Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Voorstellen nieuw lid

Gestart door Barre woensdag 19 februari 2025, 20:46:24

Voorstellen nieuw lid

Voorstellen nieuw lid
Hallo,

Ik ben bart 33jaar en een belg uit oost vlaanderen.
Ik ben nieuw hier op het forum, heb hier al veel gelezen en veel bijgeleert.
Ik bouw een layout na van mijn papa dat in 2017 is gestorven, van alles fotos en filmpjes gemaakt om het kunnen na te bouwen zodra ik de plek er voor had.
Quoi scenery had mijn papa nog niet veel gebouwd maar de layout lag er al quasi helemaal.
Heb het eerste stuk nu gelegt en ben bezig met de seinen te automatiseren via schakelrails(was bij mijn papa niet het geval). Vandaag mijn eerste sein gelukt :)

Ik wil jullie nog allemaal fijne marklindagen wensen en hopelijk kan ik verder bijleren.

Groetjes!
Re: Voorstellen nieuw lid

Ooit ook in OV gewoond... ;)
Ik herkende direct die groene diesel. Ik heb er hier ook zo eentje rondrijden... :thumbup:
Ook de blauwe transfo herken ik...
Voor zover nodig: als je ooit digitaal gaat rijden... pas er mee op (met die blauwe transfo - wegens [te?] hoge omschakelspanning).

Ja is beetje nostalgie he, ja ik ga binnenkort misschien over naar het digitale dus ga ik de groene loc omzetten met een mfx decoder en ander motortje als voorbereiding.
Geen zorgen hoor denk ik, de blauwe is enkel voor de wissels en seinen. De witte gebruik ik voor de locs. Bedankt voor je bezorgtheid!

En had al gehoort dat ik de gele op de rode mag zetten van de blauwe dat ik dan het licht kan regelen? Klopt dit? Want vind nog steeds kleur bij kleir het meest passend.

Fijne avond!

Fantasietjes op de baan

Dag Bart, welkom hier op het forum. Als je info nodig hebt, shoot. Groetjes uit Kluisbergen. Wim.

Als het maar Zwitsers is.

Welkom op het forum Bart.

Groet Michel

@Barre : zelf ben ik "verhangen" aan analoog rijden, vooral omdat ik alleen maar M-rails en analoge locs (10) heb, en omschakelen naar digitaal is buiten mijn bereik - zowel technisch als budgettair...

Die "kleuren" paragraaf was een beetje verwarrend voor mij...
Zelf hou ik het consequent: geel voor licht, rood voor stuurstroom en bruin voor massa.
De uitzondering wordt later: eens ik mijn bovenleiding voor mekaar heb, en daar alleen met pantografen ga rijden, ga ik de gele draad aansluiten op de rails, voor de verlichting van een paar wagons. De rode aansluiting gaat dan naar de stroomtoevoer van de bovenleiding...

Enne: die "fijne avond" was eerder een namiddag voor mij, maar dat terzijde... ;)

Bha, ook met mrails kan je digitaal... is gewoon iets minder vertrouwelijk... locs kan je ombouwen stuk per stuk...

Ja, maar ik spreek over de gele op de rode canbus van de blauwe transfo... da heeft niets te maken met stroom op je layout;) die gebruik ik enkel voor elec en massa..

Elke dag leren we wat bij, en analoog is leuk maar zeer beperkt vind ik zelf..

Dank u michel

Dank u wim

Welkom op het forum Bart. Mooi dat je de baan van je vader voort kunt zetten.

Ja, had ik hem beloofd.
Soms had ik wel gewenst dat hy er nog was om mee te helpen als ik iets nie weet :p
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Groeten,

Erik.

Dank u peter

Dank u eric

BR 78

Welkom op het forum.
En ja je kan de gele steker van de lampjes op de rode aansluitbus zetten om de helderheid van de lampjes te regelen. Heb ik zelf ook gedaan.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Barre op donderdag 20 februari 2025, 07:31:39analoog is leuk maar zeer beperkt
Dat hangt ervan af waar je op houdt met iets analoog te noemen.
Er zijn zelfs mensen die het werken met relais en diodenmatrices al digitaal noemen, omdat je schakelingen kunt representeren als nullen en enen. De sublieme tegenhanger van analoog en digitaal heet Arduino, een systeem dat spot met alle heilige huisjes.

Digitaal is uit analoog ontstaan, en reken maar dat heel veel van wat nu digitaal is, er vroeger al was.
Analoog, en dus niet bij iedereen alles op dezelfde wijze, net zomin als digitaal (op zich wijd verbreid) een eenheid is of was.
Elk analoog en elk digitaal systeem heeft eigen eigenaardigheden.

Analoog beperkt?
Och ja: maar dat maakt het alleen maar interessanter, omdat je dan ZELF dingen moet oplossen... ;)

Misschien kan iemand dit nog aanvullen:
allerlei geluiden - mooi om aan te horen, maar volledig onnodig voor mij
meerdere locs op hetzelfde spoor - inderdaad, maar ik hou ervan om ZELF de treinen te controleren, zoals bvb. met blokken
automatisch? - zeker, maar ik had ooit 3 locs op 4 blokken automatisch rijden - ze stopten en starten wel telkens aan volle snelheid - so who cares?
....  :confused:

Maar als analoge rijder, zie ik toch de vele problemen, die met digitaal te maken hebben: stroomtoevoer, aansturen van locs (die niet [meer] terug gevonden worden), decoders, die fout gaan...

Maar hoe dan ook: ieder zijn ding, en zoals je kan zien ben ik nog een hele klassieke analoog rijder op M-rail.. ;)

Bedankt voor de bevestiging :)

Ja ik vind vooral dat het lastig is dat de locs allemaal samen bedienbaar zijn en dus niet de realistische snelheden maken..
Bloksysteem versta ik wel en heb ook schakelrails maar zijn niet altijd beyrouwbaar vind ik zelf.
Heb nu van een marklinvriend het begin van digitaal gekregen met een 6021 control unit.. da is al een stap in de goeie richting al blijf ik de wissels wel handmatig bedienen..

Groetjes en succes verder met de layout!

Nu ben je mij kwijt vrees ik...  8)
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: hermanvk op maandag 24 februari 2025, 23:08:11Maar als analoge rijder, zie ik toch de vele problemen, die met digitaal te maken hebben: stroomtoevoer, aansturen van locs (die niet [meer] terug gevonden worden), decoders, die fout gaan...
Tja overal gaat wel eens wat fout.
Veel analoge locs met omschakelelectronica gaan kapot omdat de gelijkrichter te heet wordt.
Stroomtoevoerpunten kan je naar inzicht toevoegen, dat geldt ook voor analoog, vooral omschakelen werkt dan minder goed, omdat de spanning op afgelegen baanstukken dan lager is.

Citaat van: hermanvk op maandag 24 februari 2025, 23:08:11automatisch? - zeker, maar ik had ooit 3 locs op 4 blokken automatisch rijden - ze stopten en starten wel telkens aan volle snelheid - so who cares?
Dan liet je niet het optrekken door de software regelen.
Gebruikte je zeker de stopblokken door de seinen geschakeld?

@citaat
Dan liet je niet het optrekken door de software regelen.
Gebruikte je zeker de stopblokken door de seinen geschakeld?

Het was dus puur analoog, zonder software.
En zonder seinen trouwens ook: de baan door simpel isoleren in vier blokken opgedeeld en met zelf gemaakte contactrails (hint door een forumlid hier) via bistabiele relais korte stopsecties van stroom voorzien en onderbreken...
 @citaat ja, zo gaat het dan! Heel herkenbaar, want ongeveer zo had ik het ook ooit geregeld.

Maar de digitale wereld vind ik interessanter. De treinenloop kun je mooier laten verlopen, door langzaam optrekken en netjes afremmen. Een dienstregeling is ook makkelijker te maken; de ene trein moet stoppen en een andere juist doorrijden. Kan analoog ook uitgewerkt, maar het blijft een minder flexibel gebeuren.

En als je het allemaal netjes aanlegt, werkt het gewoon goed. Iedereen kan allerlei narigheid meemaken, met alle voorkomende systemen. Er kan immers wel eens wat kapot gaan of toch niet goed aangesloten zijn. Geen reden het een te veroordelen tot de schroothoop of het ander te kwalificeren als te ingewikkeld of storingsgevoelig.

Groet,

Peter

Voor zover ik kan nagaan, heb ik nooit geschreven of bedoeld dat digitaal beter is, of analoog beter.

Ieder diertje zijn pleziertje, moet je maar denken. ;)

Voor mij is momenteel analoog M-rail de makkelijkere en vooral de goedkopere oplossing. Bij de buur heb ik wel al eens kunnen ervaren wat digitaal kan doen en hoe dat allemaal rijdt...:thumbup:

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.