Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Roco 78020

Gestart door Snuf vrijdag 13 oktober 2023, 03:13:50

Re: Roco 78020

Zo is dat.
Wel apart dat je Anne cynisme verwijt Fons. Zijn post was een antwoord op jouw uiterst cynische 'sprookje'.

De modelspoorfabrikanten hebben geen complotbijeenkomst nodig gehad om de richting in te slaan die ze zijn ingeslagen: meer techniek, kleinere aantallen, weinig voorraad, meer unieke modellen, uitbesteden, sowieso meer fabrikanten. Ik voor mij zie per saldo verbetering. De vloot aan modellen naar Nederlands voorbeeld was nog maar kort geleden ondenkbaar. Neem ik op de koop toe dat ik recent een Piko NS 2000 (over ondenkbaar gesproken) moest omruilen, omdat mijn exemplaar een probleem met de verlichting had en kennelijk niet ieder exemplaar meer wordt getest. Als dat tenminste ooit is gebeurd.

Hallo Peter, dank voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens. En ik vind nog steeds, net zoals de afgelopen decennia, dat we een prachtige hobby hebben. Hier op dit forum, delen we onze ervaringen, ons enthousiasme én onze teleurstellingen, geven we en vragen we adviezen en proberen aldus zoveel mogelijk lol aan onze gezamenlijke liefhebberij te beleven en van elkaar te leren. Daarbij hoort mijns inziens dan dus ook het delen van negatieve ervaringen. En, wat mij betreft, altijd met respect voor elkaars bijdragen en meningen, hoe verschillend die soms ook mogen zijn. Als ik het goed begrepen heb, is dat ook de bedoeling en de opzet van dit forum.
Groet,
Fons

Hallo Henk, dank je wel voor je reactie. Zoals gezegd: mijn sprookje was dus een sprookje. Natuurlijk is de wereld van fabrikanten niet in- en in slecht en natuurlijk moeten we niet terug naar de oertijd en natuurlijk is er geen sprake van een complot van fabrikanten van modelspoorbaan artikelen. Roodkapje en haar grootmoeder zijn immers ook niet door de grote, boze wolf opgegeten en naderhand door een jager weer bevrijd.
Ik heb geprobeerd op een alternatieve en luchtige wijze, kenbaar te maken dat de bewuste fabrikanten nogal eens wat steekjes laten vallen. Dat is niet alleen mijn eigen ervaring maar ook de ervaring van vele anderen. Zo is mij althans gebleken terwijl ik op het internet ronddwaalde zoals bijvoorbeeld op Youtube. Maar uiteraard is er geen sprake van een complot en al zeker niet met warme kroketten... ;)
Over de schaal, de aantallen producten die niet blijken te deugen, zullen we waarschijnlijk wel nooit precieze gegevens kunnen achterhalen. Op Youtube kwam ik, bij een test van een loc, een opmerking van een vereniging (of groep?) tegen, dat men 60% van de nieuwe producten (locs) retourneerde naar de handelaar, die daar overigens geen problemen over maakte. Maar of dat representatief is? Geen idee.
Wat mijn eigen ervaringen betreft: ik heb/rij al decennia lang met Märklin materiaal en ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt, wat ik recentelijk heb meegemaakt. Tijdens de laatste maanden, ben ik begonnen met (hoofdzakelijk) al mijn locomotieven materiaal (waar ik nog nooit problemen mee heb gehad) te verkopen en/of in te ruilen en te vervangen door moderner spul (mfx). Daarbij ben ik ook eens gaan kijken bij andere aanbieders dan Märklin. Dat alles is mij dus matig bevallen, om het maar eens voorzichtig uit te drukken. De ene na de andere loc bleek niet goed te functioneren en/of ging kaduuk binnen de kortste keren. Esu, Piko, Roco, noem maar op en alles spiksplinternieuw. Zelfs één Märklin loc stelde zwaar teleur vanwege het hebben van zo ongeveer 0 trekkracht (ik heb daar een ander topic over geopend; het ging om een nieuwe BR 78). En dat terwijl ik dacht dat ik me van tevoren goed had voorbereid ten aanzien van ervaringen en eigenschappen.
Als je nog nooit dat soort problemen gehad hebt, is dat toch wel even een koude douche. Verder uitpluizen van al dat gedoe, leerde mij dat ik bepaald niet de enige was/ben. Inmiddels is mijn locomotieven park weer wat verder uitgebreid met een tweetal locs (Märklin; een derde is op komst) en die functioneren perfect. Die rijden, vooruit en achteruit, snel en langzaam, over mijn hele baantje, ook over hellingen, ook door R1 bochten en ook over wissels, kruiswissels en ontkoppelrails. In feite: zoals ik dat altijd gewend ben geweest.
Enfin, al die ervaringen alsmede de reacties die ik kreeg hier op het forum, brachten mij op het idee van dat sprookje. Is weer eens wat anders, dacht ik. En een sprookje is dus geen beschrijving van de werkelijkheid, zelfs niet van een mogelijke of vermoede werkelijkheid. Wat ik wel vermoed - misschien gedwongen door noodzaak? - is dat winstgevendheid meer en meer belangrijk is geworden dan de uiteindelijke kwaliteit en de klanttevredenheid en de "trots" op het eigen merk, als het gaat om de modeltrein fabrikanten. Maar zelfs dat weet ik niet zeker al kan waarschijnlijk niemand dat ook uitsluiten. Dat "hardop nadenken" en "filosoferen", heb ik dus gedaan in de vorm van een sprookje. Ik ging ervan uit - vandaar ook die "zwaar vergulde balpen" en die "warme kroketten" - dat ik dat er "dik" op had gelegd. Maar misschien had ik nóg duidelijker moeten maken dat het om een sprookje, om een fantasie ging.
Nou ja, ik hoop in ieder geval maar dat je nieuwe Piko loc na de omruil, nu wel doet wat hij zou moeten doen?

Groetjes,
Fons

Ja hoor, er rijdt nu een tweespan met 23 Liliput NAM-wagens als olieboot uit Schoonebeek. Supersoepel rijgedrag.
Kan me verder niet heugen ooit een loc te hebben omgeruild. Kleinigheden los ik zelf wel op. Ik herinner me de eerste Mätrix Koploper waarbij een relais gemakkelijk stuk ging. Had dat hele relais niet nodig, dus hop eruit.  :D

60 procent terug is echt absurd.

Hallo Henk, mooi dat de huidige Piko het goed doet! 23 NAM-wagens! Dat zijn toch die vier-assige ketelwagens? Tjonge, duchtig lang treintje dan, lijkt me...
Ja, die 60% leek me ook absurd. Het ging daarbij om het uitproberen van een of andere Märklin loc (C-rails baan) en het kanaal heette volgens mij iets van "Märklin Insider Germany" als ik me niet vergis. Het werd beweerd bij de antwoorden op een van de commentaren en het viel mij uiteraard ook op. Tja, en zoals gezegd: het omruilen/retourneren van een loc, is voor mij in ieder geval iets nieuws. In ieder geval heb ik de laatste tijd dus nogal eens van de garantie bepalingen gebruik moeten maken. Tegelijkertijd is het in ieder geval goed dat die bepalingen er zijn gelukkig.
Groet,
Fons

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.