Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Mijn eerste 4 spiralen baanplan

Gestart door KdeB maandag 04 juli 2011, 22:03:55

Geen reactie is ook een reactie

Beste Allemaal

Ooit een baan gehad uit het boekje, nu ik weer met mijn hobby bezig kan zijn heb ik hier mijn eerste baanplan
Links en rechts zijn schaduwstations en kan volledig rondgereden worden dubbelspoor lengte 92 mtr.
In het middel heb ik een rangeerterrein gepland
Het geheel is op 0 niveau middels 4 spiralen kan ik later naar een hoger niveau
Enkele feitjes

Het plan is getekend met Winrail
Er wordt gebruik gemaakt can C rails.
Linkerwand = 8,9 mtr.
Breedte = 5,7 mtr.
Rechterwand = 10,2 mtr.
De buitenste ring is met boogstralen R5 lengte = 47 mtr.
De binnen ring is met boogstralen R4 lengte = 45 mtr.
Er zijn 52 wissels opgenomen en 49 dubbele kruiswissels
Totale lengte rails = 333 mtr.

Gelukkig heb ik vanuit verleden het meeste op voorraad, moet nog wel wat rechte en kruiswissels
aanschaffen maar heb daar wel een adres voor gevonden met gemmiddeld 26% korting of heeft
iemand een nog beter adres.

Omdat het mijn eerste baanplan is en ik verder weinig ervaring heb is hoop ik op jullie commentaar

http://dl.dropbox.com/u/33305795/4%20SpriralenBaan%20V4.jpg
Re:Mijn eerste 4 spiralen baanplan
Hallo!

volgens mij kun je evenveel rijplezier bereiken met 1 spiraal....
het gaat om de treinen die boven de grond rijden, die kun je ze tenminste zien. ik zou mn treinen niet laten verslijten door onzichtbare meters af te leggen.

schaduwstations zijn bedoeld als opslagplekken.

met deze twee gedachten in het achterhoofd, kun je stellen dat de trein het schaduwstation snel moet kunnen bereiken, zijn plaats moet kunnen innemen, en snel het zichtbare traject op kunnen als hij weer aan de beurt is.

misschien kun je hier iets mee!

groeten,
Hessel.

Hoi Hessel

Bedankt voor je reactie
voor alle duidelijkheid alleen de tafels langs de zijwanden komt op een hoger nivea, niveau 0 = 75cm dus zittend kan ik alles overzien
maar jouw commentaar neem ter harte
dank en groet
Koos
Hallo Koos,

Da's een machtig plan zeg! Ik kan de hoogten niet overzien. Het lijken wel het zichtbare nivo en de schaduwstations ineen. Volgens mij maakt Hessel idd een zinnige opomerking.

groet,
Michiel
Hi Koos

Schitterende ruimte heb je tot je beschikking.

Voor wat betreft je baan plaan.
Ik zie eigenlijk voornamelijk rails. Hoe had je gedacht de scenery in te plannen.
Vier spiralen vind ik misschien nog al wat te veel van het goede.

Voort wat betreft de opmerking van Hessel  kun je ook stellen dat als je veel treinen onderweg wilt hebben het ook nuttig kan zijn om rijruimte ondergronds te hebben, dan kun je meer treinen kwijt dan alleen in de schaduwstations.

Een vraagje, waarom heb je op het lok depot een driehoek ingepland. Je hebt al een draaischijf, dus loks keren kun je al.

Hoi Michiel en Piet

Als eerste bedankt voor jullie reactie.

Even een reactie in combinatie
Gezien de grote van de kamer, leek het mij op de hoeken spiralen naar beneden een oplossing om snel naar het schaduwstation's te gaan
cq naar het rangeerterrein. Nadat dit plan op niveau 0 gerealiseerd is kan ik langs de wanden op de hogere niveau's de scenery maken
met de nodige station's, steden dorpen, platte land enz.
Niveau 0 = hoogte 75 cm. niveau 1 wordt 105-110 cm en plaatselijk niveau 2 wordt 115-120cm.
Dus zittend achter het bureau kan ik dus het geheel vanaf niveau 0 overzien.
Maar nog niets is definitief, na reacties cq commentaar verbeteringen kom ik met een definitief plan, waarna ik ga knutselen
aan de onderbouw het leggen van rails, zal tijdens het bouwen tegen allerlei vragen komen en zal dit forum hiervoor benaderen.

De driehoek is (was) aleen bedoeld voor diesel en  E loks en de draaischijf alleen voor stoom, is het overbodig laat het me weten.
keren met loks sleper voor, heeft denk ik ook een speel element.
Het is natuurlijk niet fout om 4 spiralen te hebben, maar het scheelt veel werk om het met minder te doen. Bovendien nemen ze veel ruimte in en zijn ze toch een zware hindernis voor de treinen.

Je zou kunnen zeggen dat als je twee schaduwstations aan de zijwanden maakt, met op het uiterste punt elk een spiraal, dan kan de dubbelsporige hoofdbaan bovengronds van het ene spiraal naar het andere lopen.

Van die hoofdbaan kun je dan allerlei "leuke" aftakkingen maken. en je zou een lokaalspoor over en onder de hoofdbaan laten kronkelen. treinen rijden in het echt geen rondjes, maar van A naar B! Met zo'n grote baan kunnen de treinen van het ene station naar het andere rijden. Dat zie je niet vaak op overtuigende wijze op een modelbaan.

Aan te bevelen is dat je lange zichtbare trajecten hebt. Zodat de treinen de toeschouwer echt een reis laten zien!

Ik zou de spiralen in de hoeken vervangen door keerlussen.

succes,
Hessel.

Hoi Hessel

even voor mijn begrip, welke hoek spiralen zou jij dan vervangen door keerlussen uitgaande van linkisonder =1, rechtsonder = 4
dus welke wordt vevbangen  1,2,3,4

rechtsonder en rechtsboven

Dank

Ik neem het mee met mijn overwegingen
ok succes! het is belangrijk dat het wordt zoals jij dat wilt.

groeten,
Hessel.

Light My Train

Net zoals de anderen ook al aangeven: Je hebt te veel spiralen, ze voegen helaas weinig nuttige rijwegen toe.

Wat ik je zou aanraden. Maak onderin en bovenin 2 groote  doorlopendende schaduwstations, dus zonder doodlopende sporen. Gebruik verder slechts 1 spiraal per  schaduwstation. Kijk eens naar het banenplan van Tilly (John).

En naast de veel te veel spiralen, zie ik links van de draaischijf nog een erg leuke keerdriehoek gelegd.

Dat lijkt ook wat nutteloos; een keerdriehoek wordt daar gelegd waar geen draaischijf voorhanden is.
Maar keerdriehoek, of een dergelijk railpatroon in een goederenoverslag gebied is wel mooi om ergens te gebruiken.

En je spiralen:
1) ze zijn rond, meestal wordt ovaal (met een stukje recht er in) gebruik, anders wordt het te zwaar,
2) lijken te krappe bogen te gebruiken
3) zie ik het goed dat ze geen 'uitrij' punt hebben? Of is dat er bovenaan wel maar niet ingetekend?

Ik zou dit railplan als ik jou was niet realiseren.
Opslaan en opnieuw beginnen. Versie 2 of v3, krijg je beter resultaat. Kijk eens naar grote banenplannen van anderen, in tijdschriften e.d. en gebruik daar bijvoorbeeld delen van die je aanspreken en verbind die elementen.

Dus om met je titel af te sluiten 'eerste 4 spiralen banenplan', laat het ook je laatste zijn ;) 
2 véél ruimer opgezette spiralen enkelspoor of dubbelspoors twee richtingen spiraal moet genoeg zijn, zonde van de ruimte om meer te gebruiken.

En persoonlijk zou ik minder symetrie gebruiken, komt erg saaai over.
Hallo Koos,

Ik vind je banenplan waanzinnig mooi ik zou zeggen doen.
Al die klimspiralen ziet er goed uit, John(Tilly) heeft er ook een paar en dat werkt ook prima en die keer driehoek dat heb je goed bedacht.
Want ik denk dat je hem niet als zo danig hebt bedacht, maar meer als dan kan je twee richtingen uit het depot verlaten.
Er zitten veel speel elementen in, op deze manier.

vr.gr. Günther.
Blijf je draadje volgen, mooi plan.
@ Analoogdriver,
Deze uitspraak: En je spiralen:
1) ze zijn rond, meestal wordt ovaal (met een stukje recht er in) gebruik, anders wordt het te zwaar. mag je even toelichten want volgens mij klopt dit niet.

@ Koos,
Voor wat betreft de spiralen, ze lijken behoorlijk krap. Welke boogstraal ga je daarin toepassen? Hou er rekening mee dat een gemiddelde spiraal +/- 1 m2 groot is.
Voor de rest, hou het simpel want veel rails in een baan ziet er indrukwekkend uit maar voegt weinig toe als deze niet of nauwelijks bereden worden.

Grt, Ronald.
Hallo Ranald69,

Nou, dat hoeft niet zeker niet als je met koploper rijd en je met veel treinen gaat rijden.
Als je koploper opdracht geeft om treinen over alle sporen te laten rijden gebeurt dit ook.
Dus veel rails kan ook veel rij plezier betekennen.
Koos zal je de bogen in de spiraal wel minimaal R2 en R3 houden, het liefst groter.
Ik rij met K-rail en de boog naar beneden wordt bij mij 2231 en naar boven 2241.

vr.gr. Günther.
Speciale Gast

Dag Koos.
Allereerst wil ik opmerken dat het ontwerp op zich bijzonder fraai ontworpen is! B)
Natuurlijk zijn er vele modelspoorders die met zo'n prachtige ruimte een totaal ander baanplan zouden ontwerpen, maar dit is jouw baan en dus ook een ontwerp zoals jij dit voor ogen hebt.
4 railspiralen lijkt teveel maar je hebt aan beide zijden een afzonderlijk schaduwstation, dus dit kan best.
Ook de keerdriehoek en draaischijf lijkt wat teveel van het goede maar de keerdriehoek ligt na (of voor) een groot aantal opstelsporen, dus zeker niet overbodig.

Misschien kun je ons de verschillende lagen (hoogtes) eens laten zien, dat verklaart vaak al veel van jouw keuzes.

Veel succes met het verdere ontwerp en de daadwerkelijk realisatie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AnalogDriver

En je spiralen:
Ik heb over het hele baanplan boogstraal R4 en R5 getekend, verder wil ik een defintief plan hebben voor niveau 0
voordat ik verder ontwerp op de aansluitingen van de spriaal(en) naar een hoger niveau.
Om een klimovaal te maken moet ik met R2 en R3 gaan werken, mij lijkt het nu beter.

De symetrie wordt mede bepaald door de ingetekende ruimte voor niveau 0 , wanneer het zichtbare plan op de hogere
niveau's is getekend valt het niet meer zo op.

Hoi Günther

Leuk om te horen dat je mijn plan mooi vind, de tip om naar John (Tillys) draadje te gaan heb ik opgevolgd
Tot nu toe 35 pagina's gelezen wat een verbazing, ik heb hier veel aan, zal later een reactie geven op Johns' draadje
Ik heb nu al besloten om met koploper te gaan rijden en ja er komen veel treinen (100) op.

Hoi Ronald

zie bovenstaande reactie's

Hoi AlbertJan

Het is mijn eerste serieus ontwerp, je hebt wel allerlei dingen in kop zitten maar het tekenen geeft toch een beter
visueel zicht en kan dat makkelijker delen met anderen. Of het definitieve plan 4 sprialen heeft weet ik nog niet
gezien de lengte kan ik ook een klimmende rechte maken voor de stijging naar 25-35 cm. hoger.
Wanneer ik een nieuw plan heb plaats ik het wel weer voor commentaar, ik neem alle tijd voor een goede
voorbereiding.
Citaat van: KdeB op donderdag 07 juli 2011, 13:46:43
Hoi Günther

Leuk om te horen dat je mijn plan mooi vind, de tip om naar John (Tillys) draadje te gaan heb ik opgevolgd
Tot nu toe 35 pagina's gelezen wat een verbazing, ik heb hier veel aan, zal later een reactie geven op Johns' draadje
Ik heb nu al besloten om met koploper te gaan rijden en ja er komen veel treinen (100) op.

Hoi Koos,

Hoop dat je veel goede ideeen bij John vandaan haalt, zijn baan is eigenlijk een voorbeeld voor iedereen hier op het forum.
Als ik je een raad mag geven bouw geen helling te eerste je weet niet waar je aan begint en hij wordt heel lang om een hoogt van 25 à 35 cm te overbruggen want je slechste trein moet er tegen op kunnen rijden.
Een klimspiraal neemt ook wel ruimte in beslag maar als je eenmaal een plekje hebt gevonden en hij staat maakt het niet uit hoe hoog hij wordt 10 cm of 100 cm hij houd altijd de zelfde maat.
Als ik heel eerlijk ben dan zou ik niets veranderen aan je baan of je moet van je zelf er van overtuigt zijn dat je fout zit of dat het niet uitvoerbaar is.
Ik heb dit ook gedaan, blijf bij je zelf straks staat hij er met veranderingen en dan denk je had ik het maar nooit gedaan en bij mijn oorspronkelijke plan gebleven.
Verzin er gij veranderd, want dan is er maar een oplossing slopen.
Doe je dit niet dan ben je je baan zo zat.
En dat je met koploper gaat werken is een goed idee, probeer iemand in je buurt te vinden die je wil en kan helpen hiermee, twee weten meer dan een.

vr.gr. Günther.
Hoi Koos,
Het lijkt me beter om ook in de spiraal minimaal R4 en R5 te gebruiken nu je nog in de ontwerp fase zit, krijg je later geen spijt dat je het niet hebt gedaan en de spiraal zou moeten aanpassen.
Zelf ben ik ook van een enkelsporige spiraal met R3 naar een dubbelsporige spiraal met R4 en R5 gegaan. Nu rijdt het allemaal zonder problemen, zelfs de 1:87 wagons(Plan N en W) gaan er moeiteloos doorheen.

Grt, Ronald.

Hoi Günther

Een helling om 25-35 cm te overbruggen daar heb ik rechts een lengte voor van 8,5 mtr. Of zeg jij uit ervaring een R4-R5 spriraal is beter, hoe zit het met de belasting of maakt dat geen verschil?

Verder je raad om bij het baanplan te houden geloof ik dat je volkomen gelijk heb, zat wat te krassen maar kwam toch elke keer terug op wat ik nu ontworpen heb, mede door anderen die het ook een mooi plan vonden.

Vwb Koploper ik ga eerst de proefbaanopstelling doen en de beginselen leren wanneer mijn Ecos binnenkomt.

Bedankt voor het meedenken.

Hoi Ronald

Nogmaals voor de duidelijkheid se spiralen zijn in R4 en R5 getekend.
Oké, het is duidelijk maar werd in verwarring gebracht mede door deze uitspraken:
Citaat van: KdeB op donderdag 07 juli 2011, 16:09:00
Een helling om 25-35 cm te overbruggen daar heb ik rechts een lengte voor van 8,5 mtr. Of zeg jij uit ervaring een R4-R5 spriraal is beter, hoe zit het met de belasting of maakt dat geen verschil?
Citaat van: KdeB op donderdag 07 juli 2011, 13:45:57
En je spiralen:
Ik heb over het hele baanplan boogstraal R4 en R5 getekend, verder wil ik een defintief plan hebben voor niveau 0
voordat ik verder ontwerp op de aansluitingen van de spriaal(en) naar een hoger niveau.
Om een klimovaal te maken moet ik met R2 en R3 gaan werken, mij lijkt het nu beter.
Voor de rest, succes met jouw plannen.

Grt, Ronald.
Hallo Koos,

Zoals ik al schreef, ik gebruik 2231 om te dalen en 2241 om te stijgen.
Maar om de radius niet te groot te maken gebuik ik om en om 2241 en 2231 voor de buitenboog.
Want als je zorgt dat de stijging tussen de 8 à 9 cm ligt zal je niet zo gauw problemen krijgen.
Want je slechste lok is je zwakste schakel.

vr.gr. Günther. :thumbup: