Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster

Gestart door MB73 donderdag 18 november 2021, 11:01:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster
Zijn er trucjes om zonder Grasmaster of omgebouwde zeef gras rechtop te plaatsen op de baan?
Re: Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster
Ja, die zijn er. Je kan met een beker / fles de boel statisch maken. Dan blaas je de boel op de baan. Het is niet optimaal. Maar het kan werken. Volgens mij hebben Noch en faller deze in het assortiment.

Groet Ronald.
Re: Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster
Misschien valt dit onder 'omgebouwde zeef', maar ik heb er een gemaakt van een electrische vliegenmepper en een thee-ei.
Re: Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster
Simpelste is met een lege fles van shampoo.
Uitspoelen, laten drogen, strooigras erin en met de duim op de opening goed schudden. Daarna lichtjes "pompen" op de fles en het gras zal statisch uit de fles vliegen.

Is de DIY versie van wat ronaldk zegt. In de versie die te koop is zit er een klein dekseltje op de fles met kleine gaatjes in.
Te hard duwen op de fles resulteert wel in een gigantische vlok gras :-)
Re: Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster
Met of zonder grasmaster is kiezen tussen prutsen of professioneel werken.
Het apparaat lijkt duur maar hangt natuurlijk af van de oppervlakte die je moet "begrazen".
Eigen gebouwde toestellen zoals vliegenmeppers ed, beschouw ik ook als grasmaster.
Re: Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster
 @citaat

Correct, ik heb zelf lang getwijfeld, vorig jaar dan uiteindelijk een Grasmaster gekocht. één van mijn beste aankopen in de laatste jaren voor model(spoor)bouw.
Re: Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster
Je kunt ook een grasmaster zelf maken van een elektrischevliegenmepper en een theezeefje
Re: Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster
 @citaat De vraag was:

Citaat van: MB73 op donderdag 18 november 2021, 11:01:28
Zijn er trucjes om zonder Grasmaster of omgebouwde zeef gras rechtop te plaatsen op de baan?

Dus het theezeefje valt af  :D
Re: Gras rechtop plaatsen zonder Grasmaster
Ik heb tot nu toe op mijn baan de reeds genoemde methode van het plastic flesje met gaten gebruikt (in mijn geval die van Noch, maar het flesje ziet eruit alsof het makkelijk na te bootsen is...) en dat heeft voor mij altijd perfect gewerkt. Eerst goed schudden en dan in het flesje knijpen en het gras vliegt er statisch geladen uit en blijft rechtop staan in de lijm. Nadeel is dat het alleen voor de kortere grassen goed gaat...