wielstel onderzijde.
Trix, dus gelijkstroom. Is het niet gewoon zo simpel dat er 1 as verkeerd om onder zit? Binnen elke wielstel de isolatie van de assen aan dezelfde kant?
Citaat van: AlbertJan op maandag 25 september 2023, 17:25:21Deze maar eens uitgepakt en op de rails gezet maar helaas, gelijk kortsluiting.
1 wielstel op de rails geen kortsluiting (maar ook geen licht) en met beide wielstellen op de rails, kortsluiting.

Geen sleper dan is het gelijkstroom. Omdat er verlichting gebouwd zit zal je sluiting krijgen. Of je doe alle assen (bij alle twee de wielstellen) met de isolatie aan dezelfde kant om zo het probleem van sluiting op te lossen. Dan heb je geen verlichting in de wagon.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Eerste vraag die bij mij opkomt is welke rails zet je hem op? 3-rail of 2-rail. Op 3-rail zou je geen kortsluiting mogen hebben want er is geen verbinding naar de puko's (sleper ontbreekt). Op 2-rail zou je ook geen kortsluiting mogen hebben want anders heb je geen verlichting. Dus mag je aannemen dat de kortsluiting in de wagon door deze verlichting wordt veroorzaakt.
Om de wagon open te maken heb je twee mogelijkheden. Indien deze onder Märklin regie is gemaakt moet je de vouwbalgen er af trekken dan kun je het chassis naar onderen trekken. De andere mogelijkheid is de onderrand van de wagenbak voorzichtig naar buiten trekken met een heel klein schroevendraaiertje en tandenstokers. Dan moet je de kap naar boven kunnen trekken. Neem tenminste maar aan dat er geen schroefjes in het chassis te vinden zijn.
Speciale Gast

Beste helpers.
Nooit aan gedacht dat je de wielstellen om zou kunnen draaien om kortsluiting te voorkomen!? 8o 
Ik ga dit zeker straks even testen en hopelijk is dit gelijk de oplossing.

Wordt dus vervolgd.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Haha, je reageerde zelf al AlbertJan,

Ik zou idd beginnen om het probleem op te lossen bij de wielen/wielstellen alvorens het hele rijtuig te openen.
Eventueel testen met 2 kabeltjes +/- per wiel, hopelijk kun je dan vaststellen waar de kortsluiting zit.
2-rail is wel wat gevoeliger weet ik uit eigen ervaring.

Buiten dit blijft natuurlijk toch je vraag staan hoe je het rijtuig kan openen....

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste AlbertJan,

Voordat je begint met assen omdraaien eerst even met een universeelmetertje meten welke wielen met de assen in contact staan.

Groet, Anne W
Speciale Gast

Beste mensen.
Eerst maar begonnen met alle wielen hetzelfde te monteren, dus met de geïsoleerde wielen aan dezelfde kant.
En ja, kortsluiting is weg maar nog steeds geen licht, dus nu open zien te krijgen.
Vouwbalgen eraf mar geen beweging dus nu zien om het onderstel los te krijgen maar dus ook niet.
Wel ontdekt dat het dak iets beweegt dus daar wat tandenstokers tussen gezet en hop, dak eraf! :thumbup:
Verlichting eruit en de 2 lampjes getest en die branden als nieuw dus dat is het probleem niet.
Nu is het vaak dat bij nieuwe (o.a. Trix) nog weleens een laagje op wielen en/of aansluitingen zitten dus ook deze allemaal schoongemaakt en weer opnieuw gemonteerd.
Hierna vol goede moed (en vol vertrouwen) wagon op 2-rail rails gezet, trafo aan maar..................nog steeds geen verlichting! :-(
Dus nu voor even de handdoek in de ring gegooid om later een nieuwe poging te wagen! :P

Mocht iemand een goede tip voor mij te hebben dan graag!?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 26 september 2023, 13:55:13Hierna vol goede moed (en vol vertrouwen) wagon op 2-rail rails gezet, trafo aan maar..................nog steeds geen verlichting! :-(
Dus nu voor even de handdoek in de ring gegooid om later een nieuwe poging te wagen! :P

Wel even voor 2-rail op één wielstel alle isolatie omdraaien.

De niet-geïsoleerde wielen van één draaistel aan één kant, neemt de spanning af van de rail aan die kant, de niet-geïsoleerde wielen van het andere draaistel aan de andere kant, neemt de spanning af van de rail aan die kant en dan werkt het.

Groet, Anne W
Foto zegt meer dan 1000 woorden:

Wielstel links

Wielstel rechts
Toch wel lastig dat 2 railsysteem! >:-D
Nee hoor AlbertJan we hopen dat je het "licht kan laten schijnen".

@citaat

Alles in het leven heeft zijn voor-en nadelen en elk nadeel heb s'n foordeel.

Groet, Anne W

De Trix van AlbertJan heeft aan beide kanten van de assen bussen, dus is het niet eenvoudig te zien welke kant geïsoleerd is.

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Albert, neem 2 draadjes en sluit ze aan op je trafo. Hou nu 1 draadje tegen een as van het ene draaistel en de andere tegen een as van het andere draaistel.
Waarschijnlijk brandt de verlichting nu. Als dat zo is dan moet je alle asjes van één draaistel omdraaien (zoals hierboven al eerder werd geadviseerd). Succes!
Speciale Gast

Beste reageerders.
Door alle tips en adviezen gelijk maar weer aan de gang gegaan om "het licht te laten schijnen"! :D
Met de multimeter eerst alle wielstellen door gemeten en daarna alle geïsoleerde wielen aan dezelfde kant.
Geen sluiting en ook geen licht! :-(
Toen eens even nagedacht hoe nu de + en - via de rails bij de verlichting zou moeten kunnen komen en hééé, dat kan zo helemaal niet! 8o
En bedacht ik ineens dat zou dan 1 wielstel op de ene railstaaf en het andere wielstel op de andere wielstaaf! :idea:
Zo uitgeprobeerd en zie hier het resultaat!
Weer wat geleerd maar dan blijft Märklin voor mij toch wel duidelijker met + op de middenrail en de - op beide railstaven.
Maar ja, zo heeft ieder systeem weer zijn eigen voor- maar ook nadelen! >:-D

Allemaal hartelijk dank voor je bijdragen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.20230926_174750.jpg   

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je doet net of je de oplossing zelf verzonnen hebt, Albert. Maar dit werd hierboven al een keer of 4 uitgelegd ;) .
Maakt verder niet uit, je hebt het licht gezien en wij zien het licht in je rijtuig en da's het belangrijkste :thumbup: .

De DC denkwijze kan voor de Märklinist een uitdaging zijn. Zo heb ik me vroeger als M-jongetje ook wel eens verbaasd toen ik bij een FLM-vriendje een loc van de rails haalde, deze omgekeerd terugplaatste en dat hij vervolgens tóch dezelfde kant op bleef rijden. Achteraf volkomen logisch maar toen onverklaarbaar voor een  M-rijdertje :-) .
Speciale Gast

Beste Hans.
Omdat ik tot nu toe alleen maar met Märklin aan het "knutselen" was geweest, heb ik dit soort problemen nooit eerder bij de hand gehad.
Om die reden had ik ooit nooit bedacht dat de + van de verlichting aan 1 kant binnen moest komen en de - aan de andere kant.
Natuurlijk (nu ik het weet! B) ) begrijp ik wat de "helpers" bedoelden met de posities van de geïsoleerde wielen maar voordat het "kwartje" viel, heb ik mij dat nooit gerealiseerd.
Ik ben zeker op de goede weg geholpen met alle tips en adviezen maar die moet je ook nog op de juiste wijze weten te interpreteren! O:-D

Dus iedereen hartelijk dank en ook weer veel wijzer.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   

BLIJ dat ik analoog RIJ

Snap ik helemaal, AlbertJan. Ik had net zoiets met de FLM loc die dezelfde kant op bleef rijden nadat ik 'm toch had omgedraaid :D .
Het was niks meer dan een constatering ;) .

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.