Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De eerste eloc van HEEMAF

Gestart door 1200Blauw vrijdag 15 september 2023, 13:34:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De eerste eloc van HEEMAF
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

NS Tp.IVa (1968-1980)

online
De eerste eloc van HEEMAF

Wikipedia
ESS/WH 3201 op het fabrieksspoor van HEEMAF

Velen denken dat de NS 1200-serie de eerste elektrische locomotiefserie is die Nederland heeft voortgebracht. Dat is echter niet het geval. Reeds in 1925, bijna 100 jaar geleden dus, bouwde HEEMAF Hengelo in samenwerking met Werkspoor Amsterdam een serie van zes 1500V DC locs met asindeling 1-Bo+Bo-1 voor de Nederlands Indische Spoorwegmaatschappij ESS (Electrische Staats Spoorwegen). De ESS was een dochteronderneming van de SS (Staats Spoorwegen). De serie werd aangeduid als ESS 3200, met de individuele nummers 3201-3206. De ESS bestelde ook kleine aantallen elocs bij andere fabrikanten. Wellicht was het de bedoeling de verschillende producten te vergelijken.


holechistorie.nl

Elektrische componenten werden geleverd door het Amerikaanse Baldwin, terwijl de motoren werden geproduceerd door HEEMAF naar een ontwerp van Westinghouse. Frame en opbouw van de locomotief kwamen voor rekening van Werkspoor. De machines leverden 1200pk (volgens sommige bronnen 1050pk) en bereikten een maximum snelheid van 75km/u. Hoewel 1500V DC in de beginjaren van de 20e eeuw vrij gangbaar was, waren zowel Baldwin als Westinghouse destijds bekend om hun AC-locomotieven, dus de keuze voor juist die partners lag wat minder voor de hand.

holechistorie.nlWikipedia

Speciaal voor het testen van deze locomotieven en ander spoormaterieel werd een spoortraject aangelegd van het HEEMAF-terrein, waarvan de contouren nog wel een beetje in het hedendaagse landschap terug te vinden zijn.


Fotoarchief Museum Hengelo via indischebuurten.nl
Kadastrale kaart van HEEMAF


mijnstadmijndorp.nl
De HEEMAF-spoorlijn zoals die er vanaf de aanleg in 1919 tot ca. 1944 bij lag. Let op de bunker naast de overweg.

De lijn liep van de fabriek richting het westnoordwesten. Daar lag ook de elektriciteitscentrale van Hengelo die we op de achtergrond in bovenstaande foto kunnen zien. Het landelijk karater van het gebied laat onderstaande foto uit 1938 goed zien. Links in de achtergrond zien we de markante toren van de Lambertuskerk. De gereformeerde kerk rechts op de foto werd in de jaren '80 gesloopt. De montagehal van HEEMAF is midden op de foto vrij prominent aanwezig.


Fotoarchief Museum Hengelo via indischebuurten.nl

Bovenleiding en smalspoorrail werden in de oorlog door de bezetter verwijderd en zijn na  de oorlog niet meer hersteld. De normaalspoorrails lag er nog wel. Die werd gebruikt tot zeker begin jaren '70. Uit eigen waarneming weet ik dat er nog rails lag over de Bankastraat eind jaren '80. Rond 1990 is ook dat laatste stukje herinnering opgebroken.

In eerste instantie werden twee locomotieven opgeleverd, de 3201 en 3202.


holechistorie.nl
Loc 3201 wordt gedemonteerd ten behoeve van verscheping naar Java in de montagehal van HEEMAF, 10 januari 1925


holechistorie.nl
Treinwagon met daarop de deels gedemonteerde 3201 te Hengelo. De genoemde datum van 9 april 1925 komt me als onjuist voor.

Op 6 april 1925 werd locomotief 3201 voor het eerst ingezet op de op diezelfde dag in gebruik genomen lijn van Tanjung Priok naar Meester Cornelis. Al snel werden de beide locs door de inlanders "Si Bon-Bon" (de bonbon) genoemd, vanwege de vorm en bruine kleur.


holechistorie.nl
Nachtopname van loc 3201, 23 april 1925

Kennelijk bevielen beide locomotieven goed. In 1927 werd dan ook een tweede serie van vier exemplaren besteld, genummerd 3203-3206, en in 1928 afgeleverd. Uiterlijk onderscheiden deze machines zich van de eerste twee ondermeer door een grotere dakopbouw, waarschijnlijk bedoeld om de ventilatie te verbeteren.


holechistorie.nl
Proefrit van de eerste locomotief van de tweede batch, loc 3203, bij de elektriciteitscentrale van Hengelo


holechistorie.nl
Staatsieprotret van dezelfde loc in 1927

Bovenstaande foto is met vrij grote zekerheid in Indië gemaakt. Dat kan qua tijdslijn echter niet kloppen met de proefritfoto, die beslist in Hengelo gemaakt is en volgens bijschrift in 1928. De staatsiefoto komt daarom vermoedelijk uit een later jaartal.


Fotoarchief Museum Hengelo via indischebuurten.nl
Uitrol van een feestelijk uitgedoste 3200 op het fabrieksterrein van HEEMAF. Op de achtergrond links Sientje, de zelfgebouwde fabrieksloc van HEEMAF.


Fotoarchief Museum Hengelo via indischebuurten.nl
Blik in de montagehal van HEEMAF.

Uit bovenstaande foto meen ik op te maken dat de feestelijk uitgedoste machine NIET de 3206 is, maar een ander exemplaar uit de reeks 3203-3206. Als ik deze foto vergelijk met de tweede uit dit schrijfsel, die waarschijnlijk rond dezelfde tijd gemaakt is, dan meen ik dat de locomotief die hier geassembleerd wordt de 3206 is.

Tijdens de beproeving van de feestelijk uitgedoste loc kreeg Hengelo hoog bezoek.


Vlissingse Courant 24-02-1928, via holechistorie.nl


Stichting Old Hengelo via holechistorie.nl
Minister Koningsberger bezoekt HEEMAF Hengelo om de nieuwe elektrische treinen voor Nederlands Indië te aanschouwen.

Al een paar dagen na het bezoek, op 29 februari 1928, werd loc 3206 uit elkaar genomen om te worden verscheept naar Indië.


holechistorie.nl


holechistorie.nl

In de film hieronder zijn vertegenwoordigers van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs bij de HEEMAF-fabriek op bezoek om een proefrit mee te maken van de eerste locomotief, 3201. Als datum wordt 9 november 1924 genoemd. Ook het latere bezoek van Minister van Koloniën Koningsberger komt aan bod als de laatste locomotief naar buiten wordt gerold, de 3206. Tot slot wordt de verscheping van één van de locomotieven uit de tweede batch getoond, in 1928.


Toen in 1930 de elektrificatie van het spoorwegnet werd uitgebreid naar Depok en Buitenzorg, werd de serie 3200 ook naar die bestemmingen ingezet.


Tropenmuseum via holechistorie.nl
Een locomotief serie ESS 3200 tussen Batavia en Buitenzorg in 1931

Ten tijde van de Japanse bezetting werden de locomotieven vernummerd in 201-206. Over de inzet van de locserie gedurende deze periode is weinig bekend.

Na de oorlog en de Indonesische onafhankelijkheid behielden de locomotieven het nieuwe nummer, maar werd de aanduiding ESS weggelaten.


internationalsteam.co.uk, via BNLS
Loc 3205 in de buurt van Jakarta, rond 1970

Op 20 september 1968 sloeg het noodlot toe voor loc 201. Om 9.30 uur kwam de loc met aan de haak passagierstrein KA406 uit Jakarta station Depok binnen. De beveiliging werd geregeld door middel van telefoonverbindingen. Station Depok nam dus contact op met het volgende station, in dit geval Citayam, om te vragen of trein KA406 ontvangen kon worden. Dat was niet het geval. De trein moest wachten, omdat daar juist loc BB201 11 met trein KA309 uit Bojong Gede aankwam die over het enkelspoorstraject zou worden doorgestuurd naar Depok. Om 10.26 uur zag men op station Depok op een seintableau dat het traject naar Citayam op veilig stond. Zonder verder telefonisch overleg werd trein KA406 op weg gestuurd. Tegelijkertijd vertrok echter ook trein KA309 uit Citayam richting Depok. Niet helemaal duidelijk is of men vanaf station Citayam naar Depok gebeld heeft om te melden dat trein KA309 onderweg was. De verklaringen van de verschillende beambten spreken elkaar tegen. De beide treinen botsten met elkaar ter hoogte van Ratujaya. Beide locs raakten zwaar beschadigd en drie passagiersrijtuigen werden volledig vernield. Bij de ramp kwamen 46 mensen om het leven en raakten er 63 zwaar- en 52 lichtgewond.


roda-sayap.com
Onduidelijke laatste foto van de onfortuinlijke (3)201

De locomotieven werden tot 1976 ingezet in de reguliere passagiersdienst. Daarna werden ze gesloopt.


Echter...

Om onduidelijke redenen is loc 202 achtergebleven bij de werkplaats Manggarai in Zuid-Jakarta. Daar werd hij jaren later opgemerkt door de Indonesian Railway Preservation Society, Friends of CC200.


holechistorie.nl

Na jaren van verwaarlozing werd de loc in 2007 weer toonbaar, getooid in de kleuren zoals hij was aangetroffen.


Wikipedia
Statische loc 3202 met (reproductie?) nummerplaten van de 3201 te Tanjung Priok, mei 2009

In 2009 werd ESS 3202 voor het eerst tentoongesteld tijdens de inhuldiging van het nieuwe station Tanjung Priok door president Yudhoyono op 28 april.
In september van dat jaar werd de loc versleept naar Balai Yasa Manggarai, waar de loc jarenlang gestaan had en nu rijvaardig gemaakt werd. De resultaten daarvan werden in 2013 getest op het station van Depok. Motoren, veel installaties en stroomafnemers werden uit een Rheostatic KRL-treinstel overgezet.


Rezza Habibie via dhr. Platjouw/holechistorie.nl


Wikipedia
Een groot deel van de huidige uitrusting van ESS 3202 is afkomstig van Rheostatic, leverancier van treinmaterieel aan Indonesië

De loc werd hardblauw gespoten, de oorspronkelijke kleur die men uit een HEEMAF-folder meende af te leiden.



Dat is echter niet correct, want de locomotieven hadden bij aflevering juist een bescheiden bruine kleur. Dat de locomotief in de HEEMAF-folder blauw was schijnt gekomen te zijn doordat de bruine mengkleur op dat moment niet af te drukken was.

Locomotief ESS 3202 in haar opvallende jasje rijdt nog zelden, vanwege problemen met de oude overbrenging die door nieuwe regelgeving met betrekking tot cultureel erfgoed niet mag worden vervangen. De loc staat momenteel in de werkplaats Manggarai Yasa Hall.


Wikipedia
ESS 3202 op station Jakarta Kota, onderweg naar Tanjung Priok Station, 17 augustus 2022

Tot slot nog een recent filmpje van een rijdende "3201"/(3)202, nog steeds liefkozend "Bonbon" genoemd.
In Indonesië is de loc zelfs zo populair, dat er een digitale 3D-versie van bestaat voor Train Simulator, in verschillende uitvoeringen (tot NS-geel aan toe) en zelfs een wel aardig slapstick-achtig filmpje dat een Indonesiër met veel hulp van een vertaalprogramma in elkaar gedraaid heeft.

De loc is zelfs te zien op Google Maps (bekijk de foto's links).


Deels off-topic (de locserie 3200 komt er wel degelijk in voor) kwam ik op mijn zoektocht ook nog dit filmpje tegen. Mijn Indonesisch is niet erg goed, maar de beelden vond ik al waardevol genoeg om die met jullie te delen. De treinstellen die je ziet zijn in ieder geval voor een deel ook van HEEMAF/Werkspoor afkomstig.
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De eerste eloc van HEEMAF
 B) Mooie reportage over een toch wel stoere loc. :thumbup:
Eenvoudig recht toe recht aan vormen maar toch heeft het wel wat.
Bedankt voor het plaatsen en het vele werk wat je hier aan hebt gehad. :thumbup:
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Mooi verhaal over een stoere maar onbekende loc! Dank hiiervoor :thumbup: .
Dat blauw had trouwens wel een tintje minder fel gemogen B) .
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Leuke en interessante reportage.  :)
Nooit geweten dat Nederland in die tijd al electrische locomotieven fabriceerde.
Men was in die tijd blijkbaar al van het drijfstangen concept afgestapt, want die zie je niet.
Weet je toevallig welke overbrenging er in deze loc is toegepast?
Waarom ze dan nooit een loc voor gebruik in NL hebben gemaakt....
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

NS Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Dank voor de leuke reacties! :)

Ik kreeg een fraaie link doorgestuurd waarmee fraaie hires luchtfoto's van de aansluiting van HEEMAF terug te vinden zijn.

Citaat van: Kappa op vrijdag 15 september 2023, 18:58:52Weet je toevallig welke overbrenging er in deze loc is toegepast?

Nee, dat ben ik niet tegengekomen. Ik ben wel fimpjes ontdekt van de huidige toestand. Die Indonesiërs zijn best wel fanatiek met het filmen van "Bon-Bon", ook van de binnen- en onderkant als ze de kans krijgen. Misschien wel leuk die eens door te spitten en zo zelf je oordeel over de aandrijving te vormen. Ik heb er te weinig kijk op om te snappen hoe het zit. Hier is een lijstje: klikkerderklik.

Citaat van: Kappa op vrijdag 15 september 2023, 18:58:52Waarom ze dan nooit een loc voor gebruik in NL hebben gemaakt....

De plannen zullen er vast wel zijn geweest. Wellicht heeft men de resultaten van de proeven in Indië willen afwachten? Daarna kwam er een flinke recessie en een oorlog tussendoor, maar vervolgens werd de draad voortvarend opgepakt.
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

NS Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Ik heb inmiddels weer wat meer info verzameld. Het blijkt dat de Indonesian Railway Preservation Society in tegenstelling tot mijn eerdere bericht slechts een voorstel heeft ingediend om ESS 3202 te behouden bij de raad van bestuur van de PT Kereta Api (de Indonesische spoorwegen). Dat voorstel is in overweging genomen, waarna het Manggarai Yasa Center, de werkplaats van de spoorwegen in Manggarai, ermee aan de slag is gegaan. Op 12 juli 2007 werd bij de werkplaats een ceremonie gehouden voor de voltooiing van het eerste deel van de restauratie. Die werd bijgewoond door het personeel van de werkplaats, personeel van het operationele gebied van PT Kereta Api. 1 Djakarta en overige belangstellenden.


heritage.kereta-api.co.id


heritage.kereta-api.co.id
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Lid sinds: 2008

offline
Re: De eerste eloc van HEEMAF
Citaat van: Kappa op vrijdag 15 september 2023, 18:58:52...
Weet je toevallig welke overbrenging er in deze loc is toegepast?


Ik vermoed tramophanging.