Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Aansturen wissels en seinen via 60215

Gestart door Supervisors_NL zondag 04 juni 2023, 10:16:30

Aansturen wissels en seinen via 60215
Hallo,

Ik heb onlangs een goede gebruikte CS/2 kunnen aanschaffen, welke in perfecte staat verkeert.
Nu wil ik graag mijn wissels en seinen gaan aansturen via deze CS/2.

Ik gebruik nu nog "oude" schakelkastjes op mijn M-rails.

Ik heb inmiddels begrepen dat ik voor het aansturen van deze wissels en seinen K83 of M83 decoders nodig heb.
Maar ik lees ook dat dit nogal eens voor wat problemen zorgt.

De vraag is of dit toch de juiste keuze is voor het aansturen van de seinen en wissels of dat er een beter alternatief
is. Bijvoorbeeld door decoders van Viessman te gebruiken.

Tips zijn van harte welkom.

Hoor het graag.
Re: Aansturen wissels en seinen via 60215
De eerste vraag is: waarom zou je dit willen?
Het bedieningsgemak voor het schakelen van de wissels met het onderdeel 'keyboard' op je CS2 is niet groter dan dat met je klassieke drukknoppen.
Wel kun je in je CS een seintableau maken en dat werkt wel fijn. Je kunt dan ook hele wisselstraten configureren.
Maar het blijft een fikse investering om al je wissels alleen daarvoor met decoders uit te gaan rusten.
Niettemin zijn gebruikte K83 decoders voor een redelijke prijs te koop.
Als alternatief vind ik Kuehn best goed: je kunt 8 wissels aansluiten op hun decoders (circa 40 euro).

Succes,

Peter
Hallo Paul,
Ik bevind me een beetje in hetzelfde proces als jij nu zit, maar ben er mogelijk al wat langer mee bezig/ over aan het nadenken en aan het uitproberen.
De door Peter voorgestelde Kuehn decoders ken ik niet.
Ik kan je wel even meenemen in mijn ervaringen tot nu toe.
Zoals zo vaak geldt, geldt ook hier: zoveel hoofden zoveel zinnen (hier op het forum zijn een aantal oplossingen/ aanpakken. Ik heb nog niet een eenduidige oplossing gevonden. Ik verwijs je naar mijn draadje in deze rubriek: 'wissels ... pfff... wat te doen' ( ik heb geen idee hoe ik de link daarvoor kan maken, maar hij staat in dit hoofdstuk op het forum)

In aansluiting op wat Peter hierboven schrijft het volgende:
Er zijn een aantal wegen die naar Rome leiden:
- k 83/ M 83: ik heb er te weinig ervaring mee om daar iets over te zeggen. Lees vooral verder op het forum. Probeer eens uit en beschrijf je ervaringen, kunnen we allemaal van leren.
- Yamorc YD 8008:  een decoder voor 8 wissels, een goedkopere oplossing dan M* biedt, waarbij je de reeds aanwezige aandrijvingen in de wissels van M* of Viesm* kunt blijven gebruiken waarbij er een stevigere puls naar de wisselaandrijving gestuurd wordt en er (volgens Martin van DTS) minder storingen optreden. Ik kan dat wel bevestigen, ik heb er twee geplaatst en ze werken goed. Je moet wel werken met nieuwe aandrijvingen van M* die goed werken. Zijn er haperingen in de aandrijvingen dan blijven die ook in deze combinatie. De vrienden van Bentink in Apeldoorn zijn hier ook positief over.
- Digikeijs: is onlangs failliet gegaan, dus ... tja. hier op het forum zijn de meningen redelijk positief hierover. Wellicht wel redelijk verkrijgbaar op de occasion markt.
Te overwegen valt om de wissels bij een wat grotere baan separaat te voeden. Ik heb dat gedaan en dat maakt e.e.a. wel overzichtelijker.

De problemen die zich voordoen zitten naar mijn idee niet zozeer in de decoders, ook de inbouw decoders van M8 werken wel goed. De problemen zitten meer in de aandrijvingen: die onder de C-rails geven een massa problemen. K-rails moet je even hier verder kijken. M-rails lijken het nog steeds redelijk goed te doen.
Ik kon niet vinden welke rails jij gebruikt ...

Voor de aandrijvingen kun je een aantal keuzes maken:
Servo's: Ik heb laatst een bezoek gebracht aan DTS in Ermelo, Martin heeft me een aantal goede tips gegeven. Het is wel wat gedoe maar de ervaringen hier op het forum zijn positief. Ik ben de OC 32 in combinatie met de servo's momenteel aan het uitproberen
MP1-motoren: andere aandrijvingen van Poolse makelij daarover wordt gezegd dat ze weleens luidruchtig zijn. Ik heb er een aantal gekocht op de beurs in Houten, kunnen worden aangesloten op of de k83/ M83 of in combinatie met de Yamorc YD 8116. Ervaringen daarmee lijken wel positief. Kijk eens bij Basjuh1981 hier op het forum of bij Lobomotion, die werken ermee. Hun ervaringen zijn positief.
M* aandrijvingen onder C-rails: de hele discussie over het verwijderen van de eindafschakelingen ... er is daarover zowel op het Forum als in de Wiki genoeg te vinden.
Het is een zoektocht, ik heb besloten dat dat ook wel een heel leuk aspect is van onze geweldige hobby :-) Succes ermee
Hallo Peter,

Allereerst dank voor je uitgebreide reactie. Het geeft mij ook weer de nodige inzicht, en zo leer ook ik steeds weer dingetjes bij.
Zoals gezegd heb ik onlangs een goede gebruikte CS/2 60215 kunnen aanschaffen. Ik was er erg blij mee, vooral omdat dit ook weer een stap naar voren is.
Natuurlijk zou ik ook wel het nieuwste materiaal willen, echter dat laat ons budget niet toe.
Zeker als je de laatste tijd kijkt naar de prijzen van bepaalde onderdelen en spullen, dan is het toch een kwestie van keuzes maken.
Ik rijd nog met M-rail en dus de "oude" wissels en seinen. De reden daarvoor is dat enkele jaren geleden mijn "oude" verzameling weer eens na ruim 45 jaren
van zolder heb gehaald.
Wat je ziet is dat het totaal vervangen van onderdelen naar C-rail, naast dat het een behoorlijke financiële consequentie heeft, ook het stukje nostalgie uit mijn
jeugd zou verwijderen.
Mijn startset bestond ooit uit de standaard baan, waarin de 3029 loc en 2 platte wagons zaten. 2x4 gebogen rails en 4 rechte rails, alsmede een grijze 10va trafo.
Wel was daarbij direct de 3029 vervangen door een 3000 loc.
Het zal met sinterklaas in 1967 of 1968 zijn geweest dat ik deze kreeg. En, op de een of andere manier blijf je dit toch koesteren.
Maar goed, terugkomend op de decoders lees ik op het Forum dat met name de K83 decoders nogal eens de geest geven (overbelasting door de spoelen?). Nu gebruik ik de "ouderwetse"
schakelkastjes, en op zich is daar niks mee. Maar ik dacht, een CS/2 en dan daarmee ook de wissels en seinen besturen, dat zou wel leuk zijn.
Maar daar komt toch wel het e.e.a. bij kijken.
Inmiddels is de baan behoorlijk gegroeid, dit met name doordat ik 4 jaren geleden een volledige baan van iemand heb overgenomen, met de nodige onderdelen.
Ook dat was allemaal M-rails en volledig analoog. Daarna ben ik mij gaan verdiepen in de digitalisering.
Kortom, er is voor mij nog een lange weg te gaan. Maar goed, we hebben geen haast.
Het rijdt nog en ik kan me zo des te beter verdiepen en alle voors en tegens.

Ook dat is inderdaad ook een leuk aspect van de hobby. :)
Groet en nogmaals dank.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.