Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digitaal Op Zolder (filmpje en meer fotos)

Gestart door pjotterke zaterdag 17 december 2022, 13:49:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal Op Zolder (filmpje en meer fotos)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Digitaal Op Zolder (filmpje en meer fotos)
Na enige overweging wil ik toch maar een draadje starten om de bouw van mijn modelbaan (DigitaalOpZolder) toe te vertrouwen aan dit forum.

Qua Märklin ben ik niet nieuw loop al heel wat jaartjes mee, heb in het verleden weleens wat aan dit forum toegevoegd, hetzij reacties hetzij verslagen van ombouw van een analoge loc naar digitaal, het maken van bovenleiding, maar een bouwverslag nee, das nieuw. Misschien leuk voor jullie HOE ben ik in deze hobby verzeilt geraakt.

Hoe het ooit begon.

In de vorige eeuw, eind jaren 70, ik was een jaar of 10, ging ik met mijn vader een keer op bezoek bij een collega van zijn werk, Piet Scheltema. Ik denk dat velen hem wel kennen (zie anders hier Nationaal Modelspoor Museum) hij was dus een collega van mijn vader en had een klein baantje in zijn huis, ik samen met mijn vader kijken en ooooo wat mooi (voor die tijd), treintjes en ik was verkocht, mijn vader blijkbaar ook want enige weken later kwam hij met wat rails (de metalen rails) stoomlokjes en wagons naar huis. En zo onstond voor ons deze fascinerende hobby. Ik heb zelfs nog gewerkt in het museum van Piet Scheltema toen hij net begon met de verzameling (voor de Snekers onder ons, achter het oude politie buro dat toen aan de Kruizebroederstraat zat is het begonnen) Onze eerste baan was klein (een L vorm) met het oude faller car systeem, auto's die konden rijden (dat race baan idee, met zo'n gleuf in het wegdek we hadden ook een container terminal). Van die allereerste baan heb ik alleen nog de herinneringen. De eerste baan was op zolder op het laatste stukje vrije zolder dat we nog hadden, na jaren gingen mijn zussen het huis uit en kregen we meer ruimte, baan nummer 2 en 3 volgenden, ook hier nog herinneringen, alles met m-rails en analoog, digitaal bestond net een forum als dit al helemaal niet, alleen die "bulletin boards" nog inloggen met een modempje via de telefoon, je kon wat programmeren in de taal Pascal.  Mijn vader deed de huisjes, ik deed het spoor, wissels, relais en alles wat daarbij komt kijken. Het werkte perfect. Van de laatste baan, voordat we overgingen stappen naar digitaal heb ik nog een paar oude VHS videos op youtube gezet. Die filmpjes vind je hier, let niet op de kwalitieit hè, eind jaren 80 was dit. Alles reed nog analoog maar wat hadden we een mooie baan. Jaren 80 kwaliteit hè, VHS, video8

en
. De verzameling was ondertussen behoorlijk gegroeid niet alleen qua materiaal maar ook qua rails, kijk alleen maar naar de filmpjes wat ik en mijn vader gebouwd hebben. Achteraf gezien was dit tot nu toe de meest succesvolle afgebouwde baan tot nu toe.
De jaren verstreken, ik werd ouder, ging studeren moest in dienst en de baan bleef liggen waar ie lag, mijn vader was inmiddels wel met pensioen en wilde graag weer een baan bouwen. M-rails maakte plaats voor k-rails (goede deal kunnen maken destijds met een winkel) en de eerste digitale treinen deden zijn intrede.  De baan afgebroken en weer opnieuw begonnen, maar helaas die baan is nooit verder gekomen dan de onderbouw en rails, geen foto's. Digitaal had zijn intrede gedaan, mijn vader vond het maar niks, de baan is door meerdere omstandigheden nooit afgebouwd (ik ging het huis uit, mijn vader liep tegen de 80 en was niet meer goed ter been) alles ging in dozen en kwam bij mij op de zolder te liggen tot ik begin 2000 kwam te wonen waar ik nu woon en een best ruime zolder kreeg "die is voor MIJ" :>) Ik ben daar begonnen met een baan die ik in 2018 weer tot aan de grond toe heb afgebroken en alles weer opborg in dozen. De reden : fut eruit geen zin meer het kon me allemaal gestolen worden ik was de dakpannen aan het leggen op het huis maar was vergeten de heipalen onder het huis te zetten, ik was best ver, ik zou beginnen aan de scenery maar heel in het begin en gaandeweg kleine foutjes gemaakt in de bouw (de optie die ik had, "modder" ik verder of breek ik alles af en begin helemaal opnieuw). En zo heeft de zolder tot medio dit jaar helemaal leeg gestaan.
Ik wist het nu zeker, ALS ik weer ga bouwen dan doe ik het goed en leer ik van mijn fouten van de vorige baan. Wat van die baan rest zijn nog foto's en filmpjes hier
hier
  en hier

  Ik was inmiddels helemaal over op digitaal en maakte gebruik  van Koploper, een freeware programma van Paul Haagsma, zie hier voor een filmpje van Koploper op mijn baan


De fouten die ik maakte en niet nog een keer ga maken
•    Tijdens de bouw geen wijzigingen meer maken aan het sporenplan
•    Goede onderbouw
•    Testen testen en testen, d.w.z. niet verder met een nivo als er iets niet goed gaat
•    Als er een hapering optreedt goed onderzoeken waarom, desnoods het stukje rail vervangen
•    Met zoveel mogelijk materiaal rijden op elk afgerond nivo voordat het volgende nvio gebouwd gaat worden
•    Smokkelen (ach dat gaat wel goed....)

Tijdens de corona periode begon het modelspoor bloed weer een beetje te stromen en begon ik met het tekenen in Wintrack.  Ik had voor mezelf de volgende eisen
•    3 paradebanen
•    Doorgaand station gelegen ergens in Zuid Duitsland rand Zwitserland (in al die jaren veel materiaal bij gekocht)
•    Paar opstelsporen bij hoofdstation
•    Verrassingseffect, lange rijtijden
•    Een bergspoortje (daarom een landelijk hoofdstation waar internationale treinen stoppen om passagiers over te laten stappen op de berglijn)
•    Veel variatie  en afwisselingen in treinverkeer (niet het idee van een rondje rijden)
•    Besturing met Koploper
•    Wissels met servo's
•    Lange treinen mogelijk, dus lange schaduwstations (personen/goederentreinen)
•    Tijdens de bouw geen afwijkingen meer aan het sporenplan
•    Vanwege de ruimte de bochten (met 2231 en 2221) zoveel mogelijk uit het zicht.
•    Ligt een spoor niet goed of gaat iets fouten tijdens testrijden dan EERST oplossen voor ik verder ga.

Het ontwerp wat er nu ligt daarvan zeg ja, dat is wat moet worden en daar wijk ik niet meer vanaf. Het begon met de 3 parade stukken hoe koppel je die aan elkaar dan kom je al snel op een helix die heb ik zo goed mogelijk "verstopt" straks in het landschap. Toen kwam het schaduwstation die moesten lang en groot mogelijk worden maar ook bereikbaar.

De ruimte die ik heb hier onder weergegeven https://drive.google.com/file/d/1CuzA-sX10I9IOeNEZnD14JxAjvwEftYW/view?usp=sharing

Om in de linkeronderhoek te komen komt het geheel op wielen en is 60 cm naar rechts verrijdbaar, hierdoor kan ik er achter komen (helemaal links) door de open latten bouw kan ik er straks als het ooit een keer helemaal dicht is er toch bij komen. Mij vorige baan was ook verrijdbaar.

Het eerste schaduwstation ligt op ongeveer 90cm boven de vloer

https://drive.google.com/file/d/1BGD87nz6u-mxEc3jxpssYdhWbzNyVjVw/view?usp=sharing 10 cm daarboven komt schaduwstation 2 dat vanuit schaduwstation 1 te berijden is (kan, het hoeft dus niet, ik kan dit schaduwstation tijdens het rijden dus niet gebruiken als ik wil) om op nivo 2 te komen is rechts de eerste helix die van nivo1 naar 2 gaat en dan verder naar parade stuk 1 dat overgaat in parade stuk 2 en dan via de helix naar het station.

Nivo 2 https://drive.google.com/file/d/1aau0UwKlo4XfuF5UibDHp5BuRdzYO08w/view?usp=sharing

Station met aftakking naar bergstation https://drive.google.com/file/d/1c4OiLspJx4xbnNPnihlAaMFvQoV79Hda/view?usp=sharing

De paradestukken (groen, geel en lichtblauw) heb ik als eerste geschetst dan volgt de uitdaging hoe verbind ik die daar kwamen dus de andere nivo's uit die ik heb gegeven.

https://drive.google.com/file/d/1FgTUfCEES-Mqx_dMPeZ769IdnyOVHEWA/view?usp=sharing

Als je goed kijkt zie je dat het eigenlijk 1 heel groot hondenbot is. Hoofdstation rechts uit gaat uiteindelijk naar schaduwstation 1 en 2, links het station uit naar schaduwstation 3. Ik creeer hiermee lange rijtijden, een verrassingseffect en veelzijdig verkeer, als alles ooit een keer dicht is met scenery is niet 1 2 3 duidelijk dat als een trein ergens verdwijnt hij ergens anders weer opduikt.

Alle nivo's in 1 plaatje https://drive.google.com/file/d/15hO-4xWI5_fa0YhNyLJFGxMuNPGueXur/view?usp=sharing

Een groot en (ambiteus?) plan, inderdaad ik trek hier ook vele jaren voor uit en ik zal ongetwijfeld op "problemen" stuiten maar goed daarvoor is het een hobby er mag best weleens iets mis gaan.

Tot zover mijn eerste bijdrage

Peter




Re: Digitaal Op Zolder
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Digitaal Op Zolder
Een ambitieus plan Peter.
Veel bouwplezier.
Leuke oude filmpjes trouwens.
Re: Digitaal Op Zolder
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Digitaal Op Zolder
 @citaat klopt, er zijn hier genoeg voorbeelden hier van evenzo grote of grotere projecten, het moet ook niet volgend jaar al klaar zijn.  :P

Peter
Re: Digitaal Op Zolder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Digitaal Op Zolder
Mooie plannen Peter. :thumbup:
Zeker de filmpjes van de hele oude baan zijn erg leuk om naar te kijken maar ook de laatste baan was een hele mooie baan om te bekijken.

Helaas zijn wel 2 filmpjes privé en zijn dus niet te bekijken. :(

Succes met de met de nieuwe baan en laat maar veel beeldmateriaal zien van de vooruitgang(en).

Groet Michel
Re: Digitaal Op Zolder
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Digitaal Op Zolder
Hallo Peter,

Welkom terug! :thumbup:

Dat is inderdaad een ambitieus plan, daar kun jij je wel een paar jaar mee vermaken, en ons natuurlijk hele mooie vorderingen laten zien! :P

Succes.

Re: Digitaal Op Zolder
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Digitaal Op Zolder
@citaat Michel (en anderen, stond idd niet op openbaar, aangepast nu ook zichtbaar)

Iemand van jullie ervaring met het opzetten van het bouwplan hier op de Wiki i.p.v in het forum. Dat is een nieuwe mogelijkheid, er wordt dan automatisch een index gemaakt van de pagina, overzichtelijk neergezet, je kan er alleen niet op reageren daarvoor dien je dan een topic in het forum te maken, elk voordeel heb zijn nadeel. Voor de lezers is zo'n verslag dan wel mooi(er?) i.p.v hier op het forum, je hoeft niet eerst allerlei reacties door te scrollen eer je het volgende verslag ziet.  Nadeel is dan weer, je kan geen reacties plaatsen, als je dat zou willen.  Voordeel voor de maker, je start een topic je verteld je verhaal en klaar, in de Wiki zal iets meer werk zijn (??). 

Is er geen animo voor of nog onbekend terrein want er staan niet zo veel verslagen op de Wiki (als ik kijk naar k-rail projecten, https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:K-rail_Baanprojecten_Forumleden) immers ik heb alleen maar k-rails en mijn verslag zal dan daar "moeten"

Maar eens even kijken of dat ook simpel te doen is, voor mijzelf is het wel leuk om een duidelijk verslag te hebben maar voor een reaguurder ook wel, niet eerst lange ditjes en datjes als reacties door scrollen om het volgende verslag te lezen.  :P

@citaat Narwal, klopt, ik heb er ook een paar jaar voor uitgetrokken, toen ik begon met tekenen in Wintrack een 10 jaren plan  :P , 1ste jaar tekenen en dan beginnen met de bouw jaar 1 is inmiddels om.

Peter
Re: Digitaal Op Zolder
Citaat van: pjotterke op zondag 18 december 2022, 10:51:37Is er geen animo voor of nog onbekend terrein want er staan niet zo veel verslagen op de Wiki
Ik denk niet dat er veel animo voor is. De charme van een forum is toch dat je reacties krijgt. Zo'n wiki is leuk, maar om je baantje te laten zien is het te statisch.
Re: Digitaal Op Zolder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Digitaal Op Zolder
Hoi naamgenoot,

Leuk dat jij ook een grote baan gaat bouwen, altijd leuk om te volgen en voor je zelf ideeën op te doen.
Natuurlijk ga je tegen allerlei dingen aan lopen maar over het algemeen komt er dan ook vanzelf een oplossing naar boven drijven.

Wel goed dat je er de tijd voor neemt, haastige spoed......................

Eerst zorgen dat de constructie en het technisch in orde is, misschien heb ik er overheen gelezen maar zag dat je op de oude baan koploper gebruikte, komt dat op op je nieuwe baan terug?

Zelf ben ik nog steeds koploper gebruiker en kan er nog altijd alles mee wat ik graag wil :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Digitaal Op Zolder
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Digitaal Op Zolder
 @citaat Peter

Dag Peter

Wat je zegt, voor elk probleem is een oplossing en anders is het forum een goede plaats om te zoeken of te vragen er is vast wel iemand die dan een soort gelijk probleem heeft gehad. In al die jaren een vervent lezer van o.a. ook jouw draadje  :O , vond het voor mijzelf nu maar eens tijd om ook een draadje te starten.

Klopt, Koploper voldeed op mijn vorige baan prima (zoals je ook op de filmpjes kunt zien), geen enkel probleem mee het is zo'n mooi pakket en er kan zoveel dat ik het ook straks weer ga gebruiken. Ik kan er goed mee overweg en het werkt perfect dus waarom overstappen op iets anders. itrain, traincontroller.... zijn ongetwijfeld ook prima te gebruiken maar is nieuw, misschien toch maar een keer proberen al is het alleen om te "proeven".

Komende 2 weken lekker vrij, ik hoop een aardige "ruk" aan de bouw te kunnen en zal het hier dan ook delen.

Grt Peter
Re: Digitaal Op Zolder
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Digitaal Op Zolder
Het eerste hout is binnen. Ooit, in de "voorbereiding" led strips gekocht bij Ali. Misschien had ik moeten overwegen om niet de helder witte leds te kopen maar al rekening moeten houden met dag en nacht en voor RGBW moeten kiezen. Ik heb in elk geval nu een "zee van licht". Als ik voor regelbare verlichting kies dan moet ik daar ook een soort van controller voor hebben die het automatisch doet, is er een koppeling mogelijjk, op termijn, met koploper dat je koploper een soort van dag ritme (via een klok) laat bepalen en dus de controller aan sturen? De komende weken maar eens even wat google op het forum, als ik me niet vergis heb ik daar iets in een draadje van Peter de Geluidsman gelezen.

Het eerste hout is binnen en het frame is gemaakt, meteen van een laagje verf voorzien. De komende 2 weken lekker vrij kan een behoorlijke slag maken. Op foto's is men hier :>) op dit forum verzot, dus bij deze

Re: Digitaal Op Zolder
Lid sinds: 2012

offline
Re: Digitaal Op Zolder
misschien niet zo handig om de was te doen, of zie ik dat verkeerd?

mvg,
Michel
Digitaal Op Zolder, eerste rails ligt, testrondje (filmpje)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Digitaal Op Zolder, eerste rails ligt, testrondje (filmpje)
De eerste rails liggen en de eerste trein heeft gereden. De rails liggen gefixeerd met 3 laagjes isolatie op elkaar gelijmd, ik schroef de rails niet vast want die zorgt voor een direct contact tussen het spoor en het hout (9mm populieren multiplex) door het contact met het hout krijg je een klankkast, deze voorkomen ik nu door de rails niet vast te schroeven. Om verschuiven te voorkomen liggen om de 30-40 blokjes isolatievloer tegen de rail aan, deze houden hem op de plaats. Op het hout leg ik de laminaat ondervloer en daarover weer kurk, dit geeft de meest optimale isolatie. Ik heb getest zonder isolatie, met isolatie, met isolatie en kurk, de laatste is bijna geluidloos. Derhalve die keuze. Nadat alle rail is gelegd en de verschillende massa draden zijn aangebracht, deze heb ik straks nodig voor de terugmeld modules. Voor niveau 1 (schaduwstation 1) heb  paars gekozen, elk niveau krijgt straks zijn eigen kleurdraad voor de massa/bezetmeld draden. Op die manier kan ik bij de modules straks snel zien wel niveau op welke melder zit. De melders heb ik van Rosoft, kort geleden nog een stuk of wat gekocht, beter mee verlegen dan omverlegen, Wim Rosoft is er nl mee gestopt. Wat hij nog op voorraad heeft verkoopt ie nog, van hem heb ik ook de slt file gekregen waarmee ik de doosjes waar de modules in passen kan printen.

Hier de foto's van niveau 1 en van de "maiden" rit. Een SBB met 10 rijtuigen. Daar even van genieten en dan volgende week verder met niveau 2 (schaduwstation 2), zodra dat klaar is kan ik er een tijdelijke keerlus inbouwen zodat ik kan test rijden, ligt alles goed, geen ontsporingen, geen storingen (slechte stukjes rails etc) zijn alle bezetmelders goed, reageert koploper zoals verwacht etc. etc. pas als dat allemaal met alle locs goed draait krijgt de bouw de volgende draai. Dat is nl 1 van de lessen van mijn vorige baan, testrijden, testrijden en testrijden.  Ik maak dan een begin met de 2 "parade strecken". Omdat die deels boven (schaduw station 3) niveau 3 komt te liggen moet ik daar ook een deel van maken. Tot zover, nu nog wat foto's en een filmpje.

Filmpje....
Digitaal Op Zolder (filmpje)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Digitaal Op Zolder (filmpje)
Lange tijd niet aan mijn draadje gewerkt, op zolder des te meer, omdat beelden meer zeggen dan woorden hier de link naar mijn laatste video


Veel kijk plezier

Peter
Re: Digitaal Op Zolder (filmpje en meer fotos)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Digitaal Op Zolder (filmpje en meer fotos)
Leuk filmpje, die treinen rijden prima zo te zien. Wat mij meteen opviel is dat je goederenslepen allemaal een veelvoud van 5 dezelfde wagons hebben. Enige uitzondering is dat containertreintje. Zijn wagonnetjes per 5 goedkoper dan? of wat.
Re: Digitaal Op Zolder (filmpje en meer fotos)
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Digitaal Op Zolder (filmpje en meer fotos)
@citaat  :P  nee hoor jaren geleden zo een keer aangeschaft, kan ik er ook nog 3 kleine afzonderlijke goederentreinen van maken.

Peter