Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Stijgingspercentage en levensduur motor

Gestart door DJ maandag 20 november 2023, 20:03:21

Stijgingspercentage en levensduur motor
Beste allen,

Op de wiki heb ik zojuist gelezen dat er wordt aangeraden een stijgingspercentage van zo'n 3% te gebruiken. Alhoewel ik wist dat ik niet al te steil moest gaan, ben ik erachter gekomen (na een beetje meten en rekenen) dat ik een stijgingspercentage van zo'n 7,22% heb, mits ik goed heb gerekend. Ook de formules van de wiki gehaald :-) (180 cm lang, 13 cm hoog)

Ik kan natuurlijk gewoon door blijven rijden, maar dan zou ik graag willen weten hoeveel erger de levensduur van de motor dan wordt verkort. Ik wil mijn locs niet vernielen, maar heb ook niet echt meer ruimte. Kan iemand mij enige richtlijnen geven, wat een te hoog stijginspercentage zou kunnen doen t.o.v. de slijtage/verkorting levensduur van de motors?

Mvg,

Daan
Re: Stijgingspercentage en levensduur motor

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Als de lok die stijging aankan dan geloof ik niet in een verkorting van de levensduur van de motor, wellicht iets in de tandwielen, maar je hebt een grotere kans op slippende wielen en dus hoge slijtage van de anti-slip banden.

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat er achter de loc hangt én of de stijging op een recht stuk of in een bocht is gesitueerd. Zolang de trein met een redelijk tempo en zonder foof te slippen boven komt is er volgens mij weinig reden tot zorgen.
Ik heb ook dat soort hellingen en heb er nog nooit een motor aan verloren. Wel zeg ik erbij dat ik analoog rijd met hoofdzakelijk oud materieel met de klassieke Märklin-motoren. Maar buiten dat ook enkele nieuwere digitale locs met middenmotor, en ook daarmee nog geen nadelige gevolgen gemerkt.
Of de vergelijking helemaal opgaat, weet ik niet, maar ik zag ooit in een documentaire over stoomlocs iets wat ik toch wel opmerkelijk vond.
De stoker werd gevraagd of het niet heel hard werken was op steile hellingen omhoog. En het antwoord was: nee, want de trein rijdt niet zo snel. Je moet wel stoom maken, maar lang niet zoveel als wanneer de machine 120 km/h gaat. En bergop gaat dat gewoon niet.
En waarom zou dat niet ook gelden. Voor kleine elektromotoren? Het aantal toeren per minuut zal iets dalen maar zolang de wielen grip hebben, zal er niet heel veel extra kunnen slijten. Misschien wel bij de afdaling... Dat zal wel harder gaan met 7%. Dan een beetje minder st(r)oom!

Groet,

Peter
Ik ben momenteel aan het testen wat mijn locs (klassieke M-rail van 40+ jaar oud) aankunnen, en voor zover ik kan nagaan is zelfs 3% iets te veel, zeker als er een paar wagons aanhangen. Dan gebeurt inderdaad wat jij daar schrijft: slippende wielen...  :sad:

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Als je na al die jaren je loc's eens verwend met verse antislipbandjes, dan komen ze zonder problemen boven; maakt echt een wereld van verschil :) !
Ik vermoedde wel zoiets, maar ik ben echt een kluns zelfs voor zoiets simpels. Misschien moet ik even zoeken welke antislipbandjes er voorradig zijn en waar ze te vinden? Als je mij links kunt geven, dat zou prachtig zijn.
Ik ga wel al op zoek...
Alvast bedankt... :thumbup:
Volgende keer eerst zoeken en dan vragen... ik vond deze link:  >:-D
https://wiki.3rail.nl/index.php/Antislip_bandjes_vervangen
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Citaat van: DJ op maandag 20 november 2023, 20:03:21Op de wiki heb ik zojuist gelezen dat er wordt aangeraden een stijgingspercentage van zo'n 3% te gebruiken. Alhoewel ik wist dat ik niet al te steil moest gaan, ben ik erachter gekomen (na een beetje meten en rekenen) dat ik een stijgingspercentage van zo'n 7,22% heb, mits ik goed heb gerekend. Ook de formules van de wiki gehaald :-) (180 cm lang, 13 cm hoog)

3% stijging betekent op 100cm (1m) 3cm stijgen. Dat bereken je zo: (stijging/rijlengte)*100 = stijgingspercentage. In jouw geval is dat dus (13/180)*100=7,22%

Dat had je dus correct uitgerekend. Ik denk dat dat veel teveel is. Ook al zullen sommige locs het wel aan kunnen, dan zul je toch zien dat slijtage sneller gaat. Bij oude locs kun je dat merken doordat de koolborstels vaker moeten worden vervangen en het anker (daardoor) sneller vervuilt. Tegenwoordig heb je "onderhoudsvrije" motoren. Toch zul je daar uiteindelijk ook last krijgen van overmatige slijtage bij zware belasting, met name in de overbrenging. Het is simpele natuurkunde: iets slijt harder als je het intensiever gebruikt. Als je rustig een bocht neemt met je auto gaan banden en ophanging langer mee dan wanneer je bij wijze van spreken met 50km/u de hoek om scheurt.
De hellingen op mijn m-rail baan zijn rond 5%, een gewone lok met max 5 (blikken) rijtuigen komt probleemloos boven. Wel maken sommige locomotieven wat meer motorgeluid en gaat het tempo bergop omlaag, maar dat kan natuurlijk ook een beetje veroorzaakt worden door de decoder. Ik rijd niet veel, extra slijtage levert het volgens mij niet op.
Overigens komt bijvoorbeeld de nieuwe PB models wadloper ook probleemloos tegen de helling op. Maar een minder steile helling is wel aan te raden.

In de wiki staat inderdaad uitstekend verwoord hoe de bandjes te vervangen. Misschien een opmerking in deze: in plaats van een pincet maak ik gebruik van een houten cocktailprikker of tandenstoker. Makkelijk te hanteren en bij uitschieten geen of minder kans op krassen...
Gr, Wim

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Zekers is een tandenstoker vaak beter om mee te werken dan een pincet. Zelf doe ik er heel veel mee, demontage, onderhoud, schoonmaken etc. juist om de reden die jij nu noemt. Het krast niet.

"met 50km/u de hoek om scheurt". Dat noem jij scheuren? Ouwewijven snelheid is dat.
Ik ben dan gaan zoeken en heb die antislipbandjes gevonden.
Met maximum aan mijn handigheid heb ik die bandjes 7153 op mijn 3054 aangebracht (de oude waren er gewoon niet meer) en inderdaad: mijn loc met al de wagens gaat netjes omhoog.
Zoals je zelf schreef: Als je na al die jaren je loc's eens verwend met verse antislipbandjes, dan komen ze zonder problemen boven; maakt echt een wereld van verschil :) !
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

[offtopic]

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 21 november 2023, 14:53:56"met 50km/u de hoek om scheurt". Dat noem jij scheuren? Ouwewijven snelheid is dat.

Ik ben inmiddels bijzonder benieuwd naar de rijkunsten van die ouwe wijven daar in Thailand - heb je filmpjes? ;)

[/offtopic]

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Nee helaas, ik heb geen dashcam, dus ook geen filmpjes. Maar ik kan je verzekeren dat men hier langzaam rijdt, tergend langzaam soms. Gebeurt wel dat ik iemand meeneem in de auto en dan roepen ze altijd dat ik zo hard rem. Daar schrikken ze dan van. Gewoonte is hier "lift and coast". En remmen doen ze liever niet. Heb ook nog nooit iemand een noodstop zien maken. Accelereren is van hetzelfde laken een pak. Het gaspedal intrappen kost geld dus dat doe je heel langzaam en met beleid. Ongelooflijk eigenlijk want geduld hebben Thais helemaal niet.