Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin ENCI-cement ketelwagens

Gestart door loc1200 zondag 09 december 2018, 15:28:32

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Vandaag gingen een paar ENCI-cement ketelwagens (vloeistoffen) voor een idioot bedrag op eBay naar een nieuwe eigenaar onder de noemer SoMo.  (Sonder-Modell)
?79 en ?101.

Mvg. Marcel
Re: Märklin ENCI-cement ketelwagens
Is de ENCI 4 assige ketelwagen een fantasie model?
Via google krijg je een beetje een vaag antwoord!
Ik vind op Ebay ook deze https://www.ebay.de/itm/326428417007
Dit lijken me overgespoten wagens?

Koen
Als ik me niet vergis was dat een echte reclame uitgave. Ook benieuwd hoe/wat precies.
Kijk eens goed naar de eerste foto.  Daar staat de verpakking op met naar wat het lijkt een zelfgemaakte sticker of plakker op de flap.  Lijkt me geen Marklin sticker
De Koll spezial katalog geeft aan dat er geen enci wagons door M geleverd zijn. Trouwens, cement in een spoorwagon, waarvan de ketel niet draait??? Ik denk een stukje huisvlijt; ikzelf zou deze nooit kopen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: modeltreinverzamelaar op zaterdag 30 mei 2026, 14:01:54Trouwens, cement in een spoorwagon, waarvan de ketel niet draait???

@modeltreinverzamelaar Nico, wellicht even
afbeeldingen Googleën met "cement wagon H0"
en er gaat een wereld voor je open! :eek:

Wellicht doel je met draaiende ketels op het vervoeren
van natte producten als metselspecie of beton
maar het betreft hier droge cement :wink:

Groeten,

Erik.

Ik zie mijn eigen berichtje weer eens langskomen.
Dit is een fantasie model, net als zijn vele broertjes en zusjes die door een handige spuiter (veelal niet op werkelijk gebaseerde modellen) op de markt worden gezet. Ze verschijnen in Structon-, BAM-, VOS-, Volker-Stevin-, ENCI-jasjes. Soms lijkt er een beetje op. Op de beurs te Houten staat zij bijvoorbeeld ook.
Enerzijds dekt het een gat in de markt, anderzijds... Als het niet geloofwaardig is, koop je gewoon een prul.
Ik heb het er niet zo op.
Dus gewoon een fantasie model.
Cementpoeder kan je maar één keertje in een ketelwagen voor vloeistoffen doen. Daarna krijg je het er niet meer uit, behalve met een vacuüm wagen.

Met kritische groet,
Marcel
Erik, ik reageer op de 2 wagontype: een 2-assige wagon en een 4-assige wagon van M. Als het cementpoeder zou zijn dan moet er een installatie op de wagon zijn om dit poeder uit de wagon te krijgen. Er zijn inderdaad speciale cementwagons met vertikale ketels en een laad/los installatie op de wagon. Trouwens dat poeder zou wel eens onder bepaalde omstandigheden explosief kunnen zijn. Hoe dat opgelost is weet ik niet. Maar om zo maar wat stickers op een ketelwagen te plakken en daarmee aangeven dit is een cementwagon, gaat me net te ver. Dus blijf ik er vanaf.
De bekende bollenwagens werden gebruikt om cement te vervoeren van Maastricht naar het hele land. Röwa heeft in het verleden weleens een bollenwagen met ENCI-opschriften gemaakt, maar zelfs daarvan is hoogst onzeker of een dergelijke wagen wel echt heeft bestaan. Ketelwagens met ENCI-opschriften zijn er nooit geweest.

Even gerefereerd aan bericht van "modeltreinverzamelaar":
De wagens met explosie gevoelige stoffen zoals calciumcarbide (wat in aanraking met vocht acytileengas ontwikkeld) werden gelost met behulp van stikstof ipv perslucht. Ook eerst bij het aansluiten gebruik gemaakt van vonkvrij gereedschap.
De wagens werden onder druk van bv 1,5 bar geleverd en leeg ook weer onder druk retour gestuurd, zodat vocht niet kan binnendringen.
Mvg. Marcel (die deze wagens vroeger lostte)