Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Beekbergen 2.0

Gestart door stephan maandag 05 februari 2024, 23:11:37

Beekbergen 2.0

Beekbergen 2.0
Hallo allemaal,

Graag wil ik mijn/ onze (mijn 2 zoontjes helpen ook mee) modelbaan Beekbergen 2.0 laten zien.

een stukje geschiedenis:

ik ben al sinds kleins af aan bezig met modeltreinen en specifiek Marklin.
in de loop van de jaren heb ik een behoorlijke verzameling opgebouwd en had ik in ons huidige huis de beschikking over de volledige zolder.
(een ruimte van 7 x 4 meter)

Echter toen mijn jongste zoontje Groter werd kreeg hij behoefte aan een grotere slaapkamer met als gevolg dat ik met mijn hobby het kleinste slaapkamertje in huis kreeg. (nog altijd 3.5 x 2.7 meter, het kan erger :P)

In de afgelopen 3 jaar heb ik mijn hele verzameling in dat kleine kamertje weten te proppen op een dusdanige manier dat het voor mij ook nog prettig werkbaar is en toegegeven het is wel heel relaxt om met je bureaustoel alleen maar te hoeven draaien om overal bij te kunnen. :D

Om toch nog enigszins geloofwaardig mijn draaischijf (Fleichmann/ Marklin 7286) te plaatsen en omdat wij een zeer frequent bezoeker van de VSM zijn, hebben mijn oudste zoontje en ik besloten om het station van VSM Beekbergen zoveel mogelijk proberen na te maken op een oppervlakte van 340 x 90/ 110 cm.

Het 2.0 kwam erbij omdat wij ook E-locs en stellen wilden laten rijden dus de VSM heeft bij ons tegenwoordig ook oude NS E-locs en treinstellen rijden.
Daarnaast kan ik ook mijn stoom en diesellocs in een mix daarmee laten rondrijden.

Weliswaar fictief maar wellicht in de toekomst niet onmogelijk als museumlijn  :)

Jammer genoeg zijn er door ruimte gebrek wel de opstelsporen naast de loods opgeofferd en is de loods zelf diagonaal gehalveerd. (de loods en het "moderne" stationsgebouw zijn zelfbouw dus het halveren was geen probleem)

Onze baan wordt is volledig digitaal en wordt aangestuurd door een Ecos ICM iTrain.
Het geheel verloopt inmiddels behoorlijk bedrijfszeker op een paar kleine dingetjes na.
Ook heb het bovendeel zodanig gemaakt dat deze open kan voor serieus onderhoud of reparatie's.
Voor het dagelijks onderhoud rijd er een loc met de Lux schoonmaak wagons.

inmiddels bezig met de scenery en veel genieten van het rijden  :D  :D

Mvg Stephan

Re: Beekbergen 2.0

Mooie plaatjes en knap ontworpen in een krappe ruimte!
Leuk om een deels opklapbare baan te zien. Ik heb dat ook als oplossing om bij het schaduwstation te komen bij heel ernstige rampen of groot onderhoud.
Ik moet wel wat scenery wegnemen, dus een heel prettig proces is het niet. Hoe voller en gedetailleerder alles wordt, hoe minder makkelijk om dingen weg te halen. Maar: het kan, als het moet.

Groet,

Peter

Hoi Peter,

Dank je wel!

ik moet ook wel iets weghalen aan scenery maar dat is meer om de scharnier gaten en open ruimtes te camoufleren. (ik zal er morgen een foto van maken)
Bij mij geld hetzelfde als het moet kan het maar liever niet :)

Mvg Stephan
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Ik vind het knap gedaan op zo'n bescheiden oppervlak. Die opklapbaar-feature is knap gevonden en gerealiseerd. Ik herken de locatie Lieren van de VSM er duidelijk in, dus ook in dat opzicht geslaagd.

Dank  :)

Hierbij de foto's van de uitneembare stukken.

Mvg StephanVSM Beekbergen 23.jpgVSM Beekbergen 21.jpgVSM Beekbergen 24.jpgVSM Beekbergen 22.jpg   

knap gedaan op die oppervlakte, :favorite:

komt er nog iets op die bruine oppervlakte voor de bushalte?

mvg,
Michel

Hoi Michel,

uiteraard komt daar nog wat. :)
Dat hele stuk moet ik nog aankleden maar ik moet nog even verzinnen wat...
Zelf denk ik aan iets van een park met speeltuin ofzo maar als ik de foto's van VSM Beekbergen kijk staan daar huizen.
Kortom work in progress :D

Mvg Stephan

Briljant gevonden, die deurtjes als vitrines. Fantastisch idee!

Groet,

Guus

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Stephan.

Dank voor het delen van de foto's van een prachtige modelbaan  :thumbup:
Mooi hoe er getoond wordt om de baan bereikbaar te maken en het materieel wordt gestald. Ogenschijnlijk praktisch en nuttig de ruimte ingericht en benut!

Groeten,

Erik.

prachtige baan en een mooie constructie zo  :thumbup:

Bedankt voor de positieve reactie's allen. :)

Guus, De vitrine deuren had ik al in mijn vorige baan, dat beviel zo goed dat ik ze in deze baan ook wilde alleen dit keer met led verlichting.
Ze zijn eenvoudig en goedkoop te maken met plexiglas, mdf, standaard houten latten ( 4.4 x 1.8 cm), magneet sluitingen en piano scharnieren.
bovendien kun je dan ook de achterkant benutten, in mijn geval een wash en cure machine. :D  :D

Mvg StephanVSM Beekbergen 26.jpgVSM Beekbergen 25.jpgVSM Beekbergen 27.jpg   

Als het maar Zwitsers is.

Prachtig gemaakt de vitrinedeuren Stephan. :thumbup:

Groet Michel

if we don't try we will never know

Hoi Stephan,

In het verleden heb ik zelf een ophijsbare baan gehad in een kleine kamer maar jouw manier van omgaan met de kleine ruimte is geweldig. Enkele jaren nu heb ik de beschikking over een grote treinenkamer met aangrenzend een mooie werkruimte maar alles is tijdelijk in dit leven. Er zijn verhuisplannen en dan zal ik de boel moeten afbreken en als ik al door kan gaan dan zal ik er ongetwijfeld in ruimte op achteruit gaan.
Jouw manier van bouwen spreekt mij dan ook zeer aan en daar zou ik graag meer van weten. Wat zijn b.v. de afmetingen van je baan en kun je ook een baanplan meesturen. Hoeveel ruimte zit er ook tussen je schaduwstation en het zichtbare deel en hoe komen de treinen van onder naar boven. Je ziet ik wil er graag alles van weten
Ik zou in de toekomst dan ook van zo'n constructie gebruik kunnen maken want stoppen met de hobby is vooralsnog geen optie.

groeten,
Wim

Hoi Wim,

Het originele baanplan kan ik niet meer vinden (zal wel op een oude computer staan) maar ik heb in Scarm het even opnieuw getekend.
Het sporenplan klopt maar je kunt het niet 1 op 1 zo overnemen want ik heb mijn eigen passtukken gemaakt om zoveel mogelijk ruimte te benutten.
(lees C rails op maat zagen)
De vrije ruimte bedraagt vanaf de zwarte platen 10 cm tussen schaduwstation en het bovenliggende deel.
De stijgende/ dalende delen beginnen eigenlijk al net na het station om zoveel mogelijk lengte te krijgen.
(zie het sporenplan)
Op deze manier zit ik net boven de 3% stijging en dat gaat prima met de lengte van mijn treinen op deze baan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Mvg Stephan 

Beekbergen sporenplan schaduw station.jpgBeekbergen sporenplan zicht.jpgBeekbergen 28.jpg   

Citaat van: h0_miessie op woensdag 07 februari 2024, 09:33:04Prachtig gemaakt de vitrinedeuren Stephan. :thumbup:

Groet Michel

Dank je wel Michel!

Excuus ik bedacht ineens dat je ook een printscreen kan maken.
Bij deze nogmaals de sporenplannen :D

Mvg Stephan

Beekbergen schaduwstation.png Beekbergen zicht.png

Glueck auf

Beste Stephan,

Mooie baan, heb je :thumbup:  :thumbup:
Daarop een mooie 'kolenkraan'!
Zelf(op)bouw?
Hoor graag,

Peter

Hoi Peter,

Ja,

De kraan is een verbouwde versie van de werkende Marklin kraan (46715) met een zelf ontworpen 3D print er op.
De giek heb ik op het uiteinde verbogen om de kraan van de VSM na te bootsen.
Hij is volledig functioneel. :D

Ik heb de print bestanden nog maar wel in PWMO (Anycubic) bestand.

Mvg Stephan

if we don't try we will never know

Hoi Stephan,
Bedankt voor de tekeningen. Ik vroeg mij al af hoe je het stijgende spoor betrok bij het omhoog scharnierende deel maar dat spoor laat je er buiten. Rond de draaischijf zijn er nogal wat sporen die wel mee omhoog gaan. Sluiten deze sporen steeds weer goed aan zonder dat de treinen hier ontsporen?

groet, Wim

Goedemorgen Wim,

De stijgende/ dalende sporen liggen inderdaad vast.
De naad in het midden is de splitsing en die platen kunnen iets bewegen. (zie foto's)
Nadat het open is geweest is het een kwestie van een heel klein zetje en alle sporen liggen weer goed. :D

Mvg Stephanfoto 1.jpgfoto 2.jpg 

Prachtig en vooral ook ingenieus ontwerp, Stephan. Had ik van kunnen leren toen ik aan mijn ruimte van 3x3 begon. De mogelijkheden blijken toch altijd weer eindeloos. Fijn voor je zoon om zo'n vader te hebben.

Citaat van: Charlemagne op donderdag 08 februari 2024, 17:05:30Prachtig en vooral ook ingenieus ontwerp, Stephan. Had ik van kunnen leren toen ik aan mijn ruimte van 3x3 begon. De mogelijkheden blijken toch altijd weer eindeloos. Fijn voor je zoon om zo'n vader te hebben.

Dank je wel!
Ik moet wel zeggen dat mijn zoontjes het wel leuk vinden en best willen helpen en er mee rijden maar dat de computer spelletjes toch langzaam gaan winnen. :-(

Mvg Stephan

Herkenbaar Stephan. Ik begon een paar jaar geleden om mijn twee kleinzoontjes mee te nemen in de wondere wereld van de modeltrein. Hun aandacht taant ook, maar daar staat tegenover dat ik een prachtig alibi heb gekregen om een jongensdroom te realiseren.
Karel

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Wat is dit een super leuk baantje! Heel herkenbaar allemaal!

Voor de ruimte die je hebt is het sporenplan goed gevonden.

In mijn Nederlandse tijdperk6 baan ben ik ook van plan om (een eigen versie van) het sporenplan van dit depot op te nemen.

Hiervoor wacht ik nog op de nieuwe slanke c-rail kruizing.

Scenery maken is niet helemaal mijn ding. Ik had ook gehoopt dat mijn dochters, die erg van knutselen houden, dit voor hun rekening wilden nemen. Helaas krijg ik ze nog niet enthousiast genoeg.
Er ligt bijvoorbeeld al een jaar lang een half afgemaakt bouwpakketje in de kast.

Jammer maar helaas.. Wie weet .. ooit..

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Tja misschien ken je het ezeegde; "Life is what happens when you are busy making other plans".
Weet je ook van wie dit gevleugelde gezegde afkomstig is?

@citaat John Lennon

Heel erg mooi gedaan!

Hoi Stephan,

Wat een mooie modelspoorbaan heb je gemaakt!
Heel vernuftig hoe je met de ruimte bent omgegaan, en je scenery vind ik prachtig.
Met plezier dit draadje gelezen.

Hoi Dennis,

Dank je wel!
Er komt langzaam schot in. :D

Mvg Stephan
Re: Beekbergen 2.0 Filmpje

Re: Beekbergen 2.0 Filmpje
Hallo allemaal,

Afgelopen weken hard bezig geweest om mijn modelbaan verder af te krijgen.
het automatisch rijden met iTrain werkt nu helemaal inclusief de draaischijf.
Nu nog fijn afstellen en de scenery verder afmaken. :D

Hierbij een filmpje.

Mvg Stephan

doe maar een treintje

nou daar kan je best trots op zijn, erg leuke baan met veel leuke rij-bewegingen  :thumbup:

groetjes, Ruud

ik vindt het een hele leuke baan, zowel het rijden als de scenery.

Dank jullie wel Ruud en Wim :D
Ik ben er ook bset trots op, zeker omdat dit de eerste volledig werkende baan in ongeveer 35 jaar tijd is waar ik (nog) niets aan wil veranderen. :-)

Mvg Stephan

M* en bezig te digitaliseren

Dit verhaal heb ik met veel belangstelling en plezier gevolgd.
Met zo'n museumbaan kan je alle kanten op, zelf ook iets dergelijks in gedachte,
dan wel gebaseerd op het voormalige Langstraatspoor met een lange brug er in verwerkt (Moerputtenbrug)

Als het maar Zwitsers is.

Leuk filmpje Stephan. :thumbup:
Alles rijd erg mooi een plezier om naar te kijken.

Groet Michel

Erg leuke modelbaan waar veel kenmerken van de VSM te zien is.
Woon je toevallig in de buurt van de VSM?
Speciale Gast

:) Het is inderdaad een erg leuke en ook mooie modelbaan. B)
Ik kan me voorstellen dat je er niets aan wil veranderen, nog een beetje opleuken met scenery en dan voorlopig kan je ervan genieten.
Het is ook meestal zo denk ik dat de laatst gebouwde baan de mooiste is, een modelspoorbaanbouwer wordt er steeds handiger en beter in met elke opvolgende baan.
Dus totdat je wat nieuws bedenkt; geniet er maar van. :D

@Rob:

Ik kwam op het idee omdat ik perse een draaischijf wou hebben op een kleine ruimte, de VSM heeft dat dus was voor mij de keuze snel gemaakt. :D
Langstraatspoor ken ik niet, dat ga ik eens op mijn gemak Bekijken!
Ik vind het inderdaad heel erg lekker om met van alles en nog wat door elkaar te rijden en dat het dan ook nog enigszins geloofwaardig is.
Ik merk wel dat ik steeds meer naar locomotieven zoek die er Bij de VSM ook staan...

@Michel

Dank je wel!
Het rijdt eindelijk voor 90 a 95% goed. in de afgelopen 2 weken vielen ineens alle kleine aanpassingen op zijn plaats.
Ik heb inmiddels al een keer 5 uur lang alles (12 treinen, keuze aan iTrain overgelaten) volledig automatisch laten rijden en dat is echt heel erg leuk!
(Na 5 uur was ik het zat en heb ik alles zelf maar stil gezet :-) )

@Roy

Nee ik woon niet in de buurt van de VSM, zeker 100 kilometer er vandaan maar mijn schoonouders hebben mij ongeveer 20 jaar geleden een dagje Terug naar Toen van de VSM cadeau gedaan.
Sindsdien kom ik (inmiddels wij, ik, mijn 2 zoontjes en vrouwlief meegesleurd door ons) er zeker 2 keer per jaar.
Daarnaast is Google een schatkamer aan foto's, filmpjes etc waar ik graag gebruik van maak voor de aankleding.

@Dirk-Jan

Dank je wel!
Ik heb nog genoeg aan te kleden, ik wil nog een speeltuintje in het parkje bij de draaischijf maken, er moeten nog lantaarnpalen komen en op het station terrein moet ook nog het nodige gebeuren om het levendiger te krijgen.
Ik heb zeker geen spijt van alle eerdere banen, ik heb tot nu toe van iedere baan veel geleerd en dat geld ook voor deze.
Bij een volgende  zou ik bepaalde dingen ook weer anders aanpakken.

Stiekem staat het volgende project alweer klaar, mijn zoontje (kamer naast mijn hobby kamertje) wil ook een andere baan bouwen dan wat hij nu heeft.
Het is dan de bedoeling dat deze 2 banen gekoppeld worden (gaatje door een muur en 1 spoortje plus bedrading er doorheen) en ook zijn baan moet uiteraard ook met de computer bediend kunnen worden. :D
Dat word uitdaging genoeg voor voorlopig :D  ( ze moeten beide ook nog apart te bedienen zijn, leuke uitdaging met/ in iTrain, een CS 1, en een Ecos 2)

@citaat Een enorm leuk idee Stephan, zo'n letterlijke koppeling tussen de modelbaan van vader en zoon!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 22 juni 2024, 16:57:41@citaat Een enorm leuk idee Stephan, zo'n letterlijke koppeling tussen de modelbaan van vader en zoon!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Dat leek mij en mijn 2 zoons nu ook maar het is inmiddels wel gebleken dat mijn vrouw toch wel iets meer bezwaren tegen heeft dan ik dacht.
Maar even in de week laten en voorzichtig die kant op bewegen :P .
Gelukkig is mijn vrouw wel zo flexibel dat als ze ziet dat het echt maar een kleine ingreep in de structuur van het huis is, ze het net zo makkelijk goed vind. :D  :D

Mvg Stephan

@citaat Fijn voor jou dat je vrouw flexibel is ... :wink:  :D  :D

Groeten,

Erik.