Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Dit topic is verhuist naar baanbouw

Gestart door destrikjes woensdag 10 augustus 2011, 23:07:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dit topic is verhuist naar baanbouw
Beste mede spoorliefhebbers,

Zoals beloofd de eerste ontwerp van deze echte beginner.
Heb gekozen voor Marklin digitaal, en wil eerst maar eens een kleine baan gaan maken om alles onder de knie te krijgen qua programeren etc.
Heb gekozen voor Nederlands spoor. eerste thema industrie met zand en water en groene energie ( windmolens ).

Eerst moet ik nog wat aanpassingen doen en een leuk en goed seinplan zien te maken, mischien heeft iemand een leuk idee.

Wil om te staeten 2 nederlandse loks inzetten en passasierstrein als dat uiteraard op dit baantje allemaal al mogelijk is. jullie zien dus echt beginneling.

ik houd jullie op de hoogte en zal als de bouw start jullie voorzien van fotos etc.
Maar eerst banenplan gereedmaken .
Dus alle adviezen zijn welkom en ieder brandt maar los.
vast bedankt en tot de volgende update.
Re:banenplan
Varekamp
gast

Re:banenplan
Hallo Arno,

Leuk om je ook eens persoonlijk gesproken te hebben. Ik heb je baanplan bekeken. Het is een leuk plan om mee te beginnen. Maar ik weet niet of je met de hoogtes uitkomt. Je moet ca. 10cm ruimte hebben om sporen onder of boven langs te krijgen. Hiervoor heb je ongeveer 2 tot 3 meter lengte nodig.
Denk dus aan je stijgingspercentage. Deze mag max. 5% zijn, maar 3% is het meest gebruikelijke en dat geeft de minste problemen.
Dit wil ik je nog meegeven. Verder veel succes met je eerste bouw.

groeten Ronald  :)
Re:banenplan
destrikjes
gast

Re:banenplan
beste ronald,

bedankt voor de tip, ik kom uit op een stijging percentage van 4,8 %.
Zou dit problemen geven ?

Graag je advies.

groet Arno
Re:banenplan
bluey
gast

Re:banenplan
Dat is teveel voor een koff of t3 met 3 wagonnetjes en voor veel treinen teveel als de stijging ook nog in r1 bogen ligt. Probeer max 3% aan te houden voor probleemloos rijden.

Roland
Re:banenplan
destrikjes
gast

Re:banenplan
Beste ronald,

IK neem je advies van harte aan en ik ga hem aanpassen.

Laat wel wat horen als de versie 2 toonbaar is.

Groet Arno
Re:banenplan
br 86 132
gast

Re:banenplan
Hoi

Ik heb gelezen dat je beter geen 3weg wissels kunt gebruiken, heb zelf geen ervaring maar dat geeft problemen.

succes

mvg

Leon
Re:banenplan
Lid sinds: 2011

offline
Re:banenplan
Ik gebruik k-rails DWWs en nooit problemen....
Re:banenplan
br 86 132
gast

Re:banenplan
Daarom zei ik ook, ik heb geen ervaring heb het alleen maar gelezen.

Mvg

Leon
Re:banenplan
bluey
gast

Re:banenplan
crail geeft problemen
Re:banenplan
destrikjes
gast

Re:banenplan
Beste Leo en Ronald,

Bedankt voor jullie reactie.
Ja inmiddels had ik dat ook gelezen, werd wel vermeld dat het gebruikt kon worden bij rangeer rails.
Aangezien ik ook een verse ben in de trein modelwereld neem ik het ook aan.
Aangezien ik niet met mijn hoogte weg kom ben ik maar begonnen met een ander baan ontwerp.

Dit eerder ontwerp was bedoeld als testbaan om te leren programeren en uitproberen wissels-seinen-entc.

Ben nu begonnen aan een totaal ander plan wel zelfde thema, maar groter.
Heb ik wat meer mogelijkheden, heb inmiddels schaduwstation klaar ( ontwerp )
ga me nu richten de aansluiting hiervan, waarna ik dan verder kan tekenen.

Dus voor ik mijn nieuwe plan ga presenteren zal wel weer even wat tijd over een gaan, maar het komt.


HaHa met bedenken en meten wordt de meeste tijd versleten.
Ik hoop dat als ik de nieuwe baan presenteer, er wat meer adviezen loskomen.

Wordt dus zeker vervolgt.
Bedankt voor jullie reactie, en we spreken elkaar nog zeker afwachtend op de update geef ik jullie mijn spoorvriendelijke groeten
Arno
Re:Prorail tekenkamer NIEUW ONTWERP
Beste Allemaal,

Hier is het concept, ik heb er twee nivo van gemaakt waarvan nivo  schaduwstation waar je tevens omheen kan en gelijk keren.

De twee sporen in rood aangegeven dubbelspoor komt van nivo 0 naar 1.

Links van het blauwe gedeelte kan de baan later uitgebreid worden, maafr eerst deze uitwerken en definitief maken.

De bedoeling is ook nog dat err faller car systeem wordt toegepast, ga ik jullie nog allemaal presenteren.

Ik denk dat hier wat meer mogelijk heden liggen als de proefbaan eerder getekend.
Na verwerking van eventuele adviezen die ik nu wel hoop te krijgen, moet het eerst nog in lussen worden ingedeeld, ook dat motto is hagelnieuw dus nog wel even wat uitzoekwerk.
Ik hoop op positieve reacties.


Wordt vervolgt , groetjes Arno :roll: :thumbup:
Re:Prorail tekenkamer
destrikjes
gast

Re:Prorail tekenkamer
sorry moet ik hem er wel bijvoegen.
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Dag Arno,

Persoonlijk vind ik dit een beetje te 'dambordachtig', veel lijnen die 90° ten opzichte van elkaar staan, ik zou hier en daar iets 'schuin leggen' en dus minder met 90° bochten werken.
In je schaduwstation lopen de sporen wel schuin, maar daar denk ik dat je ze toch echt wel (veel) te kort maakt... Ik zou enkele sporen weg laten en alles nog iets meer kantelen zodat de sporen langer kunnen zijn.

Groeten,

Franky
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Dag Arno,

Onderaan zou ik dus meer deze weg op gaan (en als het moet kunnen daar nog wel enkele opstelsporen bij), bovenaan laat ik aan jou over :-)


Groeten,

Franky
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Arno,

Beneden valt nog wel wat aan ruimte te winnen dus dat gaat wel lukken.
Gebruik in je schaduw station geen 3 wegwissels dat geeft problemen.

Blijft alles van het blauwe deel in zicht ? En komt er voor die rode sporen een achtergrond?

Robin


edit
Franky,

Kun je die 07 stukjes ook laten vervallen? Dat breidt wat makkelijker uit :D

Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Dag Robin,

Natuurlijk kun je die 07 stukjes laten vallen, alles kan, maar dan wel ten koste van opstellengte, probeer het zelf maar eens uit.
En wat heet 'makkelijk'? Ik vind het nu ook makkelijk :-)
En ik probeerde een beetje binnen de maten van Arno te blijven.


Groeten,

Franky
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Ik kan het best proberen maar dacht dat 064 stukje eruit op links komt aardig overeen met die 2 07 stukjes.
Ik weet niet hoeveel je dan in de lengte richting opschuift.Aan je reactie te merken meer dan ik denk waarschijnlijk. :D

Robin

die even geen wintrack onder handbereik heeft.
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Robin,

Met de 07's er uit kost je dat een schuin opstelspoor omdat de wissels vertikaal niet meer passen, maar met meegebogen wissels onderaan 'pers' je er zelfs een spoortje extra uit. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden :-)
Er is in ieder geval plaats voor heel wat langere opstelsporen dan oorspronkelijk ingetekend.

Opnieuw, maar nu even niet helemaal uitwerkt...

Groeten,

Franky
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Goedeavond medeverslaafde macinisten HAHA

Tja blijft een verslaafde hobby, maar bedankt voor de goede adviezen en zal er zeker wat mee doen, update volgt.

Bij de rode sporen blijft in zicht komt net als bij Velzen de grond uit, deze wanden worden speciaal afgewerkt met wand verlichting.

Nogmaals dank en ik kom met update terug.

Groetjes Arno
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Beste Franky

Ik heb het schaduwstation aangepast, maar kom wel op veel kleine stukjes rails uit.
Maar dit is denk ik wat je bedoelt.

Uiteraard vindt ik hem ook beter i.v.m. lengte van de treinen.

Hoor het graag truste groetjes Arno
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Dag Arno,

't Ja, jammer dat die kleine stukjes zo duur zijn hé...Ik ben van plan bij mij alles te bouwen met 'standaard' rails 24188 of 24177 of 30° bochten en als laatste 'sluitrail' er eentje op maat te zagen, gewoon stukje dat over is er van tussenuit zagen in het midden, spoorstaven doorschuiven en afknippen.
Is bijna geen werk, zelfs makkelijker dan K-flexrail op lengte maken waar je met contactplaatjes en raillassen moet 'friemelen' en scheelt enorm in prijs.

Maar al bij al denk ik dat het overduidelijk is dat je veel meer opstelplaats kunt onderbrengen op je baan dan eerst gepland, en dat zal uiteraard een beetje meer kosten, vooral aan rollend materiaal dat je er nu meer kunt op zetten :-)

Groeten,

Franky
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Beste Franky,

We kunnen beter een direct lijntje aangaan HAHA, nee hoor geeft niks beter nu goed dan later spijt.

En het voordeel is van onze hobby dat je nooit klaar bent.
Maar beloof je vol komen ze.

Dat is natuurlijk prachtig dat je in dit forum veel advies krijgt, en dus steeds meer ervaring op doet, tenslotte krijg je dan een baan die naar je zin is.

Vindt het een fantastische hobbe en een heel leuk forum dus jullie zullen mij nog veel horen zeuren over vragen die ik niet weet.

Een voordeel ik kan nog 15 jaar sparen tot ik alles rijdend heb voor mijn pensioen, en dan kan ik echt mega gaan bouwen want dan heb ik iets meer kennis gekregen, uiteraard bij leven en welzijn.
Maar goed Franky ga mijnmandje opzoeken want anders blijf ik maar met wintrack knoeien HAHA dus wderom truste en tot horens,

groetjes Arno
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Ziet er op zich leuk uit, maar zijn er niet te veel opstelsporen?? Of is dat de bedoeling??
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Beste Marty,

Leuk dat je reageer, dit ontwerp opstel sporen is een bewuste keus, er komen 2 passagiers + passasier met loc. + locks te rijden voor industrieele materieel totaal circa 7 stellen.

Thema wordt alleen nederlands.
Ook is het de bedoeling Faller cars te laten rijden, kortom denkt ik dat dit een heel mooi geheel zal worden.


uiteraard er komen nog een aantal aanvullende tekeningen bij, en ga dan een forum verder namelijk de bouw.

Maar bedenken en tekenen gaat een hoop tijd in zitten en ach ik heb geen haast maar het moet wel prachtig worden met hoop lampjes seinen etc.
Hoop je weer een beetje te hebben ingelicht. updates volgen en bij uitvoering komen ook de foto's.

Tot horens groetjes Arno
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Erg mooi baanplan. Blijf dit topic ook zeker volgen. Wil zelf ook nederlands rijden met het Faller car system er door heen.

Mvg,
Pim
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Beste Pim,

Leuk dat je voor Nederlands kiest, De reden dat ik alleen nog shaduw station heb geplaatst is dat ik een groot deel hiervan zichtbaar wil houden.
Rechts boven wil ik een soort rontonde maken met parkeerplaatst voor auto personeel, en een bus laten rijden(faller) die personeel brengt van opstel naar station.

a.s. zaterdag is er een beurs in Houten dus is daar maar gaan kijken voor het Faller systeem. Ook naar de mogelijkheden is daar al Nederlands materieel voor of anders ga ik die verzorgen met airbruch.

We houden het forum op de hoogte
groetjes Arno
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Daar zijn we weer beste spoorvrienden,

Na veel gepuzzel een update van het schaduwstation.
Bij de vorige was bij de opstelsporen veel kleine stukjes en alles lag mijn idee
schots en scheef. Achter de tekencomputer plaatgenomen opnieuw gedaan en walla het resultaat mag er wel wezen ( vindt ik ) Omdat ik een groot deel van het schaduwstation in zicht wil houden moet zicht rails wel top liggen.

Om hem maar als definitief te beschouwen zal ik mijn gedachten grote delen in zicht is proberen in te tekenen in dit plan, jullie mening ervan vragen en verder ontwerpen aan de verdere baan.

Om nog niet door te schuiven naar volgende forum bouwen wordt het nog vervolgt.

Groetjes Arno
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Hoi Arno

Als je rechts onderin nog wat gaat puzzelen met andere rails 24229 en 24236 dan hoef je minder pastukjes te gebruiken.

succes

mvg

Leon
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Ik zie nog wel meer stukken waar verbetering in toegepast kan worden om minder "stukjes" te hoeven gebruiken en een mooier verloop te creëren.

Gebruik de geometrie die in dit document staat eens .....
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Citaat van: linuxer op maandag 22 augustus 2011, 12:39:47
Ik zie nog wel meer stukken waar verbetering in toegepast kan worden om minder "stukjes" te hoeven gebruiken en een mooier verloop te creëren.

Dag Peter,

Ik ook, gebruik een zaag :-)
Ik meen het serieus hoor, waarom heeft iederaan daar toch zoveel schrik van? Marklin heeft er zelf een artikel aan gewijd in Märklin Magazin en het houdt echt niks in.

Groeten,

Franky
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Ik ken het en niet alleen van m-rails.
Voor modulebouw wordt het ook wel toegepast.

Maar waarom toepassen als het niet strikt noodzakelijk is?
Kan altijd nog als ruimte echt een bepreking is/wordt.
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Hoi Arno,

Mooi gemaakt maar dat stuk rechts onder waar die: 24188, 24064, 24064 en 24077 ligt dat kan ook als het goed is met: 24236, 24077 en 24077. Het is maar 1 stukje minder maar net dat stukje kan het verschil maken :P.

Mvg,
Pim
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Citaat van: linuxer op maandag 22 augustus 2011, 12:55:36
Maar waarom toepassen als het niet strikt noodzakelijk is?
Dag Peter,

Om kosten te besparen bijvoorbeeld...
Die stukjes kosten mijns inziens toch veel geld en maken als er bochten aan te pas komen altijd dat het railverloop er 'strakker' uit ziet, 'blokkendoosachtig'.
Je moet maar eens een baan 'uitrekenen' waar je allemaal 'standaard=goedkope' rails in gebruikt en het passtukje op 't einde op maat zaagt ook uit een 'standaard' rail en dat vergelijken met de kost van dezelfde baan opgebouwd uit allerhande lengtes rail langer en korter dan de standaard 188 en 177.
Maar noodzakelijk is het niet, voor sommigen is geld inderdaad geen probleem.
 
Groeten,

Franky
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Beste Pim,

Das toch weer  een biertje, heb het gewijizigd bedankt.

gr.Arno
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Dag Arno,

Als je alles wat je uitspaart opdrinkt moet je toch opletten dat je geen drankprobleem krijgt met die prijzen van Märklin:-) Koop er misschien beter wat wissels of een lokje voor :-)

Groeten,

Franky
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Heren,

Als je rechts onderin de pastukjes weg laat, en dan 1 x 229 1 x 172 en de rest 188 is het opgelost.

mvg

Leon
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Beste Franky,

Das een hel goed idee, bij de volgende besparing leg ik dat opzij voor loc.

groetjes Arno
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Als je iets verder had gekeken dan je neus lang was had je een krat bier kunnen besparen :P

mvg

Leon
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Hallo Arno,

Erg goed van je dat je je baanplan gewijzigd heb, met name je schaduwstation. Je hebt inderdaad langere opstelsporen, hierdoor kunnen er complete treinstellen opgesteld worden.

Mocht je nog C-rails nodig hebben, dan moet je dat maar aangeven.Ik heb nog een doos vol met diverse maten. We kunnen het er met de clubavond nog wel over hebben.

Groeten Ronald  :)
Re:Prorail tekenkamer KOMT DAT ZIEN
Beste Allemaal,

Zoals beloofd fase twee bovenbouw.

De rail moet ik nog een beetje rangschikken denk ik op railstukjes.
Maar denk dat de opzet redelijk is geslaagd.
Meningen altijd welkom.

Als de opzet zo blijft, kan ik volgendeweek dit onderdeel van ons forum verlaten en gaan naar module bouwen.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Arno
Re:Prorail tekenkamer Bijna naar bouwen
Hallo Arno,

Je plan wordt steeds mooier en indrukwekkender... :D

Nu je de lengte heb, moet je ook nog rekening houden dat je wel op diverse plekken erbij kan, mocht er iets fout gaan met je treinen en het Faller Cars System. Het is maar weer een tip.
Ach we wonen vlak bij elkaar en op de club kan je diverse zaken bespreken.

Groeten Ronald  :)
Re:Prorail tekenkamer Bijna naar bouwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Prorail tekenkamer Bijna naar bouwen
Vaak zie ik dat de geometrie van Marklin niet wordt toegepast. Bijvoorbeeld een hele rits 24188 achter elkaar aan. Is het nooit opgevallen dat een 188+172 precies 36 cm  is? Probeer zoveel mogelijk 188 met daarachter een 172 te krijgen. Dan komt een baanplan veel beter uit naar mijn mening.

ps. Er is nu ook een rechte rail van 36 cm, namelijk de 24360. Dit is een 188 met een 172 eraan vast.
Re:Prorail tekenkamer Bijna naar bouwen
Dag Wijbe,

't Is maar hoe je het graag ziet denk ik...Mij lijkt het toepassen van die geometrie altijd te leiden tot strakke, blokkendoosachtige ontwerpen waar dan ook alles netjes 90° ten opzichte van elkaar staat en evenwijdig ligt met de tafelkanten. Heel eenvoudig en interessant voor beginners banen, maar juist allemaal elementen die je best kunt vermijden om een boeiende en speelse layout te verkrijgen. Ik mijd de Märklin geometrie daarom als de pest.
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat daarmee alles beter past, daarom is het ook bedacht :-)

Groeten,

Franky
Re:Prorail tekenkamer Bijna naar bouwen
Hallo Arno,

Er zit toch nog een hikje in het baanplan volgens mij. Stel: je rijdt rechts en vertrekt vanuit het schaduwstation. Na het nemen van de hellingbaan kom je bij de eerste boogwissel. Hou je hier links aan, dan eindig je op het kopsportje. Hou je rechts aan, dan kom je bij de volgende boogwissel aan. Hier maakt het niet uit of je rechts of links aanhoudt, aangezien je weer op hetzelfde wissel terugkomt, doch dan in tegengestelde richting. Vervolgens blijk je links te rijden en niet meer naar rechts te kunnen.
Als je links rijdt, dan is het probleem nog groter, je eindigt dan altijd op het kopspoor. Ergens in het dubbelsporige baanvak heb je nog een extra wisselverbinding nodig.

Groet,
Ronald
Re:Prorail tekenkamer Bijna naar bouwen
Beste Allemaal,

Naar een hoop gezwoeg en gesprekken welke kamer ik mog legen, zijn we er helemaal uitgekomen.

Inmiddels heb ik deze slaapkamer bijna leeggehaald en alles weer een plekje gegeven.

Het is daarom denk ik nu de tijd gekomen dat ik van forum ga wisselen naar bouwbaan.

De eerste foto van bijna kamer leeg zal ik een dezer dagen gaan opdate eveneens maten kamer en plan.

Ik wil in dit forum iedereen heel hartelijk danken voor de steun en positieve kantekeningen, uiteraard blijf ik hier wel steeds kijkje nemen.

Ik hoop in de volgende rubriek op net zo veel steun.
Nogmaals hartelijk dank en tot horens in de andere rubriek.

Groetjes Arno
Re:Prorail tekenkamer Bijna naar bouwen
Arno,

Veel succes met het opbouwen van je treinbaan en we zullen je volgen in het draadje baanbouw.

Groeten Ronald  :)