Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin Neuheiten 2024

Gestart door RMW maandag 11 december 2023, 19:27:05

Märklin Neuheiten 2024

RMW - Sinds 1963

Märklin Neuheiten 2024
märklin / Neuheiten 2024

In dit topic vind je alle informatie over de nieuwe producten van Märklin voor het jaar 2024.

Actueel overzicht aankondigingen en geruchten:
Een actueel overzicht van alle reeds aangekondigde Märklin-nieuwigheden voor 2024 en de geruchten is te vinden op de homepage van: RMW.

11-12-2023:
Märklin heeft op 11 december 2023 een vooraankondiging gedaan voor een compleet nieuw ontwikkeld model voor het jaar 2024. Het betreft de Desiro HC van Siemens in schaal H0 in de varianten van DB 'Netz Franken-Südthüringen' en DB 'bwegt'. Meer informatie: MÄRKLIN en TRIX. Foto's © Märklin:

1.png 2.png

15-12-2023:
Nieuwe aankondigingen van Märklin voor 2024. Het betreft een replica-Krokodil en de nieuwe Museumwagons: NEWSLETTER en KROKODIL 18045. Video:

19-12-2023:

Märklin heeft in samenwerking met PIKO de gelimiteerde Metropolitan Express Train aangekondigd. Meer informatie: KLIK. Foto © Märklin:

26931.jpg

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin Neuheiten 2024

Carpe diem

Enkele 2024 nieuwtjes werden zojuist per Insider-mailing bekend gemaakt.

Geïnterresseerde niet-insiders klikken HIER

hoge bergen, het liefst zwitsers

Zijn er forum leden die interesse hebben in de replica van de zeer oude krok. En die serieus overwegen om er een te gaan kopen.

Ik zelf zal het niet doen. Hij kan niet op mijn treinbaan rijden ivm het profiel van vrije ruimte, ik moet er tunnel ingangen voor afbreken.

Zo'n replica is typisch Märklin. Wel te begrijpen uit commercieel oogpunt.....

hoge bergen, het liefst zwitsers

Ik lees al reacties op de replica krok elders op dit mooie forum.

Onder het motto dat als tante M een plak koeien stront van haar logo voorziet, die verkocht zal worden....

Tja, de commercie gaat ver....

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Als er geen commercie was bestond er ook geen modelspoor.

Groet, Anne W
Lijkt mij stug, want er is altijd economie: het spel tussen vraag en aanbod.

Zonder commercie geen vraag en aanbod
Helaas. Het is eerder andersom.

Iets met kip en ei......
Nee hoor. Economie bestond al voordat commercie bestond. Het begon met de ruilhandel. Daarna werd geld geïntroduceerd, wat de handel vergemakkelijkte.
Aankondiging Metropolitan Express

Carpe diem

Aankondiging Metropolitan Express
Vanmorgen per mail ontvangen.

Bijzonderheden: zie HIER
Wederom een set boven de 1000 Euro. De trent is duidelijk gezet. Ik vind het een erg mooi model, strak met weinig tierelantijnen en gelukkig heeft M er twee decoders in gestopt, een voor de loc(mfx+)en een voor het stuurstandrijtuig (mfx) met 6 rijtuigen. Wel omschakelbare stroomvoering via de 2 sleepers. Helaas geen hefbare pantografen; hierdoor mist de treinset toch wel wat alure bij opstarten/ vertrekken. Een Piko inbreng/hiaat? Ik weet het niet.
Er wordt opvallend veel met Piko samengewerkt.
Via een omweg dan toch weer productie in China? Of ben ik wat al te kritisch nu.
Forum Moderator

@citaat  @citaat

Goedkoper in ieder geval dan de laatste railjet van Roco die ik onlangs toegevoegd heb aan mijn verzameling. Die had een bruto prijs van 1200 eu. Dus valt bij Marklin nog mee  ;)
Hele gave set maar wat een prijs 8o  Ben benieuwd of Piko ook met de set komt net als met die Cottbus lok.

Carpe diem

Hoi Sander,

PIKO splitst. Voor bijzonderheden zie HIER
Forum Moderator

Wel een bijzonderheid dat Marklin nu de rijtuigen in 1/87 gaat maken
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ik klaag niet :) :thumbup:
Citaat van: Olav op dinsdag 19 december 2023, 20:44:37Wel een bijzonderheid dat Marklin nu de rijtuigen in 1/87 gaat maken
Werd een keer tijd.
Rijtuigen zijn van Piko lijkt het en de lok van de huisleverancier. Bij Piko kan je hem ook met minder rijtuigen kopen zie ik.

Carpe diem

Citaat van: Sanderz28 op woensdag 20 december 2023, 19:19:29Rijtuigen zijn van Piko lijkt het

Tja, ik heb geen verstand van Piko. Märklin schrijft als "highligt" bij deze set:

"Maßstäbliche Neukonstruktion der Schnellzugwagen in 1:87"

door mij vrij vertaald:

"Nieuwe constructie van de sneltreinrijtuigen in schaal 1:87"

Dus als ik de Märklinset bestel verwacht ik Märklinprodukten een geen PIKO...met alle respect daarvoor.

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: Sanderz28 op woensdag 20 december 2023, 19:19:29Rijtuigen zijn van Piko lijkt het en de lok van de huisleverancier. Bij Piko kan je hem ook met minder rijtuigen kopen zie ik.
Dat klopt zelfs in twee delen met een aantal rijtuigen per deel, alleen de lok zal dacht ik apart worden verkocht voor gelijkstroom bij Piko, en ik verwacht niet dat Märklin de lok voor Piko gaat leveren.
Herr Wilfer was daar duidelijk over: Geen AC model van de BR 101 bij Piko alleen bij Märklin, voor DC en DCC bij Piko.
Bij Piko heb je de keuze wel of geen geluid, bij Tante M heb je die keuze in ieder geval niet :thumbdown:

Ook is een dergelijke set alleen uitbrengen een veel te hoge kostenpost voor een enkele fabrikant, en daarom werkt er samenwerking opgezocht tussen deze twee fabrikanten.
Rijtuigen van Piko zijn op H0 schaal, en voor menige treinbaan zal de set overdaad zijn.
De rijtuigen zijn ook een nieuw ontwerp zo ook de verlichting van het meerkleurige interieur, deze is indirect gericht dus niet direct naar beneden gericht.
Net als in het echt dus, en Piko heeft aardig aan de weg getimmerd de laatste tijd, dus mag je ook wel iets verwachten van de rijtuigen.

Citaat van: Hans Biere op donderdag 21 december 2023, 00:29:14Tja, ik heb geen verstand van Piko. Märklin schrijft als "highligt" bij deze set:
Dus als ik de Märklinset bestel verwacht ik Märklinprodukten een geen PIKO...met alle respect daarvoor.

Hoi Hans,

Märklin wint er ook geen doekjes, dat voor dit artikel, het een samenwerking betreft van Märklin met Piko.
Het staat in de folder in het Frans en Nederlands :D

M.v.g.

Hans V200.0
Samenwerking is niet nieuw, bij de draaischijf 7286 stond altijd al dat deze samen was ontwikkeld met Fleischmann...

Ik vind het eerlijk gezegd goed. 3-rail vs 2-rail is vaak een gevalletje compatibiliteit. Hoe meer de modellen afgestemd zijn op gebruik zowel bij 2-rail als 3-rail hoe minder problemen bij gebruik/ombouw van 2-rail naar 3-rail.
En dat levert voor ons voordelen op:
- meer keuze doordat wij als 3-rail rijders ook bij 2-rail mogen en kunnen kijken
- Marklin geen absolute monopolist is.

De ontwikkelingen rondom de NEM buffer hoogte en het meer en meer DCC geschikt maken van modellen leert mij dat Marklin ook niet ongevoelig is voor het bredere spectrum.

Deze lok met rijtuig set komt qua advies prijs erg dicht bij wat er momenteel onder andere op Ebay gevraagd wordt voor een complete set vanuit LS models. Ik vind het een prachtige set, de lengte van het geheel is een dingetje... Dat gaat niet passen thuis.
Dan nog over de prijs. Dit is natuurlijk wel een hele hap. En toch als ik die vergelijk met wat er tegenwoordig wordt gevraagd voor de interregio rijtuigen met bijpassende locomotief komt ik op 7x ca 100 euro voor de rijtuigen en een BR103 van 479 euro (allemaal adviesprijs) is die niet eens zo verschillend. En dan heb je lengteschaal 1:93.5 voor de interregio rijtuigen.

Over een paar jaar de ICE kleuren?

Groeten,
Jelmer
Piko modellen "winnen" regelmatig de testen in bv. Eisenbahnmagazin, MIBA.
Wie huiverig is voor motoren, aandrijvingen:
Als Märklin de tractie produceert en Piko de wagons levert...wat is er dan mis mee?

:offtopic:
Es gibt nichts was es nicht gibt is een Duitse uitdrukking en een liedje.
Oftewel er is een alternatief voor alles en zo ook voor deze Metropolitanset, door Märklin als
exclusief gebombardeerd vanwege gelimiteerde oplage.
Voor wie het allemaal veel te veel boven het budget gaat:
Roco heeft in een ver verleden de loc geproduceerd in DC en AC variant, respectievelijk 63720 en 63920
Op Ebay al gespot vanaf € 66,- DC 63720. Het zijn wel ouwetjes uit 2000, model was er mss nog eerder dan het origineel :)
Voor de wagons dan even zoeken bij LS-models, die zijn wat recenter nl. 2019.
Geen naspeuringen gedaan over prijzen en verkrijgbaarheid van LS-models
@Hans Biere wel een beetje kort door de bocht vind je niet? Er word duidelijk gecommuniceerd dat de rijtuigen van Piko zijn. En heel eerlijk Piko maakt echt mooie spullen tegenwoordig en functioneert prima op de baan.

Carpe diem

Citaat van: Sanderz28 op donderdag 21 december 2023, 09:41:04@citaat

Er word duidelijk gecommuniceerd dat de rijtuigen van Piko zijn.

Ik heb het met zoveel woorden nergens gelezen. Ik hoor graag van je waar ik dit terug kan vinden zodat ik mijn bijdrage kan corrigeren.

Overigens heb ik nergens beweerd dat "Piko tegenwoordig geen echt mooie spullen maakt". Misschien een beetje kort door de bocht maar ik kies ervoor om het wat dit betreft bij Märklin te houden. Mag dat ook?
Dat mag zeker.
Wiki Redactie

Citaat van: Hans Biere op donderdag 21 december 2023, 10:11:18

Ik heb het met zoveel woorden nergens gelezen. Ik hoor graag van je waar ik dit terug kan vinden zodat ik mijn bijdrage kan corrigeren.

https://www.elriwa.de/blog/neuheit-2024-metropolitan-express-train-von-maerklin-und-piko

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109694.msg3222437721#msg3222437721
Of direct via: https://www.marklin.nl/lp/2023/metropolitan

Citaat uit deze tekst:
"Dit artikel ontstond in samenwerking met de firma PIKO Spielwahren Gmbh, Sonneberg."

Groeten,
Jelmer
Wiki Redactie

Wel een pittige prijs als je er zo over nadenkt. Stel even dat de loc €500,- kost, dan is dat per rijtuig maar liefst €100,-! 8o
Ja, dan vergeet ik dat die stuurstand duurder zal zijn dan de andere rijtuigen, maar dan nog...

Carpe diem

Citaat van: Jelmer op donderdag 21 december 2023, 11:21:13Citaat uit deze tekst:
"Dit artikel ontstond in samenwerking met de firma PIKO Spielwahren Gmbh, Sonneberg."

Inderdaad Jelmer, zover was ik ook al  ;)  Maar dit zegt toch helemaal niets over wie wat produceert c.q. ontwikkeld? In de "Märklinset" zal aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in ieder geval een Märklin 101 zitten en in de PIKOset een PIKO 101. De 101 zit bij beide fabrikanten al een behoorlijk tijdje in het assortiment dus dat lijkt mij duidelijk.

Het maakt mij verder ook niets meer uit, ik heb inmiddels besloten deze op zich heel fraaie set aan mij voorbij te laten gaan, maar ik was gewoon even benieuwd wie van de "twee samenwerkenden" de rijtuigen ontwikkeld en produceert.

DAT heb ik nog nergens kunnen lezen, behalve dan dat Märklin rept over een "Nieuwe constructie van de sneltreinrijtuigen in schaal 1:87", maar ik zal verder gezien de reacties nog wat over het hoofd gezien moeten hebben of verkeerd hebben begrepen.

Als ik tijd en zin heb zal ik de diverse teksten er nog wel eens op na gaan lezen...  :)
Dat klopt Hans, dat staat niet expliciet genoemd.

Vanuit het feit dat deze rijtuigen exact op 1:87 lengteschaal gingen komen en dat Marklin bij diverse rijtuig producties eerder een kortere schaal gebruikte (tot de recente IC en IR rijtuigen toe) is Piko voor mij de maker van deze rijtuigen. Daar heb ik trouwens niets op tegen.

Dit is trouwens ook door de Piko vertegenwoordiger in Nederland bevestigd door middel van een bijdrage op BNLS: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109694.msg3222437721#msg3222437721

Groeten,
Jelmer

Het beroerde van het geheel is dat je bij Märklin niks los kan kopen zoals bij Piko het geval is.
Zou ook wel eens wat keuze willen hebben om 1 set niet aan te schaffen en 2 andere wel waaronder de lok.
Vergeet niet dat elk rijtuig op schaal zeker boven de 28 cm uitkomt, en lang niet op elke baan zal dat een plaatje worden.
Grote radiussen zijn dus niet uitgesloten, eerder noodzaak met deze rijtuigen.

@ Hans Bierre,

Natuurlijk mag je het bij je eigen standpunt houden, maar dan mis je best wel wat inzicht hoe de andere fabrikanten het doen tegenwoordig.
Bij diverse Piko modellen scoren ze aardig in de Miba, in kunststof kan het ook fijner dan in metaal, maar qua trekkracht......enfin elk merk het voor-, en nadelen ;)

Hmm, over Piko gesproken en prijs kwaliteit en de trekkracht:
@citaat minimale radius is 360mm.

ze zullen de rijtuigen samen ontworpen hebben en ze worden uiteindelijk bij Piko gemaakt. Ze vallen bij hun in het expert programma. Het is dat ik met mijn baan meer de grens tussen Duitsland en Oostenrijk wil nabootsen anders had ik wel serieus nagedacht over deze prachtige set.

Carpe diem

Citaat van: Jelmer op donderdag 21 december 2023, 13:53:47... is Piko voor mij de maker van deze rijtuigen. Daar heb ik trouwens niets op tegen.

Eens. Ik ook in het geheel niet!

Citaat van: Jelmer op donderdag 21 december 2023, 13:53:47Dit is trouwens ook door de Piko vertegenwoordiger in Nederland bevestigd door middel van een bijdrage op BNLS:

Zeer bedankt voor deze informatie, Jelmer.  :thumbup:

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 21 december 2023, 14:44:10Bij diverse Piko modellen scoren ze aardig in de Miba

Hans, dat is mij bekend. Ik ben al heel wat jaren met heel veel plezier MIBA-abonnee... :)  ;) Ik weet dus ook dat onder andere PIKO best wel goed spul maakt. Maar ik ben nu eenmaal Märklinist...  :)

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Of je nou marklin, Phillips, Siemens,Opel,Tesla,aeg,of coca cola, red bull, of naturel chips fan bent.
Alles is samengesteld met verschillende ingrediënten 😂😊 :)

Ik ben nu het nog mag , een fan van af en toe een lekkere biefstuk van de lokale slager.
De boter waar ik mijn biefstuk mee bak , kan van de boer om de hoek komen, maar als ik supermarkt boter gebruik?
En neem ik hem "naturel" of met een peper room sausje, tja waar komen dan de pepers vandaan?

De chef bepaalt de basis en de ingrediënten, kwaliteit en waar deze vandaan komen 😊😊

Is marklin jou chef, heb je best kans dat hij wat ingrediënten bij piko haalt en virce versa

En zoals bij elk product, het valt en staat met de kwaliteit van het totale plaatje

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Citaat van: pinkf op zaterdag 16 december 2023, 18:24:20Zijn er forum leden die interesse hebben in de replica van de zeer oude krok. En die serieus overwegen om er een te gaan kopen.

Ik zelf zal het niet doen. Hij kan niet op mijn treinbaan rijden ivm het profiel van vrije ruimte, ik moet er tunnel ingangen voor afbreken.

Zo'n replica is typisch Märklin. Wel te begrijpen uit commercieel oogpunt.....

Eerst niet, ik dacht wat raar met die enorme 🐸 👀 kikker ogen.

Maar toch heeft het iets...
Het zou de 1e krokodil 🐊 worden ooit voor mij , dus dan moet je ook bij 0 starten haha

Ik heb besloten om er eentje te bestellen, gewoon omdat het, hoe zeggen ze dat tegenwoordig, zo buiten mijn "Comfort zone" is hahaha
Wiki Redactie

Citaat van: Hans Biere op donderdag 21 december 2023, 15:41:59
Citaat van: Jelmer op donderdag 21 december 2023, 13:53:47Dit is trouwens ook door de Piko vertegenwoordiger in Nederland bevestigd door middel van een bijdrage op BNLS:

Zeer bedankt voor deze informatie, Jelmer.  :thumbup:

Tja...

Citaat van: 1200Blauw op donderdag 21 december 2023, 10:45:19
Citaat van: Hans Biere op donderdag 21 december 2023, 10:11:18

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109694.msg3222437721#msg3222437721

En ik maar mijn best doen antwoorden te vinden... Paarlen voor de zwijnen :D

Er word elders nog veeeeeeeeeeeel meer geouwehoerd, het is bij ons nog lekker rustig.

Groet, Anne W

Carpe diem

@citaat

En, niet onbelangrijk, wij blijven netjes tegen elkaar.  ;)

Carpe diem

Citaat van: 1200Blauw op donderdag 21 december 2023, 23:10:23En ik maar mijn best doen antwoorden te vinden... Paarlen voor de zwijnen :D

Hoi,

Deze bijdrage van jou heb ik dus duidelijk over het hoofd gezien.  :( Als ik beter had opgelet was een hoop onnodig heen-en-weer-geschrijf daarna niet nodig geweest.

Mijn welgemeende excuses voor mijn onoplettendheid en alsnog zeer bedankt voor het zoeken en delen van deze antwoorden. Zeer gewaardeerd!!  :thumbup:

de marklin nieuwtjes worden maandag 8 januari om 16.00 bekent gemaakt

Windhoven

:favorite: Nicole. En wie denkt dat het :offtopic: is, dat weet je morgen.

Mooi stel de metropolitan.
Alvast besteld bij mijn handelaar en nog 20% korting .
Grts Benny

wensmodel 52 8060 -7

Matwheels and Crazy train channel: Strukton 1824 Nicole :help: Mooi model;-)

Carpe diem

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 07 januari 2024, 21:03:49En wie denkt dat het :offtopic: is

:offtopic: Ik denk eerder aan speculaas.

:favorite: Eindelijk weer is een "orginele" 1600 zou mij weer is meer dan welkom zijn en hopelijk ook nog is niet met een nummer dat ooit al eens eerder geweest is.

Vanuit Denemarken bereikte mij het nieuws dat Märklin vandaag bekend maakt dat het de Zweedse stoomloc serie F zal maken. Catalogusnummer 39490.
Zal ook bij Trix komen (catalogusnummer 25490).

mvg,
Gert

Light My Train

Er komt ook een nieuwe ontwikkeling van een BR86  :)

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.