Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

van cs1 naar wat?????

Gestart door eddyflame zaterdag 05 maart 2022, 11:48:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
van cs1 naar wat?????
Goedendag
Sinds enkele jaren rijd t ik met volle tevredenheid met de cs1 in samenspel met iTrain.
sinds kort regelmatig problemen met de cs1 van langzaam opstarten tot geheel niet meer opstarten
ook was ik als alles leek te werken in ene somige s88 rosoft melders kwijt soms nummer 5 en 6 en dan weer de eertse 8 van melder 8 (16 aansluitingen) dacht eerst dat het aan de rosoft melders lag maar na verwisselen van deze bleek dat niet het probleem te zijn
het lijkt er nu heel erg op de de poort van de cs1 waar de melders op zitten niet (meer) goed werkt
dus word het tijd voor een nieuwe(moderne) centrale

hier moet ik uiteraard nog wat voor sparen meer nu rijst de vraag waar doe ik goed aan

een eis is duidelijk hij moet ook dcc aan kunne want ik wil langzaam overstappen naar dcc, maar hij moet ook nog motorola aankunnen want niet alle loks zijn al omgebouwd(dit gebeurd in stappen)

ook wil ik het liefst 2 regelaars hebben omdat ik niet altijd met de pc wil rijden of er  moet een mogelijkheid zijn om de cs1 aan te sluiten zodat ik deze kan gebruiken zonder dat ik mijn laptop mee naar boven moet nemen.

ik hoef zeer zeker geen cs3 want het zal voornamelijk een doorgeefluik worden om met iTrain te rijden

verder maakt het niet zo veel uit maar ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer

wat ik graag wil:

1 mogelijkheid tot dcc
2 motorola
3 aansluiting pc (wifi of bedraad)
4 aansluiting netwerkkabel voor mijn rosoft melders
5 wissels ed worden bestuurd met k83 en 84
6 eventueel mijn cs1  en marklin booster blijven gebruiken
7 mogelijkheid tot mfx uitschakelen
8 (eventueel) aansluiting voor twee maal ms1 zitten nu extra op mijn cs 1


dit is het geen ik naar op zoek ben
graag wat hulp

ik heb gehoord van een duitser die voor rond de 120 een gleidbox ombouwd maak kan ik daar dan ook boosters enzo aansluiten
voor der est ben ik al wezen praten bij het oude station maar die konden mij niet veel meer vertellen ivm gebruik van de cs1


Gr Ed






Re: van cs1 naar wat?????
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Hoi Ed,

Een CS1 is eigenlijk een Esu ECoS in een Marklin jasje.
Het ligt voor de hand dat je met een nieuwe of gebruikte ECoS weer jaren plezier hebt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Hi Eddy,

Zelf ga ik de "gleisbox" SRSE-II aanschaffen, heb je daar al eens naar gekeken ?

groet
Harald
Re: van cs1 naar wat?????
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 05 maart 2022, 12:17:56
Een CS1 is eigenlijk een Esu ECoS in een Marklin jasje.

Was voor mij geen twijfel dat dit jaartje terug bij mij een ECOS werd, het CS1R dat ik verving doet het nog steeds, hardware backup zal ik maar zeggen.

Zeer te spreken over de ECOS!
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Peter en marklindak

dank je voor het antwoord ik zat hier ook aan te denken

Harald 

ja wel eens naar gekeken maar weet niet of dit handig werkt zonder pc


dus ik ga me weer even inlezen

Gr Ed
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Ed,
Als je een ECoS overweegt: je kan de configuratie van de CS1 opslaan op je computer, en die dan inlezen in de ECoS.
Dan hoef je niet alles opnieuw aan te maken (wissels/seinen etc, gleisbildstellpult, locs)
Alleen locs zal hij wel even moeten inlezen (Mfx/M4 en Railcom) omdat ze "van een andere centrale" komen.

Er mogen geen fouten of overbodige zaken in de oude configuratie staan, dus eventueel eerst niet meer gebruikte wissel/seinvermeldingen uit de CS1 verwijderen.
Mocht dat toch niet goed werken, dan moet je op de ECoS een fabrieksreset doen en alsnog alles zelf instellen, maar het is een poging zeker waar (heb ik destijds ook zo gedaan).

Groet, Paul
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Citaat van: eddyflame op zaterdag 05 maart 2022, 18:15:19
..........  of dit handig werkt zonder pc
Als je met iTrain rijdt heb je toch een PC ?

groet
Harald
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Harald,

zoals je in de eesrte post had kunnen lezen, wil ik niet altijd mijn laptop mee neer boven nemen
zodoende lekker efe snel de baan opstarten en wat klungelen zonder de pc te hoeven gebruiken

mijn laptop die boven stopte er mee
nu rij ik zo af en toe met alleen de cs1 en zodoende wil ik ook wel eens ff vlug naar zolder zonder dat ik de laptop mee moet nemen

Gr Ed
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2014

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Met wat van merken loks/treinstellen en decoder rij je? Naar mijn idee word er te snel doorverwezen naar een Ecos.
Ik rij zelf met een CS1 en een CS2, en het merendeel van mijn loks/treinstellen bevatten Marklin decoders.
Heb een aantal ESU sound decoder welke ik instel met mijn ESU programmer.
Voor mij heeft een CS meer voordeel dan een Ecos.
Mijn advies is, kijk wat je hebt en waar je na toe wilt gaan en bepaal aan de hand daarvan je keuze.
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2020

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2019

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Citaat van: Haradigi op zaterdag 05 maart 2022, 14:36:33
Hi Eddy,

Zelf ga ik de "gleisbox" SRSE-II aanschaffen, heb je daar al eens naar gekeken ?

groet
Harald

Heb ik niet ergens gelezen dat de SRSE niet meer verder ontwikkeld wordt ?! O:-D!?
Om dus daar nog mee te beginnen ??
Of heb ik het volledig verkeerd op, kan ook zijn  :-(
Re: van cs1 naar wat?????
ACTS.zuid
gast

Re: van cs1 naar wat?????
 @citaat Wat zou er dan verder moeten worden ontwikkeld? Het is een low budget oplossing en als het je past qua functionaliteit dan is daar niet zo veel mis mee. Ik rij al 8 jaar in een auto die ook niet meer ontwikkeld wordt en ik ben van plan er nog 8 jaar aan te plakken zolang het ding (of ik) het blijft doen.  :D

Gr, Ben.
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Citeerzolang het ding (of ik) het blijft doen

doorstrepen wat niet gewenst is ???   :D
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2019

offline
Re: van cs1 naar wat?????
 @citaat @citaat
Weet ik veel, ik heb het niet ontwikkeld
MAAR
Alles met een microcontroller in wordt vandaag verder ontwikkeld omwille van nieuwe functionaliteiten, update van hetgeen waarmee het in verbinding staat, enz enz dus waarom niet de SRSE??
Ik wou slechts melden dat ik dat ergens gelezen had, en daarom al mijn documentatie hierover aan de kant heb geschoven, was eigenlijk ook van plan om ermee te beginnen, niet dus.
En, oh ja, mijn 33 oude wagen en ikzelf doen het (voorlopig) ook nog goed, dank u!
Re: van cs1 naar wat?????
ACTS.zuid
gast

Re: van cs1 naar wat?????
Citaat van: mcs51 op maandag 14 maart 2022, 07:04:57

@citaat @citaat
Weet ik veel, ik heb het niet ontwikkeld


Dat beweer ik ook niet. Ik probeer alleen te bedenken wat nieuwe ontwikkelingen zouden kunnen zijn voor een 3railer.

Daarvoor kijk ik altijd terug naar oude ontwikkelingen en dan kom ik tot de conclusie dat er eigenlijk weinig innoverende zaken gebeuren waar het gaat om aansturing van treintjes, wisseltjes en seintjes. Het is DCC wat de klok slaat, er wordt een beetje op en neer gepraat via MFX of MFX+, de terugmeldingen verlopen vrijwel altijd via S88 en praten met de PC via USB of LAN. Dat is het eigenlijk wel zo'n beetje. Waarom zou dat de komende pak 'm beet 10 jaar veranderen ten gunste van welk speelplezier?

Ik kan het niet bedenken.

Gr, Ben.
Re: van cs1 naar wat?????
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: van cs1 naar wat?????
 @citaat

Het gaat vaak ook niet om het primaire apparaat maar om de (digitale) omgeving die de beperkingen stelt. Eddy geeft aan o.a. te rijden met de computer, als een nieuwe versie van de besturingssoftware bijv niet meer de gleisbox ondersteunt (die volgens mij als CS2 wordt gezien), dan is het over en uit.
De belastingdienst heeft ook nog pc's voor verwerking staan die op een antiek besturingssysteem draaien, die moet (en wil) je ook niet aan het www knopen.
Mijn auto is al wat ouder (2005) en die doet het nog prima, alleen is in alle wijsheid besloten om van de "groene" pomp E10 te maken, dus mag ik naar een duurdere pomp voor de E5 benzine. Hierop heb je geen invloed en moet je op anticiperen. Zo ook met de vervanging van de CS1....... 
Re: van cs1 naar wat?????
ACTS.zuid
gast

Re: van cs1 naar wat?????
 @citaat Ik ben het niet met je eens en wat je stelt is de omgekeerde wereld. Als morgen iTrain (ik zeg maar wat) met een update komt waardoor het CS3 of de Ecos niet meer ondersteund wordt dacht je dan echt dat Marklin of Esu dat op gaat lossen? Denk het niet. Daar komt nog bij dat je helemaal niet verplicht bent tot updaten.

Het vergelijk met je auto en brandstof slaat nergens op: je kunt immers nog steeds rijden dus er is geen probleem.

Mijn bijdrage in dit topic was en is dat die SRSE een prima oplossing voor Eddy ZOU KUNNEN ZIJN MITS de functionaliteit die het ding NU biedt hem past. Wie daar anders over denkt: prima.

Gr, Ben.
Re: van cs1 naar wat?????
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Correctie, was dus in de war met ROCrail (en geen iTrain) i.c.m. de SRSE-II.
Re: van cs1 naar wat?????
ACTS.zuid
gast

Re: van cs1 naar wat?????
 @citaat Ik zie niet in welk verschil dat maakt.
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: van cs1 naar wat?????
ik dank jullie voor alle wijsheden
ik vind het een moeilijk iets
ik hoef zeker geen sysyeem met toeters en bellen, heb twee "sound" loks et alleen een toeter

dus mfx+ gaat zo wieso niets worden (te duur)

ik loop heel hard te denken aan een gleisbox in samenwerking met een ms2 zodat ik ook eventueel handmatig kan rijden

ik rij vnl met lokpilots 3,4 en 5  maar ook nog wel enkele marklin decoders(die er waarschijlijk langzaam worden vervangen)

in de tussentijd hou ik mijn ogen en oren open

nogmaals dank


gr Ed
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2006

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Al nagedacht over een CS1Reloaded? Als je er eentje op Marktplaats koopt en vervolgens je CS1 verkoopt ben je voor een paar tientjes klaar. En heb je eigenlijk een ESU Ecos

Koen
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: van cs1 naar wat?????
heb ik wel over nagedacht meer deze is ook al redelijk oud in de tussentijd

en die van mij verkopen zou ik dan wel willen maar juist omdat hij niet goed werkt wil ik daar een ander niet mee opzadelen

Gr Ed
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2006

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Je hebt inderdaad gelijk met je huidige CS1 dat die niet helemaal lekker meer werkt.
Mogelijk kan je die nog resetten om te zien of dat helpt?

De CS1R is inderdaad wel wat ouder qua techniek, maar de software is nog helemaal up to date.

Koen
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: van cs1 naar wat?????
het probleem zit het in de aansliting van de terug melders
die werkt niet (goed) meer

als ik hem er stevig opdruk dan wil hij het soms wel doen

ik heb hem al open gehad dacht dat er een soldering niet goed was maar ik kon er niets aan zien

dus besloten om voor wat anders te gaan

Gr Ed
Re: van cs1 naar wat?????
Lid sinds: 2006

offline
Re: van cs1 naar wat?????
Klinkt inderdaad wel als een contact probleem.

Koen