Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ballast Marklin c rails

Gestart door j.vanzuthem vrijdag 28 juli 2023, 18:43:55

ballast Marklin c rails

ballast Marklin c rails
Hoe gebruik je ballast bij c rails i.v.m. de puntjes in het midden van de rails ?
Re: ballast Marklin c rails

doe maar een treintje

niet, alleen ballast naast de bedding, of om de bedding minder stijl te maken of het opvullen van de ruimte tussen 2 sporen.

gr. Ruud

Fantasietjes op de baan

Hi, zoals Ruud vermeldt: tussen de rails opvullen ( ik gebruik XPS) en tussen de rails verven of dunne ballast, rails en steunen ook verven, is wel n monnikenwerk ...heb zelf nog maar n paar sporen zo behandeld hoor.

As-je-me-noe

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met de C-rail, dus wel met M- en K-rail, waarvan de laatste zich goed laat ballasten.
M.b.t. de C-rail zou ik het, zoals hierboven al gemeld, houden bij de zijkanten van de rail en tussen de rails in.
Wat wel mogelijk is, de C-rail m.b.v. bijv. een airbrush te "verouderen" en met washes (verdunde verf) en dry-brushing de C-rails meer karakter te geven.

Mvg,
Hans63
Hoe dan ook blijven het voor mij het beetje lapmiddelen om de C-rail een realistischer smoel te geven. Het enige goede eraan is de spoorstaaf. Die is fijner en dus fraaier dan die van de K-rail uit de 2200 serie. Over de spoorstaven van de 2100 serie en M-rails moeten we het maar helemaal niet hebben.
Van een afstandje is een goed geballaste K-rail voor mij acceptabeler dan de andere opties voor 3-rail.

Groet,

Peter

Swiss rail .. what else?

Ter inspiratie:

Groeten,
Wico
 @citaat OK. Er is zeker wat van te maken!

Maar de moeite is minstens net zo groot als met rails zonder plastic bedding. En je kunt niet variƫren met wat meer of minder vulling tussen de dwarsliggers.

Groet,

Peter
Amaai, zoveel moeite om de ballast zo mooi aan te brengen, nu nog de sporen wat dichter bij elkaar leggen om het er een beetje realistisch te laten uit zien...
Ik lees overal dat ze houtlijm gebruiken die niet watervast is, maar in de winkel staat op elk potje watervast. Welk soort houtlijm is dat niet ? En nog een vraag, heeft iemand een idee wat voor flesje ik zou kunnen gebruiken om deze verdunde lijm erop te druppelen ?
Citaat van: j.vanzuthem op vrijdag 11 augustus 2023, 13:48:40Ik lees overal dat ze houtlijm gebruiken die niet watervast is, maar in de winkel staat op elk potje watervast. Welk soort houtlijm is dat niet ?

Ik gebruik gewoon standaard houtlijm van bison wel D2 die is niet echt watervast. D3 is dat wel. Dan kan je met een warme lauwe doek de lijm zo los maken.

Citaat van: j.vanzuthem op vrijdag 11 augustus 2023, 13:48:40En nog een vraag, heeft iemand een idee wat voor flesje ik zou kunnen gebruiken om deze verdunde lijm erop te druppelen ?

Gebruik daarvoor een standaard pipet, een oude fles glassex / dasty, parfumflesje.
Ik ballast mijn c-rail aan de zijkant en tussen de rails. Met houtlijm een dunne strip karton aan de zijkant lijmen om het te verbreden. Daarna verouderen dmv verpulverd pastelkrijt, op te brengen met een kwastje.

Zie Schonblick 3.0
@Sanderz28 Wat voor kleur is dat? Ik zou kijken naar een XF64 van Tamiya of ergens in die range. Dit is wel erg "oranje" of de foto moet behoorlijk afwijkend zijn.
Komt door de foto. Verschil is schrikbarend :D