Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!

Gestart door efl045 vrijdag 19 augustus 2011, 00:31:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag (of beter nacht...) forumleden,

Zoals ik daarnet zei in het 'Voorstelhoekje' wil ik het baanplan eens voorstellen waar ik momenteel aan werk.
Voorlopig een algemeen zicht, indien interesse wil ik wel meer details en wat uitleg toevoegen.
Eerst eens de rails van het zichtbaar gedeelte (groen komt 'onder draad', grijs zal worden bereden door diesels en stomers).
In een volgend berichtje zal ik de 'aankleding' laten zien.

Groeten,

Franky

Re:Arnoville, het baanplan
En nu de 'aankleding'.

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan
Heel indrukwekkend plan, verregaand uitgewerkt. Alleen, door de omvang mis ik het overzicht enigszins.

Heb je geen omschrijving van je plan: wat het moet uitbeelden, waarvoor de sporen geheel rechts en linksonder zijn bedoeld, is er een schaduwstation, wat zijn de afmetingen.

Nogmaals, in de detaillering ziet het er piekfijn uit. Ik zie wel heel veel wissels, volgens mij gaat het aardig richting de 100 stuks.

Groet,
Ronald
Re:Arnoville, het baanplan
Dag Ronald en andere geïnteresseerden,

Een woordje uitleg is zeker nodig :-)
Mijn bedoeling is dat veel van mijn locomotieven hun vitrines kunnen verlaten waar ze al jaren in staan te hunkeren om te mogen rijden en om gepresenteerd te worden in een 'treinvriendelijke' omgeving.
Maar ik hou wel van het 'vitrine' gevoel, veel zien op weinig plaats; dus wilde ik een soort 'dynamische' vitrine bouwen, waar veel te zien is, maar waar toch ook veel beweegt.
En dan kom je een beetje aan het omgekeerde van een Jozef Brandl baan uit ;-)
Ik heb dan ook gekozen voor een plaats waar ik heel veel locomotieven en treinen kan samen brengen zonder de zaak (te) veel geweld aan te doen en dat werd dan automatisch een groot station. Aangezien bouwen van scenery mij minder aanspreekt, mag de baan vrij vol liggen met rails zoals bij een station toch altijd het geval is. De bebouwing zal dan aan de buitenkanten plaats vinden en doorlopen op de achtergronden die rondomrond zullen aangebracht worden.
Even schetsen hoe ik dat op de baan heb toegepast.
In het oostelijk gedeelte zijn de doorgangssporen en een deel kopsporen ondergebracht, per 2 dicht bij elkaar tussen perrons die bereikbaar zijn vanaf een eilandstation.
Daarboven is het stoomlocdepot.
Links daarvan is het goederenstation.
In het westelijk gedeelte zijn bovenaan opstelsporen voor diesels en daaronder opstelsporen voor elocs.
En daaronder opstelsporen voor complete rijtuiggroepen.
En daar nog eens onder opstelsporen voor kortere personenrijtuigen.
Zo kan ik een beetje vanalles kwijt in mijn 'vitrine'.
Er zal natuurlijk ook kunnen gereden worden :-)
Vooreerst veel 'over en weer' in het station door locwissels en omlopen bij de kopsporen.
En dan zijn er vanuit het station links boven en rechts boven aansluitingen op de schaduwstations en links onder een enkelsporige lijn naar 'rustiger' oorden...
In het zuid westen en het uiterste oosten zijn dan nog 2 kopstations.
En voor het station komt lager gelegen ook nog een dubbelsporige lijn die zich vertakt onder het station.
Er zit natuurlijk ook nog een heleboel 'onderhuids', maar dat zal ik later nog wel eens voorstellen.
Eerst moet ik de aanzichten ergens onderbrengen waar je ze in hogere resolutie kunt bekijken, want nu valt dat nogal tegen vind ik, 800x600 is niks om iets van die grootte in detail te presenteren...Iemand een goede tip?
Hopelijk is het nu al een beetje duidelijker waar ik naar toe wil.

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan
Ik probeer het overzicht nog wat te verduidelijken door nog wat 'laagjes' te tonen.
Re:Arnoville, het baanplan
En nog wat 'laagjes'....
Wie wil kan natuurlijk het Wintrack bestand krijgen, ik kan dat bezorgen in Wintrack 8 formaat.

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan
even het bovengaande compieeren en in een antwoord op je andere draadje plakken. Dan kan je deze 2 gewoon verwijderen. Nik aan het handje  :D
Re:Arnoville, het baanplan
Super gaaf dat station ! Helemaal mijn idee ! VEEL rails en HEEL VEEL wissels.
Hoeveel jaar ga je er over doen dit complex te bouwen ?
Ben zeer benieuwd. Groet Arend.
Re:Arnoville, het baanplan
Dag Arend,

Geen idee hoe lang ik daar zal aan bouwen, maar 't moet iets zijn waar ik mij de rest van mijn dagen kan mee bezig houden, en ik denk dat ik hiermee in de goede richting ga :-)
't Zal zeker nog een heel tijdje duren vooraleer ik kan starten want ik moet de nodige ruimte nog vrij maken en dat wordt ook al een hele klus vrees ik (gezien mijn physische beperkingen ten gevolge van een verkeersongeval , zie introductie...)
Om alles nog een beetje te verduidelijken heb ik wat 3deetjes gemaakt (die wel niet al te goed gelukt zijn maar toch een idee geven).

Groeten,

Franky

Re:Arnoville, het baanplan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Arnoville, het baanplan
DUBBEL TOPIC hier is reeds 1 topic van gemaakt !

Hallo allen,

de 2 Topics zijn samengevoegd,

met vriendelijke groet,

Walter

ps Gebruik de knop Meld topic aan moderator is voor ons moderators een handige optie.
Re:Arnoville, het baanplan
Dag Walter,

Ik had je suggestie nochtans al geprobeerd, maar met dit resultaat:

"Er is een fout opgetreden !
Je kunt niet je eigen bericht melden aan de moderators, dat heeft geen zin!"

Blijkbaar heeft het dus soms wel zin :-) Toch voor 'klunzen' zoals ik...

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan
Dag allen,

En om terug te keren naar mijn oorspronkelijke bedoeling van het publiceren van mijn baanplan: graag commentaar op mijn ideeën want ik twijfel er niet aan dat hier nog heel wat aan te veranderen/verbeteren valt. Ik heb hier al heel veel nuttige tips gelezen op voorgestelde baanplannen, dus hoop ik hiervan ook 'een graantje mee te pikken' vooraleer ik begin te bouwen ;-)
Dus laat de suggesties maar komen.

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan
Franky,

Hoe ga je e.e.a. besturen? Wordt de boel geautomatiseerd?

Gr, Ben.
Re:Arnoville, het baanplan
Dag Ben, allen,

Ik heb Koploper geprobeerd op een testbaantje en ben er helemaal verknocht aan, dus dat kan niet anders of de besturing zal met Koploper gebeuren. Er zal uiteraard manueel gerangeerd worden (ook via Koploper met een handbediening op S88), maar dan onder het toeziend oog van Koploper die de rest van de zaak ondertussen automatisch zal laten lopen.
En aangezien ik nog een CS1 uit een Spoor 1 set heb zal ik die gebruiken als 'black box' tussen PC en modelbaan. Dit ter vervanging van MRDirect dat ik ook uitgetest heb naar volle tevredenheid, maar dat toch een extra PC vraagt en extra scherm als je een beetje wilt volgen wat er zich op afspeelt...
Boosters zal ik zelf bouwen als ik er nodig heb. 'k Heb er nu al eentje die 10A kan leveren, de oude Edits booster die ik meer dan 20 jaar geleden eens gebouwd heb en het nog prima doet, en de ingebouwde booster van de CS1. Dus om te starten is dat wel voldoende.
Alle wissels zullen met servo's bediend worden. Gezien het hoge uitvalpercentage van de Märklin aandrijvingen gecombineerd aan een absurd hoge prijs en de vele wissels die ik denk in te bouwen lijkt mij dat de enige goede oplossing. Seinen zullen vooral lichtseinen zijn. Armseinen zullen ook aangedreven worden door servo's. Aansturing van servo's en seinen zal gebeuren door de OC32 van Leon van Perlo, onklopbaar op dat vlak denk ik, zowel wat betreft prijs als mogelijkheden.
Maar zo ver zijn we nog lang niet ...alhoewel mijn 'seinhuis' er wel al staat :-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies gevraagd!
Beste,

Ik moet misschien eens verduidelijken waarom ik mij geregistreerd heb op het forum en mijn baanplan hier voorstel, want ik zie dat er heel veel kijkers zijn, maar ik had ook graag wat commentaar losgeweekt...Hoe meer hoe liever :-)
Zoals ik reeds vertelde heb ik wat physische beperkingen en daardoor zit met nogal wat vragen over de haalbaarheid van mijn plannnen.
Ik heb al heel veel nagedacht over wat wel en niet mogelijk zal zijn voor mij en al dikwijls aanpassingen aan mijn  plan gedaan, maar mis natuurlijk de inbreng van iemand die mij al is voorafgegaan. Ook mensen die geen beperkingen hebben kunnen natuurlijk goede tips geven, ik sta voor alles open.
Ik hoop dat dergelijke discussie, als die al niet gevoerd is, ook nuttig kan zijn voor andere forumgebruikers die in mijn situatie verkeren.
't Is een beetje moeilijk om ineens uit te leggen waarom ik bepaalde zaken op een bepaalde manier heb gedaan, maar dat zou uit de discussies kunnen blijken,. Want wie al naar het plan heeft gekeken zal wel 'eigenaardigheden' opgemerkt hebben en zich afvragen 'waarom heeft hij dat nu toch zo gedaan...)

Iets waar ik al voor gezorgd heb is een autostoel die elektrisch verstelbaar is en die op een chassis met wieltjes zal gemonteerd worden om aan de onderkant van de baan te kunnen werken. Vandaar bijvoorbeeld dat ik geen 'volle' schaduwstations voorzien heb onder het grote station.

Om alles aan de bovenkant te kunnen bereiken (de baan is tamelijk diep en staat onder een hellend dak) zal er een soort 'rolbrug' gemaakt worden: op hoogte van de achtergronden zal over de ganse lengte een rail worden gemonteerd waarop de rolbrug kan lopen (aan de voorkant steunt ze dan op de vloer, dus een L-vormige ladder).

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag Franky.
Net met veel interesse naar je baanplan gekeken maar om hier meteen (gefundeerd!) antwoord op te geven, valt nog niet mee.
Een dergelijk groot plan is niet zomaar even te doorgronden en om dan even "eigen" wensen op jouw baan in te brengen is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Zo in grote lijnen voorziet jouw ontwerp zeker in het bouwen van een prachtig spoornet waarbij er vele mogelijkheden tot "spelen" zijn, vooral het handmatig bedienen van rangeer- en andere terreinen geeft bij gebruik van Koploper veel extra rij mogelijkheden! B)

Voor jouw handicap heb je al voorzieningen getroffen en dit zal zeker het werk aan de baan vergemakkelijken, je kunt ook eens op de prachtige en duidelijke site van ons forumlid Riny kijken, hij zit ook in een rolstoel en heeft veel ervaring met het bouwen van een baan en heeft zelf vele goede tips en adviezen.

Ik probeer zondag (morgen) om jouw baan nog eens extra te bekijken en zal daarna het (nodige?) commentaar leveren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

 
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag AlbertJan,

Daar vreesde ik al een beetje voor, dat het nogal veel is om ineens te doorgronden...Maar ik gooi het gewoon in de groep, in de hoop dat iemand er misschien toch iets in ziet dat voor verbetering vatbaar is. Of dat het iemand die ook een beperking heeft misschien van enig nut kan zijn.

Zo is er bijvoorbeeld 'de toog' onder het zuidelijk kopstation. Dat heb ik zo gemaakt om van langs 2 kanten aan de schaduwstations te kunnen. Ik heb liever een paar smalle 'laagjes' meer dan 1 heel breed schaduwstation waar ik dan niet meer bij kan of dat mij belet aan de wisselaandrijvingen er boven te geraken. Als je begrijpt wat ik bedoel...

En in het ZW ligt een schaduwstation zelfs op de hoogte van de vrije baan, maar dan verdoken door achtergrondplaten (die landelijk gebied zullen uitbeelden).

Ter verduidelijking: alhoewel ik bij een verkeersongeval 5 rugwervels heb gebroken ben ik geen rolstoelgebruiker maar ik lijd voortdurend zeer veel zenuwpijn waardoor ik moeilijk gebukt kan staan, niet ver kan reiken en niet lang op mijn knieën kan zitten. Laat het ons zo samenvatten, ik kan nog alles, maar niet meer zoals voorheen.


Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 20 augustus 2011, 14:20:13
Citaat van: Günther op vrijdag 19 augustus 2011, 09:54:13
Hallo  ELF,

Als je deze baan gaat bouwen en misschien nog iets uitbreiden dan wordt het een mooie baan.
Je zult er wel veel werk aan hebben.
Zorg je er wel voor dat je met je loks achter je trein vandaan kunt rangeren zonder de trein te verplaatsen.

vr.gr. Günther.

Waarom toch altijd dat omrijden?

In het grote voorbeeld gebeurt dat ook niet altijd,en ik heb het live gezien in Stüttgart,en in München.

Daar blijft de lok gewoon staan (kan ook niet anders)en aan de andere kant stond er al eentje te wachten voor het vervolgritje.

Het neemt onnodig ruimte in beslag,maar geeft tevens de mogelijkheid om een wachtspoor aan te leggen voor een losse lok.

Dat geeft ook meteen een stukje meer realiteit aan dit bedoelde kopstation.

Natuurlijk komt het ook voor dat de lok wordt omgespannen,maar bij een kopstation zoals hier te zien is van deze grootte,ligt dat gewoon wat moeilijker als je de ruimte niet hebt.

M.v.g.

Hans V200.0


Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag Hans,

Omrijden zal zeker niet altijd gebeuren zoals ik hieronder ook al zei; ik heb veel locs en ik plan dan ook vooral locwissels, lijkt mij leuk want dan kun je tijdelijk 2 locs per trein in gebruik hebben, waarbij er eentje blijft staan tot de trein met een verse loc weer weg is. Toch in het hoofdstation. Dan heeft het opstellen van veel locs ook een beetje meer zin. En kan ik een trein bijvoorbeeld overgeven van een eloc naar een diesel of stomer of omgekeerd.
Aangezien de 2 kopstations kleiner zijn, zal ik daar wel laten om rijden, in het ene kopstation zelfs via een perron-draaischijf die mijn stoomlocs dan ineens ook kunnen keren.
En de 3de mogelijkgheid zal met treinstellen zijn, daar heb je geen werk aan   

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag forum,

Aangezien de ondergaande afbeeldingen aan de kleine kant zijn heb ik alles in groot ornaat op mijn Skydrive gezet en er een link naar geplaatst in mijn automatische handtekening onderaan.
Of hier: Link naar Arnoville

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Hallo Franky,

Ik zie zo snel geen gekke dingen. Zal straks thuis eens naar de higgh res. Versie kijken.
Alles ziet eruit alsof er goed is nagedacht.
Die glasewassers lift daar zul je een hoop plezier aan gaan beleven.
Ik zie alleen nergens het railtype. Ik gok op k rails.

Groeten Robin
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag Robin,

Neen geen K :-)

'k Zal nog eens een stukje uit mijn 'intro' hier plaatsen, daar staat in wat en waarom:

"Als er interesse voor is wil ik mijn baanplan wel eens voorstellen, misschien kan iemand mij nog wat bijsturen vooraleer ik aan de bouw begin. Nu is alles nog mogelijk. Behalve de keuze van de rails, dat zullen C-rails zijn De M-rails blijven in de dozen en K-rails wil ik wegens het (naar mijn gevoel) veel te lompe railprofiel en de veel te slechte elektrische eigenschappen zeker niet in overweging nemen. Voila, nu weten jullie ineens in welk 'kamp' ik zit"

Maar 't zal toch 3-rail zijn hé :-)

Groeten,

Franky Van Damme
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Kijk het eerste misverstand de wereld uit.

Ga je de slanke wissels gebruiken? Je sporen liggen namelijk lekker dicht tegen elkaar aan.

Robin
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag Robin,

Ja, in het zichtbare gedeelte enkel slanke wissels met servo aandrijving ondervloers, en zonder de "tussenstukjes" 24071. Dan komen ze inderdaad lekker dicht bij elkaar en lijkt het al een beetje op wat ik toch altijd zie op foto's uit het grootbedrijf. Op de meeste modelbanen lijkt het (mijns inziens) op 2x enkelspoor omdat de sporen veel te ver uit elkaar liggen (er kan soms haast een perron tussen...). Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk en 'over smaken en kleuren kun je niet twisten' :-)

Op de verborgen trajecten wel meestal korte wissels omdat naar mijn gevoel alles daar toch wat vlotter en zekerder overheen gaat. Dat lijkt tegenstrijdig, maar ik denk dat dat komt doordat het hartstuk een veel kortere onderbreking heeft in de spoorstaven, bij slanke wissels is het 'gat' bijna 2x zo lang als bij korte wissels en 'hobbelt' sommig materiaal er doorheen.

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Beste Franky

Ik heb ook naar jou plan gekenen, en vindt het er heel mooi uitzien.
Ik als super beginneling kan alleen aan jou geen advies geven want mij kennis is nog erg weinig.

IK zelf ook net mijn tweede ontwerp ( prorail tekenkamer  gepresenteerd en wachtend op commetaar HAHA.

Maar ziet er niet zo uit als bij jou, maar elk begin is moeilijk.
Zal jouw plannen blijven volgen ziet er top uit

Groet Arno
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag Arno,

Je vroeg om commentaar? Wel je hebt die gekregen :-) Zie maar

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Hallo Franky.
Zoals beloofd op de (vroege) zondagmorgen naar jouw baanontwerp gekeken.
Wat een geweldig (en ingewikkeld) sporenplan laat je ons zien! B)
Natuurlijk zijn er een aantal punten die ikzelf anders zou doen maar dat heeft meer met individuele wensen te maken dan met het ontwerp.
Schaduwstations en keerlussen zijn ruim voorhanden en de emplacementen zijn prachtig gesitueerd en ontworpen, vooral door het gebruiken van slanke wissels en (veel) slanke kruizingen, zijn er prachtige constructies ontstaan die een vloeiend rijverkeer mogelijk maken.

Hoewel ikzelf wat meer ruimte voor het landschap vrij zou houden is dit een ontwerp waar enorm veel rijmogelijkheden en erg veel rijplezier inzit, voor het landschap zijn er ontelbare mogelijkheden en kun je nog alle kanten op.
Misschien ook mooi om een stukje zware metaalindustrie op de rand van je baan te maken, tussen opstel- of rangeersporen en als overgang naar de achtergrond?

Waarschijnlijk komen er voor (of tijdens) de bouw nog (kleine) veranderingen maar in mijn ogen is dit ontwerp bijzonder doordacht en biedt alles wat jezelf zou willen hebben.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
misschien een aansluiting rechstreeks van het grote station naar het kleine
je kan er nu maar van 1 kant komen.
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag AlbertJan,

Hartelijk bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad gestreefd naar een zo gevarieerd mogelijk rijverkeer. 't Is de bedoeling dat je nooit kan weten waar een trein die verdwijnt weer zal te voorschijn komen. Daarom zijn in de tunnels altijd mogelijkheden om de gevolgde baan te verlaten, zodat zelfs waar je verwacht een net verdwenen trein weer te zien opduiken dit toch niet het geval is. Waar dit niet mogelijk is heb ik er dan voor gezorgd dat de trein kan stoppen in de tunnel en eerst een andere trein (of treinen) uit een zijspoor kan laten voor gaan die voor hem de tunnel verlaat. Naar de schaduwstations is dit vanzelf zo, maar voor treinen die het station bovenaan links verlaten en naar het paradespoor onder-voor het station moeten heb ik daar wat moeten aan sleutelen. Ik wil geen trein direct zien verschijnen nadat hij een 180° gebocht gemaakt heeft en dat zou daar anders wel het geval zijn. Je kunt dat zien aan de blauwe sporen bovenaan links (en weet wel dat ze daar rechts rijden). Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb.

Wat betreft het 'overladen' van de baan met sporen waardoor weinig plaats heb voor landschap, daar  heb ik eigenlijk bewust voor gekozen en daarom als thema een groot station genomen. Daar ligt het toch altijd lekker vol met sporen en wissels.
Ik heb dat gedaan omdat ik zoals je nu wel al weet moeite heb om overal bij te kunnen. Bij het leggen van de sporen zal dat nog wel lukken, dan ligt het nog grotendeels open (open raam bouw zal een must zijn), maar als alles dicht gemaakt wordt zie ik al dat gefriemel om alles rond de sporen fraai af te werken niet zo zitten...
En die overdaad aan sporen komt mij toch goed uit, ik wil immers een soort 'dynamische' vitrine bouwen, waarop ik zoveel mogelijk van mijn locs kan zien staan, ook  als ik niet het hele zootje moet opstarten via PC besturing. En waar kan dat beter dan in een groot station. Op mijn baan moet ook veel te zien zijn als alles stil staat. Het rijden tussendoor zal er voor zorgen dat de 'vitrine' herschikt wordt :-)

En omdat treinen op het einde van de kamer toch altijd moeten keren heb ik die 180° bochten links en die 360° bochten rechts gebruikt om er aan de ene kant een grote stad en aan de andere kant een klein dorp op de bouwen. De geplaatste huizen zullen natuurlijk maar de 'aanzet' zijn, de rest zal doorlopen op achtergrond platen. En de overgang naar de achtergronden zal ik maken met 'half' modellen (is nog goedkoop ook, kan ik van 1 gebouw er 2 maken :-))

Om toch niet helemaal af te zien van landschap heb ik het enkelsporig traject onderaan links dat naar een schaduwstation loopt er achter, maar weeral 't zelfde verhaal, het landschap zal zich vooral afspelen op de achtergrondplaten die de scheiding maken tussen baan en schaduwstation.

En om toch doelgericht te kunnen rijden (ik haat 'rondjes'...) zijn er voor lokaal verkeer toch 2 kopstations voorzien en voldoende verborgen opstelruimte om op de hoofdlijn nooit een trein binnen korte tijd te zien weerkeren. Via Koploper zal ik er altijd voor zorgen dat een trein altijd terugkeert van waar hij naar toe is gereden, daarvoor zijn de verborgen keerlussen voorzien. Ik hoop op die manier het 'rond' rijden volledig te hebben uitgeschakeld.


En ik vraag mij af of iemand mijn 'koekoeksklokken' al heeft ontdekt :-)


Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Citaat van: hermanus op zondag 21 augustus 2011, 09:43:18
misschien een aansluiting rechstreeks van het grote station naar het kleine
je kan er nu maar van 1 kant komen.

Dag Hermanus,

Dat had je maar gedacht :-)

Dat lijkt inderdaad zo, maar er vertrekken uit het grote station onderaan links 2 enkelsporige lijnen, de ene zichtbaar en van daaruit kun je het kopstation inderdaad niet bereiken, maar de andere duikt onder de stad naar het schaduwstation links onder en via daar en dan 180° keren helemaal onderaan kom je of het grote station weer binnen of neem je de aftakking naar het kopstation. Die enkelsporige lijnen worden dus evenals het schaduwstion er tussen in 2 richtingen bereden.
Bovenaandien is in het schaduwstation opstelruimte voor treinstellen die langs de onderkant van de baan kunnen pendelen met het kopstation.

Ik heb dat vooral zo gedaan omdat ik de afstand van het grote station naar het kopstation en omgekeerd eigenlijk veel te kort vind om rechtstreeks te verbinden en op die maniier ook een naar mijn gevoel veel te korte bocht die ik daarvoor zou nodig hebben kan weglaten. Ik denk dat het nu 'natuurlijker' en mooier' oogt. Ik zal de scheiding tiussen die 2 station nog een beetje proberen vergroten door er veel bomen tussen te plaatsen.

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Hoi Franky,

een behoorlijk complex plan 8o

Het is inderdaad lastig te doorgronden zoals AlbertJan aangaf en dus moeilijk om er iets van te zeggen. Het is allemaal vrij compact gepland en je wil gebruik maken van servo's. Heb je hier wel genoeg ruimte hiervoor?
Je wilt de sporen vrij kort tegen elkaar aanleggen en daar is niets mis mee maar ondergronds zou ik echter de standaard afstand prefereren wat dat maakt het oppakken en neerzetten van loks en wagens wat makkelijker.

Maar goed, het is een mooi plan en ik kijk al uit naar de bouw.

Groetjes, John
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag John,

't Ja, complex is het wel geworden... 'k Vrees dat het misschien wel een ietsje te complex is... Dat krijg je als je er veel en lang over na denkt (bij mij gaat dat toch zo), er schiet je altijd nog wel iets te binnen dat je zo of zo kunt doen of dat je er perse nog wilt bij hebben. En ik heb mij proberen beperken in lagen (je had mijn eerste wilde ideëen moeten zien :-)) en daardoor wordt het natuurlijk op de overgebleven lagen 'drukker'.
Door de eisen die ik stel aan de manier waarop de treien moeten bewegen (ik wil bewust niet zeggen 'rondrijden'...) wordt het er natuurlijk ook niet eenvoudiger op.

Wat de servo's betreft, zal ik natuurlijk niet de allergrootste modellen gebruiken, dat lijkt mij ook niet nodig, dus moet er wel onder ieder wissel een servo kunnen geplaatst worden, hoe dicht die ook bij elkaar zitten. En waar het niet kan zet ik de servo gewoon een stukje verder. Bij Conrad heb ik verenstaal gekocht op lengtes van 1m. Daarmee kan ik mijn servo dus wel een eindje uit de buurt zetten. Gewoon staafje verenstaal door een 'gaine' (kennen jullie Nederlanders dat prachtige woord :-) ) van servo naar wissel geleiden moet wel lukken.

Het 'doorgronden' zal makkelijker gaan als ik mijn tra file op het forum krijg, dan kun je het hele zootje in Wintrack eens laten rond draaien in vereenvoudige 3D voorstelling, zo worden alle verbindingen vanzelf duidelijk.

Over dat kunnen vastnemen van opgestelde modelen had ik eigenlijk nog niet nagedacht. Bedankt om mij daar op te wijzen! Daar moet aan gewerkt worden voor wat betreft de verborgen sporen!
Op de zichtbare sporen zal en moet alles dicht bij elkaar liggen, zo zie ik het bij ons grote voorbeeld toch ook altijd en dat maakt voor mij nu juist het verschil tussen een modelbaan en een speelgoedbaan, het moet er toch allemaal een beetje geloofwaardig uit zien vind ik. Ik wordt soms niet goed van al die discussies over 'Tijdperk correct' rijden als je dan ziet waar dat materiaal uiteindelijk op moet rijden, soms lijkt het of er moet nog een extra spoortje tussen gelegd worden :-)
Dat is natuurlijk allemaal mijn persoonlijke opvatting, ik wil hier zeker niemand mee tegen de schenen schoppen, verre van, maar bij mij zal het toch allemaal een beetje 'in evenwicht 'moeten zijn. Al betekent dat wel dat ik ieder slank wissel zal moeten 'verzagen' want die passen niet rechtstreeks op elkaar :-( En dus kan ik er best van inkomen dat velen genoegen nemen met de 'standaard' afstand die Märklin voor ons alllen (te groot) gekozen heeft :-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Citaat van: efl045 op zondag 21 augustus 2011, 11:19:31
Al betekent dat wel dat ik ieder slank wissel zal moeten 'verzagen' want die passen niet rechtstreeks op elkaar :-( En dus kan ik er best van inkomen dat velen genoegen nemen met de 'standaard' afstand die Märklin voor ons alllen (te groot) gekozen heeft :-)

Van deze "verzaagde" slanke wissels heb ik een groot aantal voorbeelden, deze zijn afkomstig van de vorige modelbaan van Harry (kroko14253) die dit probleem ook zo opgelost had! :idea:
Hierdoor werd het mogelijk om de sporen dicht bij elkaar te leggen en zag er bijzonder natuurgetrouw uit. (zoals al het modelspoor wat Harry bouwt! B))

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag AlbertJan,

Is dat hier op het forum te zien? Daar zal ik eens naar op zoek gaan.
Wat dat zagen betreft, ik denk nogal veel te zagen (in de rails ook, ja :-)) en denk daarvoor een Proxxon tafelzaagmachine aan te kopen. Een goede geleiding bij het zagen lijkt mij een must en een hoogte instelling om de rails tot net onder de spoorstaven te kunnen doorzagen lijkt mij ook wel handig.
Maar met dit verhaal dwaal ik al te ver af naar de rubriek Modelbaanbouw denk ik...

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Hoi
Zelfs in wintrack moet je goed kijken wat je allemaal gemaakt hebt.
Wel word er duidelijk welk railgedeelte op elkaar aansluit.
De losse baanstuken zijn neem ik aan bedoeld als pendelbaantjes?
Zoja, waarom dan geen 2 sporen aan het eind zodat er een verschillende trein tevoorschijn komt.
Verder een imposant station plan waar nog wel een paar stuken niet passen maar die wel passend gemaakt kunnen worden.
Ben benieuwd wat dit gaat worden.
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag Manus,

Jij hebt mijn 'koekoeksklokken' ontdekt :-)
Op die losse sporen zal in de stad aan de linkse kant van de baan op geregelde tijden een tram te voorschijn komen die naar zijn halte rijdt achter de elokloods, daar een beetje zal blijven staan om dan terug te verdwijnen onder het nog hoger gelegen stadsgedeelte. En zo steeds over en weer pendelen. Met 1 tram heb ik genoeg, dat mag steeds dezelfde zijn die over en weer rijdt op een stukje gelijkstroomspoor (kan ik perfect integreren in de bestrating). 't Moet gewoon een beetje 'leven' brengen in het stadsbeeld. Dat was 'koekoek 1'.
Aan de uiterste rechtse kant van de baan rijdt een railbusje van de ene tunnel naar de andere en dat zal altijd stoppen bij de halte op het kort zichtbare gedeelte, zowel heen als terug. Ik zal daarvoor mijn 3423 gebruiken, het 'Jägermeister' railbusje. Iedere keer dat hij tevoorschijn komt zal ik er dan ook eentje drinken :-) Veel ruimte om daar wissels met een stukje spoor te plaatsen heb ik niet en 't zal er ook niet druk zijn, af en toe die railbus die vertrekt en weer keert zal genoeg zijn (vind ik). 't Is meer als een 'gadget' bedoeld en om wat verbazing op te wekken bij bezoeker die niet zo direct zullen zien hoe dat treintje daar geraakt ;-)  Dat was 'koekoek' 2.

Rails die 'niet passen' zitten er overal, dat kan niet anders als je met C-rails werkt en een vloeiend railverloop wilt krijgen. Als je alles doet 'passen' met wat je kunt kopen aan railstukjes krijg je zo een baan met een heel hoog 'blokkendoos' gehalte vind ik. Overal waar het nu 'niet past', liggen de rails of wissels wel netjes 'over elkaar', dus moet ik er de zaag maar in zetten en het 'past'. Zo wordt het toch veel mooier naar mijn gevoel.


Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag forum,

Ondertussen staat het Wintrack 8 bestand van mijn banenplan hier op de website (met dank aan Willie)
Voor de geïnteresseerden, hier kun je Arnoville downloaden  

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
ziet er leuk uit!! Niet een beetje te druk??
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag Marty,

Ja, 't is druk :-) Maar al eens op Google Maps naar een station vanuit de lucht gekeken? Dan stelt dat hier niks voor ;-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag forum,

Terwijl ik nog volop aan het plannen ben , heb ik toch al een rubriekje over de bouw gestart, want dat loopt toch wel een beetje dooreen, plannen en bouwen.
Niet dat daar nu al veel te zien is, maar 't geeft voor diegenen die het een beetje willen volgen toch een idee waar alles zich zal afspelen...

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag forum,

't Zijn blijkbaar niet enkel Gods wegen die ondoorgrondelijk zijn, ook de bedoelingen van mijn baanplan zijn dat blijkbaar (nog) niet helemaal :-)
Daarom wil ik nog wel een en ander toelichten voor diegenen die 'met mij mee denken'.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 27 augustus 2011, 15:15:51
Je hebt een erg fraaie ruimte,en de baan is groots opgezet.
Soms is minder juist meer,en ik zou de opstelterreinen ook niet vol bouwen met stilstaande wagons :?
Natuurlijk komt dat wel voor in het echt,maar het staat ook een beetje in de weg :(
Dit betekent overigens niet,dat je je materieel maar in de vitrine moet laten,integendeel daar heb je een schaduwstation voor.
Wel kan je wat ledig materieel opstellen,alleen ik zou het niet te uitgebreid doen.
Vrees ook dat het misschien saai wordt,niet dat treinen niet leuk zijn,maar ik zie ze toch liever rijden.
Dat hoeven er ook geen honderd te zijn hoor,maar een stuk of tien mogen er wel onderweg zijn.
Zo wordt het niet saai,en er is dan veel afwisseling,zeker als je een groot schaduwstation hebt.
Wat nu getekend staat aan rollend materiaal is enkel en alleen bedoeld om 'in te schatten' wat ik waar kwijt kan. Uiteraard is het niet de bedoeling dat alles bomvol komt te staan! En plaatsen waar wagons en locs kunnen opgesteld worden, daar moet het een 'komen en gaan worden', hele wagoncombinaties zullen daar samengesteld of opgesteld worden om er dan een 'verse' loc voor te plaatsen en ze weer op de baan te sturen. Ze mogen mekaar natuurlijk niet in de weg staan, anders kan ik niet meer rangeren.
Maar als er niet gereden wordt wil ik daar toch een flink deel van mijn collectie zien staan, 't moet toch een beetje mijn 'vitrine' blijven.
Aangezien ik totaal niet zal kunnen rijden zonder computer, zelfs geen wissel zal kunnen verzetten zonder computer (dat moet allemaal met servo's en OC32 kaarten) wil ik een eventuele bezoeker toch al 'iets' kunnen laten zien zonder het hele zootje te moeten opstarten. Ik kan er mij toch niet mee vanaf maken door te zeggen "wat ik je wilde tonen zit allemaal onder tafel" :-)

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 27 augustus 2011, 15:15:51
Ook zou ik een stuk paradebaan bouwen,en dat hoeft niet in rechte lijnen overigens.
Dat kan de weg zijn van je schaduwstation,naar je hoofdstation.
Een 'paradebaan' is er wel hoor: het dubbelspoor onderaan voor het station. Dat zal ten andere wat langer zichtbaar zijn dan je kunt zien op het ontwerp: dat begint zichtbaar te worden in een 'galerij' vanonder de stad links en zal aan de andere kant weer verdwijnen in een 'galerij' onder het station. Dus 'van opzij' zul je de treinen toch een heel eind kunnen volgen. Toch ongeveer 4m50, dat lijkt mij toch al wat.
En ook op de enkelsporige lijn onderaan links zullen ze mogen 'paraderen' met een fraai plaatje van weidse natuur op de achtergrond.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 27 augustus 2011, 15:15:51Nu wil ik je niet beledigen,maar met een lichamelijke beperking,kan je misschien problemen verwachten bij het ontwerp
Daarmee wil ik je niet zeggen,dat je het niet moet doen,maar hou het voor jou toegankelijk.
Zo dat je er het maximale uit kunt halen voor jezelf,zonder problemen,of obstakels.
Beledigen doe je mij daar helemaal niet mee, 't is lief dat je daar aan denkt ;-) En mijn beperking is ook niet van de aard dat ik een rolstoel zit of zal geraken, 't gaat vooral over heel veel pijn en letterlijk 'beperkingen', ik kan nog heel veel, maar allemaal heel wat minder dan vroeger.
't Is uiteindelijk de bedoeling een 100-tal treinen en treinstellen op de baan te hebben, waarvan er hooguit altijd 10 tot 20 zichtbaar zullen zijn. Misschien zal ik de schaduwstations daarvoor nog moeten uitbreiden. Onder de baan is er nog ruimte in overvloed. Maar dat zal inderdaad afhangen van waar in wel of niet meer bij kan. Daarom is het nu onder de baan tamelijk 'open', behalve onder het kopstation, maar daar kan ik zeker van langs 2 kanten aan.
De baan moet onderaan 'open' blijven omdat ik met een elektrisch vertelbare autostoel (Recaro) op wieltjes onder de baan zal werken.
Zo'n stoel lijkt mij ten andere voor iedereen nuttig, die kun je instellen van liggen tot zitten, heeft verwarming en ventilatie (enkel een 'bar' is er niet op:  :-)) en is op Marktplaats te vinden voor heel acceptabele prijzen (nieuw kost dat een klein fortuin...)


Ik hoop dat ik hiermee een en ander duidelijker heb gemaakt.
Alvast bedankt voor het 'mee denken'!

Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
franky, zat nog ff naar je plan te kijken .. ziet er zeer goed uit.. ik zou echter nergens andere wissels dan de slanke nemen.. en ook nergens boogstralen kleiner dan de 24330..  dit om betrouwbeerheid te maximaliseren..

ik heb ze trouwens zo snel niet kunnen ontdekken maar ik zou ook zeker geen enkele kruiswissel, bocht wissels of drieweg wissels toepassen

gr koen
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Citaat van: 3railkoen op zondag 11 september 2011, 22:01:50
franky, zat nog ff naar je plan te kijken .. ziet er zeer goed uit.. ik zou echter nergens andere wissels dan de slanke nemen.. en ook nergens boogstralen kleiner dan de 24330..  dit om betrouwbeerheid te maximaliseren..

ik heb ze trouwens zo snel niet kunnen ontdekken maar ik zou ook zeker geen enkele kruiswissel, bocht wissels of drieweg wissels toepassen

gr koen
Dag Koen,

Kruiswissels en 3-weg wissels komen er niet in. Ik heb ze niet getest want ik heb ze nergens nodig. En als je problemen mag verwachten zal het wel net daarmee zijn denk ik.

Een boogwissel ook liefst niet, maar er is nu nog wel een plaats waar ik er moeilijk buiten kan. Ik zoek nog naar een goede oplossing. Alhoewel ik bij testrijden geen enkel probleem heb ondervonden...en het op een plaats is waar enkel met kort materiaal zal gereden worden.

Slanke wissels zijn voor mij wel niet heiligmakend. Maar ze zijn wel heel mooi, dus zichtbaar zal ik niets anders gebruiken. Ik heb ze ook nodig om de korte railafstanden te realiseren waarmee ik wil werken. 't Moet er toch een beetje 'echt' uitzien wind ik.

Maar ik zal bij voorkeur korte wissels gebruiken in de schaduwstations. Daar heb ik de extra opstelplaats die je er door krijgt nodig. Ik kom er meestal net niet met slanke wissels.
Ik heb daar op een testbaan al met alles wat ik heb aan rollend materiaal over gereden en nog nooit problemen ondervonden.

Het zelfde verhaal met de R1 en R2 bochten: oerlelijk, maar met niks van mijn materiaal problemen.
Dus in de schaduwstations zal ik ze ook zonder vrees gebruiken waar nodig. Zelfs R1.
Er wordt wel voor gezorgd dat er voldoende rijmogelijkheden zijn zonder een R1 te moeten passeren. Dus als ik ooit iets heb dat er niet lekker over rijdt, dan wordt dat daar dan maar verboden gebied. Problemen op R2 kan ik mij niet voorstellen.

En als ik dan toch al een 'probleempje' had bij het testrijden, dan is het wel op de slanke wissels...Het 'gat' in het puntstuk is zo lang dat wielen met lage flenzen (de mooiste...) er 'in vallen' en dat geeft een 'hobbelig' rijgedrag...Dat heb je veel minder met de korte wissels. Maar ik zal het er niet voor laten ze op de zichtbare gedeeltes overal te gebruiken. Wat er niet goed over geraakt kan dan wel andere wielen krijgen of vliegt 'in de hoek' (vitrine).

't Is toch altijd wat hé...


Groeten,

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Hallo Franky.
Nu heb ik toch al verschillende keren gezocht naar de door jou genoemde "Koekoeksklokken".
Bedoel je dit letterlijk of is dit de benaming voor iets wat ik niet ken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Citaat van: AlbertJan op maandag 12 september 2011, 08:04:32
Hallo Franky.
Nu heb ik toch al verschillende keren gezocht naar de door jou genoemde "Koekoeksklokken".
Bedoel je dit letterlijk of is dit de benaming voor iets wat ik niet ken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Dag AlbertJan,

Ik zal je uit je lijden verlossen :-)
Helemaal links boven, 'in de stad' zullen we maar zeggen denk ik er aan een tramlijntje aan te leggen. Maar ik wil daar geen ganse baan van maken. 1 spoortje waarop af en toe een tram zal verschijnen die naar een terminus rijdt en vandaar weer terug naar zijn verborgen stelplaats. Om een beetje leven in het stadsbeeld te brengen. Ik zie daar een grote overenkomst met een echte koekoeksklok waar af en toe het vogeltje verschijnt :-)
Idem helemaal rechts boven. Daar zal het zelfs een dubbele koekoek zijn :-) Er komt een kort recht spoortje dat nergens op aangesloten wordt en langs beide kanten zal eindigen in een korte tunnel. Daar zal ik een railbusje laten over en weer rijden, dat telkens even zal stoppen aan een kleine halte. Daar zal het 'vogeltje' dus zelfs 'over en weer' vliegen :-)
Ik hoop dat dit 2 leuke blikvangers zullen zijn.
En als ik er een vaste dienstregeling op zet en het railbusje eens laat toeteren kunnen ze het uur of half uur aanduiden op mijn modelbaan. Dan kom ik toch al heel dicht in de buurt van echte koekoeksklokken hé.

Groeten,

Franky
Dus kom ik dan wel  
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Petje af voor het ontwerp maar Man man, wat een baan. Nog niet zozeer de grootte ervan als wel de complexiteit en de vele, nee heel veel wissels die je toepast. Ik zou dus de stofkam door het plan halen. En wellicht is het op deze manier ook te ambitieus.

- Om te beginnen ben ik nieuwsgierig waarom je zoveel enkelsporige trajecten in de onzichtbare gedeelten hebt verwerkt. Dat kost je wissels en rijcapaciteit. Daar zou ik eens eerst gaan schrappen. Voorbeeld hiervan is de onderste laag waar je van rechts komend drie sporen kunt pakken die ook alle drie in de tegenrichting kunnen worden gebruikt. Ik zou dus de boog dubbelsporig maken.

- Voorts lijkt het alsof je bij je station vanuit alle richtingen naar alle richtingen wilt kunnen rijden en vanuit alle toeleidende sporen naar alle perrons. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Je kunt best kiezen dat er maar 2 of 3 sporen vanuit een toeleidend spoor te bereiken zijn. Dat scheelt je een heleboel slanke wissels (er zitten er 122 !! in het plan). Belangrijker nog?. Door al die wissels krijg je meer rijmogelijkheden, maar blokkeer je daarentegen de doorstroming. Bij een kruisende trein moet de rest wachten, of andersom. De rest rijdt nog maar de trein die moet kruisen en nog niet aan het perron staat houdt de achteropkomende treinen op. Dus ik adviseer je de verkeersstromen te ontvlechten. Dat bevordert de doorstroming, je portomonaie en de complexiteit van aansluiten en programmeren. In groot spoor is Utrecht hiervan een goed voorbeeld. Dat wordt ook ontvlecht.

- 1 wisselpaar kan ik je zo aangeven. Vanuit je klimspiraal, rechtsboven het eerste wissel voor het station (711). Wat wil je met dit paar bereiken ?
Succes ermee.
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Dag Noud,

Bedankt voor je reactie.
Ik vind het fijn dat je mijn baanplan blijkbaar heel grondig hebt bekeken.

Ik probeer op alles te antwoorden, een hele boterham, dan zal een en ander wel duidelijker worden.

't Is alleszins sympathiek dat je aan mijn portemonnee denkt, maar dat had ik ook al gedaan. Bij het plannen heeft er altijd een euro tellertje meegelopen en ik blijf netjes binnen mijn budget :-)
Maak je dus vanuit financieel oogpunt geen zorgen over het aantal slanke wissels.
En door volledig af te zien van de krakemikkige en waanzinnig dure Märklin aandrijvingen heb ik er zelfs 2 voor de prijs van 1 :-)

Nu over het waarom van al die wissels.
Kruiswissels zijn er niet in C, toch geen slanke. En die andere, die moet ik niet hebben. Dus heb je al altijd 2 wissels en dikwijls een kruising nodig waar het anders met een kruiswissel zou gaan. Dus dat loopt al op.
Achteraf gezien ben ik zelfs blij dat er geen kruiswissels zijn. Na urenlang puzzelen kan ik nu alles wat ik wil en wie weet hoeveel problemen spaar ik niet uit zonder die kruiswissels.
3-weg wissels moet ik ook al niet, dus weeral 2 wissels i.p.v. 1.

Die wissels zijn er zeker niet in de eerste plaats gekomen opdat iedere trein ieder spoor en perron uit om het even welke richting zou kunnen bereiken.
Dat dit nu bijna overal kan is mooi meegenomen, maar het uitgangspunt was dat ieder spoor moest bereikbaar zijn door een locomotief vanaf zijn stelplaats en omgekeerd.
Ik heb een veelvoud aan locomotieven ten opzichte van het aantal treinen dat zal kunnen rijden. Dus zal het station vooral moeten dienen om locwissels uit te voeren.
Vandaar ook al die opstelmogelijkheden voor locs, ik heb geen zin om die voortdurend in en uit de vitrine te doen, ze hebben daar nu al lang genoeg gestaan, nu moeten er zoveel mogelijk de baan op. In een soort 'dynamische' vitrine.
Iedem om reizigerswagons op te stellen
Ook wil ik dat treinen in het station kunnen keren, zowel door er een verse loc voor te spannen aan de andere kant als door de loc te laten omlopen.
En dan moeten ze niet perse terug keren in de richting van waar ze gekomen zijn. Links zijn er 2 dubbelsporige baanvakken. Rechts 1 dubbelsporig. Ik kan dus wel wat kanten uit.
Om dat allemaal te realiseren zijn echt veel wissels nodig. Er is daar heel goed over nagedacht. Ze zijn er niet zeker zo maar gelegd.

De vraag over dat ene specifieke wisselpaar kan ik niet plaatsen...hou je er wel rekening mee dat alle sporen in 2 richtingen zullen kunnen bereden worden? Zodat ik dus een dubbele aankomst en dubbel vertrek kan realiseren?

Dat meer wissels plaatsen de doorstroming zou hypothekeren snap ik eigenlijk niet...Je hoeft ze toch niet altijd zo te stellen dat de treinen mekaar voor de wielen rijden? Met wissels kun je toch nog altijd alles doen wat je zou kunnen zonder? Je kunt toch geen rijmogelijkheid verliezen? Omgekeerd wel natuurlijk , dat is een andere zaak, zo kun je zonder wissel maar 1 kant meer op...maar met een wissel doe je toch wat op dat moment het beste uit komt? En Koploper zal daar wel mee over waken dat dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Wat die enkelsporige 230° bogen betreft in de schaduwstations, dat is vrij simpel te verklaren...er is daar gewoon geen plaats om breder te gaan, anders had ik dat natuurlijk wel gedaan, maar ik moet er toch nog tussen geraken? 't Is nu al R1, kleiner is er niet hé.

Hopelijk heb ik hiermee voldoende duidelijk gemaakt wat mijn beweegredenen geweest zijn voor wat jij allemaal had opgemerkt, maar als je er nog verder wil op in gaan, graag!

En nog iets: niet alles, maar veel kan nog gewijzigd worden, want ik ben nog lang niet aan bouwen toe! De centen liggen gereed, het materiaal is er nog niet.

Groeten en nogmaals bedankt om dit te bekijken.   

Franky
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
Aangezien ik zelf met het onwerpen van een baan bezig ben (een laag in C-rail en een laag in K-rail, totaal ~275m rail) heb ik ook naar het ontwerp van jouw baan gekeken. Ik was nogal verbaasd dat je geen 24071 gebruikte aan het slanke wissel. Je zegt zelf dat je het niet doet want je vindt de 49,4 mm rail afstand wel mooi.
Maar, heb je al geprobeerd zo'n wisselstraat te leggen? Ik heb het nog eens nagelegd, maar je zult dan van elk aangelegd wissel een stuk moeten afzagen inclusief van de uitbouw voor de lantaarn aansluiting! Ben je je dit bewust?

Verder een mooi ontwerp.
Re:Arnoville, het baanplan - advies en commentaar gevraagd!
hallo,

ik heb jou banenplan doorgelezen en het ziet er heel bijzonder uit.

zou je mij het wintrack bestand kunnen toesturen?
dan kan ik alles nog beter bekijken.
(ook spaar ik mooie grote baanplannen).

hoor graag van je, groeten renzo