Hoi allemaal,
Vorig jaar kon ik jullie wat leuke foto's laten zien van het
treinverkeer in Marokko, dit jaar was de vakantie minder ver weg maar leek het mij toch leuk jullie wat te laten zien van waar ik ben geweest.
De reis voerde naar de
Cinque Terre in Italië, een prachtige vakantiebestemming en bekend om de vele dorpjes met gekleurde huizen. Overigens is deze bestemming niet zo bekend onder Nederlanders: die zitten vooral aan de meren aan de noordzijde van Italië en wat je in de Cinque Terre dus vooral tegenkomt zijn Amerikanen. De Cinque Terre wordt goed ontsloten per spoor. Sterker nog: dat is de beste verbinding omdat de dorpjes wel per auto bereikbaar zijn, maar slechts beperkt en via lange omwegen als gevolg van de bergen. Het gebied is een populair wandelgebied en als je weer terug wilt naar je beginpunt pak je gewoon de trein (gratis als je de wandelpas ook hebt).
De spoorweg waar dit aan ligt is de lijn Genua-Pisa met "grote" tussenstations Sestri Levante en La Spezia. Het verkeer is voor een groot deel regionaal, maar er komen ook meerdere intercities en zelfs hogesnelheidstreinen langs tussen Genua en Roma. Ook qua goederenverkeer is dit een belangrijke route en vanwege het vele treinverkeer is de lijn geheel dubbelsporig.
Tijd voor wat foto's.
Een regionale trein in de bocht voor het station van Riva Trigoso. Dit was mijn uitvalsbasis
.
Een goederentrein op het treinviaduct van Monterosso Al Mare. De spoorlijn loopt vanwege de grilligheid van het landschap voornamelijk in tunnels en op viaducten. Ook dit viaduct ligt tussen twee tunnels.
Een regionale trein op hetzelfde viaduct. Vrijwel alle regionale treinen bestaan uit rijtuigen en een E464 locomotief.
Hier nog een intercity op hetzelfde viaduct. Deze bestaan uit XMPR rijtuigen en een E444 locomotief.
Zoals gezegd rijden er ook wat 'hogesnelheidstreinen'. Hier een ETR460, maar ook ETR500 is af en toe te zien. Dit zijn zogenaamde Frecciabianca-treinen, het zijn hogesnelheidstreinen die niet op een hogesnelheidslijn rijden, maar op traditionele spoorlijnen.
Een regionale trein (rechts) en een intercity (links) kruisen elkaar op station Corniglia.
Een regionale trein in de nieuwe kleurstelling van TrenItalia te zien op het station van Manarola.
Een goederentrein wacht op een groen sein op het station van Corniglia. Rechts vertrekt net een regionale trein richting Sestri Levante.
Om in Italië te komen moet je door het mooiste treinenland rijden (andere opties zijn er ook, maar deze heeft mijn voorkeur
): Zwitserland. Hier nog wat kiekjes langs de Gotthard.
Interregio over de Gotthard Südrampe.
Een Eurocitytrein van Zürich naar Milano in de bocht bij de Wattinger Kurve bij Wassen.
Intermodale trein met BLS Re485 en Re486. Aan het eind van de trein zit nog een Schiebelok (duwlocomotief), in dit geval een BLS Re425.
Hier te zien. De 485 en deze 425 zijn later in Göschenen afgekoppeld en gingen gezamenlijk terug richting Erstfeld. De 486 is in zijn eentje doorgereden. Logisch ook, want deze trein gaat naar Italië en daar kan de 486 wél rijden en de 485 niet.
Ook toevallig: vandaag reden de twee Ae6/6 locomotieven van SBB Historic enkele fitnessfahrten om in goede conditie te blijven. Dat betekende als duwloc achterop en dan leeg terug naar Erstfeld, zoals hier waar een staaltrein richting Italië wordt gekruist.
En tot slot op het 2e niveau een ICN in de nieuwe kleurstelling, richting Italië en vlak voor het oude station van Wassen.