Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verlichting rijrichting 3023

Gestart door Georges vrijdag 01 december 2023, 17:22:09

Pluk de dag om te mogen rijden

ik heb een oude 3023 met een omschakelaar rijrichting gekocht. Wat mij opvalt is dat de Koll zegt dat de verlichting omschakelt van rijrichting. Die van mij blijft  branden aan beide zijden. Wat is hier aan de hand?

Groeten Georges
Re: Verlichting rijrichting 3023
niet goed aangesloten
grt Jo

Jo, ik ga morgen een foto maken. kun jij dan zien wat niet goed aangesloten is?

gr Georges
Kijk eens hier hoe rijrichtingschakelaar en verlichting zijn aangesloten.
Wiki als eerst hulp  ;) 

Willy

Daar begrijp ik niets van Willy want volgens mij zie ik alleen schakelaars voor de rijrichting en niet hoe de verlichting wijzigt.

Gr Georges
P1080786.JPG
Dit is een blad uit de Koll.
Daar staat niets van wisselende verlichting.
Ik heb het onderdelen blad bekeken.
En zover ik het weet en kan zien is het gewoon standaard zoals het nu werkt.
Is wel wisselend te maken.
De draad die aan de lampjes zit aansluiten op de contact punten van het omschakel relais die naar de motor lopen..
Grt. Jo
Uit catalogus 1958: wisselende lichten
model werd ook als bouwkit (staat niet zo in catalogus) geleverd, ik maakte de groene versie, misschien vergiste de maker zich daar,
Leopold

Heren bedankt voor jullie reacties, ik hou het op de conclusies van Jo en sluit het hiermee af.

Gr Georges
Citaat van: stoombr38 op vrijdag 01 december 2023, 19:59:07Dit is een blad uit de Koll.
Daar staat niets van wisselende verlichting.

Koll vermeldt blijkbaar nooit of frontlichten wisselen met rijrichting.
Maar bij de 3023 hoort dat wel te gebeuren volgens informatie van CollectioN 2023.

Willy

EDIT Ad: foto uit citaat verwijderd en tekst ingekort, graag een beetje speciefiek citeren en niet hele bijdragen meenemen in je citaat
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Oudere Märklin locomotieven met wisselende verlichting hebben een rijrichtingsschakelaar met wals, dat zijn de oude typen rijrichtingsschakelaars.
De MS 800 heeft volgens de Märklin catalogus uit 1950 wel wisselende verlichting.
Marklin_cat_3023.png
Of er een wals of een wipschakelaar in zit maakt niks uit. De CCS/RE of MS800 hebben een sleperschakeling voor de lichtwisseling die door de motor wordt aangedreven. Dit omdat de omschakelrelais 4 rijstanden hadden.
De 3023 (en diverse andere modellen toendertijd met 2 rijstanden) hebben een zogenaamde "Trickschaltung". Hierbij is de aansluitdraad van het lampje op het omschakelrelais (veldspoelaansluiting) aangesloten. Nadeel is dat de lampjes iets minder licht geven omdat de spanning door de motor loopt. Vandaar dat deze schakeling vrijwel alleen bij loks met grote schijfcollector motoren werd toegepast. Uitzonderingen waren bijv. de 3001 en eerste modellen 3039/ 3040.

Bart
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Bajn-AG op zondag 03 december 2023, 09:58:28De CCS/RE of MS800 hebben een sleperschakeling voor de lichtwisseling die door de motor wordt aangedreven.
Hey Bart, dat wist ik niet, ik dacht altijd dat dat door de schakelwals gedaan werd.
Heb even gezicht en deze video gevonden van de MS 800 1947 - 1949 versie waarop dit inderdaad goed te zien is.

M* en bezig te digitaliseren

Eind vorige week heb ik een V200 3021 ook aangepast op de beschreven manier om wisselende frontverlichting te realiseren.
Het rijgedrag en de lichtintensiteit werd, natuurlijk enigszins maar niet merkbaar, beinvloed.
Dus geen "rangeerverlichting" meer op de V200 !

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.