Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.

Gestart door Supervisors_NL donderdag 29 december 2022, 19:44:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.
Hallo,

Ik heb vandaag onze nieuwe loc een Märklin 37186 toegevoegd aan onze MS2 60657.
Aanvankelijk was het erg moeilijk om deze loc toe te voegen.
Het schijnt een loc met een FX decoder te zijn, met het standaard adres (volgens fabriek) 18.
Daarop gaf de loc echter geen response.

Ik heb de loc opgezocht in de databaselijst en daarbij krijg ik de omschrijving: S3/6 2000
Na veel puzzelen kwam ik er achter dat op de loc adres 36 was ingesteld.
Gelukkig bleek de loc toen te reageren, ware het niet dat een aantal functies het niet doen.

Volgens de informatie zou de loc de volgende functies hebben:
F0 Verlichting aan/uit -> Werkt
F1 Rookgenerator aan/uit -> Werkt niet
F2 Stoom fluit -> Werkt niet (Pictogram van een speaker)
F3 Bel geluid -> Stoomfluit werkt hier (eveneens met bijbehorend pictogram van een stoomfluit)
F4 Optrek/afremvertraging in/uitschakelen -> Werkt

De omschakeling van de verlichting werkt correct, evenals de rijrichting.

Vraag: Op welke manier kan in de juiste instellingen herstellen voor deze loc, en kan dat met mijn MS2.
Ik ben helaas niet bezit van een CS.

In de bijlage het beeld van deze loc op mijn MS2.

ALvast dank voor de reactie.
Re: Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.
Hoi, heb je een programmeerspoor, of kun je alleen deze loc op je baan zetten, zonder andere locs? Dan kun je hem ook eens uit je ms2 verwijderen, en daarna de ms2 zelf laten herkennen. Wellicht dat dat werkt.
Re: Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.
Er zit een dipswitch decoder in met een geluidsmodule. Er valt niets aan in te stellen, als het niet werkt is het defect.
Re: Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.
Hallo,
Dank voor jullie eerste reacties.
Ik wil graag de volgende reacties geven:
@Roy
Ik gebruik een KFZ Zeller Rollerbank voor het programmeren, dus er staan geen andere locs op de baan.
Helaas is het niet gelukt om deze loc via "herkennen" toe te voegen aan de database. Ik krijg dan de melding: geen loc!
Alleen via het toevoegen vanuit de database, van een 37186 gaf een loc te zien zoals ik heb beschreven: Dus een s3/6 2000.
Helaas bleek dat deze dus "standaard" was ingesteld op adres 18.
Ik heb dus achterhaald dat dit dus 36 moest zijn, echter hetgeen wel erg moeilijk was.

@Spoors
Ik begrijp dat er een dipswitch decoder in de loc zit, maar waarschijnlijk zijn er toch ook CVI's nodig om de juiste gegevens aan te sturen, of zie ik dat verkeerd.
En, de luidsprekermodule werkt blijkbaar wel, alleen geeft deze wel een fluit maar geen "bel" geluid aan, en blijkbaar ook nog eens op de verkeerde functie.
Dus het zou voor een luidspreker module toch functietechnisch geen verschil moeten maken tussen deze 2 geluiden, behoudens, behalve geluidsbestandje?


Helaas zit bij de loc een Japanse manual. Op de website van M is geen handleiding o.i.d. te vinden.
Nu is mijn Japans niet dusdanig dat ik daar verder mee kwam.
Dus via de Wiki pagina van deze site heb ik de verdere gegevens van deze loc achterhaald.

Ik had echter al een draadje gelezen van: Kodros van 3 jaren geleden. "CSR1 pakt 37186 loc met verkeerde gegevens uit de databank"
Ook hij had problemen met deze loc uit de database.
Echter, blijkbaar nadat hij het adres had gewijzigd geeft hij aan dat het werkt.
Maar, er wordt daar wel een opmerking gemaakt dat waarschijnlijk de instellingen niet zullen kloppen.

Vandaar dat ik op zoek ben naar wat er nu aan de hand is met deze loc. De functies staan blijkbaar niet onder de juiste knoppen, en werken deels niet.
Kan het zijn dat er toch verkeerde waarden in de database staan, of moet ik op zoek baan andere oplossingen?

Tips? ik hoor het nog graag.


Re: Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.
Beste mede-hobbyisten,

Inmiddels zijn we enige tijd verder en zijn er een aantal ontwikkelingen geweest met betrekking tot dit draadje.
Graag wil ik jullie nog op de hoogte brengen van het laatste resultaat.

Ik heb net voor de jaarwisseling ook nog contact gezocht met de website van tante M* en daar ook mijn vraag/probleem neergelegd over de functies van deze loc.
Zeer snel kreeg ik een nette reactie terug van een een medewerker van M*.
Daarbij zat een uitleg maar ook de printscreen van het beeld welke zichtbaar was toen de betreffende gebruiker deze loc op zijn CS3 had toegevoegd vanuit de database.
Deze gegevens kwamen overeen met de gegevens welke ik op mijn MS2 60657 zag.
Natuurlijk waren de plaatjes veel mooier in de CS3, maar functietechnisch leek het verder gelijkwaardig.

Tevens kreeg ik van deze goede man een PDF met daarin een handleiding van deze 37186.
Zo kwam ik in bezit van de potmeterfuncties van zowel van de Locdecoder als ook de geluidsmodule.

Vandaag heb ik de loc wederom losgeschroefd. Helaas had ik nog steeds de "bel" functie niet werkend.
Ik heb toen alle bedrading gecontroleerd van decoder naar de geluidsmodule. Ook daarin werden geen fouten aangetroffen.
Tot ik opeens de optrek- en remvertraging ging gebruiken. En, opeens was daar het belgeluid.

Wat is er nu aan de hand:
Blijkbaar zit in de database van M* een fout in de instellingen.
Bij F2 staat het pictogram van een bel, en daar werkt de optrek- en remvertraging.
Bij F4 staat het pictogram van de schildpad. Daar werkt de bel van de loc.

Je kunt de functies niet omdraaien met een MS2. Ik heb daarom de pictogrammen dus maar aangepast, hetgeen betekent dat ik dus nu de optrek- en remvertraging  via F2 kan inschakelen,
en via F4 de bel.
Het komt weliswaar niet overeen met de handleiding van deze loc, echter het werkt technisch wel.

Natuurlijk heb ik M* hierover ook een berichtje gestuurd, dus wellicht wordt dit bij een update van de software weer aangepast.
Maar dat wachten we verder wel af.

Al met al heb ik dus nu een loc, welke blijkbaar behoorlijk moeilijk te krijgen is, althans volgens de medewerker van M*.
Ik ben er erg blij mee en de loc loopt als een "trein"  :D . Dat is mooi, want dat wordt er ook van verwacht.

Alle "problemen" zijn daarmee voor mij opgelost.
Nogmaals dank aan iedereen voor de hulp, ondersteuning, bijdrage, enz. bij dit draadje van mij.
Re: Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.
Als ik naar de foto in d eerste post kijk, zie ik dat jouw MS2 nog niet de meest actuele update(s) heeft gehad. Het lijkt er op dat deze (veel) ouder is dan versie 3.55. Intussen zijn we bij 3.148.
Wellicht kun je die in jouw omgeving laten updaten. Dat kan zowel met een CS2/CS3 als met een MS2 met de meest recente update.

Dan zou je in de regel onderin voor elke loc in jouw loklijst een streepje zien in plaats van de afbeeldingen van lokjes.

Wellicht is daarmee ook het probleem van het niet kunnen vinden van meer functies ook opgelost, omdat deze versie intussen 32 functies aankan. (Uiteraard nooit meer dan er in de decoder aanwezig zijn)

John (VT601)
Re: Nieuwe loc 37186 toegevoegd aan MS2, functies werken niet.
 @citaat  @citaat Helemaal begrijpen doe ik het niet, onderstaand rijmt niet met elkaar.....

Citaat van: Supervisors_NL op donderdag 29 december 2022, 19:44:43F4 Optrek/afremvertraging in/uitschakelen -> Werkt


Citaat van: Supervisors_NL op dinsdag 03 januari 2023, 19:30:27Bij F4 staat het pictogram van de schildpad. Daar werkt de bel van de loc.