Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Scheurende gipsmallen van Woodland Scenics

Gestart door Henk163 vrijdag 15 oktober 2010, 22:47:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Scheurende gipsmallen van Woodland Scenics
Op de beurs in Houten een gipsmal gekocht van Woodland Scenics. Precies volgens de gebruiksaanwijzing gips gegoten. Eerst ingesmeerd met afwasmiddel, vervolgens gips gegoten en daarna de droogtijd in acht genomen. Bij het eruit halen van het gips scheurde de mal, terwijl ik dit toch voorzichtig deed.

Vervolgens op de beurs weer een nieuwe mal gekocht. Wat blijkt bij thuiskomst...er zat in deze mal al een klein scheurtje. Gelukkig kon ik deze mal op 7 oktober bij de verkoper zonder problemen ruilen.

Hebben meer mensen deze ervaring bij de gipsmallen van Woodland of doe ik toch iets verkeerd?

Vriendelijke groet,
Henk163
Re:Scheurende gipsmallen van Woodland Scenics
Hallo henk

ze zijn idd erg stug. Bij mij is de mal van het grote rotsblok gescheurd. Insmeren met afwasmiddel helpt daar niets tegen, is niet voor het uithalen maar voor het vloeien van het gips ( verbreken oppervlaktespanning) en het dus voorkomen van lichtbellen. Mijn ervaring is echter dat het eerder averechts werkt als het afwasmiddel bij het insmeren iets gaat schuimen.

Ik kan je de mallen van klaus spoerle aanraden. Zijn een stuk soepeler.
Als je toch de woodlandsmallen gebruikt is het vooral bij het uithalen een geduldig werkje. Er moet lucht tussen komen maar je moet opletten dat je vooral de randen niet ombuigt en alleen maar op de achterkant drukken om de mal te lossen, niet om het gietstuk eruit te drukken

repareren schijnt te gaan met siliconenkit
roland
Re:Scheurende gipsmallen van Woodland Scenics
Hallo lucien

ik werk in elk geval met modelbouwgips, zoals je hierbiven kunt zien is bij mij alleen het scheuren bij de mal voor het hele dikke rotsblok gebeurd. Wel merk ik ook aan de andere mallen die ik vam woodland heb dat het rubber vele malen harder en stijver is dan de witte mallen van spoerle.

Roland
Re:Scheurende gipsmallen van Woodland Scenics
Hallo Roland,

Ook bij mij was het de mal van het grote rotsblok. Ik zal de volgende keer proberen meer op de achterkant te drukken zodat er wat lucht tussen kan komen. Bedankt voor de tip.
Ga ook een tube siliconenkit halen :)

Vriendelijke groet,
Henk163
Re:Scheurende gipsmallen van Woodland Scenics
Hallo Lucien,

Ook ik gebruik modelbouwgips van Knauff. Op zich moet dat dus geen probleem zijn.

Vriendelijke groet,
Henk163