Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Trix BR44 naar 3-rail

Gestart door MotorBob woensdag 24 maart 2021, 01:11:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trix BR44 naar 3-rail
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Trix BR44 naar 3-rail
Hallo,

Heb in een ongecontroleerd moment een occasie BR44 aangeschaft van Trix. Daar zit een decodeerplaat in met nummer 610563, zie foto.
Ik vraag me af of ik die printplaat kon uitbreiden met een Märklin decoder (printplaat ). Op de Märklin onderdelen lijsten vind ik nummer 673 380, maar ziet er niet naar uit dat die nog leverbaar is. Wat te doen ? Lokpilot ? Het zou leuk zijn om daar de juiste decoder te kunnen inpluggen...

Bedankt alvast,

Bob
Re: Trix BR44 naar 3-rail
ACTS.zuid
gast

Re: Trix BR44 naar 3-rail
Er valt niets uit te breiden, wat je ziet is de brugstekker waarmee je DC analoog kunt rijden met de lok. Als je die er uit haalt kun je elk merk 21MTC decoder in de interface prikken. Maar dat maakt het nog steeds geen 3rail lok.

Gr, Ben.
Re: Trix BR44 naar 3-rail
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Trix BR44 naar 3-rail
@citaat inderdaad, dan moet er iig nog een sleper onder ;).
En desgewenst de stroomafnemers van de wielen doorverbinden. Decoder er in en dan ben je er toch, of maak ik nu een denkfout.
Let wel op dat 2-railwielen doorgaans een ander profiel hebben dan 3-railwielen. Afhankelijk van je type rails (en ook de ouderdom hiervan én hoe ze gelegd zijn) kan dit ontsporingen tot gevolg hebben.
Re: Trix BR44 naar 3-rail
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Trix BR44 naar 3-rail
Hallo Hans en Ben,

Bedankt voor jullie fijne reactie. Maak jullie vooral geen zorgen, die sleper en aanpassing van de massa draden is niet mijn probleem, dat ken ik genoeg. Maar de decoder configuratie is nieuw voor mij, vandaar dat ik het bijzonder leuk vond te horen dat ik op zoek moet naar een 21MTC type. Dat heeft me al geholpen. Vraag is welke. Ik vond al iets bij ESU, maar wat ik bij hen vond is inclusief de permanente magneet. Die er natuurlijk al inzit... Het zou me echt kunnen helpen indien één van u me kan zeggen wel type ik moet bestellen. Ik wil alleen de loc laten rijden, met gewone lantaarnverlichting, dus geen extra functies. (Roken doe ik niet, dus ook niet mijn locs  ;)).

Bedankt alvast !

Groetjes,
Bob
Re: Trix BR44 naar 3-rail
ACTS.zuid
gast

Re: Trix BR44 naar 3-rail
Alle fabrikanten hebben 21MTC decoders: Marklin, Zimo, Esu, Uhlenbrock. En in vele variaties: DCC, DCC/MM, DCC/MM/MFX etc. Het is maar wat je wilt.
Re: Trix BR44 naar 3-rail
Lid sinds: 2008

offline
Re: Trix BR44 naar 3-rail
Hoi Bob,

Zoals gezegd, er zijn verschillende 21MTC decoders.  Ik heb zelf goede ervaringen met ESU en Märklin decoders.  Het hangt er een beetje van af welke centrale je hebt.  Als die alleen DCC is, kun je bijvoorbeeld volstaan met een Lopi5 basic (59029), als je MFX wilt, kies je bij ESU de M4 uitvoering (59619 of 59649).  Bij Märklin is het de MLD.

Groetjes,
Erik
Re: Trix BR44 naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Trix BR44 naar 3-rail
Neem de Marklin decoder.
Die is er voor gemaakt, als de Trix loc ook gedigitaliseerd wordt.

Mvg. Marcel
Re: Trix BR44 naar 3-rail
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Trix BR44 naar 3-rail
Allen,

Bedankt voor jullie goede raad. Vandaag een bezoek gebracht aan mijn leverancier, en het is een 21MTC, ESU 54 614 MM decoder geworden. Na het omleggen van wat draadjes en het monteren van een sleper doet hij het prima. Weer een driecilinder op onze drierails erbij.

Groetjes,

Bob


Re: Trix BR44 naar 3-rail
ACTS.zuid
gast

Re: Trix BR44 naar 3-rail
Heel goed.  :thumbup:

Gr, Ben.