Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Waarde HAG 184.07

Gestart door Colablik maandag 17 augustus 2026, 14:28:13

foreverton, frank-103 en 15 gasten bekijken dit board.
Waarde HAG 184.07

Waarde HAG 184.07
Goedemiddag,
Mogelijk past deze vraag niet in de rubriek maar ik zou anders niet weten waar dan wel.
Het gaat om de waarde van HAG model 184.07.
Het betreft hier een BLS Re 465. Met de reclame opdruk Sion 2006.
Model is in nieuwstaat in OVP met alle papieren er bij. Gewoon een heel mooi model.
Wel analoog en ruim 20 jaar oud. Wat is een redelijke prijs voor dit model?
Enkele jaren geleden heb ik dit model op de beurs in Houten gezien, vraagprijs 210,-
Nu staat dit model op internet te koop.
Wat zou een marktconforme vraagprijs Zijn voor dit model?
Ben benieuwd naar de reacties.
Groet Erwin

Re: Waarde HAG 184.07

Deze?

Willy

Het gaat inderdaad om dit model.
Bij welke winkelier dit model te koop staat wil ik liever voor me houden omdat dat in mijn ogen niet zo chique is.
Zoals gezegd jaren geleden dit model op de beurs tegen gekomen voor 210,-
Als ik zo om me heen kijk is de verkoop prijs  van de diverse HAG modellen van de Re 460/465 ongeveer tussen de 200 en 350 euro. Bij de speciale uitvoeringen met beperkte aantallen zijn de verkoop prijzen aanzienlijk hoger. Het model van de foto is echter geen speciale uitvoering.
Maar ik ben benieuwd hoe de forum leden de waarde inschatten.
Groet Erwin.

n

Ook HAG-jes dalen vrolijk mee in prijs de afgelopen jaren. Eerste punt is altijd dat je een liefhebber moet zien te vinden, en volgens mij wordt de groep HAG liefhebbers alleen maar kleiner. Is misschien ook wel logisch omdat het merk nauwelijks nog wat uitbrengt, en ook al heel lang zijn modellen niet meer verder ontwikkelt. En mbt vraagprijzen op internet en wat je daar aan hebt, veel belangrijker is waarvoor ze verkocht worden.

Een eenvoudige zoekopdracht op ebay.de levert op dat de laatste twee HAG 184 voor respectievelijk 101,- en 130,- euro zijn verkocht.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=hag+184&_sacat=0&_from=R40&rt=nc&LH_Sold=1

Hallo Bassie, dank voor de uitgebreide reactie.
Klopt dat de HAG modellen ook in waarde dalen. En inderdaad de groep HAG liefhebbers wordt steeds kleiner. Wel jammer want het zijn goede en mooie modellen. Bij de verkoop van een HAG model zul je echt een liefhebber moeten zien te vinden. Nou ben ik zo'n liefhebber maar ik verkoop niet :D
Blijf het wel jammer vinden dat er nog vele verkopers zijn die voor een HAG model de hoofdprijs durven vragen.
Zoals je op Ebay kunt zien worden HAG modellen voor ruim 100 euro verkocht. Toch zijn er verkopers die soms wel 5x zoveel durven vragen voor een HAG model.
Vragen staat vrij zullen we maar zeggen  :?
Persoonlijk vind ik het jammer dat het oude HAG  failliet is gegaan. New HAG brengt niet zo veel meer uit en wat er uit komt levert regelmatig kritiek op.
Heb zelf alleen maar modellen van het oude HAG.
Fijne avond gewenst.
Groet Erwin.

Kijk ook eens in Houten, daar ligt bij diverse stands nog wel wat HAG spul waar ze niet echt van af lijken te komen. Prijzen kunnen nog wel schappelijk zijn ook.

Het is zeker mooi spul, ik weet het ook wel te waarderen. Mijn voorkeur gaat meestal uit naar DC spul, dat is makkelijker te digitaliseren omdat de magneet er dan al in zit.

Helemaal waar. Op de beurs in Houten zijn met enige regelmaat HAG modellen te vinden. Als je geluk hebt kun je een mooi model meenemen. Tegen een nette prijs.
In de oudere HAG AC modellen zaten inderdaad nog veldspoelen. Bij een ombouw naar een gelijkstroommotor dien je dan een HAG permanent magneet te plaatsen. Lastig verkrijgbaar en behoorlijk aan de prijs. Heb er zelf diverse omgebouwd.
Vroeger zat de importeur van HAG nog in Nederland (gerrit keuterman). Dat is helaas niet meer zo.
In de nieuwere HAG modellen van de Re 460/465 is de AC uitvoering al voorzien van een permanent magneet.
Groet Erwin.

Dat de laatste 460/465 al een magneet hadden wist ik niet. Goed om te weten!

Ik heb wat Re4/4 en ook wat Re6/6 modellen van HAG. En als je dan een Re10/10 combinatie maakt, dan dendert er wel wat over de rails! Machtige HAG combinatie is dat, veel trekkracht en qua detaillering doen ze niet onder voor de M* equivalenten. Geluidje er bij, en je bent helemaal klaar.

Oudere modellen kloppen vaak niet qua maatvoering (te breed!) En zijn lang niet zo gedetailleerd, maar de laatste serie modellen van het oude HAG kunnen zeker de moeite waard zijn, ook nu nog.

Hallo Bassie, Helemaal mee eens.
Dat van die permanent magneet wist ik ook niet, het verbaasde me ook toen ik een Re 460 open maakte.
Ja een Re 10/10 is een schitterend gezicht zeker als beide locomotieven voorzien zijn van een type 88 motor. En dan natuurlijk 1 locomotief voorzien van een sound decoder.
De oudere modellen van HAG zijn inderdaad wat te breed omdat anders de motor er niet in paste. Naar ik heb begrepen.
Jammer vind ik wel dat HAG niet echt is meegegaan in de technische ontwikkelingen.  Het oude HAG had ook geen led verlichting en licht functies waren er niet. New HAG is daar verder in maar is de kwaliteit van lakken weer een dingetje.
Ben zelf echter blij met mijn HAG modellen. Zeker als ze gedigitaliseerd zijn met een Lopi 5.
Maar zoals eerder al gezegd beetje jammer dat er winkeliers zijn die de hoofdprijs vragen voor HAG modellen  :? .
Groet Erwin