Citaat van: SniperEye op maandag 14 juli 2008, 17:30:32
De fireknock out "explodeert" zodat er CO2 vrij komt op het moment dat er vuur ontstaat. Een CO2 blusser gebruik je als je brand ontdekt. Dat kan te laat zijn. De Fireknock out zou dit dus voorkomen
De brand moet al redelijk groot zijn, voordat die Fireknock zijn werk doet.
In kleine ruimte (als een treinenkamer) lijkt me die explosie nogal slopend, niet alleen voor de baan maar ook voor de ramen, muren e.d.
Ik zie het zo:
- Als je de brand ontdekt, kun je met een CO2 blussen nog iets proberen te redden.
- Als je de brand ontdekt, maar je hebt een Fireknock, is je baan e.d. gesloopt...
- Als je de brand niet op tijd ontdekt, is je baan gesloopt. Of omdat er neit / te laat geblust is, of omdat je een Fireknock hebt, en de ontploffing zijn werk gedaan heeft.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind die Fireknock een pracht-oplossing. Maar dan moet je het wel inzetten op plekken die ervoor geschikt zijn. En dat zijn dan volgens mij vooral kleine ruimten met redelijk groot brandgevaar (zoals een motorruimte van auto, boot oid), waar veel brandbare stoffen zijn (benzine, olie), normaal blussen neit goed mogelijk is, en de brand snel om zich heen kan slaan met erge gevolgen (wederom: auto, boot...)
Bij een modelspoorbaan is het risico niet zo groot (weinig hoog-ontvlambare stoffen), en zal een brand meestal niet beginnen zonder dat er iemand bij is (die het ruikt). Modelspoorbanen staan bij de meeste mensen niet 90% van hun tijd te draaien zonder dat er iemand bij is...
Zo'n Fireknock is voor die toepassing volgens mij niet geschikt: Te weinig kans dat het zin heeft, en te verwoestend resultaat als hij gebruikt is...
Groet,
EgMaf