Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 26 mei 2021, 08:24:22
feitelijk hetzelfde als zonder vragen op iemands fiets gaan rijden,
Wat heel lastig is als de eigenaar van de fiets z'n naam er niet op heeft geschreven.
Want aan wie moet je dat dan vragen!
Een van de praktische voorbeelden daarvan zijn bouwtekeningen van locs en rijtuigen.
Daarvan bestaan tekeningen, foto's van die tekeningen en publicaties.
In Nederland: Vroeger gaf de Modelbouw Federatie Nederlandse modelbouwtekeningen uit (ze stonden ingebonden in de plaatselijke bibliotheek voor de uitleen). Ze stonden ook vaak in tijdschriften afgebeeld. Maar wie was de eigenaar van die tekeningen? Geen idee.
In Zwitserland: Er waren vroeger 4 tijdschriften met (model-)bouwtekeningen van treinen. Modell Eisenbahn, Lökeli, Loki en een tijdschrift voor Zwitserse Ingenieurs. Wat al die bouwtekeningen met elkaar gemeen hebben, is de maker (SBB Ingenieursdienst). Vermoedelijk ligt daar ook het copyright. En daarmee ligt dat copyright dus ook deels (gebruiksrecht) bij degenen die de tekeningen in boeken hebben verwerkt.
Saiiant juridisch detail op het gebied van afbeeldingen is dat je ze kunt bewerken.
Als je ze bewerkt hebt (iets aan toegevoegd of juist weg gehaald), dan kom je in een grijs juridisch eigendomsgebied.
Je rijdt dan nog steeds op de fiets van iemand anders, maar je hebt 'm beschilderd, beklad, en/of het stuur en het zadel vervangen, en de eigenaar moet maar hopen dat hij het framenummer er zelf in heeft laten graveren. Want het wordt anders erg lastig die fiets nog terug te vorderen.
Dit forum (en de stichting erachter) wil dat soort situaties graag vermijden: geen fietsen jatten, geen sloopfietsen, en liever ook geen fietsen omkatten. Graag uitsluitend origineel eigen werk.
Het interessantst is natuurlijk dat jouw eigen afbeelding van een 5106 rails van jou is, al is de rails erop van Märklin (van voor het faillissement) en dat de afbeelding in de catawiki niet van jou is (ook al staat er dezelfde rails op).
Je spreekt van een omgekatte fiets als je het catalogusnummer in de afbeelding plaatst, het zadel eraf haalt, er een racestuur op monteert, met een vette groene bel eraan. Zoals de foto die ik hierbij plaats.
Er is een moment waarop zo'n fiets juridisch in het beeldrecht niet meer geldt als gejat.
(Het zal je fiets maar zijn.)
Er zijn maar weinig uitgevers die het juridisch zover laten komen.
Modell Eisenbahn ging wel zover (en ging failliet) en Loki niet.
Inmiddels zitten ze bij dezelfde uitgever, een juridische uitgeverij.