Deze bijzondere bouwdoos kwam op dit forum al eens uitgebreid ter sprake:
klik,
maar wat het voorbeeld was, is nog een hele puzzel geworden - letterlijk, is achteraf gebleken ...
Bij menig modelbouwer is deze bouwdoos al jaren favoriet en is in verscheidene uitvoeringen uitgebracht:
Faller B-214 1961-1964 Auto-Rast (Mercedes Logo)
Faller B-215 1961-1979 Auto-Rast (Mercedes Logo) v.v. motor
Faller B-4914 1963-1973 Tankstelle (Zonder Logo) Motor Sport Cafe
Faller B-137 1975-1980 Snack-Bar (Zonder Logo)
Faller B-215Bron:
www.youtube.comHet ontwerp van Faller voor de
B-214 Auto-Rast ligt dus ergens rond 1960.
Een ietwat bijzonder gebouw: een tankstation met daarboven een zit-gelegenheid met een
panoramisch uitzicht voorzien van rondgang compleet met de geur van brandstof en uitlaatgassen.
Wellicht was daarom de laatste versie gewijzigd van een pompstation naar een snackbar.
Daniel Bartetzko van
Moderne-Regional.de meldt (16-07-2014) dat Faller de inspiratie
voor deze bouwdoos tijdens een familie-uitje in
Freiburg vond, destijds het tankstation
van een Opel garage, nu een horecagelegenheid na een grondige
renovatie in 2012.
Een paar maanden ervoor duikt
deze oude foto voor het eerst op (10-04-2014), op het forum
Altemodellbahnen.de echter zonder enige toespeling richting het Motor Sport Café van Faller.
TurmCafé in Freiburg im Breisgau (1951) architect Wilhelm SchelkesBron:
www.badische-zeitung.deEen restaurant met rond panoramisch uitzicht bovenop een eveneens ronde showroom van een
garage was ooit te vinden in Frankfurt, maar lijkt in de verste verte niet op de bouwdoos van Faller:
Opel Rondell Cafe/Restaurant & Shell station in Frankfurt(1957) Bron:
https://commons.wikimedia.org Bron:
https://imsvintagephotos.com/Gelet op de bouwkundige constructie van het bouwpakket, is wellicht de ronde opbouw met veel
glas het meest typerend en met veel fantasie in overeenstemming met het TurmCafé in Freiburg.
Maar wanneer we naar de onderconstructie kijken is zeker voor die periode bijzonder innovatief
en in deze heel goed vergelijkbaar met het CalTex concept voor benzinestations, geïntroduceerd
in 1956 (CalTex werd later Chevron daarna Texaco) en nog te vinden in
Hannover en
Neurenberg.
CalTex station v.w.b. de onderbouw/constructie (1956)Bron:
https://de.wikipedia.orgZou een combinatie van TurmCafé en CalTex-tankstation geleid hebben tot het iconisch Faller bouwpakket?
Al met al is de bouwstijl en uitvoering van het bouwpakket volgens
Streamline Moderne Design,
een populaire stroming van architectuur en vormgeving van 1930 tot 1955.
Opmerkelijk is dan weer dat '
sio' rond 1959
speelgoedgarages op de markt bracht,
die qua vorm en uitwerking toch enige overkomsten heeft met het Faller Motor Sport Café
en bovendien voorzien waren van het merk-opschrift 'CalTex'.
Wellicht dat Rokus en Corry van Blokland op de jaarlijkse speelgoedbeurs in Neurenberg
op hun beurt weer geïnspireerd werden door Faller?
sio speelgoedgarage medio 1959Bron:
https://classic-diecast.comOf zouden de Faller broers destijds toch iets hebben meegekregen van de '
aandacht in de wereld
van de architectuur door de bijzondere constructie en vormgeving' van een Nederlands ontwerp?
Wellicht zich hierdoor lieten inspireren v.w.b. de dakvorm en omloop en deze hebben overgenomen?
ontvangstgebouw Rotonde staalbedrijf De Vries Robbé in Gorinchem (1941) architect Ben MerkelbachBron:
https://brievb.wordpress.comVerder wil ik in deze opsomming toch nog noemen het voormalige
restaurant Belvedere bij
Petropolis(
What's in a name?) in Brazilië, al acht ik de kans klein dat dit ten grondslag lag voor de bouwdoos.
Restaurant Belvedere (1958)Bron:
https://www.facebook.com/Groeten,
Erik.