Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Oma's grote onderbroek of een miniem slipje?.

Gestart door Snobby Crash zondag 12 juni 2016, 21:40:53

Oma's grote onderbroek of een miniem slipje?.
Sorry voor mijn woordspeling, maar ik bedoel hiermee waarom heel veel
modelbouwers er alles aan doen om een bepaald item, van de modelspoorweg
zo natuurgetrouw na te bootsen, en op andere vlakken zo nonchalant zijn op
het aandrijven van de wissels op hun spoorbaan?

Begrijp me niet verkeerd, maar ik zie heel veel mooie banen, mooie lay-outs
waar uren werk is aan besteed, maar als je dan naar de sporen kijkt, en meer naar
de wisselaandrijvingen zie je daar een reus zitten die de wissel bediend?
Inderdaad, totaal onrealistisch !

Ik begrijp dus niet waarom mensen die pas beginnen met het aanmaken van een
nieuwe baan zich niet storen aan de enorme wisselspoelen (oma's grote onderbroek)
die vaak te zien zijn naast een wissel !
Waarom niet gebruik maken van een veel goedkopere servomotor (miniem slipje)
die je onderaan je baan netjes kan verbergen en een subtiele staaldraad van 0,7mm naar je
wissel?

Kijken de meeste modelbouwers daar overheen, of is het meer een statement van
ja, zo moet nu eenmaal met die grote wisselspoel, een wissel worden aangesloten?

Geert 
Re: Oma's grote onderbroek of een miniem slipje?.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Zo zie je maar hoe deze hobby op verschillende manieren bedreven kan worden.
De een is tevreden met alleen rijden.
Bij een ander moet alles volledig en perfect digitaal zijn zonder enige scenery en bij weer een ander moet alles perfect aan de werkelijkheid voldoen.
Veel plezier iedereen met je hobby.

groet
Harald

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

Ha Geert,

Enerzijds is het bij mij op dat vlak een kwestie van interesse, kloppende scenery vind ik veel belangrijker dan of een wagonnetje wel in de sleep past. Aan de andere kant is het ook afhankelijk van tijd/kennis/kunde ed. Zie de  discussie over slanke wissels. Bij modelbouw blijf je altijd met beperkende factoren zitten. En ja, er zijn er (zoals fremo) die het wel zeer precies doen, maar dat kost weer tijd :p

Zo is t altijd wat en heeft iedereen n ander baantje  :thumbup:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Geert,

Leuk vergelijk: Oma's grote onderbroek of een miniem slipje.
Ik ga voor het minieme slipje voor mijn zichtbare wissels.

Ik begrijp je statement en ik ben het ook wel met je eens.
Maar, ik denk dat er een aantal andere zaken meespelen.
- Niet zozeer het feit dat het zo hoort maar het kostenplaatje; er is reeds geinvesteerd in wisselaandrijvingen en die investering wordt terzijde geschoven.
  De oude wisselaandrijvingen zul je wellicht met verlies moeten/kunnen verkopen.
- De schakelkastjes moeten vervangen worden door een servodecoder.
- Hoeveel geld zit er uberhaupt nog in de schatkist?
- Kunnen de wissels aangepast worden? In het topic van ddwHans/Bouw modelbaan "Den Achterhook" schrijf je het ook maar daar zie ik een Engels wissel waar de     
  wisselaandrijving vast zit aan de wissel en deze alleen met het nodige zaag- en breekwerk aangepast kan worden. Durf je dat aan?
- Het alternatief is de hele wissel vervangen.
- Er zijn forumleden die kiezen voor een "old skool"baan en daar past dan een servoaandrijving niet in.
- Ligt je prioriteit bij de scenery of je rijdend materieel en hoever wil je gaan met het nabootsen van de werkelijkheid.
- onbekend maakt onbemind, een oude wisselaandrijving sluit je zo aan op de wisseldecoder of schakelkastje.
  een servodecoder moet geprogrammeerd worden en kan ik dat?
- er zijn draadjes geweest waar mensen aangaven moeite te hebben met het programmeren en afstellen van de servo-motor en de OC32, dat kan een weerstand
  opleveren om over te schakelen.

Henk
beste Geert
geef eens een update hoeveel een servo aandrijving kost en hoe je deze moet installeren - iedereen praat erover maar nergens vindt ik cijfers - ik heb op mijn nieuw ontwerp nml een 40 tal aandrijvingen nodig
mvg Jan 
Hoi Geert,

ik heb c-rails en ik zie de wisselspoelen niet, sterker nog ik heb 50 wissels in m'n baan en nog niet 1 is er aangesloten, de aandrijvingen liggen in de la  :D

Ik rij met 10 treinen tegelijk, alle wissels staan zo dat ze elkaar niet raken  ;), heb geen zin meer in al die draden troep, als ik treinen wil wisselen zet ik gewoon even met de hand de wissel om.

Iedere gek zijn gebrek  :D

Mvg Gert

Citaat van: JanHaagdorens op dinsdag 14 juni 2016, 00:16:23
beste Geert
geef eens een update hoeveel een servo aandrijving kost en hoe je deze moet installeren.

Dag Jan,

In Nederland kost een geschikte servo-motor rond de ? 5 a ? 6,--. (Digikeijs, Rosoft, Picommit).
Koop je ze rechtstreeks in KLIK: China dan rond ? 1,10 a ? 1,50, en ?1,50 a ?2,-- voor de SG92r
Als je in KLIK: China koopt koop er dan gelijk een servo tester bij, kost rond ? 1,80.
Aansluiten op een 5 volt gelijkstroomvoeding (tip: oude voeding van een mobieltje) en je kunt ze bij binnenkomst meteen testen.
Niet goed? Meteen bij de verkoper melden en vaak krijg je per kerende post vervangende toegestuurd. Daarna wel een 5-sterren ranking geven.
Door het grote prijsverschil kun je m.i. de gok met China wel wagen, het bespaart jou ongeveer ? 150,--.
De prijzen voor wisseldecoders en servodecoders liggen op hetzelfde niveau, rond de ? 20,-- tot ? 25,--.

Zelf heb ik nog geen servomotoren geinstalleerd dus daar kan ik je niet mee helpen.
Wel heb ik een aantal linkjes op dit forum genoteerd waarin diverse vormen van installatie uitgelegd worden.
Die kan ik je via een PB toesturen of als Geert hier geen problemen mee heeft in dit topic.

Beste Geert
nog eventjes een studie maken van de hele situatie , de servo motortjes worden eerdaags besteld in china , zijn bijzonder goedkoop 110 usd voor 50 stuks - wissel decoders zijn nog een vraag voor mij - voorlopig blijf ik rijden met de wisselaandrijving van marklin maar gaandeweg vervang ik deze aandrijvingen door servo's = veel mooier en vermoedelijk bedrijfszekerder
mvg Jan
Ik ben nog aan het dubben. Ik wil best aan de Servo maar ik weet ook dat ik nog wel eens wat wil veranderen omdat blijkt dat de wissel straat toch niet heel handig is voor wat ik wil doen met rijden. En dat is lastig als je al overal gaten hebt geboord en gezaagd. Dan moet je best zeker weten dat het al is wat je wilt houden. Ik vind het soms ook gewoon leuk om iets te veranderen. Maar het is jammer als je plaat na een paar jaar één groot gat is geworden haha....  :D
Hier enkele foto's van een demobaantje dat ik heb gemaakt,
om tentoonstellingen mee te doen, opendeurdagen van clubs enz...
Dit om de mensen iets bij te brengen over digitaal rijden..
Ik gebruik de servodecoders van Rosoft, ongeveer een dikke 30euro/stuk
waar je twee servo's kan op aansluiten en er zit tevens telkens per servouitgang een
ingebouwde relais in, voor puntstukpolarisatie. Die heb je natuurlijk bij Marklin sporen
niet nodig.
Verder komen de servomotoren uit China Alie-express en kosten ongeveer 1,9euro/ stuk
De servo's zijn opgesteld aan de bovenzijde om de bezoekers een duidelijk beeld mee te geven,
maar op mijn thuisbaan, in aanbouw ga ik precies hetzelfde doen... gedaan met op de knieen
onder je baan te zitten, en als een oud kereltje vanonder je baan te kruipen ;-)

De staaldraad, verenstaal koop ik bij een modelbouwwinkel voor boten en vliegtuigen.
Kost ongeveer 0.5 euro per lopende meter voor een dikte van 0.7mm

Tevens zit de staaldraad in een geleider die j in de fietsenzaak koopt, waar je remkabels doorheen gaan.

Ik doe met dit baantje demo's om iTrain aan te leren en mensen te laten proeven van het digitale.
Dus als er mensen interesse hebben geef maar een seintje he !

Dit is gemaakt op twee rail, maar kan natuurlijk ook perfect op Marklin rails....

Ik zal van dit baantje binnenkort een nieuw topic maken, met meer uitleg, maar het is momenteel vrij druk...

Hierbij enkele foto's

Met die geleiders ziet er interessant uit. Hoef je in ieder geval niet je tafel open te zagen.
Laat dat nieuwe topic maar snel komen.  Ziet er goed uit en precies wat ik ook nodig heb op bepaalde delen van de baan.
Zou mooi zijn als er nou ook nog een goedkope decoder op de markt komt. Ik vind die dingen nog relatief duur.
Citaat van: treinrobert op vrijdag 24 juni 2016, 09:55:50
Zou mooi zijn als er nou ook nog een goedkope decoder op de markt komt. Ik vind die dingen nog relatief duur.

Zo duur zijn de decoders van Rosoft nu toch ook niet...
Denk een dikke 30 euro voor twee servomotoren aan te sturen en daarin zitten tevens twee ingebouwde relais voor puntstukpolarisatie !

Al bij al goedkoper dan twee Marklin wisselaandrijvingen hoor !

Geert

De OC32 stuurt 32 servo's bij 3rail toepassing en 16 servo's met polarisatierelais bij 2rail toepassing. Daar komt in het laatste geval nog een dikke euro per relais bij maar de rekensom is snel gemaakt...... ;)

Gr, Ben.
Die OC32 is kwa prijs wel heel interessant inderdaad.
Voor minder dan ? 50,-- is van Digikeijs een startset te koop. Servodecoder startset inclusief 4 servo's en 4 verlengkabels.
Hier hun site prijs even googelen, bijv in Vlaardingen!
Is duurder dan de OC32, maar als die compleet moet worden, incl aansluitkabels gaat de prijs ook omhoog.
Verder nadeel van OC32 vind ik dat je 1 centrale decoder hebt met bekabeling naar 32 servo's, ipv decoder voor 4 servo's "ter plaatse".

Je bent er niet alleen met de OC32.
Op KLIK: dinamousers.net/OC32-FAQ staat wat je allemaal nodig hebt.
Wat heb ik nodig om servo's aan te sturen met de OC32?
Een OC32 (om het even welke uitvoering, zelfs de /BASIC kan het) voor maximaal 32 servo's
Een weerstandsbank 220Ohm per 8 servo's
Een SP04(R) per 4 servo's
Een voeding, bij voorkeur 7,5V of 9V en minimaal 2A.
Om de OC32 te kunnen configureren en/of aansturen heb je wellicht een U485 nodig.

Verder zou ik iedereen adviseren als je een (grote) groep van wissels bij elkaar hebt zitten om een OC32 te nemen en anders een "lokale" oplossing zoals die van Digikeys.
De OC32 kun je natuurlijk ook gebruiken om bijvoorbeeld een spoorwegovergang met slagbomen aan te sturen. Maw de OC32 is er niet alleen om servo's aan te sturen.

Verder zou ik nooit de startset van Digikeys nemen maar een losse DR4024 en de servo's en de servokabels via Aliexpress in China bestellen.
Zie mijn eerdere post in dit topic van 14 juni j.l.
Ik zie losse servo's aangeboden worden voor ? 5,-- tot ? 9,-- terwijl je die in China voor max ? 2,-- per stuk koopt.
De losse DR4024 koop je voor gemiddeld ? 25,--, dus je betaald ? 20,-- tot ? 30,-- voor 4 servomotoren.

Henk