Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Digitale loc rijdt niet, gromt alleen maar.

Gestart door Guido58 dinsdag 02 juni 2026, 21:25:17

Spyros en 2 gasten bekijken dit board.
Digitale loc rijdt niet, gromt alleen maar.
Kan iemand me helpen?
Ik heb via Catawiki een digitale loc gekocht, een Zwitser 3638 Serie Ae 6/6.
In zeer mooie staat, alleen komt er geen beweging in. Ik heb hem getest op een analoge baan. Eerst heb ik de dipswitches op off gezet en daarna met alleen de betreffende loc op de baan volle kracht maar ik hoor alleen een gegrom. Kan iemand me raad geven?
Groetjes alvast
Re: Digitale loc rijdt niet, gromt alleen maar.

Groet, Thom

Grommen (bij het opendraaien van de trafo) duidt meestal op een vastzittend anker door ingedroogde olie na lang staan. Je kunt de motor schoonmaken (zie Wiki. Maar contact met Catawiki opnemen is ook logisch. Je hebt (waarschijnlijk) een premium prijs betaald, en de lok moet het gewoon doen, ook volgens de catawiki voorwaarden.
Bedankt voor het accurate antwoord, en snel. Ik ga eerst mijn licht eens opsteken bij Catawiki, alhoewel ... praten tegen een AI-gestuurd antwoordapparaat is niet eenvoudig. Hij stelt voor om enkele foto's te nemen van de niet rijdende trein, zodat ze kunnen zien waar het probleem zit ... Hallo? Hopelijk reageert de verkoper op mijn klacht. Ik probeer morgen nog enkele schoonmaaktricks. Zo leer ik ook weeral bij. Thanks hoor!
Top.
Buig de lipjes zo dat ze beide in de knik van het veertje zitten. Links staat behoorlijk veel spanning op de veer nu. Dus die iets omhoog buigen.  Rechts iets te weinig zo te zien.

Bart
Je hebt een oude digitale loc gekocht met een 6080 decoder en 3 polige motor. Deze decoder herkent automatisch analoog / digitaal. Zet decoder op adres 80 bijvoorbeeld en test of de loc dan rijdt digitaal. Kijk ook of het licht het doet. Doet het licht het. Dan kan de loc verharst zijn. Zoniet kan de oude 6080 decoder kapot zijn. Maar ze kunnen wel wat hebben. 

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Gegrom duid op verharste olie of een weigerend relais. Maak de kap los en kijk of je het anker kan draaien via de opening bij het motorschild met bv een cocktail prikker tegen de lamellen van de motor. Pas op voor de koperen windingen. Als het niet wil draaien, kan je een klein druppeltje wasbenzine bij de motoras aantippen. Zo kan het losweken. Daarna weer proberen.

Mvg. Marcel
Eerst test gedaan: geopend en druppeltje Marklin olie op tandwieltjes gedaan. Dan hem in gang geduwd op de analoge baan. Eerst moeizaam in beweging en met horten en stoten. Deze een 10-tal minuutjes laten rijden. Langzaam verbetering in rijgedrag. Hem terug op originele decoderinstelling gezet en hij bleef rijden. Alleen heb ik de lichten nog niet zien werken, ook niet analoog. Zou het kunnen dat die via de decoder zijn afgezet? Bedankt al voor iedereen die goede raad heeft gepost. Als beginneling kan ik deze raad goed gebruiken.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Guido,

Je denk dan wel een digitale loc te hebben gekocht, maar modellen uit de 36xx reeks zijn al snel 30 to 40 jaar oud.
De 3638 is een model uit 1991 en is dus 35 jaar oud, dus kan je verwachten dat de decoder niet al te best meer is.
Bovendien hebben deze modellen met een allstrom motor(veldspoel) niet al te beste rijeigenschappen, mede doordat ze geen lastregeling hebben en maar 14 rijstappen.
Het is en blijft natuurlijk wel een hele mooie loc en zou je kunnen overwegen om er een gelijkstroommotor en moderne decoder in te (laten) bouwen.
Inderdaad Kappa,
Ik overweeg om hem te laten updaten met nieuwe motor, decoder en verlichting. De lok is het me waard. Bedankt voor het inzicht!

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Tja, een C80 decoder kan je eigenlijk niet vergelijken met de huidige decoders. Maar het is de Nestor onder de decoders. En de rijstappen zijn wat spartaans, maar je kan er soms langzamer mee rijden/kruipen, dan bv de instapdecoder 60760. En, vergeet niet: De aanschaf van de loc lag waarchijnlijk tussen de € 70-100) De ombouw naar huidige maatstaven kost gauw 35-40 voor motor; 35-45 voor decoder, misschien 9-15 voor verlichting; als de loc nog bajonetlampen heeft. Dus een kleine € 100. Met dat soortr kosten is het vaak interesanter om gelijk een loc met recentere decoder aan te schaffen.

mvg  Marcel
Lekker zelf ombouwen. Je loc heeft een DCM  motor, als ik het goed heb gezien, dus met een ESU HAMO magneet en een ESU Lopi 5 creëer je een loc met een goed lopende motor. Maar je kan ook een Marklin ombouw setje nemen. Persoonlijk vind ik die te duur.