Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC

Gestart door Supervisors_NL zondag 12 februari 2023, 10:48:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Hallo Vrienden,

Ik heb gisteren op de beurs in Houten een mooie, al omgebouwde Roco Sik, model 62958 gekocht.
De loc is voorzien van een sleper en een ESU Lokpilot 4.0
De ombouw is heel netjes uitgevoerd.

Helaas heeft de loc geen verlichting, en is deze (af fabriek) voorzien van een blauwe imitatie knipperlicht op het dak.
Ik heb het draadje: ombouwen gelijkstroom roco sik van Marklintim op deze website gezien en gelezen.

Aldaar zie ik verwijzingen naar Youtube waarin een Sik wordt getoond met een knipperende led.
Ook staat in het verslag dat er nog een led in de loc ingebouwd gaat worden, maar hoe is niet meer te lezen.

Daarom de volgende vraag:
Weet iemand hoe ik een dergelijke led kan inbouwen, gebruikmakend van de aansluiting op de Lokpilot.
De voorkeur gaat dan naar een blauwe knipperende led, en waar ik eventueel zo'n knipperled kan kopen.

Advies en tips zijn van harte welkom.




Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Je plakt met Micro Kristal Klear een ledje onder het dakje, precies onder de lamp en je sluit het aan op de decoder....







.... en je hebt een knippersik.

Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Hallo Ben,

Heel erg bedankt voor de reactie.
Weet je toevallig ook nog welk type led je hebt gebruikt?
Ik hoor het nog graag.
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Het zal denk ik een blauwe 0805 geweest zijn, met de twee draadjes er al aan.
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Hallo Ben,

Dank nogmaals voor de reactie. Ik kan hier verder mee.
Fijne avond nog.
Groet, Paul
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Ik heb inmiddels een aantal bedrade knipperleds gekocht via een website.
Naar nu blijkt zijn die geschikt voor 12v.
Dus die zullen het niet lang volhouden in de loc.
Er is al een weerstand opgenomen in de bedrading, echter deze is volledig met krimpkous afgedicht.
Kan ik nu een extra weerstand in serie zetten, om deze alsnog geschikt te maken voor 19v (zoals de M** lampjes),
en zo ja, welke waarde moet ik dan daarvoor gebruiken.

Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Ja, je kan een extra weerstand in serie zetten. Maar je kan ook de krimpkous opensnijden met een scalpel en de originele weerstand vervangen door een grotere waarde. Hoe groot die weerstand dan moet worden zul je zelf even uit moeten rekenen. Daarvoor moet je weten hoeveel stroom er door de LED loopt, dat is even meten met een multimeter.
R = U / I oftewel weerstand is spanning gedeeld door stroom. De spanning is 19-12 =7V, de stroom heb je net gemeten en dan kun je de weerstand uitrekenen.
Let wel dit is de extra weerstand die je uitrekent. Wanneer je de originele weerstand gaat vervangen moet je deze waarde daarbij optellen.

Maar je gebruikt een LoPi4. Schakel je deze LED tussen de F uitgang en de blauwe draad of met de massa. Daar zit nogal verschil in spanning in namelijk. tussen de F en de blauwe draad is het ongeveer 12V volkomen gestabiliseerd, tussen de F en de bruine of zwarte (massa) draad is het ca 19V niet gestabiliseerd (knipperend). Nu heb je al een knipperled dus dat extra knipperen heb je niet nodig.
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 februari 2023, 13:31:12tussen de F en de blauwe draad is het ongeveer 12V

Nee, dit hangt af van je baanspanning. Als die op 18-19V zit, is de spanning tussen F en blauwe draad ook zoiets. In elk geval is het al snel hoger als 12V.
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Hallo Allen,
In verband met ziekte een iets verlate reactie.

Wederom allen bedankt voor de reactie's.


Groet,
Paul
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Is het inmiddels gelukt ???

Het in het bericht bovenaan beschreven filmpje komt van mij....
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Hallo Binkie,

Helaas is het niet gelukt.
Ik heb heel veel problemen ondervonden met dit Sikje.

Helaas bleek dat de decoder niet al te netjes was aangesloten. Dus toen ik het geheel "open" had, waren een aantal draden van de decoder gebroken.
Het geheel was ook niet heel netjes gesoldeerd.
Daarbij bleek vervolgens de motorplaat was beschadigd en de contactveren van deze plaat naar de de motorcontacten waren "lam", waardoor er geen goed contact
meer was.
Dat alles heb ik wel kunnen herstellen. Toen ik echter keek naar het "ledlampje" op het dak, bleek dat het een "immitatie" led was.
Ik heb deze geprobeerd deze te "verlichten", door er een led onder te plakken. Zelfs een witte led levert te weinig licht op.
Alleen als de ruimte volledig is verduisterd, dan zie je een klein beetje blauw licht door de het kapje op het dak.

Inmiddels heb ik begrepen dat er meerdere types van de Sik zijn, waarbij sommige dus een verbindingsstaaf voor de dakverlichting hebben.
Mijn Sik heeft dit dus niet.

Al met al heb ik de moed maar opgegeven.
Ik ben toevallig afgelopen zaterdag weer naar Houten geweest, maar aldaar nog geen vervangend Sikje kunnen "scoren".

Dank en groet,
Paul
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
En als je nu met een heel klein boortje het knipperlichtje uithold
zou het dan niet werkend te krijgen zijn?
of met een tandarts freesje?

of misschien het neppertje vervangen door een ledje?


Gr Ed
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Denk dat je dan toch iets fout doet, Paul.

Met een gewoon ledje is er prima licht uit te krijgen. Oud videootje, waar het dakje nog los lag. Uithollen o.i.d. niet nodig, gewoon ledje eronder plakken en gaan  B)
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
 @citaat Ziet er goed uit.

Maar heb je daar nu een SMD LED pnder geplakt of een gewone, dat is de grote vraag. Lijkt mij dat een SMD betere resultaten geeft als een gewone LED. En dan zijn er weer zat hobbyisten die niet aan een SMD durven solderen.
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
SMD, voor degene die daar niet aan durven te solderen, die kan je ook met draden er al aan gesoldeerd kopen.
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Mocht je het willen proberen met smd wil ik je best wel helpen hoor
je mag altijd langskomen en dan gaan we wat uitproberen
ik heb ruime ervaring hiermee en vele op voorraad

Gr Ed
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Allereerst dank aan jullie voor de reacties.

Hierbij een update.

Ik heb inmiddels een aantal onderdelen in bestelling staan voor deze loc.
Zodra ik deze binnen heb, ga ik de loc maar eens helemaal reviseren.
Zoals gezegd is er nogal wat aan de hand met de loc. Alle onderdelen welke zijn "aangetast" worden dan vervangen.
Ik had het getest met een gewone led, maar ik heb op dit moment zowel witte als blauwe smd knipperleds in voorraad.
Deze zijn al bedraad, dus daar ligt het niet aan.

Dus, waarschijnlijk gaat het allemaal wel goed komen, zodra ik de onderdelen heb binnengekregen.


Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Euhm, misschien kan het wel die knipperled zijn. Ik heb gewoon een normale led gebruikt en stel in de decoder in dat die knippert. Kan best dat je knipperled minder licht geeft, en/of de lichtsterkte minder regelbaar is.
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Hallo John,

Citaat van: Looney Tunes op woensdag 21 juni 2023, 13:36:03Euhm, misschien kan het wel die knipperled zijn. Ik heb gewoon een normale led gebruikt en stel in de decoder in dat die knippert. Kan best dat je knipperled minder licht geeft, en/of de lichtsterkte minder regelbaar is.

Daar was ik dus niet van op de hoogte. Er zit een ESU Lockpilot 4 in deze Sik. Hoe kan ik dan instellen om de led te laten knipperen?
Waarschijnlijk zal ik dan één van de CV waarden moeten aanpassen.
Ik heb echter geen lockprogrammer van ESU. Ben alleen in het bezit van een 60657 MS2
Vraag me dus af of dat mogelijk is.

Hoor het dus graag.
Re: Knipperende Led in omgebouwde Roco Sik 62958 naar 3-rail AC
Klopt, dan moet je CVs aanpassen.
Je kan de handleiding bekijken - daarin kan je vinden welke CV je nodig hebt, of de lokprogrammer software (gratis) downloaden, een project aanpassen en via de menubalk de veranderde CVs bekijken die je dan met je MS kan aanpassen.