Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Doosjes voor wagons printen?

Gestart door Robbie50! woensdag 29 november 2023, 19:04:24

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

;) Hallo, (hopelijk in het juiste forum gedeelte)

Ik wil graag doosjes voor oude wagons printen, bijv. 4658, daarvan heb ik geen orgineel doosje meer.....
Zijn er ergens files te vinden om zelf doosjes uit te printen?
Of hebben jullie tips voor mijn "probleem"?

Groet,

Rob
Re: Doosjes voor wagons printen?

Werk op n ander nivo...

Hallo Rob,

Geen idee of er iets te printen valt. De doosjes 46xx zijn van karton en dat is niet zo 123 te printen. Daarnaast wil je dat de kleur 'lang' houdt.

De manier waarop ik het op los is tijdens beurzen niet alleen naar de spullen op de tafel te kijken, maar ook die er naast en onder. Er zijn enkele beursverkopers die lege originele doosjes verkopen. De juiste vinden is lastig, maar als t lukt, bevredigend.

Vervangende dozen maken voor Marklin modellen, die te veel op de originele lijken, en ook commercieel wordt uitgebaat, kan een 'liefdes'-brief uit Goeppingen verwachten. In deze brief wordt ontraden door te gaan met de productie, wil men geen boetes en rechtszaken krijgen. In de mid-jaren 90's van de vorige eeuw was er een volgens mij Italiaanse modelspoorverkoper die bijzonder goed vervangende dozen maakte. Deze is vanwege reproductie recht gedwongen te stoppen met deze activiteiten. Er zit copyright ook op de verpakking.

Jan-Peter

:) Dank....maar....
Zou er niet ergens een mooi doosjes ontwerp zijn.....
Van mijn part gewoon de blauwe Märklin kleur en dan zet ik zelf wel het nummer van de wagon erop.....
of een wit doosje wat ik weer kleur......ik ga er niet in handelen, maar wil mijn wagentjes netjes bewaren.....
Waarom brengt M zelf niet zoiets op de markt? Omdat er te weinig $$ aan wordt verdient......!
Wie heeft een wit doosjes onwerp voor mij?? :thumbup:

GroetS,

rob
Citaat van: Robbie50! op woensdag 29 november 2023, 22:55:48Waarom brengt M zelf niet zoiets op de markt? Omdat er te weinig $$ aan wordt verdient......!

Mensen worden steeds gekker. Zelfs doosjes moeten tegenwoordig als reserveonderdeel nog (liefst) 60 jaar leverbaar zijn???
Marklin verkoopt met doos. Niet kwijtmaken, weggooien of wat dan ook dus.

En anders; koop een stuk karton. Maak een ontwerp en ga naar een drukker.

Bart
Het is maar net wat je leuk vindt. Ik heb de meeste doosjes altijd weggegooid. Ging me om de inhoud en het rijden. Van de locomotieven heb ik veel verpakkingen nog wel. Maar ik vind dat er in de 'handel' wat gekte rondom het aanwezig zijn van verpakkingen is. Beetje overdreven hoe belangrijk dit door sommigen wordt gevonden.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Een doosje vouwen en plakken van een stuk karton zal toch geen problemen opleveren? Eenvoudig kleuterklasjes werk. Alleen wanneer je er dan ook nog een kijkvenster in wilt maken wordt het moeilijkheidsgehalte iets verhoogd. En voor de bedrukking kun je dezelfde oplossing nemen die Märklin ook voor veel van zijn producten gebruikt, Een zelfklevende sticker printen is ook geen raket technologie.

Ook ik heb ooit een stapel gebruikte wagonnetjes gekocht waar geen doosje bij zit. Eenvoudig van lege bouwpaketdozen een doosje gesneden, gevouwen en geplakt en hopla alweer een wagonnetje opgeborgen. Het gaat er om dat het ding beschermt ingepakt zit, de rest is volslagen onbelangrijk.
Bij mijn andere hobby schaalmodellen van auto's is de doos wel heel belangrijk! Als je de OVP niet hebt is de waarde soms wel 50 procent lager.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja stormy dat is bij een echte Märklin verzamelaar niet anders. Maar ik persoonlijk vind het complete flauwekul. Ik heb treintjes om er mee te rijden en niet om te verzamelen of in doosjes te bewaren anders dan hier eerder al beschreven. Zelfs een vitrine heb ik niet.
Ik ben qua treinen ook een rijder maar vind verzamelen wel heerlijk. Heb nu een klein kerstbaantje op de grond in mijn kamer. Minstens 90 procent zit nog in dozen.
Hoi Rob,

kijk eens op Marktplaats met de zoekopdracht : 'lege dozen marklin'
Er is best wel aardig aanbod.

m.vr.gr.
Martin

:) Dank voor deze TIP!!!

Rob
En als je echt geld teveel hebt : http://www.bear11.be/nl/28-lege-dozen
Triest toch? Geniet van treinen, niet van dozen! Zo denk ik, maar gun anderen graag hun papieren/kartonnen plezier. Ieder zijn of haar hobby!

zonder fantasie ook geen creativiteit

Lege dozen tref ik ook aan op eBay.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Van de 4658 heb ik wel een doosje, alleen daar zit m'n eigen wagonnetje nog in. Ik kan 'm voor je scannen als je wilt, dan moet je zelf iets verzinnen om de afbeelding weer op een doosje te krijgen.

@citaat Dank!~
Ik wil eigenlijk een scan van een plat doosje.....
Dat moet toch ergens zijn... :idea:

Rob
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Rob,

Er zit een gast op youTube die speelgoedautos restoreert en zelf de doosjes print/snijdt,vouwt etc.
Vraag hem voor tips.
Bekijk onderstande video op 27:37

@citaat
Kappa......dank voor je reactie, ik heb hem een mail gestuurd!

Rob
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Met een laserprinter kun je wel goede resulaten halen denk ik, die verkleurt ook niet, zoals inktjet wel doet.

@citaat Tja, maar die heb ik niet....
Dank voor de tip

Rob