Hallo Henk, dank je wel voor je reactie. Zoals gezegd: mijn sprookje was dus een sprookje. Natuurlijk is de wereld van fabrikanten niet in- en in slecht en natuurlijk moeten we niet terug naar de oertijd en natuurlijk is er geen sprake van een complot van fabrikanten van modelspoorbaan artikelen. Roodkapje en haar grootmoeder zijn immers ook niet door de grote, boze wolf opgegeten en naderhand door een jager weer bevrijd.
Ik heb geprobeerd op een alternatieve en luchtige wijze, kenbaar te maken dat de bewuste fabrikanten nogal eens wat steekjes laten vallen. Dat is niet alleen mijn eigen ervaring maar ook de ervaring van vele anderen. Zo is mij althans gebleken terwijl ik op het internet ronddwaalde zoals bijvoorbeeld op Youtube. Maar uiteraard is er geen sprake van een complot en al zeker niet met warme kroketten...
Over de schaal, de aantallen producten die niet blijken te deugen, zullen we waarschijnlijk wel nooit precieze gegevens kunnen achterhalen. Op Youtube kwam ik, bij een test van een loc, een opmerking van een vereniging (of groep?) tegen, dat men 60% van de nieuwe producten (locs) retourneerde naar de handelaar, die daar overigens geen problemen over maakte. Maar of dat representatief is? Geen idee.
Wat mijn eigen ervaringen betreft: ik heb/rij al decennia lang met Märklin materiaal en ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt, wat ik recentelijk heb meegemaakt. Tijdens de laatste maanden, ben ik begonnen met (hoofdzakelijk) al mijn locomotieven materiaal (waar ik nog nooit problemen mee heb gehad) te verkopen en/of in te ruilen en te vervangen door moderner spul (mfx). Daarbij ben ik ook eens gaan kijken bij andere aanbieders dan Märklin. Dat alles is mij dus matig bevallen, om het maar eens voorzichtig uit te drukken. De ene na de andere loc bleek niet goed te functioneren en/of ging kaduuk binnen de kortste keren. Esu, Piko, Roco, noem maar op en alles spiksplinternieuw. Zelfs één Märklin loc stelde zwaar teleur vanwege het hebben van zo ongeveer 0 trekkracht (ik heb daar een ander topic over geopend; het ging om een nieuwe BR 78). En dat terwijl ik dacht dat ik me van tevoren goed had voorbereid ten aanzien van ervaringen en eigenschappen.
Als je nog nooit dat soort problemen gehad hebt, is dat toch wel even een koude douche. Verder uitpluizen van al dat gedoe, leerde mij dat ik bepaald niet de enige was/ben. Inmiddels is mijn locomotieven park weer wat verder uitgebreid met een tweetal locs (Märklin; een derde is op komst) en die functioneren perfect. Die rijden, vooruit en achteruit, snel en langzaam, over mijn hele baantje, ook over hellingen, ook door R1 bochten en ook over wissels, kruiswissels en ontkoppelrails. In feite: zoals ik dat altijd gewend ben geweest.
Enfin, al die ervaringen alsmede de reacties die ik kreeg hier op het forum, brachten mij op het idee van dat sprookje. Is weer eens wat anders, dacht ik. En een sprookje is dus geen beschrijving van de werkelijkheid, zelfs niet van een mogelijke of vermoede werkelijkheid. Wat ik wel vermoed - misschien gedwongen door noodzaak? - is dat winstgevendheid meer en meer belangrijk is geworden dan de uiteindelijke kwaliteit en de klanttevredenheid en de "trots" op het eigen merk, als het gaat om de modeltrein fabrikanten. Maar zelfs dat weet ik niet zeker al kan waarschijnlijk niemand dat ook uitsluiten. Dat "hardop nadenken" en "filosoferen", heb ik dus gedaan in de vorm van een sprookje. Ik ging ervan uit - vandaar ook die "zwaar vergulde balpen" en die "warme kroketten" - dat ik dat er "dik" op had gelegd. Maar misschien had ik nóg duidelijker moeten maken dat het om een sprookje, om een fantasie ging.
Nou ja, ik hoop in ieder geval maar dat je nieuwe Piko loc na de omruil, nu wel doet wat hij zou moeten doen?
Groetjes,
Fons