Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verlichting digitale loc brandt niet of werkt niet goed.

Gestart door AlbertJan vrijdag 11 maart 2022, 08:50:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting digitale loc brandt niet of werkt niet goed.
Beste forummers.
Velen zullen dit probleem wel herkennen maar hoe controleer je dit en hoe repareer je dit dan weer!?
Bij analoog was dit eenvoudig, lampje kapot? Nieuwe er in en (meestal) klaar en rijden maar.
Maar bij digitaal is dit een ander verhaal, ledje of bubble lampje is gesoldeerd en wordt (meestal) ook nog aangestuurd door de loc decoder.

Hoe kun je nu eenvoudig controleren of een ledje of bubble lampje kapot is of dat er iets anders aan de hand is? :idea:
Vooral de prints met veel ledjes geven nogal eens problemen en zijn vaak ook niet meer te koop om te vervangen dus dan moet er gerepareerd worden.
Wie heeft hier een goede methode voor? (mijn soldeer "kunsten" zijn nogal beperkt! 8o)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Verlichting digitale loc brandt niet of werkt niet goed.
Hallo AlbertJan,

In die V160 zit nog een steeklampje, duidelijk te zien.
De andere foto van de 2200? is onduidelijker, maar zo te zien zit daar ook nog een lampje. Dus die verschillen niet met analoog.

Ledjes kan je testen met een multimeter in diodetest stand.
Re: Verlichting digitale loc brandt niet of werkt niet goed.
Hoi John.
Hartelijk dank voor je antwoord! :thumbup:
Gelijk gecontroleerd en natuurlijk heb je gelijk maar ik dacht dat deze gesoldeerd waren.
Van de Roco 2241 heb ik een (hopelijk) wat betere foto gemaakt en inderdaad dit is ook zo'n zelfde lampje maar dan gesoldeerd.

Hoe kun je zo'n lampje controleren zonder los te solderen? 8o
Ik zag in een filmpje op internet dat een ledje liet branden met de stroom van een multimeter maar ik kon niet volgen hoe dit gedaan werd.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Verlichting digitale loc brandt niet of werkt niet goed.
Foto is stuk duidelijker, testen is gewoon spanning erop zetten. Dus loc gewoon op de rails zetten en zien of het licht brand. Of evt. met 2 draadjes de spanning op de solderingen houden.

Ledje testen is zoals gezegd multimeter in diode stand, rode draad op de anode, zwarte draad op de kathode. Dan lichten ze beetje op.   
Re: Verlichting digitale loc brandt niet of werkt niet goed.
Hoi John.
Gelijk uitgeprobeerd en gaat inderdaad best makkelijk.

Hartelijk dank voor je antwoord en tips, weer iets waar ik zelf mee aan de gang kan! :thumbup: :-*

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.