Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Marklin E-loc 3052,motor wil niet lopen.

Gestart door Pietertje maandag 16 februari 2009, 15:20:31

Marklin E-loc 3052,motor wil niet lopen.
Ik ben bezig met een aantal marklin locs,en daartussen heb ik nu een 3052 met niet lopende motor.
Symptomen, op de rails,gebeurt niks,alleen bij vol vermogen op de trafo reageert het omkeer relais (voor- achteruit schakelaar) en blijft "plakken"
Ook zonder rails,met spanning direct naar de motor hetzelfde verhaal.
Zowel via de rails als de bovenleiding gebeurt dit.

Koolborstels zijn zo te zien nieuw,en verder ziet het er eigenlijk perfect uit.
Zou de motor kapot zijn,of zie ik iets over het hoofd?
(ik ben geen held met electronica,solderen aan dit soort dingen kan ik absoluut niet)
Re: Marklin E-loc 3052,motor wil niet lopen.
Zit er wel een veertje op je omkeerrelais 8)

Mvg Gert
Koolborstels?
Druk ze even aan bij kwarttrafo spanning met loc op de rails. Anders even borsels loshalen en op vervuiling controleren.
Het veertje zou wel eens te zwak kunnen zijn om het anker goed in ruststand terug te brengen, en dan werkt de schakelaar ook niet goed. Duw het anker eens (voorzichtig, met een lucifer b.v.) terug in ruststand ?
Ga ik allemaal controleren.
Nog een detail,de lichten branden ook niet,misschien lampjes stuk,maar lijkt mij meer een symptoom nu ik er over nadenk.
Nou,raar,koolborstels vervangen voor echt nieuwe, en even de kappen eraf geschroefd vor en achter.
Rechtstreeks spanning op de sleper en aarde op een wiel had opeens als resultaat dat de motor draaide,maar niet constant,dan wel,dan niet,en vaker niet.
Het omkeer relais werkt goed,veertje vervangen voor een nieuw,maar dat is het dus niet.
Wel heb ik de lampen nu aan het werk,na wat eraan gedraaid te heben,gewoon vuil denk ik.

Motor extreem vuil inwendig?
Uit elkaar halen vind ik lastig.....toch een zeldzaam model ook,ik zou het niet graag slopen.
een foto maken van motorgedeelte , is het misschien iets makkelijker voor ons om te zien wat er mis zou kunnen zijn.
Speciale Gast

Stand 7 :-)

Ik heb onlangs een aantal locs van hoge leeftijd groot onderhoud gegeven en daarbij heb ik iets ontdekt waar ik nog nooit bij stilgestaan had.

Er waren er een paar bij die, ondanks dat de motor helemaal gereinigd was en alles op het gebied van borstels, slepers en en veertjes in orde was, maar niet lekker wilden lopen.

Toen ik een proefritje deed in het donker zonder kap, viel het me op dat er nogal wat vonkvorming (blauw licht) te zien was bij het relais. Het bleek dat de contacten van het relais ingebrand en/of vervuild waren, en omdat de motorstroom hier doorheen loopt, had dat invloed op het rijgedrag...

Het relais zelf krijgt zijn stroom direct van de sleper en zal in deze situatie dus gewoon naar behoren werken.

Er is soms moeilijk bij te komen zonder het relais uit te bouwen, maar na het schoonmaken van de contacten met een wattenstaafje en wat wasbenzine, liep de loc weer als een zonnetje :-)

Hopelijk heb je er wat aan...

Succes!

Martijn
Hier foto's van het inwendige:

En voor de liefhebbers de complete loc.

Speciale Gast

Stand 7 :-)

Het enige wat me opvalt is die rare slinger in de aandrukveer van de koperborstel. Die hoort recht te zijn met een klein stukje (ongeveer 1 mm) haaks omgebogen aan het eind.

Verder lijkt me vervuiling niet het probleem, de loc ziet er mooi schoon uit. Als een motor extreem vervuild is kun je dat ook wel zien zonder 'm open te maken.
Klopt,dat was mij ook al opgevallen.
Ik denk niet dat het het probleem veroorzaakt,maar zal voor de zekerheid even in de onderdelendoos duiken.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Dit euvel lijkt, zoals Martijn al zei, in de rijrichtingschakelaar te zitten.
De veldspoel krijgt dan geen stroom, waardoor de motor niet draait en bij hoge spanning trekt de rijrichtingschakelaar aan.

Wat gebeurt er als je de rijrichtingschakelaar één keer met de hand bedient?
Het lijkt namelijk alsof het voorste kontaktplaatje van de rijrichtingschakelaar omhoog staat (middelste foto rechts), waardoor de kantelaar eronder geen kontakt maakt.
De andere zit wel goed, zo te zien, dus zou de lok het in één rijrichting wel moeten doen.
Test ook even of de rijrichtingschakelaar soepel schakelt, door deze met de hand te schakelen.

PS, de veer van de zwarte koolborstel zit niet in het gleufje.
Hij staat toch niet net wel en net niet op bovenleiding geschakeld ???

Koperen kromme aandrukstiffie hoefd geen probleem te zijn zolang die maar aandrukt .

Rechter zit niet in zun gleuffie trouwens kan die gaan meedraaien word het ook niet beter van , al wel is gebrobeert zoals hier boven ook werd gezegt om met potlood of iets dergelijks ze lichtelijk aan te drukken ??

Ken alle loc nummers niet uit me hoofd dus wist niet dat het om krokodil ging  :lol:.

Deze heeft nog een heel oud motortje met extra veertje om ankerasje , had die van mij ook voor digitalisatie , en als die van iemand is geweest die ook niet van sleutelen aan loc's hield , zou ik toch effe anker bekijken .

Door die veertjes werd ankertje niet gauw verwijderd , word als lastig ervaren .

Is het niet , klein schroevendraaiertje er tussen en dan doekkie er over en er af wrikken , mocht ie dan wel wegschieten wat ze wel is doen blijft ie in doekkie hangen en vind je um sneller weer , heb der evaring mee wegschietende veertjes  :(

kan ook door eerst koolborstels te verwijderen en met veel licht of klein lampie effe naar binne te kijken en ondertussen aan wielen draaien en dan goed kijken of er niet veel vet of slijpsel tussen koolborstelloopvlak zit dat maakt kortsluiting .

Voor als dat allemaal niks oplevert , stoute schoenen aantrekken en met beleid motor demonteren , als ik het goed heb trek je het motorblok zo tussen liggers uit , kun je overal makklelijk bij .

En inderdaad ook kijken of relais zun werk wel goed doet ook bekijken of lippie wat heen en weer tusen contactpunten vliegt wel contactpunten goed raakt .

Nou we horen wel weer  :lol:
mist nog wat trouwens , hoefd geen probleem te zijn maar als je een mega sleep of een ontsporing en dan veel terkkracht op je loc krijgt kan het hele mororblok er onderuit getrokken worden frameschroef ontbreekt  :lol: .

zie mijn foto

ik vind die oranje draad nou ook niet jovel maar dat ook aan mij liggen
nee is wat zwartgeblakerd door de aansteker om krimpkousje te laten krimpen  :lol:
Verbind, terwijl de loc onder spanning staat, eens de twee kontaktjes in de rode cirkel met elkaar (met een klein schroevendraaiertje o.i.d.) ?

P.S.: Het relaisveertje is uitgerekt en moet vervangen worden, maar dat lijkt me - zo te zien - niet de oorzaak van het probleem.
Allemaal bedankt zover,ik ben even getroffen door een griepje/zware verkoudheid, en kan geen schroevendraaier vasthouden....ik laat nog weten hoe het afloopt.

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Tsja, als je in de buurt woonde, had je wel even langs mogen komen met de loc. Had ik er eens naar gekeken. De bedrading zit wel zoals het moet? (kan dat er helaas zonder schema niet aan zien).

Veertje lijkt me niet uitgerekt. Staat gewoon op spanning, zoals het hoort.

Draait het anker wel, als je de wielen met je hand probeerd te draaien? (dus anker zit niet vastgeplakt)
Ik zou het contactplaatje van je omschakelrelais eens aanduwen met een potlood ofzo. Wellicht is die wat verbogen, en raakt ie het contactpuntje niet.

Roy
Ik woon ook in Rotjekor, altijd welkom  :P

Mvg Gert
Even de afloop,loc toch weer open gemaakt,koolborstels weer vervangen voor een set nieuwe,veertjes vervangen,en loopt opeens perfect.....
Dank allemaal voor het meedenken! 8)
Citaat van: Pietertje op dinsdag 03 maart 2009, 12:43:50
Even de afloop,loc toch weer open gemaakt,koolborstels weer vervangen voor een set nieuwe,veertjes vervangen,en loopt opeens perfect.....
Dank allemaal voor het meedenken! 8)

Prettig geregeld toch 8)

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.