Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Puko's slanke wissels K rails

Gestart door F.P.Vonk zondag 13 november 2011, 19:30:30

Ik ben aan het testen hoe e.e.a. gaat met k-rails in combinatie met gelijkstroom locomotieven (DCC). Nu blijkt dat mijn loks vast lopen op de slanke wissels 22715, 22716 en 2275 omdat de puko's te hoog zijn. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem subtiel en eenvoudig kan oplossen zonder al teveel poes pas. Zodra dit probleem opgelost is ga ik verder met het probleem van de wielafstand van de loks, heb begrepen dat daar ook een klein verschil in zit. Ik ben aan het kijken of ik de K-rails kan gebruiken voor de gelijkstroom baan dus de middenrail wordt niet gebruikt. Hierbij is dus de geometrie voor zowel mijn marklin en de gelijkstroombaan (i.p.v. Roco) gelijk. Bedankt voor het mee denken en de suggesties.

Fred Vonk
Re:Puko's slanke wissels K rails
Fred,

ik heb zelf geen K-rails, maar wellicht een domme opmerking, maar zijn bij K-rails niet net als bij C-rails de railstaven per rails 2 x doorverbonden ?, want anders gaat dat niet lukken volgens mij.

Mvg Gert
Citaat van: v200marklin op zondag 13 november 2011, 19:52:35
Fred,

ik heb zelf geen K-rails, maar wellicht een domme opmerking, maar zijn bij K-rails niet net als bij C-rails de railstaven per rails 2 x doorverbonden ?, want anders gaat dat niet lukken volgens mij.

Mvg Gert

Als ik de gewone wissels gebruik, dan heb ik inderdaad een probleem want dan zijn de rails inderdaad met elkaar verbonden eveneens als ik de aansluirail van de K- rails gebruik. Bij de gewone rails is dit niet zo en ook bij de slanke wissels. Ik heb een recht stuk traject uitgelegd en heb een DCC lok van bachmann op de rails gezet en deze reed perfect tot dat hij bij de slanke wissel kwam, daar werd hij omhoog getild waarbij de wielen van de rails afkwam en dus de lok bleef stil staan.
Ik weet van C-rails dat je de puko's terug kunt duwen, of met tangetje via de onderzijde iets terug kan trekken, wellicht bij K-rails ook ?

Mvg Gert
Die Bachman Loc is DCC zeg je, ik heb ook DCC Locs maar die rijden op 3-rail, of bedoel je een DCC Loc op 2-rail, als dat zo is wordt de Bachmann opgetild door de sleper op de puko's, maar heb je eigenlijk geen sleper nodig  :?

Wanneer DCC Bachmann op 3-rail, dan zijn of je puko's te hoog, je sleper kan niet genoeg inveren of je wielflenzen zijn van een te kleine diameter.

Mvg Gert
Toch nog even voor de duidelijkheid, de geteste bachmann lok heeft geen sleper en is DCC hij haalt dus zijn stroom van de rails, 2 rail dus. De middenrail van de K-rails wordt hier dus niet gebruikt. kortweg even samen gevat:

- Ik ga rijden met 3 rail (Marklin) op k-rails op de ene baan
en
- Ik ga rijden met 2 rail (DCC) ook k-rails op de andere baan.

De 2-rail baan was oorspronkelijk bedoeld om te maken met Roco rail zonder bedding echter de geometrie is zeer verschillend met die van Marklin wat het ontwerpen van mijn totale baan bemoeilijkt. Door gebruik te maken van K-rails voor beide systemen wordt het ontwerpen met alle facetten daarvan makelijker.
Ik moet en wil dus eerst testen of dcc met slanke wissels ( en wisselstraten) goed werkt. Maar ik ondervind hierbij toch wel wat problemen en één ervan zijn de puko's.
Ook is het bij K-rails niet zo mogelijk om de puko's weg te duwen of te verbuigen dus ik moet naar een andere oplossing gaan zoeken. Hopenlijk hebben jullie ideeën c.q. suggesties.

Fred Vonk
Dremel 8) :D

Maar ff serieus, dan ligt die Bachman ook laag op de baan, dat hij zonder sleper ! de puko's raakt 8o, issie verlaagd ofzo ? :D

Mvg Gert
Hoi Gert,

Nee hoor hij is niet verlaagd maar ik zal eens kijken vandaag wat hu precies het probleem is.
Over welke Bachmann hebben we het? Als het een Amerikaans model met RP25 wielen is, dan gaat dat niet werken. Met nem tweerailwielen eigenlijk ook niet. Het puntstuk werkt niet mee.
De enige twee loks die ik tot nu toe van bachmann getest heb zijn de Acela HHP-8 en de Amtrak Acela Express. Deze hebben beide het probleem met de spoilers onder de lok heb ik geconstateerd. Bij de HHP-8 gaat de ene kant van de lok er wel overheen maar de andere kant dus niet. Nu kan ik natuurlijk wel deze spoilers eraf halen (of een deel ervan) maar dan oogt voor mij de lok minder mooi, ze horen er gewoon op te zitten.
Okay, maar is het probleem niet eerder dat de wielen wegzakken in het puntstuk en er daarna een probleem met de puko's ontstaat?
Citaat van: henkv op maandag 14 november 2011, 20:40:50
Okay, maar is het probleem niet eerder dat de wielen wegzakken in het puntstuk en er daarna een probleem met de puko's ontstaat?

Nee, want als ik de wissel in rij aan de kant waar de tongen zit loopt de lok ook al vast, vreemd genoeg heeft de dummy van de Acela Express er geen last van ook niet als je van de puntstuk zijde er overheen rijd hetzelfde geld voor de Acela HHP-8 de ene kant van de lok gaat prima en de andere kant loopt vast. Ga morgen eens proberen wat andere Bachman loks doen zal tevens eens de acela loks openmaken en kijken wat er gebeurd met de wielen en de onderstellen want er is een hoogte verschil die ik niet kan verklaren, op het oog zit alles goed.

Fred Vonk

Edit: Ik heb gezien wat het probleem bij de Acela HHP-8 is, de bodemplaat van de lok welke van metaal is loop aan het ene uiteinde een beetje scheef omhoog terwijl die dat niet doet aan de andere kant hierdoor loopt bij deze kant de lok vast op de puko's met zijn spoiler. Ik weet dus niet of de bodemplaat aan beide kanten recht moeten zijn of dat ze beide omhoog moeten lopen, wel kan ik zien dat de kap van de lok gewoon recht is. Iemand een voorstel wat ik nu het beste kan doen. De bodemplaat is van metaal (Diecast) en ik weet niet of dit makelijk te buigen is.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.