Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Dan maak je een mooie scenery

Gestart door Marklin Newbie maandag 14 augustus 2023, 15:19:43

Marklin Newbie
gast

Dan maak je een mooie scenery en dan verpest je het op deze manier (foto gevonden op FB)
Maar goed, dat is dan weer mijn mening

Ook mogelijk dat het al een oudere foto en of baan is
Re: Dan maak je een mooie scenery

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

Ehm, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren toch  :? ? Ik geloof niet dat het heel opbouwend is om willekeurig (?) foto's van internet te halen en die van commentaar te voorzien. 

De een houd van heel veel rails, de andere van perfectie, maar daar is het een hobby voor. Ik zou zeggen, ga aan de slag en presenteer je eigen baan, kan je al je eigen voorkeuren kwijt. Rest laat ik aan de moderator ;).

Citaat van: Marklin Newbie op maandag 14 augustus 2023, 15:19:43Dan maak je een mooie scenery en dan verpest je het op deze manier (foto gevonden op FB) Maar goed, dat is dan weer mijn mening

Tja... Ik zie een standaard modelspoorbaan met C-rails met standaard spul allemaal. Welk deel is bij jou verpesten? Kan je dat ook aangeven? Of ik het mooi vindt? Zit meer op de lijn van : Martin Welberg, Even Daes (minima forma, Stedahult (steef), Wim Vink, Ben (vijhuis) of wat andere (bekendere) bouwers...
Marklin Newbie
gast

Citaat van: Simon BR39 op maandag 14 augustus 2023, 15:41:46Ehm, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren toch  :? ? Ik geloof niet dat het heel opbouwend is om willekeurig (?) foto's van internet te halen en die van commentaar te voorzien.

De een houd van heel veel rails, de andere van perfectie, maar daar is het een hobby voor. Ik zou zeggen, ga aan de slag en presenteer je eigen baan, kan je al je eigen voorkeuren kwijt. Rest laat ik aan de moderator ;).

Het gaat mij gewoon over het feit dat ik de vraag krijg waarom in peco's en puco's wil gebruiken als ik mijn baan niet "echt" wil maken, en op de foto zie je dan een grijze bak staan, waarschijnlijk voor aansturing van iets, met al de draden open en bloot
Vind ik gewoon spijtig dat je dan net zoveel moeite doet om iets mooi te maken
Je hebt een punt hoor, de bak en erger nog de draden hier zijn zonder meer storend en doen afbreuk aan het hele plaatje.
Maar misschien waren ze nog niet klaar.
Citaat van: Marklin Newbie op maandag 14 augustus 2023, 16:03:50en op de foto zie je dan een grijze bak staan, waarschijnlijk voor aansturing van iets, met al de draden open en bloot.

Dat is een beroemde aandrijving van Märklin voor een sein. Eentje uit de oude doos. Dat was de manier dat Märklin de aandrijvingen voor zijn seintjes had geregeld. En als je dan bij Märklin wil blijven voor je materieel, rails e.d. dan heb je ook met die grijze bak te maken.
Ze werden ook decennia geleden wel eens weg gewerkt onder de baan Ronald.
Marklin Newbie
gast

@citaat
Dat had ik begrepen, het gaat mij vooral om de draden die (nog) niet weggewerkt zijn.
Voor de rest  :O  :O  :O  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
't Ja, dat sein lijkt mij daar voorlopig neer gezet met het niet aangesloten rolletje kabel er nog naast...
Waarom ze daar dan een dotje groen hebben opgezet is waarschijnlijk om de draadjes wat op hun plaats te houden tijdens het rijden.
Work in progress, niet meer achter zoeken 😉
Tsja, mijn baan heeft het eindstadium of het stadium op deze foto nimmer bereikt, en daar ben ik lang niet de enige in ;) 

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Typerend een baan van iemand die van metalen rails is overgestapt op plastic rails maar bovenleiding en seinen uit die tijd heeft behouden (want ze doen het immers nog goed).

OK, het voorsein 7038 is nog niet aangesloten, de bovenleidingsmast 7009 geeft aan dat het om de oude platte bovenleiding draden gaat, de huisjes hebben hun plastic glans mogen behouden, en achteraan staan 2 grote plastic strooiselpotten, want er wordt duidelijk nog aan gewerkt aan de afwerking, en er wordt alvast mee gereden, want voor veel mensen is het tussentijds rijden belangrijker dan het eerst volledig afmaken van de baan, om de moed niet te verliezen.

Een kenmerk van de getoonde C-rails overweg is dat de bomen pas dichtgaan als de trein al op de overweg staat.
Märklin levert nou eenmaal speelgoed, dus een kniesoor die daarop let.
Een van de twee bomen (de voorste) doet het helemaal niet of te laat (moet kunnen, een keertje naar kijken).

Deze baan is goed voor veel WOSA punten, dus.

Je zou eens moeten letten op het baanontwerp: de trein rijdt overal boven het maaiveld, er is niveauverschil tussen voorgrond en achtergrond van minimaal 18-20 cm, dus de treinbaan moet ergens of een stevige helling of helix hebben, of 2 gescheiden treinbanen voor de 2 niveaus zoals bij Bad Drieberg-Steinbrücke. Verder zie je dat 1 hoofdspoor voorzien is van bovenleiding, alle andere sporen niet. Dat is best curieus.

Het is ook de vraag waar dat voorsein (7038) bij hoort.
Het hoort misschien bij een armsein, onzichtbaar, ergens rechtsonder van de foto, buiten beeld gelaten. 
Maar linksboven op de foto staat het stationsgebouw met een perron vol Preisertjes, en daarom verwacht je dat de locomotief op een wissel staat, die naar dat 1e perron voert (maar dat is niet te zien, want er steekt niets uit), en dus zou je verwachten dat het voorsein een inrijsein functie heeft bij een armsein bij dat station.

In plaats van dat het voorsein een uitrijsein functie heeft, of de aankondiging is van een volgend bloksein.

Het voorsein staat midden naast een wissel (ongebruikelijk), en omdat seinen meestal in de rijrichting rechts staan van de rijbaan, vallen twee van andere verwachtingen direct weer af.

De manier waarop het voorsein staat, met de grijze relaiskast naar de camera toe, betekent dat de grijze kast tegen de rijrichting in  wijst (de seinpaal staat achteraan het grijze blok).
Maar als de baan eigenlijk enkelspoor is, wat naar twee kanten wordt bereden, dan klopt dat niet, en moet het sein worden "open gereden" als de trein de andere kant op rijdt. Analoog kan dat, digitaal heb je weinig aan dat grijze relaiskastje (behalve dan voor het mechanisch omklappen van het "ei").

Als je in onze wiki kijkt, dan vind je daar het hergebruik van oude seinen, als voorbeeld wordt daar sein 7188 gebruikt. Dan zie meteen waar dat kastje voor is, en waarom er van die gele en blauwe draden uit steken.
Citaat van: Marklin Newbie op maandag 14 augustus 2023, 15:19:43Dan maak je een mooie scenery en dan verpest je het op deze manier (foto gevonden op FB)
Maar goed, dat is dan weer mijn mening

Ook mogelijk dat het al een oudere foto en of baan is

Jij vind dit dus mooi? Ik vind het nogal tegenvallen, typische Märklinbaan die je in alle baanplanboekjes vind. Maar goed, jij vind dit dus mooi. Ik ben benieuwd wat jij van onderstaande foto's vind.

doe maar een treintje

mooie plaatjes maar weinig inhoud qua levendigheid, karakter en preisertjes ...maar nogmaals plaatjes zijn mooi  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

En ik mis de puco's toch wel een beetje >:-D .
De basis is mooi maar dit is nog niet af, buiten bemensing, of bepreisering eigenlijk, geen seinen en lantaarns. Indien de Preisers alsnog op komen dagen geen wachthokjes. Het geheel is klinisch en koud, ja zelfs beetje beangstigend.
Ander zichtje.
Komt van deze baan.
Vind ik alles behalve 'wonderfully'...
En dan is er op dezelfde site een film van Pilentum tussen alle superlatieven, maar die film is niet van de 'wonderfully constructed Märklin layout' maar van een 2 rail baan van een voor mij hogere kwaliteit. Merkwaardig.

Maar goed, op zich heb je dus een goed oog voor detail om het oude Märklin sein met de zichtbare aandrijving en de losliggende draden te spotten. Maar niet helemaal in dit topic misschien: ik kan alleen nog niet volgen waar je nu zelf heen wilt met het ontwerp van een eigen baan en aan welke kwaliteiten die voldoen moet. Wel willen knutselen met rails en middenleiders maar geen realistisch sporenverloop of super scenery nastreven.

Ik vind het nogal moeilijk met elkaar te rijmen. Dat maakt helpen lastig.

Je hebt of krijgt een mooie ruimte ter beschikking waar goed gebouwd kan worden. Modulair is op zich leuk, maar niet zo makkelijk als het op zichzelf staande speel-elementen moeten worden.

Er is een MiBa uitgave waarin een modulair uitgevoerde baan met op elkaar aansluitende industrie wordt beschreven. Bijvoorbeeld de productieketen van hout naar meubels en papier. Op modules van beperkte omvang van telkens een fabriek in het proces, zoals zagerij, geperst hout, meubels, papier en drukkerij, onstaat uiteindelijk een hele modelbaan.
Maar het rijden is wel beperkt tot korte goederentreinen met rangeerlocs. Een kloek station voor reizigers is niet zo eenvoudig modulair op te bouwen en tevens in bedrijf te nemen. De treinen moeten ergens heen!
Succes met de zoektocht in elk geval.

Groet,

Peter

Zie post 12 en 16
Tsja hier kun je eindeloos discussies over voeren.
Wat is een mooi, wat is een modelbaan?
Baan in post 16 is meer een speelbaan: overigens kan iemand daar ontzettend veel plezier mee hebben!
En da's dan weer heel belangrijk.
Baan in post 12 is al meer modelbaan maar nog lang niet af, we hebben het al van de nodige kanttekeningen voorzien.
Voorbeelden die Ronald aandraagt benaderen de werkelijkheid wel heel dicht, hoewel we dan altijd onze eigen persoonlijke smaak hebben.
Sommige banen uit het rijtje van Ronald vind ik wat somber (lichtinval) en de rauwheid is een beetje te veel benadrukt.
Beschouw de bouwers wel als profs.
Tussen deze 2 uitersten zit natuurlijk heel veel.

Moet me nog wel wat van het hart: als ik vroeger eens naar een Modelspoorbeurs of tentoonstelling ging en ik bekeek een modulebaan zaten de deelnemers met de rug naar je toe, was er nauwelijks of soms geen treinverkeer, ging je paar uur later weer bij zo'n baan langs was het nog precies het zelfde.
Of er lang gewoon een trein uit de rails.
Bij sommige deelnemers mocht je niet eens een vraag stellen, je werd onvriendelijk, hautain en argwanend behandeld.
Voor wie ga je dan naar een beurs, alleen voor je zelf en is het publiek slechts scenery? :o)
Citaat van: Baanloos op woensdag 16 augustus 2023, 09:11:19Voorbeelden die Ronald aandraagt benaderen de werkelijkheid wel heel dicht, hoewel we dan altijd onze eigen persoonlijke smaak hebben. Sommige banen uit het rijtje van Ronald vind ik wat somber (lichtinval) en de rauwheid is een beetje te veel benadrukt. Beschouw de bouwers wel als profs.Tussen deze 2 uitersten zit natuurlijk heel veel.

Als ik lees: Rijtje dan zal je mogelijk mij bedoelen  :)  Goed, dat is inderdaad allemaal persoonlijke smaak. De meeste banen moet je in het echt zien. Dan komt vaak het kwa licht en dergelijke heel anders uit. Het jammere is dat sommige banen zoals die van Stedahult maar op een paar beurzen te zien zal zijn. Die van Wim Vink bijvoorbeeld nooit omdat het zijn eigen thuisbaan is.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wat een discussie weer over wat wel of niet mooi is. Is een baan dan pas mooi als hij niet van echt te onderscheiden is? Nee, een baan is mooi als de bouwer er plezier en ontspanning in vindt O:-D !

Heel veel bouwers komen niet eens zo ver als het getoonde voorbeeld. En dan gaan zeuren over een seinpaal die daar toevallig is neergezet en even vergeten is weg te halen voor de foto :? .

Het is en blijft hobby en ontspanning (als het goed is) en wat wel of niet mooi is, is een heel rekbaar begrip.
Marklin Newbie
gast

Tja, allemaal leuke reacties
De een al wat beter dan de ander
Een eindeloze discussie van de mijn is mooier dan de jouwe of dat is net weer niet goed genoeg voor de ander, enz enz enz

Wat is inderdaad mooi en wat "niet?
Als je je baan niet van scenery voorziet, is die dan lelijk?
Zolang dat je het zelf maar mooi en functioneel vind, moet en mag je gerust trots zijn op wat je hebt (af)geleverd
De ene heeft er net dat tikkeltje meer feeling voor dan de andere

En ik "begin" er gewoon niet aan (om hem 100% van scenery te voorzien), maar ik denk dat ik niet de enige ben.
Maar wil dat dan zeggen dat de bepaalde keuzes die ik dan maak dan verkeerd zijn?
Waarom doe ik het dan?
Tja, dat is ieder zijn keuze toch

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

Citaat van: Marklin Newbie op woensdag 16 augustus 2023, 11:36:02...
Een eindeloze discussie van de mijn is mooier dan de jouwe of dat is net weer niet goed genoeg voor de ander, enz enz enz
...

Maar wil dat dan zeggen dat de bepaalde keuzes die ik dan maak dan verkeerd zijn?
Waarom doe ik het dan?
Tja, dat is ieder zijn keuze toch
...

Maar dat is exact wat ik mij afvroeg toen je dit topic opende door te zeggen dat die baan werd 'verpest' door een paar draadjes die al dan niet bewust nog niet waren weggewerkt  ;)
Volgens mij is er op dit forum de ruimte om te doen wat je wilt, van WOSA tot purisme ten top, zolang je elkaar en elkaars resultaten maar op waarde weet te schatten, gegeven wat hij/zij wil of waardeert, maar nu val ik in herhaling  :)
Marklin Newbie
gast

@citaat
Verkeerde woordkeuze ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

wordt er niet duidelijker op mevrouw Newbie...
Citaat van: Rudibeer op dinsdag 15 augustus 2023, 21:49:51mooie plaatjes maar weinig inhoud qua levendigheid, karakter en preisertjes ...maar nogmaals plaatjes zijn mooi  :thumbup:

Citaat van: Baanloos op dinsdag 15 augustus 2023, 21:58:30De basis is mooi maar dit is nog niet af, buiten bemensing, of bepreisering eigenlijk, geen seinen en lantaarns. Indien de Preisers alsnog op komen dagen geen wachthokjes. Het geheel is klinisch en koud, ja zelfs beetje beangstigend.

Klopt heren dat er nog geen levendigheid te bespeuren valt want aan deze baan werkt ondergetekende nog steeds aan. En het feit dat er alleen op woensdag en vrijdag gebouwd wordt ligt het tempo ook niet zo hoog aangezien er ook dingen vast gelijmd en geschilderd moeten worden en dat heeft tijd nodig.

doe maar een treintje

grappig dat hobbyisten,  :D wij dus de modelspoorders, zolang kunnen "ouwehoeren" over wat mooi is of niet en wat je wel of niet doet en wat veel of weinig is.
ik neem er me m'n petje voor af hoor  :P

tuut tuut tuut de groetjes van Ruud