Hallo allemaal!
Ik heb een kamertje bemachtigd van 2,3 x 3 m. Dat wordt mijn mancave. Hieronder het baanplan dat ik in mijn hoofd heb. Thema is Württemberg rond 1910
Uitleg:
1: hoofdspoor: treinlengte tot ruim 2m
2 en 3: boemelspul, kortere treinen ca 1,4 m
4: omloopspoor, zowel voor de reizigers- als voor de goederenlocs
5: inrijdspoor goederen
6 en 7: rangeren, lege wagons, uitrijdspoor
8: uittrekspoor voor rangeren
z1: losplaats stammen, die kieperen in het water en worden dan vanuit de vijver de zagerij ingetrokken
z2: laadspoor: gezaagde planken, houtpulp, zaagsel
9: uitrijdspoor betriebswerk
10: inrijdspoor betriebswerk met kolenbunker, waterplaats, zandtoren
11: spoor voor kolenwagens, zand, schroot, diversen
8b is ook voor schroot en kolen voor de locloods
12 13 14 : laadsporen voor diverse industrieën
15: uittrekspoor
wissels A t/m J worden bediend vanuit een stellwerk: dat simuleer ik met een bedienpaneel. Er komt een inrijdsein voor kruiswissel A, en een uitrijdsein op spoor 1, 2, 3, en 6/7
De overige wissels zijn handbediend: die worden met trek/duwstangen vanaf het front van de baan bediend.
De draaischijf wil ik ook het liefst handbedienen met een soort van draaiwiel vanaf het front van de baan. Lijkt me geinig.
Er wordt niet automatisch gereden, het draait hier om plezier in zelf rijden en rangeren. Er komen dus twee aansluitingen voor een mobile station.
De hele kamer is de klimspiraal: twee keer rond is een cm of 50 lager: daar komt een fiddleyard en een draaischijf (gewoon multiplex schijf, met de hand bedienen) om locs te keren.
Ik denk na over spoor: code 73 meingleis lijkt me gaaf in het zicht. Ik wil ook zelf wissels gaan bouwen.
Scenario:
Reizigerstrein nadert kruiswissel A, moet wachten voor inrijdsein (of niet). Rijdt in op spoor 1. Loc koppelt af, op spoor 1a kan eventueel een extra kolenstation en waterplaats. Maar omlopen via spoor 4 kan ook, naar het BW, spoor 10: kolen, water, keren op de draaischijf, via spoor 9 weer terug. Aan de goeie kant van de trein op spoor 1 aankoppelen en hij kan weer terug.
Eehm, nee, even wachten. Uitrijdsein says NO. Er komt een goederentrein met stammen binnen op spoor 5. Deze koppelt ook af, rijdt om via spoor 4, naar betriebswerk. Eerst kolen, water, zand, dan de schijf op: locloods in, hij is klaar voor vandaag en wordt onderhanden genomen. Ondertussen rijdt de reizigerstrein weg nu het sein op veilig staat.
Rangeerloc (T3) koppelt aan de rechterzijde aan de stammentrein en duwt deze tot de losplaats. Stammen eraf, stukje doorduwen, stammen eraf etc: ik heb ruimte voor ca 6 à 7 stammenwagens. De lege wagens worden op spoor 6 getrokken. Hij trekt een volle wagen gezaagd hout van de zagerij en trekt deze naar spoor 7. Nu gaat de rangeerloc naar de sporen 12, 13 en 14 en haalt wat wagens op die klaar moeten worden gezet op spoor 7. Er mag ook een volle wagen met schroot vanaf spoor 8b bij. Zo. T3 is klaar. Hij mag naar zijn vaste plekje op 8a. De goederentrein pikt morgen het vrachtje op spoor 7 op en neemt ook de lege wagens op spoor 6 weer mee.
Nouja: zo dus. Er zijn miljoenen scenario's te verzinnen. Lijkt me geinig: komt mijn vader langs, of een vriend: geef ik hem wat te doen met de rangeerloc: wagens bij elkaar zoeken
Hierbij het plan: