Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 05 januari 2022, 16:45:20Mijn vraag is of de tegenbochten die hierin voorkomen een probleem gaan vormen voor het reinverkeer.
De 24912 is een heel flauwe bocht, dat daar een tegenbocht van een engelse wissel tussen ligt geeft helemaal niet. Ik had een tijdje iets dergelijks in
mijn baan, met als belangrijk verschil dat dat gewoon zichtbaar was. Na verloop van tijd vond ik het er toch wat onnatuurlijk uitzien als de treinen daar reden en heb ik het veranderd. Maar bij een schaduwstation speelt dat geen rol, daar zie je het toch niet. Ten tweede ligt er een 24130 als tegenbocht tegen een 24912. Daar verwacht ik ook geen problemen, maar je kunt het bovendien simpel verbeteren. Je gebruikt namelijk het patroon 24130 + 24077 + 24130 en in plaats daarvan passen
exact twee bochten 24230.
Over de bottleneck bij de engelse wissel en de bezwaren van R1 in combinatie met bepaald rollend materieel hebben anderen het al gehad. Afgezien daarvan verwacht ik geen problemen bij het rijden in dit schaduwstation.
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 05 januari 2022, 16:45:20Een alternatief zou zijn om de DKW te vervangen door 2 gewone wissels. Echter betekent dat ook twee aandrijvingen en dat komt slecht uit. Dan zou ik voor 1 aandrijving een hele nieuwe decoder moeten installeren. Op zich geen probleem maar vind dat niet efficient.
Een nieuwe decoder hoeft ook niet, want dankzij het eenrichtingsverkeer in het schaduwstation kun je flink besparen op aandrijvingen en decoders. Om daar maximaal gebruik van te maken, heb ik een iets andere wisselstraat ontworpen. En omdat ik toch bezig was, heb ik ook meteen maar de bottlenneck opgelost en bijna alle R1 weggelaten.
De eerste stap was het omwisselen van de rijrichting van de sporen 1,2,3 en 5,6,7. In jouw versie moesten namelijk de treinen van spoor A altijd oversteken op de engelse wissel, nu niet meer.
Ten tweede heb ik de 'harp' voor sporen 1 t/m 6 verkleind tot eentje voor sporen 1 t/m 4, en er een tweede naast gelegd voor de sporen 5 t/m 7. Daarmee is er zuiver eenrichtingsverkeer op alle wissels in de harpen. En zuiver eenrichtingsverkeer betekent dat er nu drie van de wissels altijd open gereden kunnen worden, aandrijvingen en decoders zijn overbodig. In de plaatjes zijn ze groen. Wissels die sowieso een aandrijving en decoder nodig hebben zijn oranje, een speciaal geval is geel. Deze wissel wordt in twee richtingen gebruikt: treinen vanaf spoor B moeten altijd de afslag nemen, treinen op weg naar de uitgang kunnen de wissel altijd open rijden. Als daarna de wissel gegarandeerd altijd naar de gebogen stand gaat, is er geen aandrijving nodig. Misschien weet jij hoe je dat gegarandeerd bereikt, ik denk dat ik er er zelf voor de zekerheid een aandrijving in zou zetten. Het is een belangrijke wissel, dan vind ik het veiliger om hem altijd te schakelen.
Ik heb geen bochten 24130 gebruikt en nog maar één meegebogen wissel 24671. Dat gaat niet ten koste van de opstelruimte, die is per saldo zelfs gegroeid. Als er nu ooit toch nog eens treinen of rijtuigen op de baan komen die niet zo van krappe bochten houden, zijn de meeste sporen bruikbaar, alleen de sporen 1 en 2 niet. Tenslotte merk ik nog op dat de opstelsporen iets dichter naast elkaar liggen. De parallelafstanden zijn overal nog steeds ruim voldoende voor een veilig bedrijf, zelfs met lange rijtuigen van 30 cm. Die 77,5 mm van Märklin hoef je je alleen aan te houden als je een paar bochten R1 naast elkaar legt. Hoe ruimer de bochten, des te dichter de sporen nog veilig naast elkaar mogen liggen. De details zal ik je besparen.
In het eerste plaatje wordt een engelse wissel gebruikt, bij het tweede is die vervangen door een paar gewone wissels die iets verder naar links liggen. Omdat een van die twee weer altijd open gereden kan worden, heeft die geen aandrijving nodig. Kost iets meer ruimte, maar gezien jou eigen ontwerp past dat gemakkelijk. Het is het zelfs goedkoper, want in plaats van een engelse wissel met aandrijving heb je nu twee gewone wissels waarvan slechts één met aandrijving nodig.
Omdat ik het eenrichtingsverkeer van de opstelsporen heb omgegooid, zal er aan de andere kant van het schaduwstation ook iets veranderd moeten worden, maar aangezien je daar geen plaatje van had gegeven, wist ik niet hoe dat precies zit. Met alleen jouw beschrijving kom ik er niet helemaal uit.