Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuwe analoge modelbaan.

Gestart door TreinenKlaas zondag 16 maart 2025, 17:40:16

Nieuwe analoge modelbaan.
Ik ben bezig met een nieuwe modelbaan met marklin m-rails. Het ontwerp is gebaseert op een ontwerp vam mmc genaamd Friedrichshöhe. Het heeft een schaduwstation van 2 x 3 sporen. Er zijn 2 gescheiden sporen met nog een rangeer terrein. Volledig analoog.
De ruimte heb ik nu gereed en de tafel ook. De meeste rails liggen er al. Ik werk er af en toe aan.
Ik zal soms foto of andere info plaatsen over de voortgang.
Re: Nieuwe analoge modelbaan.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Klaas.

M-rails en analoog: altijd leuk om te volgen,
dus je hebt je eerste topic-volger!  :thumbup:
Ik ben benieuwd wat er komen gaat :cool:

Groeten,

Erik.
Ik loop een beetje achter, maar ik volg ook - ben ik de tweede... ;)
Zelf analoog M-rail rijder... ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

En nog een verstokte M-railer. Ben vooral benieuwd naar je automatisering. Relaistechniek of electronica? Ik ben zelf vooral van dat eerste ;) .

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Dit wordt het station gedeelte. Met 4 sporen.
Ik vraag me af of de seinpalen zo goed zijn, of zouden ze 'ingebouwd' moeten zijn? Ik bedoel verzonken in de plaat met de bovenkant van het grijse op zelfde hoogt als rails of als plaat. Hoe denken jullie daarover?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Klaas.

Wanneer je tussen en naast de sporen nog ballast gaat toevoegen, hoeven de grijze relaisbehuizingen niet zo diep als het maaiveld ingebouwd te worden  :idea:
Fraaie modelbaan overigens, tenminste wat je hier nu laat zien  :cool:

Groeten,

Erik.
Speciale Gast

Hoi Klaas, het hangt er een beetje van af welke uitstraling je de baan wilt geven.
Uitsparingen zagen en de voet van de seinpalen inbouwen oogt misschien wat realistischer maar met de "look" van een Old Skool M-rail baan kunnen ze ook prima zo blijven staan. B)
Dat is maar net wat je wilt nastreven en ook wat Erik zegt, met wat ballast eromheen camoufleer je ook al wat van de seinpaalvoeten.

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Als je kiest voor M-rails horen de relais er gewoon bij.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat ook M-rails zijn netjes in te bouwen en te ballasten. En als je dat doet is het wel zo netjes om ook de relaiskasten -deels- te verzinken.
Maak je echter een oldskoolbaan met je M-rails, dan horen de grote relaiskasten daar inderdaad gewoon bij.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.