Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

zelf spoelen wikkelen

Gestart door Stan woensdag 25 maart 2026, 21:26:13

zelf spoelen wikkelen

zelf spoelen wikkelen
goedenavond allemaal.
allereerst
dit is eigenlijk een onderwerp wat tussen reparatie en zelfbouw zit :D

een stukje achtergrond:
ik ben even uit de hobby modelspoor geweest maar sinds een jaartje heb ik eindelijk weer iets wat van ruime om weer lekker te hobby-en.
gezien dat een huis hebben in deze tijd best kostbaar is heb ik een klein budget over voor de hobby. hierdoor ben ik wat oudere modellen gaan verzamelen (analoog is goedkoop  ;) ) met de nodige mankementen.
dit is geen probleem voor mij en vind het zelf leuk om alles weer rijdend te krijgen.

wat wel een probleem was is dat voor sommige modellen een vervangende omschakelaar of veldspoel soms te duur is om aan te schaffen.
aangezien 9 van de 10 keer de binnenste wikkeling af breekt betekent dit dat de rest van de lakdraad nog prima is.
daarom heb ik zelf een (af) wikkel machine gemaakt zodat ik deze onderdelen zelf kan repareren.
dit is gemaakt met wat 6200 lagers staal as rond 10 en een motortje plus elastiek. de rest van de onderdelen heb ik 3D ontworpen en geprint.
het afwikkelen gaat met een handzwengel en het opwikkelen gaat met een motor icm een regelbare voeding.
ik zal binnenkort een thingiverse pagina maken voor degene die geinterreseerd zijn.

IMG-20260324-WA0019 by stan heuvel, on Flickr
hier zit nog garen in om de trekkracht te testen.

IMG-20260325-WA0016 by stan heuvel, on Flickr
hier kun je zien dat ik een adapterstukje geprint heb die ik op de as schuif zodat de spoelkern erop past.

IMG-20260325-WA0018 by stan heuvel, on Flickr
het wikkelen in het begin.

IMG-20260325-WA0024 by stan heuvel, on Flickr
het wikkelen is klaar.

20260325_205515 by stan heuvel, on Flickr
een 3000 met de gerepareerde schakelaar. ik heb de voorkant van het omschakelrelais ook 3d geprint. dit omdat deze afgebroken/kwijt was.

m.v.g.
stan
Re: zelf spoelen wikkelen

Boeiend.
Werkt het ontwerp ook voor de veldspoelen?

Op zich kun je met wat speurwerk de huidige omschakelrelais wel vinden voor een klein prijsje. Veel mensen willen er vanaf na digitalisering. Hier intussen een voorraadje opgebouwd omdat die "kapotte zooi" voor mij ook een stukje van de lol is en intussen al diverse machines hersteld.

Maar de oude omschakelrelais zijn een stuk lastiger vindbaar en als je dan een DA800 terug origineel wil maken, heb je een uitdaging. Dit opent echter perspectieven!

Yup dit design werkt ook voor de veldspoelen. Al moet ik daar nog wel passtukken voor ontwerpen.
Die zijn wel makkelijker met wikkelen, daar zit namelijk 6 en 9 meter draad op. Het omschakel relais heeft er ~60

Ja precies die relais zijn nog wel te koop voor ~7,50€ maar iedere euro is er een  ;)
En ik moet zeggen het is best wel leuk freubelen zo :)

En wat je zegt ja voor die oude relais kan dit een goede uitkomst zijn. Daar breekt meestal de aarde af bij het schroefje.

Eens dat dit de leuke dingen van de hobby zijn.

Ooit heb ik eens bedacht wat het zou doen als je de serie-motoren bij zou wikkelen naar een compound-motor, dus een shunt-wikkeling er overheen leggen.
Maar in die tijd bestond er nog geen 3D printing, op het handje durfde ik dat niet aan en dergelijke constructies maken uit ruw materiaal had ik de mogelijkheden niet.

Ik wil dat ook ooit eens proberen, niet door bij te wikkelen maar door de 2 veldwikkelingen tegelijk te gebruiken, de ene in serie en de andere parallel. Nu gebruik in bij mijn oude Gils locomotieven de 2 veldspoelen in serie met elkaar maar continu ingeschakeld om er een dc motor van te maken die ik kan aansturen met een Esu Lopi (er zijn daar geen permanent magneten voor) maar de loks missen de aanloopkracht van een seriemotor.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Stan.

Enorm inventief en creatief!  :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Franky op donderdag 26 maart 2026, 16:47:27Ik wil dat ook ooit eens proberen, niet door bij te wikkelen maar door de 2 veldwikkelingen tegelijk te gebruiken, de ene in serie en de andere parallel. Nu gebruik in bij mijn oude Gils locomotieven de 2 veldspoelen in serie met elkaar maar continu ingeschakeld om er een dc motor van te maken die ik kan aansturen met een Esu Lopi (er zijn daar geen permanent magneten voor) maar de loks missen de aanloopkracht van een seriemotor.

Daar heeft Tams een Lastregeladapter voor. Deze zorgt voor een tegen EMK, zodat je de lastregeling van de decoder ook bij een veldspoelmotor kan gebruiken.

Bart

Ja, dat weet ik, ken ik goed, maakte ik al jaren geleden zelf, maar ben jij daar tevreden van?
Een van mijn 'prototypes'  ;)
26-03-2026 20-29-12.jpg
De veldspoelen in serie en permanent bekrachtigd met een dc regelaar geeft een beter resultaat, maar mist inderdaad een beetje aanzetkracht, vandaar het idee van de compound schakeling.
Maar we wijken af... het topic gaat over spoelen wikkelen en dat doe ik net niet...

bij deze de download link voor de bestanden: https://www.thingiverse.com/thing:7323666

m.v.g.
stan