Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

ringleiding en transformator

Gestart door Emo Vandaag om 20:00:15

Ik ben begonnen met een modelbaan (Marklin/analoog/H0/M-rails). Ben een beginneling, weet niets, ben niet technisch en heb geen electro-kennis. Ben tot de conclusie gekomen dat een ringleiding het gemakkelijkste is voor mij. Heb daarom installatiedraad gekocht met een doorsnede van 2,5 mm2. Lees echter in het Marklin  handboek electronica dat de maximale doorsnede van de aansluitdraden van de marklin transformator (bijv. 6647) niet groter mag zijn dan 0,75 mm2. Mijn vraag: kan ik de installatiedraad van 2,5 mm2 nu wel of niet gebruiken bij een marklin transformator zoals 6647 of zie ik iets over het hoofd?
Re: ringleiding en transformator
Ja, dat kan. Je koppelt de ringleiding aan de trafo met korte stukjes dunner draad die nog wel in de klemmen van de trafo passen.
Bedankt voor je antwoord, daar heb ik wat aan. Ik stel me dan voor dat ik de ringleiding verbind met (1-4) draden van 0,75 mm2 met een krimpkous er overheen en klaar is Kees. Dan zou het dus moeten lukken ?!
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Je hebt geen vier stukjes draad nodig voor iedere aansluiting.
Je neemt bijvoorbeeld een stuk 0,75 mm2 soepel draad van een centimeter of 10 en dat soldeer je aan een pool van de ringleiding. Het andere einde van het dunner stukje draad in de klem van de trafo. Een kort stukje dunner draad is geen probleem.

Het is de gebruikelijke manier van aansluiten van een ringleiding met dik draad. 2,5 of 1,5 mm2 draad past in vrijwel geen enkele aansluitklem van een trafo of digitale centrale.

Hoe groot wordt de baan? En wat voor trafo gaat het over? Voor een wat kleinere analoge baan is 2,5 mm2 installatiedraad aan de ruige kant.  :)
Zorg in ieder geval voor goede soldeerverbindingen tussen het installatiedraad en de rails of wat dan ook.
Ik had het over maximaal 4 draden omdat er 4 aansluitingen zijn. De baan wordt zeker 6 meter lang, waarschijnlijk een meter of 8 in een U-vorm. De breedte 1.22 meter, vanwege dit alles heb ik installatiedraad gekocht want ik wil geen risico lopen. Met je concrete antwoord weet ik wat ik moet doen en kan ik aan de slag. Bedankt hiervoor.
Ah ja, helder.  :thumbup:
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Het maakt niet uit hoe dik de draden zijn die je aan het korte stukje achter de trafo soldeert.

Zie het zo dat hoe dikker de draad van de ringleiding hoe minder weerstand je onderweg hebt.

Als je om de anderhalve meter de rails voedt met dunne draadjes vanaf de ringleiding met een oppervlak van pakweg 0,14 mm2 dan gaat alles goed komen.

0.14 mm2 zijn de diktes die aan een door Tante-M geleverde aansluitrail zitten.
Over de bekabeling zijn al zoveel boompjes opgezet, dat het al een heel bos is en men door de bomen het bos al niet meer ziet.

Een kleine speurtocht op het (g)orakel levert de volgende info:
2,5 kwadraat kabel kan probleemloos over afstanden vele malen groter dan jouw 8 m een stroom vervoeren van 16 A. Modelspoorbanen worden maximaal gevoed met 6 A.
0,75 kwadraat kan probleemloos 6 A aan tot 2 m. 
Wil je een grotere afstand, neem dan 1,0 kwadraat. Daarmee vergroot je de afstand al tot 25 m.

Scheelt behoorlijk in prijs.