goedenavond allemaal.
allereerst
dit is eigenlijk een onderwerp wat tussen reparatie en zelfbouw zit
een stukje achtergrond:
ik ben even uit de hobby modelspoor geweest maar sinds een jaartje heb ik eindelijk weer iets wat van ruime om weer lekker te hobby-en.
gezien dat een huis hebben in deze tijd best kostbaar is heb ik een klein budget over voor de hobby. hierdoor ben ik wat oudere modellen gaan verzamelen (analoog is goedkoop

) met de nodige mankementen.
dit is geen probleem voor mij en vind het zelf leuk om alles weer rijdend te krijgen.
wat wel een probleem was is dat voor sommige modellen een vervangende omschakelaar of veldspoel soms te duur is om aan te schaffen.
aangezien 9 van de 10 keer de binnenste wikkeling af breekt betekent dit dat de rest van de lakdraad nog prima is.
daarom heb ik zelf een (af) wikkel machine gemaakt zodat ik deze onderdelen zelf kan repareren.
dit is gemaakt met wat 6200 lagers staal as rond 10 en een motortje plus elastiek. de rest van de onderdelen heb ik 3D ontworpen en geprint.
het afwikkelen gaat met een handzwengel en het opwikkelen gaat met een motor icm een regelbare voeding.
ik zal binnenkort een thingiverse pagina maken voor degene die geinterreseerd zijn.
IMG-20260324-WA0019 by
stan heuvel, on Flickr
hier zit nog garen in om de trekkracht te testen.
IMG-20260325-WA0016 by
stan heuvel, on Flickr
hier kun je zien dat ik een adapterstukje geprint heb die ik op de as schuif zodat de spoelkern erop past.
IMG-20260325-WA0018 by
stan heuvel, on Flickr
het wikkelen in het begin.
IMG-20260325-WA0024 by
stan heuvel, on Flickr
het wikkelen is klaar.
20260325_205515 by
stan heuvel, on Flickr
een 3000 met de gerepareerde schakelaar. ik heb de voorkant van het omschakelrelais ook 3d geprint. dit omdat deze afgebroken/kwijt was.
m.v.g.
stan