Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Esu locprogrammer "access to port denied"

Gestart door flyerman vrijdag 07 juli 2023, 21:27:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Esu locprogrammer "access to port denied"
Ik heb een nieuwe windows 11 computer en heb een probleem met mij ESU locprogrammer.

Niet zo zeer de programmer, maar meer met het opstarten van de poort, Com3.

Wanneer ik een tijdje de computer aan heb staan en ik start de locprogrammer software op en wil
dan een decoder uitlezen of programmeren, dan krijg ik de volgende melding, Access to port denied"

Sluit ik alles af en start de computer opnieuw op, dan werkt alles feilloos. 

Het werkt alleen niet wanneer de computer al even aan staat.

Heb al veel energie instellingen bekeken etc, maar kan niets vinden.

Iemand hier bekend mee?
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Ja, dat komt onder andere door de driver. Er is blijkbaar een programma dat de poort aanspreekt. Daardoor blokkeert deze de poort voor andere programma's. Het programma is dan niet goed afgesloten en de poort is nog geblokkeerd voor andere programma's. Kijken of je een update dan de driver kan vinden.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Ik heb geen andere programma's die de poort gebruiken, alles is hetzelfde als het was op Windows 10, en daar werkte het prima.

Dus naar mijn idee kan dat het niet zijn.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Ik maak gebruik van Windows 11 en heb met LokProgrammer 5.2.3 geen problemen (ook op COM3).  Zelfs met de oude versie LP 2.7.9 heb ik geen problemen.
LP 5.2.3 opnieuw installeren?  Baat het niet dan schaadt het niet...
Of USB-stuurprogramma's opnieuw installeren (recentste update Win 11 is nu geschikt voor USB-4).

Ik heb wel problemen met de MS Foto applicatie en weergave van iPhone foto's.  Dat heb ik gemeld en daar zit blijkbaar een bug (is mij meegedeeld op het MS Win 11 forum).


Willy
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Locprogrammer software opnieuw geïnstalleerd, geen verschil. En alle updates zijn ook geïnstalleerd.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
dan is er een programma dat je usb opeist.FF uitzoeken welk
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Die heb ik niet, zover ik weet.

Linux is wat dat betreft handiger, daar kan je kijken welk programma wat gebruikt. Misschien bij Windows 11 ook, maar ik heb nog niet gevonden hoe .
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Het zou kunnen zijn dat er een van de geïntegreerde devices (b.v. Intel Management Engine of Intel Serial GPIO) de poort ook aanspreken en je dit pas later merkt door "Delayed Start" van de bijbehorende service.

Wat je kunt proberen is de programmer naar een andere COM poort verplaatsen als test. Dit kan door "Apparaatbeheer" in Windows te openen. Daar "Poorten (COM & LPT)" uit te vouwen. Daar staat dan de "USB Serial Port (COM3)" van de programmer. Met rechter muisknop de eigenschappen openen en dan naar het "Poort instellingen" tab en daar "Geavanceerd" kiezen. Daar kun je hem naar b.v. COM4 om zetten. Dit moet je dan in de programmer software instellingen ook aanpassen naar COM4.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Dat had ik al geprobeerd, bij elke com poort kreeg ik de melding dat deze al in gebruik was.

Nu lukte het wel en omgezet naar com 5, maar nog steeds hetzelfde, access to port denied.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Ik had laatst iets dergelijks met de mDecodertool, die kon ook niet bij de com-poort komen. Bleek, dat "iets" (in Windows 11 en 10) een driver-update had gedaan van de FTDI-driver.
Als je je programmer gewoon aansluit, herkent hij dan wel dat er iets is aangesloten op een USB-poort (windows configuratiescherm - apparaatbeheer - Universal Serial Bus-controllers) (even proberen met en zonder de ESU-programmer aangesloten, kan je zien welke driver je moet hebben).

Zo ja, kan je dan bij eigenschappen onderzoeken wat de versie is van de FTDI-driver? Als daar versie 2.14.1.6 (of nieuwer) staat, dan kan dat de boosdoener zijn.
Na verwijdering van deze driver en herinstallatie van de mDecodertool was de oudere versie 2.12.36.4 geïnstalleerd, waar de mDecodertool het wel mee deed.

Ik heb overigens geen probleem met de ESU-programmer, met die nieuwere driver. Dus of dit 1 op 1 bij jou ook het probleem is, durf ik niet te zeggen, maar misschien moet je het wel in die richting zoeken.

Groet, Paul
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
De driver is 2.12.36.4

Het vreemde is het volgende. Normaal schakel ik de spanning naar de programmer pas in wanneer ik deze nodig
heb, meestal staat de computer dan al aan. Op mijn nieuwe computer werkt dat dus niet, dan krijg ik de melding 
access to port denied"

Schakel ik de spanning van de programmer in voordat ik de computer aanzet, dan werkt het, wanneer de computer is opgestart,
wel zonder problemen.

Zet ik dan de spanning naar de programmer uit, en later weer aan, dan heb ik weer het probleem van "access to port denied" en
moet ik de computer weer opnieuw opstarten om het werkend te krijgen.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Jep, iets met driver en usb-poort. Ik zal eens testen op deze computer. Ik heb hier win 11 op staan. Op de oude stond win 10. Daar werkt het gewoon op.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Ik denk dat het te maken heeft met of de nieuwe driver, of met de decodertool van marklin.

Mijn computervoeding heeft gisteren de geest gegeven en ik heb nu even een NUC aangesloten, daar werkte alles
goed totdat ik de decodertool ging updaten, die installeerde de laatste versie van de FTDI driver, 2.12.36.4.

Nu op deze PC hetzelfde probleem.

Voor ESU de vorige versie teruggezet en voila, het werkt weer.

Het ligt dus aan de nieuwste driver.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
1. Kijk hier eens: https://knowledge.ni.com/KnowledgeArticleDetails?id=kA03q000000YGw9CAG&l=nl-BE
  Daarmee zou je toch moeten kunnen zien, welk proces je COM poort in gebruik houdt.

2. Schakel je firewall eens uit, en probeer dan eens opnieuw.
3. Schakel je antivirus eens uit, en probeer dan eens opnieuw.
4. Windows heeft een "hidden administrator" account, open eens een command-prompt als administrator, en type volgend commando: net user administrator /active: yes
  Log vervolgens af, en log in met die administrator account (die is nu zichtbaar !)
  Probeer eens onder die account. (als het dan werkt, is het een rechten-issue)
  schakel die admin-account nadien terug uit, door terug een command-prompt als administrator uit te voeren, en dit commando uit te voeren: net user administrator /active: no


Succes,
groeten,
Kris
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Zal het eens proberen wanneer ik mijn computer weer terug heb van de reparateur.

Voorlopig werkt het weer. Op mijn reserve computer.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Ik heb de tip van Chris nog niet geprobeerd, maar met mijn reserve computer had ik hetzelfde en dat kon ik de oude driver terugzetten, en toen werkte het weer 

Denk dus dat het een driver issue is.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Tip van Chris gedaan, maar dat gaf geen ander resultaat, dus geen rechten issue. Verder zoeken dan maar.
Re: Esu locprogrammer "access to port denied"
Na een hoop proberen van andere drivers etc, kreeg ik het idee mijn Esu en Marklin locprogrammers maar eens in andere USB poorten te steken.

Sinds dien is het goed, geen idee waarom.