Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Rivarossi VIRM op sleeptouw. Eindelijk een goed lopende VIRM

Gestart door flyerman zaterdag 19 augustus 2023, 20:58:30

Rivarossi VIRM op sleeptouw. Eindelijk een goed lopende VIRM
Ik heb een Rivarossi Lima VIRM en de rijeigenschappen zijn niet geweldig, zeg maar slecht.

Aangezien ik het wel een leuk model vind, dacht ik om er een sleep van te maken, weggesleept door een 1600 wegens defect.

Aangezien er geen koppeling op zit, behalve de nep koppeling, is het lastig om het stel te koppelen aan mijn 1600, ik heb wel scharfenberg koppelingen van Rivarossi en zal die er nog wel op krijgen en op rechte stukken zal het wel lukken, maar bochten wordt lastig doordat het niet kan zwenken op de VIRM.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Re: Rivarossi VIRM op sleeptouw
Plak er een ICM voor, zie onderstaande(matige) foto die ik 13 jaar geleden maakte op station Zl.(Smartphones waren er nog niet) En maak onder de de VIRM en ICM een werkende Scharfenbergkoppeling.
Dat zou ik eens kunnen proberen, ga er morgen eens naar kijken.
Ik ben toch wel verbaasd over die slechte rijeigenschappen....die van mij rijdt prima!
Hellingen van 3 % zonder ASB's.
Wel heb ik de sleper onder de tweede bak gezet met een draadje met stekkertjes op de koppeling gemonteerd naar de motorbak.
Wellicht dat die modificatie verschil maakt.
Ten eerste rijdt hij naar één kant op een beetje behoorlijk, met herrie.

De andere kant op met heel veel herrie en niet vooruit te branden.

Geprobeerd te verhelpen, nieuwe aandrijfassen, tandwielen en een andere (5 polige) motor.

Maar helaas.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik heb dit treinstel ook en dat zit al jaren in de doos, hij heeft last van slechtte trekkracht.
Eigenlijk zoek ik iemand die de gewone assen met een kleine draaibank kan aanpassen zodat er een antislipbandje op kan.

Op mijn huidige baan heeft hij nog nooit gereden, ik ga hem straks eens testen naar aanleiding van Jacob zijn reactie.

Martin, jammer dat jou exemplaar zoveel herrie maakt, dit komt mij niet bekend voor, het idee om er een andere trein / loc voor te zetten is een leuke optie.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Ik heb nog een 2e set, die doet precies hetzelfde. Een hoop herrie en weinig vooruitgang.

Dat is een drietje, de andere een viertje, plak ze achter elkaar en dan getrokken door de 1631.
Forum Moderator

@citaat
Dat is balen Martin, voor een Nederlandse baan is dit treinstel onmisbaar en zover ik weet heeft alleen Rivarossi heb uitgebracht en misschien Lima?
Ik heb hem net tevoorschijn gehaald, en ga eens kijken hoe mijn exemplaar het doet.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hij staat op de baan en als hij rijd is hij zeer stil, merk wel dat hij niet heel veel grip heeft, op het maaiveld heeft hij op sommige wissels wat moeite om er overheen te komen.
Op dit moment ben ik hem aan het ijken ( alleen de motor wagen ) en zal daarna eens kijken hoe hij zich gedraagt in de spiraal.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik denk dat er een verschil zit tussen de Lima en Rivarossi versies.

1 die ik heb is zeker Lima, de ander weet ik niet zeker, zat wel in een Rivarossi doos, maar dat zegt niets natuurlijk.

Een sleep is ook leuk, kan ik weer een 1600 inzetten, daar heb ik ook nog een kast vol van.
Forum Moderator

Ik heb net de ijking achter de rug, dat ging goed.
Mijn exemplaar is de Rivarossi HR2852, hij reed even als 3 delig treinstel maar zoals ik al aangaf ontbreekt het aan grip, met name over wissels heeft hij moeite.
In de spiraal kwam hij wel omhoog al reed ik dit keer op het andere spoor waar R3 gebruikt wordt.

Ik heb bij een andere trein eens getest met Bullfrog Snot, dat hielp wel iets maar de trein is hierdoor wel meer geluid gaan maken.

Het mooiste zou zijn om de assen te voorzien van een uitsparing en daar een ASB omheen te doen.
Ik heb een maatje al gevraagd of hij een klein draaibankje heeft, hij dacht dat zijn broer er een heeft dus even afwachten.

Peter Degeluidsman

Light My Train

Klinkt als defecte tandwielen. Mogelijk gescheurd. De aandrijving aan zich is aardig stil.
Zijn er überhaupt nog tandwielen etc te bestellen?

Ik heb al eens gezocht op onderdelen, maar ik heb geen onderdelen blad en ook niet kunnen vinden op internet.

Misschien niet goed genoeg gezocht.

In de bochten maken ze allebei een hoop herrie, rechtdoor is geen probleem.

De wielafstand is 13,5 mm en helaas niet aan te passen.

Zet ik hem op en klosje en laat de motor draaien en wanneer ik dan aan de draaistellen draai blijft hij stil.
Dank je. Denk alleen niet dat ik er nog geld in ga stoppen 
Forum Moderator

@citaat @citaat

Dankjewel Robin, ik ben verbaast dat er in de 3rail handleiding ineens over ASB ( nummer 11 ) gesproken wordt, waarom die er standaard niet opzitten is mij een raadsel.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
De Lima IRM heeft geen problemen met de tandwielen de Rivarossi wel(net zoals de mat46 en ns1300 van Rivarossi)de mijne heeft nog geen meter gereden en is al stuk. Vind het zonde dat de IRM niet meer kan rijden.
Hier kan je tandwielen bestellen van kunstof of messing.
Zou op moeten zoeken welke tandwiel nodig is.

Tandwielen
Citaat van: Degeluidsman op zondag 20 augustus 2023, 12:37:55Hij staat op de baan en als hij rijd is hij zeer stil, merk wel dat hij niet heel veel grip heeft, op het maaiveld heeft hij op sommige wissels wat moeite om er overheen te komen.

Dat heeft dus te maken met een sleper onder de motorwagen die niet ver genoeg kan inveren en de wielen net ver genoeg optilt dat ze geen grip meer hebben.
Dát was voor mij reden om de sleper onder de tweede bak te zetten.
Zelfde recept trouwens bij de Rivarossi mDDM. Daar was eigenlijk helemaal geen ruimte voor een sleper.
Ook dus onder het eerste rijtuig (Trix DD-AR) en beide treinstellen rijden als een zonnetje  :thumbup:
O ja...mijn IRM is wel een Rivarossi en op dat sleperprobleem na tot nu toe probleemloos...
Net nog even gekeken, ze zijn beide van Lima. Ik zag net dat eentje van mij wel een wiel met een slipbandje heeft.
Forum Moderator

Citaat van: Jakop op zondag 20 augustus 2023, 21:10:20O ja...mijn IRM is wel een Rivarossi en op dat sleperprobleem na tot nu toe probleemloos...
Hoi Jacob,

Ik denk dat het bij mij een combinatie van beiden is, ik ga eens kijken om de sleper onder een andere bak te zetten.
Toch bedacht ik me vannacht ( toen ik even niet kon slapen ) dat hij ook wat staat te slippen in de zeer ruime R9 bocht met een klein beetje stijging.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Rivarossi VIRM op sleeptouw. Eindelijk een goed lopende VIRM
Heb de VIRM achter de 1631 gekregen, er moest wel het één en ander aangepast worden, want de koppelingen zaten niet op de zelfde hoogte, dus een gaatje gemaakt, iets lager in de VIRM, originele gaatje nog even dicht maken.

De bakken liepen vrij zwaar, misschien was dat ook wel het probleem waarom deze zo slecht liep, dus heel veel gestript, ook het gewicht uit de motorwagen gehaald.

Nu nog de stroomvoerende koppelingen en de massa veren er onder uit, behalve bij de laatste voor het sluitsein. De verlichting blijft uit tijdens het slepen.

Hieronder een filmpje.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Combinatie 1631+VIRM rijdt mooi!  :thumbup:
Forum Moderator

Dat staat niet verkeerd Martin  :thumbup: :thumbup:
Ik ga met de aangeboden tips ook nog even aan de slag en als dat helemaal niets wordt komt er ook een loc voor te staan.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Leuk bedacht maar hoe ga je een schroefkoppeling/BSI koppeling aan een VIRM koppelen? Ja, in model kan alles maar je wilt de werkelijkheid toch ook nabootsen? Dus ICM ervoor en de VIRM slepen. Ze kunnen nl. alleen mechanisch gekoppeld worden en er is geen elektrische verbinding mogelijk dus het stel is "dood".
Ik doe wat ik leuk vind en of het in het echt kan interesseert me eigenlijk niet.

Maar om je gerust te stellen kan ik er een 1700 voor zetten, die hadden wel een automatische koppeling. :P
Ik wist niet dat de (V)IRM's zulke problemen hadden.
Deze staat bij mij ook nog op mijn verlanglijstje. Maar als ze op Marktplaats staan worden er vaak bizarre prijzen voor gevraagd  :-(

Koen
Forum Moderator

@citaat
Op MP staan reële prijzen, wil je die van mij kopen  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Jij wil ff flink cashen zeker ;)

Voor de prijzen die nu op Marktplaats staan koop ik geen 3-delig 1:100 model zonder interieur etc.
Dan wacht ik nog wel tot (hopelijk) er een keer een her-uitgave komt.

Maar als iemand een 4-delige Lima of Rivarossi voor me heeft tegen een fatsoenlijke prijs dan zeg ik geen nee...

Koen
Citaat van: flyerman op maandag 21 augustus 2023, 12:28:57Ik doe wat ik leuk vind en of het in het echt kan interesseert me eigenlijk niet.

Maar om je gerust te stellen kan ik er een 1700 voor zetten, die hadden wel een automatische koppeling. :P
Maar geen Scharfenberg koppeling maar een BSI koppeling. Past dan nog steeds niet ;-) Maar belangrijk is doen wat je zelf leuk vindt.

Wat je in de praktijk ziet is tussen een lok en het treinstel een speciale koppelwagen met aan elke kant de juiste koppeling.

Citaat van: KNed op maandag 21 augustus 2023, 14:52:41Ik wist niet dat de (V)IRM's zulke problemen hadden.
Deze staat bij mij ook nog op mijn verlanglijstje. Maar als ze op Marktplaats staan worden er vaak bizarre prijzen voor gevraagd  :-(

Koen
Die van mij wel, daar zijn Lima's. Kan niet voor anderen spreken.
Toch even de mede forumleden tevreden houden. :D

IMG_20230821_170344~(1).jpg
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Gaat ook gewoon met de sleepkoppeling direct aan de lok hoor. Zo hebben ze recent nog een duo ICE's die bij Zevenaar gestrand waren teruggesleept naar Arnhem, zie o.a. hier. Zo lang de trein zelf kan en mag remmen, kan ie prima mee op de sleepkoppeling.
Ter illustratie van mijn vorige berichten een paar plaatjes

Ik had eerst het stekkertje onder de koppeling gelijmd, maar die ging na verloop van tijd de puco's raken.
Toen heb ik 'm naast de vouwbalg gelijmd. Op de andere bak komt de draad uit de vouwbalg.
Wellicht dat ik hem nog eens verplaats in de vouwbalg  :?
In ieder geval werkt dit feilloos

De sleper is vrij eenvoudig te monteren met wat plaatjes styreen.
Het heeft zo al honderden schaalkilometers afgelegd.

Ik had er 2 polige stroomvoerende koppelingen op gezet.

Bij mij waren de originele koppelingen allemaal kapot.

Weet ff het merk niet meer uit mijn hoofd, maar ik heb er van die universele kort koppelingen onder gezet.

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Dit model ligt nog in de "opslag" na verhuizen van de baan.
Ik kan mij niet herinneren dat dit rivarossi model zelfs met de extra bak ooit rij problemen heeft gegeven op mijn c rail baantje.
Enige saaie was de pinnetjes koppeling haha

Ik kom hier misschien op terug, maar mijn baantje is nog niet helemaal af, en de hitte op zolder   >:-D

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.