Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Big Boy locomotief

Gestart door Hansw zondag 05 maart 2023, 12:28:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Big Boy locomotief
Beste , een kennis van mij is op zoek naar een Amerikaanse lok genaamd BIG BOY  , nu heeft  Marklin/Trix die in het assortiment  22014 en 22163  maar die zijn nogal aan de prijs .
Nu heb ik een Marklin/ TRiX  met 25984 gezien die er veel van weg heeft. Kan ik hem deze adviseren  als alternatief  of is dit een compleet andere lok

Mvg Hans
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2020

Groet, Thom

offline
Re: Big Boy locomotief
In de wiki vind je makkelijk alle uitvoeringen in wisselstroom: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_4000
Helaas zijn ze altijd aan de prijs, het is ook een hele grote locomotief. Maar zoekt je kennis en 2 of 3 rail uitvoering van de big boy??

De trix die je noemt is een class 800, dat is een (iets) kleinere stoomloc.
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
Beste daar had ik ook gekeken . Hij wil de 2 rail uitvoering

Ik las op WIKI  : Het model 37984 is een stoomlocomotief van de Union Pacific Railroad (UP) uit tijdperk VI. Samen met de BigBoy Märklin 37997 en de set personenrijtuigen Märklin 43617 kan de speciale rit
er gelegenheid van het jubileum "150 jaar Golden Spike" uit mei 2019 worden uitgevoerd..
Behoort de 37984  / 25984  dan tot dezelfde serie als de BIG BOY
Ik zag ook nog dat RIVAROSSI  een BIG BOY uitbrengt  , maar ik ken de kwaliteit niet van dat merk en heb hier geen ervaring mee
Mvg Hans

P.s  De 25984/37984  is wel goedkoper in prijs  , waar dat in zit in vergelijking met 37997  zie ik niet zo gauw alhoewel dat deze de Naam BIG BOY heeft .

De kennis zei dat hij de BIG BOY op vakantie in Sacremento  ( Amerika )  had gezien maar nu twijfel ik of hij niet in de war is want ik zie op WIKI dat er daar geen een in een musea staat 
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2020

Groet, Thom

offline
Re: Big Boy locomotief
Beste Hans,

De 37984 en zijn trix variant zijn van een eerdere classe, de 800 'Northern' en daarmee geen big boy, dat is echt klasse 4000.
Beiden stoomloks van de UP, maar qua uiterlijk en lengte geheel verschillend.
kijk maar eens op de productpagina van Marklin onder grootbedrijf voor uitleg van de verschillen. 37984      37997
De twee locomotieven zijn wel samen ingezet, dat is waar de wiki naar refereert.

In sacramento staat helaas geen big boy meer, wel in o.a Cheyenne. hier staan waar ze alle 8 te vinden zijn in musea.

Bijna elke fabrikant heeft wel een schaalmodel gemaakt, omdat het zo'n enorme en iconische machine is. (die ook niet altijd op je baan past!)
De kwaliteit verschilt uiteraard per merk, persoonlijk niet zo'n fan van rivarossi, maar bij onze 2rail buren kunnen ze je daar vast beter over adviseren.

Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Big Boy locomotief
Hier de gegevens van de Big Boy: KLIK
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
Beste , de kennis heeft wat foto,s gestuurd van het spoormuseum in Sacramento , volgens mij is hij in de war met de BIG BOY 
Die man in het museum had hem verteld dat er nog maar 2 op de wereld waren van de lok in het museum


Ik heb de foto, s bijgevoegd , weet iemand welk type dit is
Mvg Hans
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Big Boy locomotief
Helaas, geen foto's te zien.
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
Foto, s 


Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
Een of andere manier lukt het niet : ik kreeg een waarschuwingsmelding over gebruik IP adres

 
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
  [/img]
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
Beste , omdat het niet lukt om foto,s up to loaden heb ik het adres van het spoorweg museum in Sacramento meegestuurd
Het betreft de loks met nummer 4294  en 2467  op de foto

MVG Hans

https://www.expedia.nl/California-State-Railroad-Museum-Old-Sacramento.d6069481.Bezienswaardigheid  of the website :  https://www.californiarailroad.museum/
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2011

offline
Re: Big Boy locomotief
de 4294 is een Southern Pacific Cab Forward en de 2467 is een Southern Pacific 4-6-2 Pacific type
allebei geen Big Boy en beide niet door Marklin/Trix uitgegeven
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
Beste dank voor de info  . Dan haalt die kennis alles door elkaar . De man van het museum had hem verteld dat er nog maar twee exemplaren waren , maar hij weet niet meer welke hij bedoelde
De 4294  of de 2467

Mvg Hans

P.s Wat ik mij ook afvraag  ontspoord zo n lok niet gauw want ik lees een lengte van 43 cm voor de 25984 en de Big Boy is zelf nog langer
Re: Big Boy locomotief
De Märklin-versies en (dus) ook de Trix-versies kunnen best krappe bogen aan. De zogenoemde R1 (straal 36 cm) kunnen ze berijden. Wel hangt de machine fors over en daardoor zou een tunnelportaal in zo'n bocht nog wel eens een probleem kunnen zijn.
Modellen van andere merken zijn mogelijk alleen geschikt voor ruimere bogen. Dat ziet er trouwens ook beter uit.
Deze enorme mallet-locs zien er imposant uit maar voor menig thuisbaantje toch echt wat teveel van het goede. Je kunt bijna nergens heen met zo'n ding; een beetje geloofwaardige sleep erachter, zou alle beschikbare blokken op mijn baantje in beslag nemen. Maar ja, ieder zijn meug, niet waar?

Groet,

Peter
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
Beste , Mocht die kennis toch zo, n  loc willen aanschaffen welke komt dan qua uiterlijk het dichtst in de buurt van de 2467  Southern Pacific 4-6-2 Pacific type

De 25984 serie 8000   of de 22014 /22163   Big Boy

Mvg Hans

P.s Nu kom ik bij toeval op een youtube filmpje van de 2467   : SP Pendelen met SP 2467 Pacific P-8 & SP 3025 Train Master H66-24 in twee tijdperken   

Iets te vroeg gejuicht : Train Master is geen merk  maar iemand die hem zelf heeft gebouwd  Jammer
 
Re: Big Boy locomotief
Op je vraag wat het meest lijkt op een Pacific is het antwoord: een Pacific.
Het is een type locomotief met de as-indeling 4-6-2 of (op het Europese vasteland) 2'C1' oftewel: 2 loopassen, 3 aangedreven assen en 1 loopas, gerekend vanaf de voorzijde.
Het zijn meestal sneltreinlocs met grote drijfwielen, 1.80m tot 2m diameter is gebruikelijk.

Big Boy lijkt daar niet op. Het is vooral een goederenloc.
Die class 800 komt dichter in de buurt maar heeft meer aangedreven wielen.
Natuurlijk zijn er ook Amerikaanse Pacifics. Ze zijn daar uitgevonden.

Groet,

Peter
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
In  een you tube filmpje van de Trix Marklin 25984 wordt gerefereerd naar een Amerikaans merk https://www.broadway-limited .com/6640. die deze ook in het assortiment heeft
Maar volgens mij  kun je hier niet mee rijden ( 110 volt ) en je loopt ook nog het risico dat je  invoerrechten moet betalen als je Nederland weer binnen komt .

Mvg Hans 
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2007

online
Re: Big Boy locomotief
De loc rijdt toch niet op 110 volt? Je moet beter geen rijtrafo of voeding voor een digitale centrale in de VS kopen. Maar de modellen rijden gewoon op onze apparatuur.

Iets anders is dat locs voor de VS altijd rp25 wielen hebben en daarmee kunnen wat oudere railsystemen niet overweg.

Rivarossi heeft altijd wel Amerikaans stoom in het assortiment, waaronder ook een recente Big Boy.

https://it.rivarossi.com/products/big-boy-4014-steam-heritage-edition-fuel-tender-hr2884
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Big Boy locomotief
Beste Henk , daar had ik niet aan gedacht maar  ik ben ook A technisch  De Rivarossi had ik ook gezien maar omdat ik zelf geen ervaring met dit merk heb en op een ander forum wat negatieve opmerkingen had gelezen twijfel ik een beetje om dit merk aan mijn kennis aan te bevelen , alhoewel hij zelf die beslissing moet nemen

Mvg hans   
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2006

online
Re: Big Boy locomotief
Gelijkstroom toch? Kijk eens bij Amerikaanse merken zoals Bachmann.
Maar er zijn er zo veel meer....
Wordt ook hier geimporteerd, dus Google er maar op los.
Het  is niet bepaald goedkoop en met de kwaliteit ben ik helemaal niet bekend.
Re: Big Boy locomotief
Lid sinds: 2023

offline
Re: Big Boy locomotief
Citaat van: Hansw op zondag 05 maart 2023, 13:51:52Ik zag ook nog dat RIVAROSSI  een BIG BOY uitbrengt  , maar ik ken de kwaliteit niet van dat merk en heb hier geen ervaring mee


Oud topic, maar als nieuweling op het forum wil ik hier iets aan toevoegen.

Rivarossi, toen het nog italiaans was, is een goed en degelijk merk die ook minder populaire, onbekende of zelfs onmogelijke modellen op de markt durfde te zetten. Wat betreft onmogelijke modellen komen we bij een 4-8-8-4 Big Boy uit. Tot begin jaren 80 ergens rond 80 tot 84, dat weet ik zo uit het hoofd niet meer, werd het onmogelijk geacht om een loc als de Big Boy op HO schaal te bouwen. Op andere schalen ook niet. En dit om 3 redenen, de loc zou nooit door model bochten kunnen rijden, de loc zou veel te groot en te zwaar worden en als laatste zou de loc onbetaalbaar worden. Een 50 of 51 was al te groot en voor de meeste modelspoorders ook te duur, en dit plan was nog eens een keer zo groot.

Rivarossi durfde het het wel aan, en kwam begin jaren 80 als eerste met een Big Boy op volle schaal lengte in HO schaal op de markt. Dit was feitelijk de oer-Big Boy. Ik heb de loc sinds mijn 16de niet weer gezien, ik ben nu 56. Ik vrees dus dat de Rivarossi Big Boy nu een flink stuk duurder zal zijn dan een nieuwe Marklin Big Boy.

Het nadeel van de Big Boy is dat je een flinke baan moet hebben, zelfs een club modulebaan is vaak nog te klein. Dit 4-8-8-4 monster staat gewoon niet met 10 goederenwagons er achter. Je moet minimaal met 40 komen. Beter nog met 60. En dan heb je tientallen meters nodig. Dit is dan ook de grote beperking van dit soort locomotieven, eerder nog dan het geld wat ze kosten. Ik heb de Duitse Big Boy die in het echt nooit verder kwam dan een frame en wat andere onderdelen. Dit door de bombardementen in de oorlog. Ik heb het over de BR 53, een 2-6-8-0. Ik heb de loc in een opwelling gekocht omdat hij gewoon mooi en indrukwekkend is. Zijn meeste meters heeft hij gemaakt op de Marklin baan van de modelspoorvereniging in Drachten. Met 40 wagons er achter. Dat kon net maar was feitelijk al te lang voor die, toch wel grote club baan.

Voor statisch display is er een alternatief. Revell maakt hem als bouwpakket op HO schaal. Revell 02165. De bouwdoos kost 30 euro, Met de benodigde verven, lijm en kwasten pak hem beet 45 euro.