Typerend een baan van iemand die van metalen rails is overgestapt op plastic rails maar bovenleiding en seinen uit die tijd heeft behouden (want ze doen het immers nog goed).
OK, het voorsein 7038 is nog niet aangesloten, de bovenleidingsmast 7009 geeft aan dat het om de oude platte bovenleiding draden gaat, de huisjes hebben hun plastic glans mogen behouden, en achteraan staan 2 grote plastic strooiselpotten, want er wordt duidelijk nog aan gewerkt aan de afwerking, en er wordt alvast mee gereden, want voor veel mensen is het tussentijds rijden belangrijker dan het eerst volledig afmaken van de baan, om de moed niet te verliezen.
Een kenmerk van de getoonde C-rails overweg is dat de bomen pas dichtgaan als de trein al op de overweg staat.
Märklin levert nou eenmaal speelgoed, dus een kniesoor die daarop let.
Een van de twee bomen (de voorste) doet het helemaal niet of te laat (moet kunnen, een keertje naar kijken).
Deze baan is goed voor veel WOSA punten, dus.
Je zou eens moeten letten op het baanontwerp: de trein rijdt overal boven het maaiveld, er is niveauverschil tussen voorgrond en achtergrond van minimaal 18-20 cm, dus de treinbaan moet ergens of een stevige helling of helix hebben, of 2 gescheiden treinbanen voor de 2 niveaus zoals bij
Bad Drieberg-Steinbrücke. Verder zie je dat 1 hoofdspoor voorzien is van bovenleiding, alle andere sporen niet. Dat is best curieus.
Het is ook de vraag waar dat voorsein (7038) bij hoort.
Het hoort misschien bij een armsein, onzichtbaar, ergens rechtsonder van de foto, buiten beeld gelaten.
Maar linksboven op de foto staat het stationsgebouw met een perron vol Preisertjes, en daarom verwacht je dat de locomotief op een wissel staat, die naar dat 1e perron voert (maar dat is niet te zien, want er steekt niets uit), en dus zou je verwachten dat het voorsein een inrijsein functie heeft bij een armsein bij dat station.
In plaats van dat het voorsein een uitrijsein functie heeft, of de aankondiging is van een volgend bloksein.
Het voorsein staat midden naast een wissel (ongebruikelijk), en omdat seinen meestal in de rijrichting rechts staan van de rijbaan, vallen twee van andere verwachtingen direct weer af.
De manier waarop het voorsein staat, met de grijze relaiskast naar de camera toe, betekent dat de grijze kast tegen de rijrichting in wijst (de seinpaal staat achteraan het grijze blok).
Maar als de baan eigenlijk enkelspoor is, wat naar twee kanten wordt bereden, dan klopt dat niet, en moet het sein worden "open gereden" als de trein de andere kant op rijdt. Analoog kan dat, digitaal heb je weinig aan dat grijze relaiskastje (behalve dan voor het mechanisch omklappen van het "ei").
Als je in onze wiki kijkt, dan vind je daar het
hergebruik van oude seinen, als voorbeeld wordt daar sein 7188 gebruikt. Dan zie meteen waar dat kastje voor is, en waarom er van die gele en blauwe draden uit steken.