Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

LDT seindecoders programmeren

Gestart door Varekamp zaterdag 19 januari 2019, 19:48:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LDT seindecoders programmeren
Goedenavond,

Ik ben nu de hele middag al aan het puzzelen en proberen hoe ik mijn seindecoders van Littfinski (LDT) LS-DEC-DB moet programmeren tesamen met mijn IB IR. Helaas lukt het niet zo als ik had gedacht.

Ik heb de gebruiksaanwijzing van LDT gevolgd en door op de programmeerknop S1 te drukken gaan de seinen knipperen zoals beschreven. Dan moet ik vervolgens een adres geven, zodat deze in de decoder wordt opgeslagen. Ik heb de verbinding gemaakt op stekker J3, hierdoor programmeer je de decoder en als je deze erna afhaalt dan kan de decoder niet zomaar een ander adres krijgen.Verdere info: J2 kan een verbinding leggen, zodat je de decoder in DCC of Motorola kan programmeren. De baanverbinding is aangesloten, net als de voeding van de decoder. Zijn op juiste wijze aangesloten.

In de IB kan je via wisselinstellingen naar enkelvoudige type toe, vervolgens geef je het adres op en dan het format (DCC of Mot). Dan zou de decoder goed moeten zijn ingesteld. Het lukt wel, maar ik kan dan maar 1 sein bedienen, zowel in iTrain als op de IB (met rode en groene toets).

ik heb hieronder wat foto's van de IB:



Voor motorola instelling kies je het groepsadres en dan vastleggen door enter. In de beschrijving van LDT staat dan dat de seinen iets sneller gaan knipperen (1,5 sec) en daarna weer gewoon. Maar dat gebeurt niet. Wat doe ik eventueel fout?



Dan de andere instelling: via het menu IB naar wisselinstelling



ga naar enkelvoudig



dan stel je het adres in (maar dan geen groep, maar enkelvoudig) dan kan je het format kiezen (DCC of Motorola)



zoals hier.

Vraag is hoe nu verder? Per decoder zitten afhankelijk van de seinen (uitrijsein, voorsein, inrijsein of rangeerseinen) 2 of drie seinen aangesloten. Voor een uitrijsein heb je naar mijn weten al twee adressen nodig in iTrain.
Wie kan mij eventueel op weg helpen?
Hieronder de beschrijving van LDTdecoder.





Alvast bedankt voor jullie support.

Groet Ronald  :)
Re: LDT seindecoders programmeren
Goed je moet kiezen voor DCC en dan moeten alle andere adressen op die decoder ook op DCC staan.

Dus 81 DCC, 82 DCC, 83 DCC 84 DCC.
Als er eentje in die reeks op MOT staat werkt de decoder niet.

Groetjes
Re: LDT seindecoders programmeren
Sprinter,

Dank voor je antwoord, ik ga ermee aan de slag.

groet Ronald  :)
Re: LDT seindecoders programmeren
En is de keuze voor enkelvoudig wel juist? 
Op deze decoders kan meer dan een sein of wissel aangesloten worden. In beginsel  4 stuks, net als op de ouderwetse schakelkastjes met rode en groene knopjes. Meer functies vragen meer adressen, dat wel.
Ik denk dus dat je het beste kiezen kunt voor meervoudig. En dan als eerste het adres voor de decoder programmeren.  Normaal is dat een keuze voor adres 1, waarna de decoder automatisch de adressen 1 t/m 4 heeft. De volgende keuze is dan: 5. Met de adressen 5 t/m 8.
De volgende reeks begint bij 9.
Ik zag bij jou adres 8 staan. Ik weet niet wat de IB daarmee doet, maar mogelijk niet de adressen 8 t/m 12 toekennen aan de hele decoder.
Misschien zit ik er naast, maar het lijkt mij verstandig steeds logische stappen van 4 toe te passen, zeker bij MM protocol.

Groeten,

Peter
Re: LDT seindecoders programmeren
Peter,

Dank voor  je reactie. De 8 die je ziet was adresnummer 80 alleen knippert er een blokje op, omdat je dat nog kan wijzigen. Ik weet dat MM per 4 in een groep gaat, maar dat werkte niet. In dat geval kan je ook DCC de decoders programmeren. In de IB kan je onafhankelijk van het standaard protocol MM, een decoder (lofdecoder of seindecoders) apart in een DCC protocol programmeren. Vandaar mijn vraag.
Waarschijnlijk doe ik toch iets verkeerd of ik sla een stap over :help:

Maar ik blijf het proberen. :P

Groet Ronald  :)
Re: LDT seindecoders programmeren
80 is 4e adres in de module.  ;)

Begin eens op 81
Re: LDT seindecoders programmeren
Hero,

Dat is een goeie  :O dat ga ik eens proberen. Dank je.

Groet Ronald  :)