Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verf voor dak Marklin V200 (3021)

Gestart door klein015 maandag 12 juni 2023, 19:25:03

Verf voor dak Marklin V200 (3021)
Hallo,
Ik ben bezig een oude 3021 op te knappen en ik ben nu op zoek naar de juiste verf om het dak bij te werken. Er zit een metallic lak op en ik heb op https://raaijmakersmodelspoorwegbouw.jouwweb.nl/tips-truc-s/normen-en-naslagwerken-1/ral-kleuren-1 gezocht naar het juiste RAL nummer. Ik had gehoopt dat het RAL 9007 zou zijn, en heb dus een potje Humbrol #53 gekocht. Deze verf bleek echter niet de juiste.
Weet iemand welk RAL nummer ik moet hebben, en/of welk nummer verf van welke fabrikant ik zou moeten hebben?

Ik hoop dat iemand op dit forum dit weet want ik zoek al een poosje op internet nar deze info, maar het is niet te vinden.
Alvast mijn dank,
René
Re: Verf voor dak Marklin V200 (3021)
Alle kleuren die op de oude marklin V200 zitten kloppen niet met de werkelijkheid. Toendertijd werd er gekeken wat er in de kinderkamer leuk uit zag. Er was een "verfmeester" bij marklin aktief die zelf de kleuren mengde.
Vandaar ook dat er vrijwel geen ral of andere verfjes in passende kleur te verkrijgen zijn. Je zult zelf iets moeten mixen.

Bart
Hallo Bart,
Dank voor je reactie. De RAL kleuren uit de tabel die ik postte zijn toch wel erg accuraat; de rode kleur en de grijze onderband van de V200 staan er met het juiste RAL nummer in, en ik heb die verf ook eenvoudig kunnen kopen en ik ben erg tevreden hoe goed die kleuren zijn in vergelijk met de verft die op de V200 zit. Het RAL nummer voor het dak ontbreekt echter in de tabel, dus daarom hoop ik dat iemand op dit forum dit al eens heeft opgezocht.
Met vriendelijke groet,
René

Oude rot in de techniek

Ik zou naar een (verf) winkel gaan er van die kleuren strips halen en dan thuis de kleur proberen te vinden.

Ook bij spuitbus-kleurmakers (auto-onderdelen etc) hebben ze duizenden kleur-waaierstrips en kunnen ze de kleur voor je maken in een spuitbus.

Een specifieke kleur kost dan wel wat..., maar je wilde ook exact de juiste kleur..... ;) 

Ronald Visser

Geen brug is te ver.

Hoi,

Was er ook al eens mee bezig geweest.
En dit overzicht had ik toen ergens gevonden en opgeslagen.
Helaas weet ik even niet meer waar de bron was.

V 200 DB - Ursprungsanstrich:
Dach: RAL 7023 betongrau (ab 1966 RAL 7022 umbragrau)
Lokaufbau: RAL 3004 purpurrot
Fensterband: RAL 7021 schwarzgrau
Zierstreifen: RAL 9006 weißaluminium
Anschriften: RAL 7030 steingrau
DB-Emblem und Betriebsnummer: RAL 9006 weißaluminium
Schürzenblech: RAL 7021 schwarzgrau
Rahmen: RAL 9005 tiefschwarz
Brennstoffbehälter: RAL 7021 schwarzgrau
Drehgestelle: RAL 9005 tiefschwarz
Räder: RAL 9005 tiefschwarz

Weet ook niet of het helemaal klopt.

M.vr.gr. Erwin

BLIJ dat ik analoog RIJ

En wil je de kleur die Marklin gebruikte, of wil je de "echte" kleur?

De grijstinten die Erwin doorgeeft zijn overigens behoorlijk verschillend qua kleur en zijn i.i.g  geen metallic-lak.
Hoe reëel is metallic-lak overigens voor het dak van een loc of rijtuig? De modeltreinleveranciers gebruik(t)en het regelmatig, maar werd/wordt het in het grootbedrijf ook toegepast?

Ik heb hier op m'n werk een RAL-kleurenwaaier liggen en zal 'm vanavond eens naast het dak van mijn V-200 houden.
RAL kleuren zijn overigens ook niet zaligmakend, er zijn natuurlijk zat kleuren die niet exact in die waaier voorkomen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik heb de RAL K5 Classic kleurenwaaier er even opgelegd en kom tot de volgende nummers:
RAL3003 robijnrood
RAL7021 zwartgrijs
RAL7048 parelmoermuisgrijs
IMG-20230613-WA0003.jpg

RAL3003 is net iets donkerder dan RAL3004 en komt daarmee in mijn ogen beter overeen met de loc:
IMG-20230613-WA0000.jpg

De RAL7021 staat ook in Erwins lijstje, dus laten we die maar voor waar aanhouden :) :
IMG-20230613-WA0001.jpg

En voor het dak kom ik op RAL7048, metallic grijs met een ietwat gelig tintje. Anders dus dan de 2 behoorlijk verschillende nummers uit Erwins lijstje; maar Märklin wisselde in verschillende bouwjaren nog wel eens met de dakkleuren (en wellicht is die van mij verkleurd):
IMG-20230613-WA0002.jpg

Tot slot nog even de verschillende RAL-kleuren die genoemd zijn naast elkaar,
v.l.n.r.: 3003-3004-7048-7023-7022:
IMG-20230613-WA0004.jpg

Het rood en donkergrijs zijn natuurlijk het meest karakteristiek voor de V200; de kleur van het dak is in principe minder belangrijk (vind ik ;) ).

Succes met het opknappen van je 3021; plaats nog even een fotootje van het eindresultaat :thumbup: !

Geen brug is te ver.

Hoi Hans,

Mooi overzicht, wat ik plaatste was het origineel.
Maar wist niet dat Marklin hier best veel van af week.

M.vr.gr. Erwin

BLIJ dat ik analoog RIJ

In de afgelopen 60 (?) jaar kan er natuurlijk ook best wat verkleurd zijn ;) .

René had de voor zijn V200 passende kleuren rood en donkergrijs al gevonden en het ging hem hoofdzakelijk over het dak en daar zijn vast verschillende tinten in geweest.
Allen dank voor de antwoorden tot nu toe! Ik had zelf ook al de kleuren grijs gevonden die voor het dak genoemd worden, maar dat zijn inderdaad geen metallic lakken. Wat erop zit is inderdaad iets grijs/gelig metallic zoals op de foto van Hans te zien is. Dus zijn suggestie van RAL7048 is zeker iets waar ik eens naar ga kijken!

Groet,

René
Lekker eigenwijs allemaal weer met de RAL waaiertjes. Klopt niks van. Zelfs het goed gelijkende ral 7021 is een andere kleur als marklin erop smeerde.

De originele dakkleur van een V200 is RAL7005 . Br 221 was RAL7023.

En marklin had zijn eigen kleur dus. :)

Bart

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik weet niet waar je die kleuren vandaan hebt, maar je zal wel gelijk hebben.
Maar als je een Märklin loc in ere wil herstellen heb je niks aan de originele kleuren van het grote voorbeeld en zal je -inderdaad lekker eigenwijs; ik zie dat als een compliment ;) - met een kleurenwaaiertje aan de slag moeten.

In model moet je soms afwijken van het grote voorbeeld om het geloofwaardig/herkenbaar te maken; de kleurbeleving is nu eenmaal anders bij modellen.

M* en bezig te digitaliseren

Mijn 3021 heeft ook een opfrisser nodig dus dan is het wel handig om de kleurgegevens ergens terug te kunnen vinden.
Vandaar ook m'n reactie.
Het zal waarschijnlijk wel spuitwerk worden, alhoewel ik int verleden ook wel eens automodellen met verdunde verf zeer strak in de lak heb gekregen.
Dus dat blijft een optie ( geeft veel minder rommel achteraf).
Dat je bij modellen moet afwijken van de werkelijkheid is een "achterhaald gedachtegoed". En ik hoop ook werkelijk dat er geen fabrikant meer is die deze filosofie ooit weer gaat invoeren.
Bij mij komen er of: de voorbeeld kleur; of het speelgoed kleurtje op. Afhankelijk van of ik een model, of een restauratie maak.
Een oude V200 van marklin zal ik nooit volgens voorbeeld restaureren, maar alleen met de originele marklin kleuren.
Dan pas ziet het ding er uit zoals het bedoeld is. Als "model" met de kleuren van het voorbeeld zal iedereen zeggen dat de lok er niet uit ziet.
Oftewel: de moeite om de marklin kleuren zelf  >:-D te mixen loont.
Zoals altijd: mijn mening. Iedereen mag er best de voorbeeld kleuren op smeren.
RAL3004 voor het rood.
RAL7021 voor het grijs
RAL7005 voor het dak
RAL9006 voor de sierstrepen (bij gebrek aan beter).

Bart

M* en bezig te digitaliseren

Mss is m'n  opname van 3 Märklin diesels wel leuk om een idee te krijgen hoe het er in de praktijk uit ziet.

IMG_3440.jpeg

foto uit een ander draadje

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: klein015 op dinsdag 13 juni 2023, 21:45:31Allen dank voor de antwoorden tot nu toe! Ik had zelf ook al de kleuren grijs gevonden die voor het dak genoemd worden, maar dat zijn inderdaad geen metallic lakken. Wat erop zit is inderdaad iets grijs/gelig metallic zoals op de foto van Hans te zien is. Dus zijn suggestie van RAL7048 is zeker iets waar ik eens naar ga kijken!

Groet,

René
7048 is de kleur uit de RAL-waaier die het meest op het dak lijkt. Maar wijkt nog best af.
Ik denk dat je er het dichtst bij komt door beige-grijs te mengen met een beetje zilver (of misschien zelfs goud).