Volledig ombouw-maagd
arriveerde ik (met koffiebroodjes) in Landsmeer met verder in de tas: 2x 3029, 1x V36 uit 2858 en 1x 28741 Spanish Brotli Bahn. Uiteraard decoders (3 stuks) en permanent magneet daarbij + enig gereedschap. Zo werd er natuurlijk geen plank misgeslagen!
Na kennismaken bij een goed bakkie met zoetje (ook voor het eerst) gingen we al snel naar de werkkamer waar Teunis me installeerde aan een ruime werkplek. Na overleg kozen we voor de V36. Die was toch het meest geschikt voor de ombouw nu. Zo gezegd, zo ...ge.. mm, hoe krijgen we hem open...
geen boekje aanwezig maar na enig deductief gespeur vond ik het klepje aan de bovenzijde.
De eerste opgave -toch al niet gemakkelijk- is voltooid: de kap is los!Teunis legde duidelijk de verschillen uit tussen DCM, KSC en GSC motoren en ik hoorde het niet donderen in Keulen, want ik had de theorie al doorgenomen. Na een compliment van de meester over het (als eerste in de reeks cursisten) ontdekken van een foutje in de theorie, mocht de soldeerbout ter hand genomen worden voor enige voorzichtige destructieve arbeid.
We hadden ervoor gekozen om een hoogvermogen motor voor deze lok i.c.m. een ESU lokdecoder in te bouwen.
De 5* hoogvermogenmotorTerwijl Teunis een 2de bakkie ging regelen, mocht ik het inwendige van de lok gaan slopen. Het angstzweet brak me uit toen het relais dreigde uiteen te vallen in vele relaisstukjes, ik liet het daarom maar even op de plaats om te wachten op de terugkeer van Teunis. Het bleek geheel verwijderd te moeten worden! Buitengewoon opgelucht klaarde ik dat klusje succesvol.
RelaispuinRelais, de motor en (hier nog niet) alle bedrading eruit gesoldeerd[/i]
Vervolgens kon er weer worden opgebouwd. Hier zit de nieuwe permanent magneet op zijn nieuwe stekkie.
De magneet zoog hilarisch genoeg het anker tussen mijn vingers vandaan! Dat ging wel goed komen dus.
De rest op zijn plek, waarbij opgemerkt dat ik het presteerde om de koolborstels zo fout als maar mogelijk is in de houders te plaatsen:)
De decoder werd geplaatst en de draadjes van de decoder werden op de juiste manier gesoldeerd, aan de hand van de ESU handleiding en uitleg van Teunis.
Uiteindelijk kon getest worden: en met succes!
Hierna de draadjes van de decoder zo goed mogelijk opgeborgen, kapje er weer op en nadat de cv's waren uitgelegd en ingesteld was de ombouw compleet!
Het is me heel erg meegevallen, nb ik wist dus echt helemaal niks van decoders inbouwen (!). Ik kan het echt iedereen met inbouwschroom aanraden de miniworkshop bij Teunis te doen. Daarbij was het was heel gezellig! Dus Teunis, nog maar een keer; heel erg bedankt voor een geslaagde avond!
Thuisgekomen, geheel nog in de ombouw flow, direct een 3029 gestript
Hier raak ik natuurlijk niet meer van in paniek:
Moest erg goed schoonmaken met wasbenzine en heb daarna de magneet en de decoder geinstalleerd.
Even op de baan in gespannen afwachting van de juiste werking ...
En ja! Het werkt prima! Het lokje kraakt wel aan alle kanten maar daar kan de decoder niks aan doen natuurlijk
Ik heb dan nog wel een paar vraagjes.
1) Er zaten bij de ESU magneet 2 weerstanden (groen). Ik had ze er eerst uit gelaten. Reed goed. In Henks V200 ombouw draadje zag ik dat hij ze had gesoldeerd aan de rijrichting aansluitingen. Vanmiddag heb ik dat ook gedaan. Lokje geeft nu een snerpend geluid tijdens het rijden, niet steeds, maar af en toe. Ook zijn er meer haperingen.
Zal ik ze er dan maar beter uit laten? Waar zijn ze eigenlijk voor?
2) De koolborstels van de 3029 zijn wat ingebrand zag ik. Ik wil ze liever vervangen. Zijn daar standaard setjes voor met een art. nr?
Groetjes Michel