Hallo,
Enige weken geleden heb ik "gekwartiert" en hed de filmpjes hiervan gedeeld.
@Hanzi had de opmerking dat je het pas kan zien als het langzaam draait, dus bij deze

Ik ben langzaam verder gegaan met de ombouw van de verlichting. Als eerste de voorzijde van de locomotief.
Ik wil er led verlichting in dat (warm) wit en rood kan tonen als vervanging van de gloeilamp.
De beide onderste voorlampen worden belicht via een lichtgeleider de bovenste via een separate lichtgeleider.
Hiertussen zit de aansluit- of contact lip van de rook generator.
De beste oplossing denk ik, is de lichtgeleiders in takt houden.
Als eerste een prototype gemaakt op gaatjes print met een rode- en 2 (warm) witte leds, gescheiden door een zwart karton om lichtlekkage naar de bovenste lichtgeleider tegen te gaan.
Dit bleek geen succes, daar rood behoorlijk "lekte" en wat ik ook probeerde met karton of plakband, je dit bleef zien. Ook was de felheid van het witte licht ongelijk tussen de 2 onderste lampen en de bovenste lamp. Ook het terugplaatsen van de kap met rookgenerator was erg lastig.
Nu had ik uit een ver verleden flexibele dubbelzijdige printplaat liggen. Hierop kan ik een rode en witte SMD led plaatsen, die precies op de onderste lichtgeleider kan. Dit was gemakkelijk af te schermen. Daarbij kon ik de originele "staander" met de contactlip voor de rookgenerator gebruiken, met kleine modificatie, een gaatje voor doorvoer van de draden op de plek waar de gloeilamp zat.
Op de bovenzijde is een 2 warm witte led aangebracht voor de belichting van de bovenste lamp.

De spoortjes op deze printplaat (7 * 9 mm) moesten worden geëtst.
Heel vroeger had ik daar de chemicaliën voor, maar al jaren niet meer. Eens gechecked of het ook met "huishoud" chemicaliën kan, daar het een prototype betreft en de afmeting miniem zijn. Uitgekomen op een mengel van 15 ml schoonmaak azijn met 15 ml 3% waterstof peroxide met een eetlepel keukenzout. Dit werkte verbazend goed. In circa 15 minuten was het sporen patroon voor de 3 SMD leds (1204) en 3 SMD weerstanden, getekend met een watervaste stift, geëtst.
Hier het resultaat

Nu ben ik aan het "dubben" of ik een "vuurled" of cabine verlichting ga toevoegen.
Wat zouden jullie doen?
Wordt vervolgt,
Frans