Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Witmoosdorf

Gestart door Bert1955 zondag 08 mei 2022, 16:33:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Op de Draaischijf komen nog 2 (inrij) SperSeinen, net in 3D de tekening afgemaakt. Hoop dat Rutger's tweelingbroer binnenkort even tijd heeft, dit is te klein voor een plastic spuiter, zal Resin moeten worden:

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf

Deze week bezig geweest met de isolatie. grote isolatieplaten werken fijn:

Schaduwstation: (Rechts passeerspoor, rest opstelspoor.

Schaduwstation isolatie 2.jpg

Laatste stukje isolatie van schaduwstation aanbrengen:

Laatste stukje.jpg

Overzicht, waar zijn we toch aan begonnen. Driehoekjes naast spoor t.b.v. detectieblokken:

Overzicht geisoleerd.jpg

Inmiddels een goed systeem te pakken met het knippen van de rails en aanbrengen staafisolatie. Rood = af. Voldoende voor eerste automatisering.

Rails knippen.jpg

Morgen eindelijk beginnen met soldeerwerk aan de rails.

BW isolatie komt later. Wil eerst treinen rijden van berg naar hoofdstation.

   
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Witmoosdorf
Mooie update!  :thumbup:
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Witmoosdorf
Dag Rutger.

Mooie overzichtsfoto tijdens de bouw van jouw modelbaan!
En nu eindelijk wat rijden, of kan dat nog niet?
Succes bij het soldeerwerk  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat  Erik,

rijden kan al wel, maar enkel handmatig. Prioriteit is nu eerst de automatisering, meer stroomaansluitingen en vervolgens het schoonmaken van de rails.
Ik ga vandaag beginnen met het bergstation.

Zie post 170 voor de eerste testrit op de volledige baan, toen nog zonder de isolatie.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 02 april 2023, 10:14:54Mooie overzichtsfoto tijdens de bouw van jouw modelbaan!,

Fraai is dat, het is mijn baan :P
Na ja geintje, ik ben ermee begonnen met hulp van een enthousiaste zoon. Een flinke periode is hij er bijna alleen mee bezig, de forse verbouwing bij zijn tweelingbroer vergt erg veel tijd, s'avonds geen puf mee om veel te doen.
Wel bezig met de draaischijf, sketches, printen ontwikkelen en zo.

Nog 2 maand te gaan, dan even camper-en, daarna eindelijk meer modelspoortijd :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Na het werk van vandaag kan het rijden volgens pc ook (Voor een zeer beperkt deel)!
Om zeker te zijn van detectie hardware op bergstation een test aangemaakt. 
 

Tijd deze week om de detectieprints beter vast te maken + detectie tot en met hoofdstation aanleggen. (Zal vast meer dan een week kosten).

Meteen ff voorstellen aan de BR94.5, Marklin 37168, nummer 94 1036. Een van de treinen voor het bergtraject.

94 1036.jpg

Later deze week volgen foto's van de detectie.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Eerste opzet voor de rest van de detectie. We maken gebruik van Massadetectie i.c.m. met de diodetruc.

De diode's kan ik in massa klaarmaken i.c.m. een van de draadjes. (Bekend dat we een stevige diode hebben)

Diodes 03042023.jpg

Vervolgens aan diodetruc een kabel voor detectie.

Diode en detectie 03042023.jpg

Mijn werkplaats voor de komende tijd. Airbrush kast voor afzuiging.

Werkstation 03042023.jpg

Enkel nog even gaatjes in het hout. En de detectiekabel kan naar onderen.

Bergstation binnenkort aansluiten 03042023.jpg

Morgen genoeg te doen :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2012

offline
Re: Witmoosdorf
dat lijken mij ferme diodes, bij anderen zijn die nauwelijks groter dan het draadje;
is dat bewust zo gedaan?

mvg,
Michel
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hoi,
Het zijn 5A diodes voor zover ik me herinner, bij ontvangst zag ik hoe groot ze zijn.....
We kunnen ze in ieder geval kwijt
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Witmoosdorf
Staat er ook een nummer op? Lijkt me dat het 1000V diodes zijn. Een beetje pittig voor een modelbaan.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Naast het aanbrengen van meer detectie de diodetruc getest. Spoorstaaf met stroom afgeplakt. Vanuit het detectiespoor komt nog wel een halve sinus over. Verwachting, opdrachten komen niet door. Maar een rijdende trein moet in beweging blijven.

Niet getoetst: Analoog, of delta.
Hardware: Esu Ecos, Arcomora arloco met massadetectieprint (Aanpassing op ontwerp van Guy), Marklin 37168

Case 1: Langzaam met geluid. Tape heeft geen merkbaar effect. Detectie werkt nog. (Eventuele opdrachten niet, maar daar is het niet voor bedoelt)


Case 2: Snel zonder geluid, optrek en remvertraging. Geen merkbaar effect op digitale loc.


Kortom, stroomonderbreking opvangen door detectiespoor werkt voor de huidige loc.
Onze delta locs niet getoetst. Echter ga ik deze later toch ombouwen. Zodra meer detectie werkt zal elke loc toch overal even rijden. Ookal is de 44'er niet bedoelt voor bergtraject.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat  @citaat
Goed gezien Henk. Diodes heb ik al best een poos in huis dus moest het even nazoeken.
6A10 zijn het, 1000V, 6 ampere al zegt tante Ali 10 ampere. (10 staat ook bij de 10A10)
Ruime marge dus  :D
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Witmoosdorf
Mwah, die zul je op deze manier niet snel overbelasten dan. Moeten een eeuwigheid mee kunnen gaan.  ;)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
 :D

Die houden het langer vol dan ik
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Genoeg vooruitgang dit weekend. Tijd om de kabelboom volledig aan te brengen, tijdelijke aansluitingen verwijderd en de detectieprints af te maken.

Ten eerste de kabelboom. 2x 5V, 1x 12V en 1x baanspanning. Elke kabel een eigen kleur. Voor de baanspanning XT60 connectoren. Zwaar overdreven, maar ik had ze liggen. De rest via jst sm stekkers.

10-04-2023 kabelboom.jpg

De tijdelijke aansturing uit de weg. Tijd voor de definitieve oplossing (later meer)

10-04-2023 opruimen aansturing.jpg

Voor de rest van de tijd bezig geweest met de + 200 detectiepunten. Er komen 4 van deze platen onder de baan. Nog even de kanalen testen en klaar :)

10-04-2023 detectieprints.jpg   

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Nou, ik kan geen kabel meer zien na deze week. (Zal wel gebeuren :P)

Alle detectieplaten zijn af. Eerste zit al onder de baan:

15-04-2023 detectieplaten.jpg

Voeding definitief aangesloten. Gehele plaat kan weg vanwege de vele stekkers. Nog genoeg ruimte voor alle servocontrollers.
Kabels rechts zitten nog tijdelijk vast. Hier moet nog een stekker komen:

15-04-2023 voeding en servoaansturing.jpg

En het begin van de aansturingstafel gemaakt door Bert: (Rechts tevens een nieuwe plaat voor de draaischijf etc.)

15-04-2023 bureau.jpg   

Komende week weer verder met het knippen van de rails / aansluiten rails.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Witmoosdorf
Ziet er netjes uit Rutger en Bert. Vakmanschap!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2020

offline
Re: Witmoosdorf
Wauw wat werk jij netjes!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Bert en Rutger,

Dat is een imposant stukje elektronica. Netjes gemonteerd. Dat werkt straks vast geweldig goed en betrouwbaar! :thumbup:

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Witmoosdorf
Bert & Rutger,
Het gedane werk is een lust voor het oog. :thumbup:

Groet Michel
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Witmoosdorf
Hi Bert & Rutger,

Ziet er weer allemaal netjes uit.

groet
Harald
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Heren, allen dank voor de leuke reacties!!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Als toegift nog even een overzicht van de BW:
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Deze week weinig te melden. Dit vanwege de herhaling van werkzaamheden. Knippen, verwijderen, isoleren, checken, diode, solderen, krimpkous, solderen en plakken. En herhaal het maar. Op detectie aansluiten na:
-Bergstation af.
-Bergstation naar hoofdstation af
-Hoofdstation geknipt nog geen detectie.
-Hoofdstation naar schaduwstation 80% klaar.
-BW 0%
-Schaduwstation 70% gedaan.

Om werk makkelijker te maken eigen soldeerbout gekocht. Als het goed is eerste en laatste.

23-04-2023 nieuw speeltje.jpg

In middels een aardige verzameling stroombruggen van de C rails:

23-04-2023 knippen.jpg

Deel van de detectie:

23-04-2023 voorbeeld 1.jpg

23-04-2023 voorbeeld 2.jpg 

Wellicht rond Koningsdag of in het weekend eerste detectie definitief aansluiten :) 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Witmoosdorf
Rutger nu ook lid geworden van de club, welkom! Daar ga je veel plezier van beleven.
Moet wel zeggen dat je dat knippen wel heel erg serieus aanpakt met die hele brug er uit te slopen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat Henk, ja, was eens tijd :P
Ik ben ervan op de hoogte dat het knippen aan de "serieuze" kant is. Maar dat is mijn manier van werken. Liever een stap te ver. Het is toch een hobby om veel tijd aan te besteden, baan mag natuurlijk niet binnen 20 jaar af zijn :P.

Stel voor, de baan gaat eens verhuizen (Zal gebeuren), 1 of meer bruggen trillen los (veel zitten niet goed vast aan het plastic). Ga dan de korstsluiting maar eens vinden wanneer rails vast zit.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Wat een gepruts op de vierkante mm maar 1 spersein voor de draaischijf is klaar, nummer 2 bijna:



Edit: was van plan een laag model te maken maar dan zou hij achter de reling van de draaischijf zitten
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
En, op de BW na, klaar met het knippen en aanbrengen van de diodes / korte stukjes draad!:

30-04-2023 - draadjes.jpg

Al deze draden moeten naar de 4 detectieplaten. Eerste plaat zit onder de baan met de detectie van 1 van de 5 tafeldelen:

30-04-2023 eerste tafel aangesloten.jpg

Nog ruimte zat voor een deel van de 2e tafel.

Dan kan je verder met de detectie van tafel 2, of...tja. Je zet 3 treinen met automatische besturing op het bergtraject :).
Door de tafeldeling kan ik tot nu toe enkel hier rijden.
Als tijdelijke schema, 2 startpunten, 3 eindpunten. De treinen zoeken maar uit welke eerst mag / kan.:


Definitieve inregeling is voor later.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf

En dat is tafel 2/5 qua detectie! Valt me mee (mits aandacht goed is) hoe snel dit gaat.
Komende tafels 3 en 4 zullen ook aardig snel gaan. Tafel 5 absoluut niet. Maar dat is toch 90 + % de BW. (Vast niet belangrijk Pa? :P )

08-05-2023 bergtraject.jpg

08-05-2023 bergtraject zijaanzicht.jpg

08-05-2023 printplaat.jpg

1 spoorstaaf doet nog moeilijk qua detectie. Spoor waar kabel aan zit werkt niet, ongeisoleerd spoor ernaast wel. Apart. Ik heb een vermoeden. Maar dat check ik morgen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Zonder BW heeft het leven geen zin Rutger........
Edit: maar het is wonderbaarlijk hoe mooi de combinatie van de detectieprinten-Arloco-Ecos-traincontroller  werkt
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf

En dat is (op testen na) de detectie van plaat 3 en 4. :)

14-05-2023 detectie plaat 3 en 4.jpg

Komende week tafel 3 en 4 de detectie testen, en een paar detectiepunten van tafel 5 aanbrengen (BW nog niet, wel schaduwstation).
Vervolgens nadenken over het ontwerp van de grote brug en locatie seinen.

De brug zal waarschijnlijk deels "steen, rood" en deel "staal, blauw" worden. Stalen deel moet makkelijk los te halen zijn.

14-05-2023 voorstel brugverdeling.JPG

Kortom, genoeg te doen de komende tijd :)
 
Re: Witmoosdorf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Witmoosdorf
Dit ziet er superstrak uit Rutger  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Dat was weer een effectieve week.

Helaas gaat niet altijd alles goed. We weten nog niet hoe. Maar 1 voeding kapot en een handvol servo's.
Van de voeding een voltage beveiligingsdiode kapot. Tenminste, zo begrijp ik het van mijn pa. Ik zit niet echt in de elektronica zoals hij.
Daarnaast een handvol aan servo's welke het niet meer doen.
De 5V voeding van de lampen, welke we nog niet gebruiken, in de tussentijd voor de wissels in gebruik.

Diode van de voeding in bestelling. Van 1 servo twee van de drie draadjes los (Wellicht oorzaak van alles?). Deze opnieuw gesoldeerd.
Helaas ook een chip op servobesturing kaduuk. Ook deze in bestelling.

Voordeel van kits / ontwerp van een ander / zelf solderen. Je weet wat waar zit en wat je kan vervangen.

Meeste kapotte servo's zitten op 1 plek, in 1 tafel (apart). Het los kunnen koppelen van de tafeldelen helpt absoluut met het vinden van problemen.

21-05-2023 servo's kapot 1.jpg

Bovenste wissel, door jitteren armpje losgeschoten, makkelijk te repareren (Zie hieronder hoe we dit jitteren voorkomen). Andere servo's reageren niet meer. Later kijken of die nog te repareren zijn. Gelukkig kan ik sinds deze week ook zelf overweg met de DCC next software. Best makkelijk! Hoef ik niet elke keer op mijn pa te wachten :P

21-05-2023 servo's kapot 2.jpg

Oorspronkelijk gebruikten we de baanspanning, rood en bruine draadjes, om de DCCnext te voeden. Dit werkt goed in een testopstelling. Blijkbaar geeft dit te veel ruis wat de wissels beïnvloeden. DCCNext omgezet naar 12V voeding, oranje en paarse draadjes. Meteen alle jitters in het hele systeem weg. Bijkomend voordeel, baanspanningsverlies heeft geen invloed op de aansturing / servo's.

21-05-2023 voeding aansturingskasten.jpg

Tja, als alles werkt kan je de besturing van traincontroller optimaliseren, of... duidelijk maken waarom je gebruik maakt van een computer voor de besturing:

21-05-2023 tijd om te testen.jpg 


Wat een drukte :P

Tafel 5 onder de BW heeft nog geen detectie. En een deel van de baan baanspanning mist nog, wat nu nog niet uitmaakt. Maar het werkt goed genoeg om even te spelen! Later nog kalibreren van alles, remafstanden etc. in de blokken. In tussentijd aan het nadenken over het ontwerp van de stalen brug.

Heeft iemand een database van Duitse bruggen? Voor voorbeelden?

Twijfel nog tussen zelfbouw met plastic profielen of het 3D printen met een resinprinter. De printer komt hoe dan ook binnen niet al te lange tijd.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
Spijtig dat jullie schade hebben opgelopen. Inderdaad is het (altijd) slim om servo decoders separaat te voeden met gelijkspanning. Zorg ook dat er voldoende amperes voorhanden zijn. Vooral bij het starten willen de servo's stroom vragen. Er zijn decoders die dat beter doen dan anderen, maar 2 of 3 amp is fijn om te hebben.

En dan de bruggen. Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken. Gooi gewoon een paar Duitstalige zoektermen (stahlbrücke, blechträgerbrücke, kastenbrücke) op Google en je komt van alles tegen. De catalogi van de diverse merken helpen je wellicht verder aan goede termen!

Groet,
Peter
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Als aanvulling op het bericht van Rutger:
Beetje gedoe met de defecten. Mij is nog niet duidelijk waarom de 5V ringleiding ( waarschijnlijk) een spanningspiek heeft gekregen waardoor de voeding defect ging ( kon redelijk eenvoudig zien dat die in beveiliging schoot door een kortgesloten 5,1V zehnerdiode op de uitgang, die losgeknipt, moet nog vervangen worden) en een aantal servo's in rook opgingen, plus nog een ATMEGA chip op een DCCnext. Een atmega kost maar een paar €, aantal besteld, servo's hadden we nog genoeg maar door Rutger bijbesteld, iets betere uitvoering.
Realiseerde me wel dat de 12V voeding niet gerelateerd is aan de 5V voeding, 0V van beide maar doorverbinden, lijkt me beter.

En mooi dat Rutger nu DCCnext ook goed kent want ik ben er een paar weken niet :D
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Deze week weinig in de kelder geweest. Wel op de achtergrond onderzoek gedaan naar seinplaatsing en stalen / betonbruggen.

Ten eerste de seinen.
Voor de seinen gaan we gebruik maken van kleine bouwkits + servo's. Onderstaande een voorlopig idee voor de plaatsing:

Seinlocateis.JPG

Het idee is om de 2 lange sporen van het hoofdstation te splitsen in perron a en b zodat er eventueel 2 treinen achter elkaar kunnen staan. Maar dit is nog niet zeker. De detectie kan het in ieder geval aan. 

Meeste werk heeft echter gezeten in het uitzoeken van aanwezige Duitse bruggen. En het bepalen welke we toe willen passen:

Bruggen voorbeelden.jpg

Uiteindelijk is het deze staalbrug geworden:

gekozen brug.jpg

Tenminste, 2 van deze brugdelen.
Voor de naastgelegen steenbruggen weet ik het nog niet

Er is een begin voor eerste 2D tekeningen. Zodra deze klaar zijn moet ik ze omzetten naar 3D:

Brug.JPG

Het is de bedoeling om de brug te printen op een resinprinter welke in bestelling staat. Mijn FDM (draad) printer haalt dit niveau niet.

Afhankelijk van tests zal het puur resin worden. Of samen met een paar messing profielen.
 

 
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat
Ik ben wel benieuwd naar de bouwkits van de seinen.
Compleet vind ik ze een beetje duur.

Henk
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
@citaat
Henk,

Het gaat om deze Schneider Modellbahnzubehör armseinen:Link

De 1 armige variant is ook via conrad te bestellen: Link conrad

Zie post 147 voor een testbouw.

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Bij mijn weten is het deze Henk:

Edit: Rutger weet het echt beter:), zie zijn reactie

Het moet te doen zijn om er een servo aan te hangen, denk dat geheugenmetaal een mooi alternatief kan zijn.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Witmoosdorf
Zeer indrukwekkend, ook de elektronica en de servo aandrijving, ik heb ook onder mijn baan ArCoMoRa. Welke detectieprintjes gebruik je?
Erg mooi draadje ik blijf je graag volgen! Ik heb overigens ook een resinprinter (Formlabs) maar heb bepaalde bruggen toch van hout gelaserd aangezien het soms met resin krom trekt of afbreekt. Ik ben de resin vooral gaan gebruiken bij minder dunne delen als het toch gedetailleerd moet zijn. Ik ben benieuwd naar het resultaat en hoe het verder gaat :thumbup:  :thumbup: 
Groeten Egidius
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat Egidius,

Zie reactie 60 en verder. Het is een combinatie van Arcomora en aangepaste massedetectie van een van de forumleden.
Hierover kan Bert meer uitleggen. Dit is "zijn" onderdeel :)

Qua resin is het een kwestie van kijken of het lukt. Zo niet, heb ik alsnog een tekening om het in een ander materiaal te maken.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat  @citaat
Hoi Eg,
Inderdaad even terug naar post 60 en verder.
Guy inspireerde flink met zijn suggestie en door hem gebouwde massa detectie print. Ik zat eerder op de gedachte van stroomdetectie, heb 2 Arcomora okkies, zijn hebben geen massa detectie variant.
Dat ontwerp heb ik gebruikt om er een 16 kanaals uitvoering van te maken.
4 van die printen zijn samengebouwd met 1 Arloco en 1 arduino ( mega 2560) en dan keer 4 voor ongeveer 180 detectiepunten.
Meer vragen zijn welkom, eventueel heb ik lege detectie printen over ( met een cosmetisch foutje)
Schema en board layout ook ( uiteraard gratis) beschikbaar.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Kleine update over de brug. In de tussentijd bezig geweest met een van de benodigde doorsneden:

03-06-2023 doorsnede brug.JPG

Meer detail, zelfs met een hoge kwaliteit resinprinter, lijkt me niet nodig.
Andere doorsneden zijn aanpassingen op deze. Daarom ga ik deze nu eerst omzetten naar een 3D tekening. 

En een goedmaker voor de kleine update, Westfalendampf deze ochtend:


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Witmoosdorf
leuk dat filmpje, een hele beste goedmaker. Twee gekoppelde 23'ers is machtig mooi om te zien.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
 :offtopic: Of toch niet.
In Noorwegen kwamen we langs een klein spoormuseum. Even de camper geparkeerd en rond geneusd. Alles was dicht maar leuk om een paar foto's te maken.

Er stond een leuk dieseltje buiten:


Dat was aardig maar toen kwam er een jonge man aanlopen, die was aan het klussen. Na gezellig geklets vroeg ik of ze ook stomers hadden. Met een grote grijns pakte hij sleutels en ging de deur open:


En een model baantje, die werd ook even opgestart:



In de tender lag een mooie hoop kolen, op mijn vraag mag ik, ja natuurlijk mag je:

Iets van 1 kilo zwart goud, ruim voldoende voor Witmoosdorf :D
Zeer geslaagde dag!


Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

offline
Re: Witmoosdorf
Toch leuk tijdverdrijf ook al was het museum gesloten.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Kreeg ik net een foto door van Rutgers tweelingbroer uit Berlijn, van een fraaie V200. Ik heb wat met dat model sinds mijn jeugd. Staat er toevallig ergens 1 in NL?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een update. Helaas weinig te laten zien. Op de achtergrond voornamelijk veel aan het leren / onderzoeken.

Om dit moment bezig om het programma FreeCad onder de knie te krijgen.
Oorspronkelijk tekende ik met Fusion360. Maar gezien de opties binnen gratis licentie steeds verder afgeknepen worden overgestapt op een alternatief.

Als eerste oefening, een inspectieput voor alle loodsen:

12-06-2023 eerste oefening inspectieput - tekening.JPG

Eerst simpel begonnen om het pakket te leren. Zou ik het nog op dezelfde manier tekenen? Wellicht niet :P. Meerdere wegen naar Rome.
Deze tekening is parametrisch. Of te wel, klopt de maat net niet?, pas ik de bijhorende maat aan in de tabel en de kuil past zich aan. (Enkel het aantal treden (nog) niet. Ik heb wel een idee hoe ik dit voor elkaar krijg. Misschien later eens opnieuw tekenen)

12-06-2023 eerste oefening inspectieput - parametrisch.JPG

Na deze oefening meteen doorgegaan met de volgende tekening. Een ontslakkingskuil met 2 watervulpunten. Naar voorbeeld van "Bochmann & Kochendörfer HO 33.004.2 Entschlackungsanlage" Een oudje zo te zien.

12-06-2023 eerste opzet slakkenkuil.jpg.

Rood geeft spoor / middengeleider aan.
Hier zal nog wel wat werk in zitten. Maar ach, duurt waarschijnlijk toch nog minimaal een maand voor de benodigde printer er is. :P
Deels zal met de FDM printer geprint kunnen worden. Maar de details moeten met resin geprint worden
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Witmoosdorf
Ai, ik werd blij van Fusion 360 en nu zeg jij dat het steeds beperkter wordt. Ik heb het een tijdje niet gebruikt, maar vind het spijtig te lezen.
Ik gebruik ook het vrij simpele 123d design. Dat is soms genoeg, maar ik zocht Fusion op voor dingen die ik complexer vond. Met Freecad kwam ik nergens... Nou ja. Blijven prutsen dan maar!
Jou gaat het zo te zien goed af!

Groet,

Peter