Hallo Paul,
Ik bevind me een beetje in hetzelfde proces als jij nu zit, maar ben er mogelijk al wat langer mee bezig/ over aan het nadenken en aan het uitproberen.
De door Peter voorgestelde Kuehn decoders ken ik niet.
Ik kan je wel even meenemen in mijn ervaringen tot nu toe.
Zoals zo vaak geldt, geldt ook hier: zoveel hoofden zoveel zinnen (hier op het forum zijn een aantal oplossingen/ aanpakken. Ik heb nog niet een eenduidige oplossing gevonden. Ik verwijs je naar mijn draadje in deze rubriek: 'wissels ... pfff... wat te doen' ( ik heb geen idee hoe ik de link daarvoor kan maken, maar hij staat in dit hoofdstuk op het forum)
In aansluiting op wat Peter hierboven schrijft het volgende:
Er zijn een aantal wegen die naar Rome leiden:
- k 83/ M 83: ik heb er te weinig ervaring mee om daar iets over te zeggen. Lees vooral verder op het forum. Probeer eens uit en beschrijf je ervaringen, kunnen we allemaal van leren.
- Yamorc YD 8008: een decoder voor 8 wissels, een goedkopere oplossing dan M* biedt, waarbij je de reeds aanwezige aandrijvingen in de wissels van M* of Viesm* kunt blijven gebruiken waarbij er een stevigere puls naar de wisselaandrijving gestuurd wordt en er (volgens Martin van DTS) minder storingen optreden. Ik kan dat wel bevestigen, ik heb er twee geplaatst en ze werken goed. Je moet wel werken met nieuwe aandrijvingen van M* die goed werken. Zijn er haperingen in de aandrijvingen dan blijven die ook in deze combinatie. De vrienden van Bentink in Apeldoorn zijn hier ook positief over.
- Digikeijs: is onlangs failliet gegaan, dus ... tja. hier op het forum zijn de meningen redelijk positief hierover. Wellicht wel redelijk verkrijgbaar op de occasion markt.
Te overwegen valt om de wissels bij een wat grotere baan separaat te voeden. Ik heb dat gedaan en dat maakt e.e.a. wel overzichtelijker.
De problemen die zich voordoen zitten naar mijn idee niet zozeer in de decoders, ook de inbouw decoders van M8 werken wel goed. De problemen zitten meer in de aandrijvingen: die onder de C-rails geven een massa problemen. K-rails moet je even hier verder kijken. M-rails lijken het nog steeds redelijk goed te doen.
Ik kon niet vinden welke rails jij gebruikt ...
Voor de aandrijvingen kun je een aantal keuzes maken:
Servo's: Ik heb laatst een bezoek gebracht aan DTS in Ermelo, Martin heeft me een aantal goede tips gegeven. Het is wel wat gedoe maar de ervaringen hier op het forum zijn positief. Ik ben de OC 32 in combinatie met de servo's momenteel aan het uitproberen
MP1-motoren: andere aandrijvingen van Poolse makelij daarover wordt gezegd dat ze weleens luidruchtig zijn. Ik heb er een aantal gekocht op de beurs in Houten, kunnen worden aangesloten op of de k83/ M83 of in combinatie met de Yamorc YD 8116. Ervaringen daarmee lijken wel positief. Kijk eens bij Basjuh1981 hier op het forum of bij Lobomotion, die werken ermee. Hun ervaringen zijn positief.
M* aandrijvingen onder C-rails: de hele discussie over het verwijderen van de eindafschakelingen ... er is daarover zowel op het Forum als in de Wiki genoeg te vinden.
Het is een zoektocht, ik heb besloten dat dat ook wel een heel leuk aspect is van onze geweldige hobby

Succes ermee