Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?

Gestart door efl045 zaterdag 27 augustus 2011, 10:53:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
...met opruimen :-)

't Ja, waarmee begint 'de bouw' van een modelbaan eigenlijk?
Voor de gelukkige zielen onder ons die er ineens een aparte kamer voor hebben, begint dat waarschijnlijk met 'de onderbouw'. En daar ben ik eigenlijk wel een beetje jaloers op...want bij mij is nog heel veel te doen vooraleer ik zo ver ben.
Doordat er jarenlang geen concrete plannen bestonden voor een vaste modelbaan, is mijn hobbykamer die ooit wel voorzien was, in de loop der tijd onderverdeeld geraakt in kleinere ruimtes (nachthall, wc, doka, bureel,...) en is wat overbleef een 'rommelkot' geworden.
Ondertussen heb ik een slaapkamer van een dochter die het huis uit is 'geclaimd' als nieuw bureel en kan ik dus van het 'rommelkot' en het 'oude bureel' samen weer een (kleinere) hobbykamer maken. Enkel een deur en een stuk van een gyproc tussenmuurtje slopen en dat is het weer 1 kamer. Maar...vooraleer ik kan slopen moet ik eerst opruimen, en dat zal wel wat werk vragen :-)
Op de onderstaande foto's zie waar het allemaal zal moeten gebeuren. Als je het plan van Arnoville bekijkt dan zie je dat waar nu nog het bureel is, het grote station moet komen. En in de ruimte (het 'rommelkot') daar achter moeten dan de opstelsporen voor diesellocs, eloks en treinstellen en het kopstation komen. En 'achter het hoekje' zal de enkelsporige baan komen.
Het enige dat ik nu al 'gerealiseerd' heb is dat door het 'rommelkot' te proberen opruimen ook het 'oude bureel' een rommelkot is geworden :-(
Maar daar geraken we wel door :-)
Voor de onderbouw heb ik ooit wel al iets 'op de kop kunnen tikken' en dat ik al jarenlang bewaar: regelbare poten waar ooit een 'zwevende' vloer op lag in de serverroom van het bedrijf waar ik werk en die uitgebroken zijn toen de IBM mainframe daar werd vervangen door moderne serverracks. 'k Heb er zo 30, dus ruim voldoende voor mijn ganse baan. Ze zijn regelbaar tussen de 50 en 60cm en daarop zal een 'open raam' komen te liggen dat ik dan met de regelmoeren netjes zal kunnen nivelleren. Ik kijk er al naar uit!
Dat was het zowat voor mijn eerste 'bouw' verslag.

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Hoi Franky,

Je hebt nogal wat spul op je kamers staan. Waar wil je dat laten?

Groetjes

willie
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Willie,

Valt dat op :-)?
En om eerlijk te antwoorden, ik weet niet goed waar ik daar allemaal mee naar toe moet...
Momenteel wordt zoveel mogelijk opgeborgen in 'bananendozen' die later (toch een deel er van) een plaatsje zullen krijgen onder de modelbaan. Maar tijdens de bouw? Dat zal een probleem blijven vrees ik...En ik kan zo moeilijk iets wegsmijten...:-(
'k Zal waarschijnlijk toch in 'fasen' moeten bouwen, alles ineens zal toch veel te veel zijn, dus kan ik misschien ondertussen wat 'dozenschuiven'...
Wat die fasen betreft, zal ik eerst alles onder de schuine dakkanten bouwen. Het 'kopstation' met de schaduwstations er onder en de 'enkelsporige baan' met het schaduwstation er achter zullen (veel) later volgen, dus daar kan ik dan misschien tijdelijk nog wel wat 'rommel' kwijt, hoop ik...

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Günther,

En jij wil die containers dan komen ophalen zeker :-) Want in heel veel van die dozen zit voor een kapitaal aan oude modeltreinen...en ook al mijn electronische componenten...
En het hout zal allemaal nuttig gebruikt worden bij de bouw van de nieuwe baan...en...neen, er kan echt niets weg :-)
Wat het muurtje betreft, dat is zeker geen draagmuur, neen, dat is een 'stijlmuurtje', houten kepers (stijlen) met langs weerkanten een gipsplaat er tegenaan. Maar dat hout kan best nog eens gebruikt worden toch? Ah, het gips, dat mag weg :-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Günther,

Leren remmen in een schaduwstation? Begrijp ik dat goed? Maak je het je PC (en wie weet, jezelf) zo niet nodeloos lastig? 'k Weet wel dat Koploper dat aan kan, maar wat is het voordeel hier van? Ik zal dat toch enkel gebruiken in de zichtbare gedeeltes. En in de schaduwstation zet ik vast en zeker alles ineens stil. En licht uit natuurlijk :-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Hallo Franky
Het leegruimen van beide kamers en het weghalen van de tussenmuur, ja dat zal allemaal wel lukken maar waar laat je alle spullen!? 8o
Zelf heb ik dit ook al eens gedaan maar ik moest alle beschikbare ruimte wel (tijdelijk) volstouwen met mijn spullen.
Vervolgens heb ik al deze spullen weer geprobeerd in dezelfde ruimte te passen maar, je snapt het al, het kon er niet meer in! :roll:

Dus de "tijdelijke" opslagruimte is momenteel wel semi permanent geworden, dit tot groot verdriet van de andere gezinsleden.
Maar na de geplande nieuwbouw moet alles in daarvoor bedoelde ruimte, dit wordt dan ook een flexibele ruimte met diverse groei- en uitwijk mogelijkheden. :D

Veel succes met het vrijmaken van deze prachtige ruimte.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 27 augustus 2011, 15:22:27
Dus de "tijdelijke" opslagruimte is momenteel wel semi permanent geworden, dit tot groot verdriet van de andere gezinsleden.

Dag AlbertJan,

Dan is mijn vrouw heel vooruitziend: ik krijg geen 'tijdelijke' opslagruimte :-)
't Is ofwel 'helemaal buiten' ofwel hou ik het binnen mijn hobbyruimte :-(
En ik bedoel de 'rommel' hé, ik mag voorlopig nog wel overal komen :-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Günther,

Ik volg je nog steeds niet...
Als ik Koploper goed begrepen heb (en dat denk ik toch na het uitvoerige testen er van) is het leren remmen enkel zinvol om een trein 'mooi' tot stilstand te brengen in de stopsectie. Maar stoppen in de stopsectie doet ie net zo goed ineens. Het eindresultaat is toch hetzelfde, het leren remmen bepaalt toch geenzins 'waar' de tein stopt, enkel de manier waarop?
En wat je kleinzoon betreft, maak je geen illusies, die zal helemaal niet geïnteresseerd zijn in 'netjes remmen', voor die zullen ze niet hard genoeg kunnen gaan :-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Günther,

Ik klik mij rot...maar er komt niks...als ik klik op hier...je bedoelt klik daar :-)
'k Zal het eens bekijken.

Groeten,

Franky

Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Günther,

Jaja, hij doet het nog :-) Maar ik had eerst geklikt op de tekst "PS klik op hier" in het bericht en ik moest natuurlijk klikken onder het bericht, vandaar...

Maar ondertussen had ik je topic wel al doorgelezen.

Vooreerst: behalve een goed modelbouwer ben jij ook een heel goede meubelmaker! Dat ziet er allemaal heel netjes uit hoor.

Maar ik denk dat je mij niet enkel daarvoor naar ginder stuurde...

Als ik het nu allemaal goed begrijp ga jij niet voor een 'verborgen' schaduwstation' maar voor een 'open' schaduwstation en wil je daarom dat je treinen daar even netjes rijden als op de rest van je baan.

En zo kan ik je weer wel volgen!

En over wat je daar zegt over al die treinen herrie uit die sounddecoders, daar denk ik net hetzelfde over :-) 'k Mag er niet aan denken, zo met 10-tallen locs door elkaar. Dan hoor ik ook nog liever de treinen 'rijden'.
Misschien worden we oud ;-), maar ik vind die herrie in 1:87 soms heviger dan in 1:1. Mij valt juist op hoe stil de meeste treinen wel zijn :-)

Ik zal ten andere gebruik maken van 1:1 soundgenerator: ik woon op een kilometer of 2 van een museum spoorlijn en ik hoor ganser dagen de stoomfluit (waar ze niet zuinig mee omspringen...), dus gewoon venster open zetten en 'genieten' :-)


Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Günther,

Eigenlijk ben ik maar 'net' belg hoor, ik woon vlak bij de grens, niet ver Philippine waar ze zo'n lekkere mossels hebben :-)
Ik woon in het 'Meetjesland' waar we die mooie kreken hebben..

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Hoi Franky,

mooie ruimte als alles leeg is :D

Net als Günther wil ik ook dat mijn treinen in het schaduwstation "mooi" rijden. En wat maakt het uit, het kost niets :)

Veel succes met het opruimen en ik ben benieuwd naar de bouw.

Groetjes, John
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Tilly,

Leren remmen kost inderdaad niets. Maar ik had zo een beetje schrik dat het op den duur wat teveel kan worden als je al je locomotieven op je baan overal leert en laat remmen.
Ik heb er nog geen enkel idee van hoeveel treinen bij mij tegelijk zullen rijden, maar dat zullen er toch heel wat zijn.
Door de manier waarop ik mijn schaduwstations zal bouwen zullen er heel veel verborgen treinbewegingen zijn, zeker meer dan zichtbare. Bij mij zullen de schaduwstations een soort 'schuifregisters' zijn waar vele malen van plaats wordt gewisseld vooraleer een trein weer ergens aan de oppervlakte zal komen. En ik wil niet dat het rijgedrag van de zichtbare treinen lijdt onder het versturen van ontelbare en onnodige loc commando's naar mijn onzichtbare treinen.
Vandaar dat ik de bewegende verborgen treinen ineens zal doen stoppen.
Het zal toch niet voor niets zijn dat de optie 'direct stoppen' is ingebouwd in Koploper dacht ik zo maar...

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Citaat van: efl045 op zaterdag 27 augustus 2011, 19:41:49

Maar ik had zo een beetje schrik dat het op den duur wat teveel kan worden als je al je locomotieven op je baan overal leert en laat remmen.


Ik heb een déjà vu. :D

@John: loopt daar niet een topic over?  ;)

Gr, Ben.
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Citaat van: Spoorman op zaterdag 27 augustus 2011, 19:50:36

@John: loopt daar niet een topic over?  ;)


:-) :-) :-)
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
En..?
Jullie spreken een beetje in raadsels, maar je gaat mij hopelijk toch niet zeggen dat het 'beter' is om overal te leren en laten remmen?
Ik heb jaren lang in de automatisatie en informatica gewerkt en de gulden regel is daar toch dat je 'nooit' processortijd steelt voor iets dat niet nodig is...
Ook al kan het geen kwaad, ik zou niet weten wat het nut ervan is netjes te remmen waar je het niet ziet...
Dat kan toch alleen ten goed komen aan de plaatsen waar je het wel ziet?

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Citaat van: efl045 op zaterdag 27 augustus 2011, 21:27:26

En..?
Jullie spreken een beetje in raadsels, maar je gaat mij hopelijk toch niet zeggen dat het 'beter' is om overal te leren en laten remmen?


Was even een grapje tussen John en mij. Er liep namelijk een discussie of het afremmen in Koploper met veel rijdende treinen wel goed gaat. Vooralsnog is nog niet aangetoont dat de boel vastloopt.

Kijk even in het topic van John: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg210579#msg210579

Gr, Ben.
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Ben,

Dat zal ik met belangstelling eens nalezen, maar ik zeg toch niet zo'n gekke dingen als ik vind dat je niets moet doen dat rekenkracht vraagt en dat je niet kunt zien? Ook al kan het zonder probleem, dan doe je dat toch niet? Als er 'reserve' is hou ik die liever achter de hand, waarom zou je de grenzen van je syteem gaan opzoeken of er over gaan en dan alles moeten omgooien? 

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Nee hoor, je zegt niets geks.

Zelf zette ik in verborgen sporen ook "netjes optrekken en afremmen" uit. Echter ik had nooit meer dan 5 - 7 treinen tegelijk rijden en heb nooit stilgestaan bij eventuele beperkingen.

Gr, Ben.
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Ben,

Zo hoor ik het graag.
Dat draadje van Tilly is wel erg lang, dat zal ik ooit wel eens helemaal lezen, 't ziet er best wel interessant uit,...maar in 't kort, als ik je goed begrijp is Tilly dan wel voorstander om overal te leren (en laten) remmen? En waarom dan?
Wat die beperkingen betreft, ik redeneer altijd dat ik die zoveel mogelijk uit de weg ga door vooraf goed na te denken wat nodig is en wat overbodig is.
Niets is erger dan tegen beperkingen aanlopen en dan te moeten onderzoeken hoe je er onderuit komt...Dan moet je weer 'achteruit' werken...Time is money, weet je wel.  Op professioneel vlak dan toch. Bij ons is het natuurlijk maar een hobby, maar efficiëntie mag hier toch ook? Dat maakt het toch ook plezieriger als alles vlot werkt?

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Hoi Franky,

Bestaat er in België ook zo iets als tijdelijke opslag?

Hier in Nederland,heb je bijv. shureguard,en daar ga ik ook wat treinspullen opslaan.

Want hier moet ik ook in de opruiming,en ik wil mijn appartement anders inrichten.

Dan heb ik liever dat mijn treinen elders staan,ver van het stof :D

Hou wel wat achter de hand om test te rijden,en dat kan ik dan wel kwijt.

En als er dan weer ruimte ontstaat,komen de treinen weer terug.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Citaat van: efl045 op zaterdag 27 augustus 2011, 21:59:43

.... maar in 't kort, als ik je goed begrijp is Tilly dan wel voorstander om overal te leren (en laten) remmen? En waarom dan?

Franky,

Ik kan niet voor John praten maar een trein die netjes tot stilstand komt en optrekt is mooier om te zien dan een trein die min of meer abrupt stopt. Dat zal zijn overweging zijn.

Je kunt het netjes remmen aan laten staan, loop je tegen een beperking aan dan vink je het per blok uit in "blokeigenschappen".

Gr, Ben.
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 27 augustus 2011, 22:10:34
Bestaat er in België ook zo iets als tijdelijke opslag?
Dag Hans,

Ja, dat is er bij ons ook wel, maar ik moet het toch wel anders kunnen oplossen denk ik Zo erg is het nu toch ook weer niet? Of toch :-)
Binnenkort toon ik wel een plaatje waar het er al allemaal veel beter uit ziet (hoop ik). 'k Heb nu ook al de doka 'aangeslagen' van mijn dochter om mijn spullen in kwijt te geraken, die werkt nu toch nog enkel digitaal ;-)
Die doka zal ten andere goed van pas komen als ik begin te bouwen, voor wie een doka kent, die heeft een 'droge' en een 'natte' kant, helemaal wat ik nog nodig had :-)
't Was ten andere toch een stukje dat ik ooit had afgestaan van mijn hobbyruimte, dus stilaan krijg ik steeds meer terug :-)

Groeten,

Franky


Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Hoi Franky,

Citaat van: efl045 op zaterdag 27 augustus 2011, 21:41:47
Dag Ben,

Dat zal ik met belangstelling eens nalezen, maar ik zeg toch niet zo'n gekke dingen als ik vind dat je niets moet doen dat rekenkracht vraagt en dat je niet kunt zien? Ook al kan het zonder probleem, dan doe je dat toch niet? Als er 'reserve' is hou ik die liever achter de hand, waarom zou je de grenzen van je syteem gaan opzoeken of er over gaan en dan alles moeten omgooien? 


Zoals Ben al schreef zeg je hier helemaal niets geks.

Citaat van: Spoorman op zaterdag 27 augustus 2011, 22:11:01

Ik kan niet voor John praten maar een trein die netjes tot stilstand komt en optrekt is mooier om te zien dan een trein die min of meer abrupt stopt. Dat zal zijn overweging zijn.


Dit is inderdaad de reden. Angstig om te lezen, Ben weet onderhand precies hoe ik denk :D

Groetjes, John
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Tilly,

Waar je het ziet ben ik ook uitermate voorstander van netjes afremmen hoor, dat hoort gewoon zo, daarvoor heb ik ook voor Koploper gekozen, maar waar je het niet ziet laat ik zelfs het licht niet branden :-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Hoi Franky,

het licht wordt bij mij ook uitgeschakeld maar dat is dan meer om de boosters te ontlasten ;)

Groetjes, John
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Ja Tilly,

Dat begrijp ik, maar het is toch altijd om 'resources' uit te sparen, of het nu stroom, processorkracht of euro's zijn, we moeten er niet mee gooien :-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Günther,

Ik zou dat inderdaad wel willen meemaken dat proefrijden. Ik heb ook proef gereden met Koploper, maar dan wel op heel kleine schaal...
En ja, op een uurtje ben ik bij jou. Daar kijk ik wel naar uit.
Bedankt voor het aanbod!

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Günther,

Mooi! Dan kan ik mijn Koploper kennis, of althans wat ik er denk van te weten :-), eens toetsen aan de praktijk. Ik heb nog nooit een grote baan in werking gezien die aangestuurd wordt via Koploper. Ik kijk er naar uit!

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Citaat van: efl045 op zondag 28 augustus 2011, 13:46:41
Mooi! Dan kan ik mijn Koploper kennis, of althans wat ik er denk van te weten :-), eens toetsen aan de praktijk. Ik heb nog nooit een grote baan in werking gezien die aangestuurd wordt via Koploper. Ik kijk er naar uit!

Dan is ook een bezoek aan RailZ zeker een aanrader! :idea:
Met de rondleiding en een kijkje achter de schermen, komt ook Koploper uitgebreid ter sprake en alleen al het bekijken van dit alles maakt een bezoek aan deze prachtige Rotterdamse modelspoorbaan, meer dan geweldig! B)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Citaat van: AlbertJan op maandag 29 augustus 2011, 07:59:30
Citaat van: efl045 op zondag 28 augustus 2011, 13:46:41
Ik heb nog nooit een grote baan in werking gezien die aangestuurd wordt via Koploper.

Dan is ook een bezoek aan RailZ zeker een aanrader! :idea:
Met de rondleiding en een kijkje achter de schermen, komt ook Koploper uitgebreid ter sprake

Dag AlbertJan,

Bedankt voor de tip. Ik wist wel dat ze het daar gebruikten, maar had nog niet gehoord dat ze het gebruik van Koploper ook toelichten.
Ik had ook nog nooit overwogen om daar naar toe te gaan omdat, niet kwaad worden :-), ik niet zo hou van Nederlandse banen :-( Dat zal wel komen omdat ik een Belg ben zeker...
Maar nu ik weet dat je  Koploper daar aan het werk kunt zien ga ik er zeker naar toe.
En zal de 'voorkant' ook wel meevallen zeker :-)

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - en we zijn begonnen...
Dag Günther,

Ik denk het wel ja, dat ik mijn kinderjaren ontgroeid ben :-) Maar laat het nu net zo zijn dat ik in mijn kinderjaren 'gek' was van Nederlandse banen :-) Ik bouwde toen ook alles 'plat' :-) Heel wat van mijn oud materiaal is destijds in Nederland gekocht, maar dat was omdat het zoveel goedkoper was dan in België :-) En heb zelfs nog altijd een prachtige Nederlandse molen overgehouden aan die periode die ik nog altijd koester, alhoewel die waarschijnlijk nooit meer op mijn nieuwe baan zal komen. Ik vond het Nederlands rollend materiaal ten andere ook veel mooier 40 jaar geleden. Dat blauw-geel van daarna heb ik onderhand wel gezien...En om de pil wat te vergulden: al dat groen-geel van België is ook zo niet mijn ding hoor. Ik hou toch van iets meer afwisseling.

Neen, serieus nu. Ik heb al heel veel Nederlandse banen bekeken op vele beurzen, zowel in België als in Nederland en er inderdaad van genoten. Maar het is mij toch altijd precies een beetje 'te kaal'....En om er nu speciaal voor naar RailZ te gaan is mij altijd een stap te ver geweest. Maar nu ik weet dat je Koploper in actie kunt zien ga ik er zeker naar toe. En ook voor de 'voorkant'!

En...ik ben toch nog altijd welkom op jou baan mag ik hopen :-)

Groeten,

Franky

Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Dag forum,

Voer voor de specialisten...

Ik lees her en der dat er toch wat problemen zijn en ongerustheid over het koppelen van boosters.
Of dat er heel veel boosters geplaatst worden omdat er soms meer treinen kunnen aanwezig kunnen zijn in 1 sectie die door 1 booster zou aangestuurd worden. En dat kan aardig uit de hand lopen als ik kijk naar de baan van Tilly/John. 20 boosters plaatsen haalt de bedrijfszekerheid van je baan ineens 20 keer naar beneden, want er zijn er dan 20 die kapot kunnen gaan... Bovenaandien is de capaciteit van al die boosters samen nooit tegelijk gebruikt.

KISS zou de oplossing moeten zijn, keep it simple stupid.

Daarom volgend idee: ik doe het met 1  gote dikke booster die ALLE secties op mijn baan van stroom voorziet. Dan fiets ik om al die problemen heen en haal een zeer goed efficiëntie.
Koploper bepaalt hoeveel treinen er tegelijk mogen rijden, dus je kunt die booster optimaal bezetten. En je hebt helemaal geen 'koppel' problemen meer.

Is iemand mij hierin voor gegaan? Over nagedacht of beter nog, uitgevoerd?

Ik weet en heb het al gezegd hieronder, dat je zo een vermogen niet zo maar op je baan los laat! Maar als je de uitgang van zo een booster via een verdeler met bijvoorbeeld autolampen van een watt of 20 naar verschillende ringleidingen voert moet dat toch doenbaar zijn lijkt mij.
Of zie ik iets over het hoofd?

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Ik denk dat het niet zo simpel is.... De reden om (meerdere) boosters te gebruiken, is omdat één enkele booster niet voldoende vermogen levert. Het lijkt me niet verstandig om zomaar het vermogen per booster op te krikken, want dat geeft weer zijn eigen problemen.

Stel je voor, een 20A booster. Daar moet je kabeldiktes dan wel op aangepast worden (want die kabels moeten het wel allemaal aankunnen. Stel je ook eens voor dat je ergens kortsluiting hebt, dan gaat wel die hele 20A door die kortsluiting. Ik kan me zomaar voorstellen dat je zo in no time motortjes mee opblaast. Of wisselaandrijvingen, of decoders, enz..

Het risico op oververhitting, brand e.d. wordt er ook steeds groter mee...

Kortom, ik zou ermee uitkijken!
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Citaat van: EgMaf op maandag 29 augustus 2011, 16:16:18
Stel je voor, een 20A booster. Daar moet je kabeldiktes dan wel op aangepast worden (want die kabels moeten het wel allemaal aankunnen. Stel je ook eens voor dat je ergens kortsluiting hebt, dan gaat wel die hele 20A door die kortsluiting. Het risico op oververhitting, brand e.d. wordt er ook steeds groter mee...

Kortom, ik zou ermee uitkijken!

Deze is 400 Watt, en zo zitten er twee onder de baan en worden er momenteel nog twee bijgebouwd.

Mvg,
Peter
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Ik heb zelf 1 dikke booster gebouwd die een dikke 12A kan leveren (theoretisch kan hij wel meer doen maar heb hem op 12A begrenst). Kort achter de booter heb ik meerdere zekeringen geplaatst van elk 2.5A. Op die manier kan er weinig gebeuren, ik heb vanaf de booster naar de zekeringen 4mm2.
Persoonlijk vind ik dit de beste oplossing alleen zijn er geen standaard boosters te koop die dit vermogen kunnen leveren dus ben je vaak genoodzaakt om meerdere kleine boosters te kopen.
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Dag EgMaf,

Ik snap je bezorgdheid, maar ik zie niet in waarom de kabeldiktes moeten aangepast worden en er meer brandgevaar zou zijn op de baan met een 20A booster (waar ik inderdaad aan denk)...
Ik zou alle vertrekkende kabels laten voorafgaan door een 20W autolamp. Dus bij kortsluiting op de baan kan er toch nooit meer dan 20W toegevoerd worden, heel wat minder dan de 3 of 4 ampere die de meeste 'gewone' boosters kunnen leveren. Want dat vind ik nu juist best veel...Dat komt al overeen met een 'hele zware' soldeerbout. Ik heb ooit al puntcontacten rood zien opgloeien...en dat kon nog op M-rails, maar op C-rails heb ik daar echt geen zin meer in :-)

Ik heb jaren in een kerncentrale gewerkt en daar steken ze 1000MW buiten op 1 aansluiting, maar daar zitten ook de nodige verdelers en beveiligingen achter hoor. Niets in het net kan op zich die 1000MW aan, maar ze steken het wel op het net. Dus wat is nu 20 A denk ik dan maar :-)

Je kunt de booster toch ook heel makkelijk voorzien van een gepaste kortsluitbeveiliging voor het geval er voor het verdeelpaneel met de autolampen iets moest mis gaan.

Een booster is een (hele simpele) eindtrap, best vergelijkbaar met een audioversterker. En die laten ze toch ook 500 of zelfs 1000W 'blazen' in de boxen?

En die wisselaandrijvingen en decoders zullen daar niet aan hangen, wissels en seinen dat gaat allemaal met OC32 en servo's op apparte voedingen. Een booster dat zal ik enkel en alleen gebruiken voor de rijstroom.

Hopelijk worden mijn intenties hiermee wat duidelijker.

Maar ik sta uiteraard nog open voor alle suggesties en opmerkingen!

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Dus als ik het goed begrijp zijn er hier wel meer die een 'dikke' hebben :-)

Uiteraard zal dat zelfbouw worden, maar dat is niet zo moeilijk. MFX compatibel moet dat niet zijn:-)

'k Heb nu uit een heel ver verleden een 10A Edits booster, maar die voorzien van een zwaardere eindtrap kan niet veel inhouden. De stuurtrap kan behouden blijven, enkel de emittervolgers 'opwaarderen'.
Of iets gelijkaardigs bouwen moet ook kunnen.

Alles draait volgens mij om een goede 'distrbutie' achter de versterker.
Als dat goed zit blijft dat even veilig of misschien wel veiliger dan met standaard boosters.

Leuk om te zien dat je hier weinig kunt verzinnen of 't is al geprobeerd :-)

En om Günther uit zijn honger te bevrijden: ik kan mij niet voorstellen dat een baan met 10-tallen treinen kan aangestuurd worden zonder boosters.
Die booster bepaalt (hoofdzakelijk) hoeveel treinen er TEGELIJK in beweging kunnen zijn, dus dat zal zonder booster wel altijd nog lukken, maar leuk is anders vrees ik.
Als je een zeer groot parallel schaduwstation hebt en de verlichting van de treinen uitschakelt als ze stil staan , zal je nog wel enkele treinen kunnen laten rijden in het zichtbare gedeelte.
Maar als je een serieel/parallel schaduwstation hebt waarbij meerdere treinen ACHTER elkaar staan, krijg je heel veel verborgen treinbewegingen en zal op het zichbare gedeelte van je baan niks meer kunnen rijden vrees ik.

Een booster, daar ontsnap je op termijn wel niet aan...

Groeten,

Franky

Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Aan de print te zien is de booster die Freak laat zien ook een EDITS print. Zelf heb ik er twee gebouwd, één van 10A en één van 8A (begrenst door de trafo). Als je dat in één keer op de baan aansluit en er is een kortsluiting brand je inderdaad putjes in de rails en de wielen. Verdelen over groepen is mijn oplossing ook.

Walter
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Citaat van: Wasmi op maandag 29 augustus 2011, 18:01:27
Verdelen over groepen is mijn oplossing ook.
Dag Walter,

Kan ik dat ergens zien hoe jij je verdeelbord hebt gemaakt? Is dat ook iets met autolampen? Of met zekeringen?

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
gewoon na je booster automatische zekeringen zetten van bv 2 Amp per circuit.Je verdeelt dan gewoon je baan in grote delen die worden aangestuurd achter zo'n een zekering.Als er dan wat misgaat in een deel gaat enkel de betreffende zekering eruit.
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Citaat van: bellejt op maandag 29 augustus 2011, 19:05:57
gewoon na je booster automatische zekeringen zetten van bv 2 Amp per circuit.
Dag Johnny,

Mijn ervaring met (grote) automatische zekeringen is dat die toch vrij 'traag' zijn, die moeten opwarmen vooraleer ze 'er uit gaan'... Maar als je er neemt van 2A zal dat wel meevallen waarschijnlijk. Maar ik ben toch nog altijd ergens voorstander om er ook autolampen tussen te zetten...Alhoewel dat misschien overbodig is.
Met 'kleine' automatische zekeringen heb ik geen ervaring. Dat moet ik nog eens bestuderen.

Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Hallo Walter,

Citaat van: Wasmi op maandag 29 augustus 2011, 18:01:27
Aan de print te zien is de booster die Freak laat zien ook een EDITS print. Zelf heb ik er twee gebouwd, één van 10A en één van 8A (begrenst door de trafo).
De print is van een EDiTS achtige booster.

Hier printen van de originele EDiTS-booster.


Een schema van een EDiTS-booster met vier uitgangen.



Mvg,
Peter
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Die laatste komen mij inderdaad heel bekend voor :-)

Maar die andere lijkt er uiteraard op, die boosters, daar zit allemaal ongeveer 't zelfde in (op 't eerste zicht toch...)


Groeten,

Franky
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Citaat van: efl045 op maandag 29 augustus 2011, 20:03:01
Maar die andere lijkt er uiteraard op, die boosters, daar zit allemaal ongeveer 't zelfde in (op 't eerste zicht toch...)
Staat volgens mij ook boven  :D

CiteerHier printen van de originele EDiTS-booster.

Mvg,
Peter
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Citaat van: Freak op maandag 29 augustus 2011, 20:19:07
Staat volgens mij ook boven  :D
Daar begrijp ik geen snars van...
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Citaat van: efl045 op maandag 29 augustus 2011, 16:48:17
............... Dus bij kortsluiting op de baan kan er toch nooit meer dan 20W toegevoerd worden, heel wat minder dan de 3 of 4 ampere die de meeste 'gewone' boosters kunnen leveren. Want dat vind ik nu juist best veel...Dat komt al overeen met een 'hele zware' soldeerbout. Ik heb ooit al puntcontacten rood zien opgloeien...en dat kon nog op M-rails, maar op C-rails heb ik daar echt geen zin meer in :-)

Hallo Franky,

Juist omdat ik die enkele grote booster zo onveilig vond heb ik meerdere 3 a 4 ampère boosters ingezet omdat ik nooit wilde puntlassen.   ;) Nu krijg ik echter een hele andere en verfrissende kijk op de zaak. Volgens mij heb je een logische denkwijze..


Citaat van: Freak op maandag 29 augustus 2011, 16:37:05
Deze is 400 Watt, en zo zitten er twee onder de baan en worden er momenteel nog twee bijgebouwd.

Mvg,
Peter

400 w (400Va bij 16V = 25A)  :? Uiteindelijk 4 stuks...  Tijd om je baan te laten zien  :D


Vriendelijke groet,
Michiel
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Citaat van: Golfer op maandag 29 augustus 2011, 22:02:51
400 w (400Va bij 16V = 25A)  :? Uiteindelijk 4 stuks...
Fout, 400W bij 20V = 20A.
CiteerTijd om je baan te laten zien  :D
Beetje snuffelen, zie je enkele grote jongens. ;)

Mvg,
Peter
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Mijn mening: ik heb het niet zo op dikke boosters. Ik vind het een verkeerde bezuiniging. Daar waar we duizenden euro's uitgeven aan materieel etc. kunnen wat meer en kleinere boosters nooit een overweging zijn vanuit kosten.

Voor h0 vind ik 4-5A zo ongeveer wel het maximum. De autolampen truuk is aardig maar niet mijn keuze, ik heb liever dat een centrale (en dus ook het treinbesturingsprogramma) afschakelt bij een ontsporing of kortsluiting. Om die laatste reden ben ik niet zo gek op de AJ boosters.

Het probleem van meerdere boosters en sectiescheidingen is m.i. zwaar overtrokken en is er zelfs niet als je al je boosters voedt vanuit één dikke trafo met de nodige beveiligingen daarin. In de loop der tijd zijn daar al wat topics met voorbeelden van langs gekomen.

En Peter (Freak) rijdt spoor I. :)

Gr, Ben.
Re:Arnoville - de bouw - booster - 1 grote dikke?
Dag Ben,

Over kosten hebben we het hier nog niet gehad dacht ik, dat is nu nieuw. Daarvoor zou ik het niet doen, zie hier voor.
Mijn overweging om het met 1 booster te doen is dat ik vind dat als je bv. 20 boosters plaatst met 20 trafo's je wel heel veel elementen hebt die kunnen kapot gaan, grof gerekend 20 keer meer kans dan met 1 booster en 1 trafo. 't Gaat hem dus om minder onderhoud en zorgen en ergernis op lange termijn. Want kapot zullen er gaan...
En een 2de probleem waar ik wil omheen fietsen is 'het koppelen' van meerdere boosters door overbrugging via meerdere slepers.

Kosten zijn nooit mijn overweging geweest om het met 1 booster te willen doen. Heb je al eens gekeken wat ik wil bouwen? Dat zal een aardige stuiver kosten, dus op een paar 100 euro's meer of minder komt het niet (zoals je zelf ook aangeeft).

Waar ik het wel volledig met je eens ben is dat zelfs op hele grote banen geen 100A boosterstroom nodig hebt...

Vandaar mijn idee, 1 booster van 20A en om al dat geweld niet op 1 plaats op de baan los te laten een goede distributie voorzien (zo doen we het in onze huis elektro installaties toch ook allemaal dacht ik?  Of we zouden het zo moeten doen... En we nemen toch ook geen 2 of 3 huisaansluitingen, dat doen we toch met 1 grote dikke?).

Vandaar nog 2 vragen:

@ Freak/Peter: is er een schema beschikbaar van de door jou getoonde 400W booster?

@ Bellejt: heb je een referentie van de door jou gebruikte 2A automaten?

Groeten,

Franky