Hallo 3-Railers,
Ik kan heel goed tegen de warmte maar nu is het op zolder toch echt te warm om wat doen. Een stukje rijden gaat prima maar daar blijft het voorlopig maar even bij.
Arnold: zeker nu met deze temperaturen blijft het bij gedachten!
Ben: Ik ken dit stukje over het maken van een overweg. Inderdaad ongeveer dit idee maar dan net anders. Bij dit voorbeeld vindt ik het houten deel heel erg mooi maar de middenraildraad wat minder charmant. Dat moet beter kunnen. (of dat lukt gaan we meemaken)
De wisselaandrijving op de kop inbouwen is inderdaad wat ik ga doen. Daardoor ligt die lager en is dan makkelijker te camoufleren. Onzichtbaar maken gaat natuurlijk alleen met een servo-aandrijving maar die komt er niet. Ik zag dit resultaat het mooist bij RocnetHans en was meteen overtuigd! Ik was ook al eens artikel tegen gekomen met een andere reden om wisselaandrijvingen zo in te bouwen. Zal ik hieronder ook even melden.
Freddy: Ja, Ben is met dit soort problemen en vragen altijd retesnel met informatie! Daar heb je zeker wat aan! (hij lijkt wel de Bennipedia?..
)
Johnny: Die Viesmann overgangen ken ik. Het idee is hetzelfde maar ik wil het zelf maken. Is ook nog eens nog goedkoper!
Roel: Mijn station moet een iets groter station in een wat achtergebleven deel van het land voorstellen. Alles is daar net wat knulliger. Om die reden (ook omdat de perrons niet bijzonder breed zijn) moeten de Preisertjes de oversteek gewoon over het spoor maken. Ik begreep jouw opmerking de eerste keer wel hoor..
Michel: Ook voor jouw voorstel zie mijn antwoord aan Roel. Het gaat er in Friedrichshöhe net wat eenvoudiger aan toe dus er komt ook geen ?grote stad oversteekbrug?.
William: Dat zijn natuurlijk mogelijkheden maar ik zoek het wat subtieler. Ja, ik maak het mezelf niet altijd even makkelijk. Ach, dat is dan ook weer de charme van je eigen droomwereld!
Er is al heel veel geschreven over wissels en het al dan niet verwijderen van de schakelaartjes. Ik verwijder ze wel. Mijns inziens zijn deze hoofdzakelijk bedoeld om te voorkomen dat, als kindervingertjes te lang op knopjes blijven drukken, een wisselspoel kan doorbranden. In de digitale wereld is het altijd een korte puls dus geen gevaar. Op de kop inbouwen is heel mooi te gebruiken om daarna de wisselspoel te kunnen verstoppen. Tot zover mijn reden?
Een andere reden voor het op de kop inbouwen van K-rail wisselaandrijvingen vond ik in het modelspoorblad Digitale Modellbahn Magazin. Zou best eens kunnen. Hierover zullen de meningen wel verdeeld zijn maar ik vindt het verhaal wel geloofwaardig. Hieronder mijn vertaling van een gedeelte van dit Duitstalige artikel.
Gedeeltelijke vertaling van de oorspronkelijke Duitse tekst van Frank Berster uit het Digitale Modellbahn Magazin 2015-03:Het probleem zit in het schakelmechanisme binnen in de schakelaandrijving. De plastic schuif, die tussen de spoelen van links naar rechts wordt bewogen, ligt bij de K-rail wisselaandrijving
op de kunststof schakelarm die binnen in de wissel de wisseltong omzet. Als nu tijdens bedrijf de wisselaandrijving door schakelbewegingen warm wordt dan wordt de wrijving tussen plastic schuif en de kunststof arm steeds groter. Dat lijdt bij dezelfde toegevoerde kracht onvermijdelijk tot langere schakeltijden waardoor nog meer warmte wordt ontwikkeld.
De kans op het vastzitten van de beide plastic delen kan aanzienlijk worden gereduceerd wanneer de wisselaandrijving met de onderzijde naar boven direct aan de wissel wordt gemonteerd. Hiervoor moet misschien een kleine sleuf in de bodemplaat van de baan worden gemaakt, maar de plastic schuif ligt nu
onder de kunststof schakelarm. Hierdoor wordt de wrijving verminderd waardoor de wisseltongen makkelijker kunnen worden omgezet.
Ook nog even een foto in de herhaling van een op de kop gemonteerde, nog niet met ballast verstopte, wisselaandrijving. Onder het wisseltong gedeelte zit een ruimte waar ik ballast kan storten zodat ook daar de ballast zichtbaar is maar de werking niet belemmert. Hier zijn overigens de schakelaars ook verwijderd.